Film 5: The Curse of Film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Rombat » sön nov 06, 2011 21:24

Binchy skrev:Vi såg för ett tag sen en trailer på The Last Station och jag tyckte den verkade bra, så jag sa "den måste vi nog ha". Kanske tänkte jag att vi först skulle se den, men maken beställde den. Den handlar om Trotskisterna och Trotskij själv. Idel bra skådespelare, men inte riktigt den filmen som jag uppfattade från trailern.

Handlar inte den filmen om Tolstoj?

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Rombat » sön nov 06, 2011 21:36

Kanske därför den inte levde upp till förväntningarna.

"- Var fan är ishackan?"

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Binchy » sön nov 06, 2011 21:48

Du har så rätt så. Jag blandade ihop gubbarna. I hang my head in shame... :oops: :oops: :oops:
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » sön nov 06, 2011 22:21

Another Earth.

Årets Moon?

Rhoda är 17 och har precis fått reda på att hon kommit in på astrofysik på stort fint universitet. Hon firar. Halvfull sätter hon sig vid ratten, vrider på radion medan hon kör hemåt. DJ:en pratar om att man precis upptäckt en ny planet, likadan som jorden, nära nog att se med blotta ögat. Rhoda tar ögonen från ratten, tittar upp mot himlen... och plöjer rakt in i en annan bil och utplånar en familj.

Fyra år senare kommer hon ut ur fängelset, till en grå värld av depression och skuld. På himlen blir den andra jorden bara större och större för varje dag. När hon upptäcker att pappan i familjen hon körde på har vaknat ur koman och nu lever ensam med en flaska söker hon upp honom för att gottgöra... eller något.

Långsamt, meditativt, drömskt, enormt snyggt gjort och spelat. Riktigt mjuk sci-fi, med alternativa världar och möjligheter och rymdresor men som ändå helt och hållet handlar om två människor. Borde kanske jämföras med Melancholia, men den har jag inte sett än, så jag säger det igen: Årets Moon? Den skulle nog vilja vara årets Solyaris, riktigt så bra är den inte, men jag tycker mycket om den.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » sön nov 06, 2011 22:34

Den lät intressant!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » lör nov 12, 2011 22:39

Coriolanus

Det där med att flytta Shakespeare till nutid är alltid lite knepigt. Hur gärna man än tycker att historien är tidlös finns det alltid någon bit som hindrar en att berätta precis den historia man egentligen vill, någon liten scen som gör det tydligt att det här är en 400 år gammal text.

Coriolanus, knappast en av Willies mest kända pjäser, lyckas ändå bättre än de flesta. Första halvan är smått lysande: Ralph Fiennes flyttar fram historien till en 2011 års romersk republik som är ett 90-talets Jugoslavien by any other name (filmad i Belgrad, om nu någon missade övertonerna), fotograferat genom en lins som sett Occupyrörelser och eurokrascher, Irakkrig och Call Of Duty. Krigshjälten Martius återvänder från kriget mot separatisterna, med hederstiteln Coriolanus efter staden där han ensam slaktade dussintals män, kvinnor och barn, och nu ska han naturligtvis belönas med politisk makt... men Rom är i uppror, folket är dödströtta på att svälta medan de rika lever i överflöd, och Martius är ju bara en soldat, van vid raka befälskedjor där olydnad besvaras med döden. När han nu måste söka folkets kärlek fastnar han mellan sin egen arrogans och den där tunna linjen mellan demokrati och populism, att försvara folket och att skydda det mot sig självt, omgiven av smarta politiker som styr i folkets namn men inte har någon tanke på att låta folket ta ifrån dem deras makt.
One fire drives out one fire; one nail, one nail;
Rights by rights falter, strengths by strengths do fail.

Fiennes vill säga mycket här, om ett imperium som byggt sin makt på militärmakt men sedan inte kan stänga av den när deras eget folk reser sig mot dem, om manipulation och egenintresse och svårigheten att försvara demokratin med demokratiska medel, och så länge texten stödjer det är det ett riktigt starkt politiskt drama med riktigt otäcka scener av gatustrider i Västeuropa. Tyvärr var det ju inte egentligen den historien Shakespeare skrev, och när Coriolanus under andra halvan kommer att handla mer om frågan vad heder och ära för den enskilde människan är för något tappar den en del. Men det är fortfarande mycket snyggt, med några riktigt fina insatser - Fiennes själv käkar sceneri så spottet sprutar, James Nesbitt lismar arslet av sig, och gamla Vanessa Redgrave är fullkomligt lysande som Martius mor. Jag vet inte när jag såg tanten så här bra sist, men hon njuter verkligen.

Det är riktigt bra. Bristerna, sådana de är, ligger nog lika mycket hos Shakespeare som hos Fiennes.

4/5
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav eriked » sön nov 13, 2011 2:30

Audition

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » mån nov 14, 2011 18:53

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sfinx » mån nov 14, 2011 19:48

Den 19 november. ABFhuset.
Filmvisning: Gazas tårar/Tears of Gaza (11:30 - 12:45 Hedénsalen, våning 4)

Jag kommer att vara där också.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav caffeineaddict » lör nov 19, 2011 22:46

JFK, blir bara bättre och bättre varenda jäkla gång. Vad jag längtar tillbaka till den tiden då Oliver Stone gjorde riktig badass-film som gjorde folk förbannade och som använde varenda trick i boken, istället för mjäkig film som får folk att rycka på axlarna och glömma bort att de ens tittar på en Oliver Stone-film.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » sön nov 20, 2011 20:58

Shark Night 3D.

Nä, det här var ju inte särskilt

Kom igen nu Björn.

Men den är ju inte bra nånstans!

Den heter Shark Night 3D. Vafan förväntar du dig? Gudfadern? Hajen?

Jag förväntar mig att bli underhållen.

Men så bli det då. Var inte så jävla pretto. Allt måste inte vara bulgariska skilsmässodramer.

Jamen alltså, jag gillade ju Piranha 3D. Jag gillade Snakes On A Plane (för att inte tala om Flight Of The Living Dead). Och hela poängen med den här var att den här skulle göra samma sak som de gjorde: en idiotisk idé som fungerar för att den är så fullkomligt over the top och har tempo och schvung som gör att man inte vill se felen.

Jaha, och?

Det gör den inte. Alls. Inte för fem öre. Den är inte kul. Valfri SyFy-film har fler kul idéer än den här har. Den är långsam, dum, o-rolig, fantasilös. De enda scenerna som fungerar ens avlägset är de som snor rakt av från Hajen, Cabin Fever eller Deliverance, för att inte nämna att hajarna...

Det låter väl inte så ila?

...för att inte nämna att hajarna är snodda rakt av från Deep Blue Sea.

...

Vad tyst du blev.

...Deep Blue Sea?

Ja. Fast den var mycket mycket bättre.

...Vart hade du det där bulgariska skilsmässodramat, sa du?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav herdware » mån nov 21, 2011 0:29

Fire & Ice: The Dragon Chronicles
En liten besvikelse. Jag hade förstås inte väntat mig något mästerverk men trevlig underhållning för stunden.
Trots skådisar som Amy Acker, Cabral Ibacka och John Rhys-Davies är detta inget att ha. Drakarna ser inte ut som något jag skulle kalla drakar. Tråkig, oorginell och outvecklad historia. Skådespelare som inte bryr sig.
Naturen och kulisserna är dock fina. Musiken är inte så illa heller. 2/5 (svag).
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav Rombat » mån nov 21, 2011 0:51

Rekommenderar denna istället.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav herdware » mån nov 21, 2011 1:31

Rombat skrev:Rekommenderar denna istället.

Det tror jag säkert att du gör. :)
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav caffeineaddict » tis nov 22, 2011 16:00

Det här kan bli YAY eller meh: James Ellroy (min favoritförfattare på papper, men hans manuskarriär har varit ganska tveksam) skriver filmen om den verkliga historien som inspirerade The Shield, med en väldans trevlig cast (Sigourney!) toppad av en uppenbarligen all barrels loaded-Woody Harrelson.



"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tis nov 22, 2011 17:39

Låter onekligen intressant!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » tis nov 22, 2011 19:51

:drool:

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav adolvsson » tis nov 22, 2011 21:24

På papperet intressant, ja, men jag tycker inte trailern lovade mycket gott. Hoppas förstås jag har fel. Förstås.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tis nov 22, 2011 22:08

Jag hoppas att filmen inte har samma woody-går-i-slowmotion-procent som trailern.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » ons nov 23, 2011 1:58

Buscemi!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sjostrand » fre nov 25, 2011 12:42

The Future (av och med Miranda July)

Bild

Igår så såg jag på Miranda Julys senaste film. En mycket värdig uppföljare till "Me and you and everyone we know".
Om man gillade hennes förra så tror jag att man även gillar denna. Eller om man som jag är väldigt förtjust i knäppa halv-independent relationsdramor om människor i 30-årsåldern.
För det är vad det här är också. Med starka "arty"-infuenser. Det märks att Miranda är en videokonstnär snarare än en filmskapare.

Den handlar om ett par i 35-årsåldern som lever ett ganska tråkigt och händelsefattigt liv.
Så därför bestämmer dom sig för att adoptera en sjuklig katt. En katt som förväntas leva ett halvår. De finner detta lagom ansvarstagande och efter det kan de återgå till sitt normala liv.
Men när de får höra att om de tar hand om katten väl kan den leva upp till fem år till. Men de måste vänta 30 dagar innan de får hämta katten.
Då drar de den självklara slutsatsen: Vi är 35 år nu, när katten dör så är vi 40. Och 40 är ju i princip 50 och vid 50 tar ju livet i princip slut. Alltså tar vårat liv slut om en månad. Har vi gjort allt vi vill med våra liv?

Vill man läsa mer om tolkningen av filmen så rekomenderar jag dessa två SPOILERfyllda artiklarna:
http://www.newyorker.com/online/blogs/movies/2011/08/the-future-paw-paw.html
http://www.newyorker.com/arts/critics/cinema/2011/08/08/110808crci_cinema_lane
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav caffeineaddict » fre nov 25, 2011 14:23

Anna vann biobiljetter till den igår. Problemet är väl att den inte går upp på bio någonstans i närheten av oss. :(


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sjostrand » fre nov 25, 2011 14:35

caffeineaddict skrev:Anna vann biobiljetter till den igår. Problemet är väl att den inte går upp på bio någonstans i närheten av oss. :(

Hurra! Grattis!
Den är väl värd en längre utflykt för att se!
Of course you support killing babies. You're an atheist and you're gay.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav A bear » fre nov 25, 2011 14:37

caffeineaddict skrev:Anna vann biobiljetter till den igår. Problemet är väl att den inte går upp på bio någonstans i närheten av oss. :(

Ni får komma och hälsa på, den går upp på min kvartersbiograf. Låter som om jag borde gå och se den. Double bill med Me And You... kanske?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » fre nov 25, 2011 17:03

A bear skrev:
caffeineaddict skrev:Anna vann biobiljetter till den igår. Problemet är väl att den inte går upp på bio någonstans i närheten av oss. :(

Ni får komma och hälsa på, den går upp på min kvartersbiograf. Låter som om jag borde gå och se den. Double bill med Me And You... kanske?

Då ska jag försöka se den om två veckor.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinder » lör nov 26, 2011 1:53

Tänkte göra lite skamlös reklam för Umeås enda b-filmsklubb här ifall vi har några umeåbor som är intresserade.
Vi är en filmförening i Umeå som ser som vår uppgift att främja och lyfta fram den alternativa filmkulturen som går utanför den kommersiella mittfåran vilken dominerar dagens filmutbud. Detta är filmföreningen för dig som vill se annat är svenska polisfilmer och hollywoodrullar man redan sett.
Den filmkonst vi huvudsakligen inriktar oss på är så kallad ”b-film” inom genrer som Sci-fi, skräck och fantasy. Fokus ligger på produktioner gjorda före 1990-talet. Våra teman kan vara allt från dvärgfilm, indonesisk fantasy, italiensk giallo till turkisk superhjältefilm. Det kan vara filmer som svartvit sci-fi till finsk independent film eller amerikanska slashers. Kort sagt nästan vad som helst som våra medlemmar tycker är intressant att se och inte känns för mainstream.
Så alla umeåbor som vill se alternativ film titta in på http://paracinema.se och anmäl er och ni som inte bor i umeå som tex. A bear ta dig hit ändå en vecka och se film med likasinnade :)
För att inte bara göra egen reklam så måste jag säga att Tintin var en positiv överraskning och inte alls så dataspelsgrafisk som jag trodde innan och så undrar jag om nån varit och sett Drive? blev bjuden på den förra helgen men jobba då fast blev nyfiken på den ändå. Är den sevärd?
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » tor dec 01, 2011 0:21

Synecdoche, New York händer på riktigt!

Five years ago, a relatively unknown (and unhinged) director began one of the wildest experiments in film history. Armed with total creative control, he invaded a Ukrainian city, marshaled a cast of thousands and thousands, and constructed a totalitarian society in which the cameras are always rolling and the actors never go home


http://www.gq.com/entertainment/movies- ... rzhanovsky


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » fre dec 02, 2011 11:22

Hoppsan:

Bild

Ballard och Bale, together again.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sfinx » lör dec 03, 2011 8:34

Så mycket i Minority report som inte håller. Försöker se klart innan jag går och diskar.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav noike » lör dec 03, 2011 13:11

sfinx skrev:Så mycket i Minority report som inte håller. Försöker se klart innan jag går och diskar.

Första halvtimmen är bra, sedan blir det en dålig kopia av Jagad.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron