CoriolanusDet där med att flytta Shakespeare till nutid är alltid lite knepigt. Hur gärna man än tycker att historien är tidlös finns det alltid någon bit som hindrar en att berätta precis den historia man egentligen vill, någon liten scen som gör det tydligt att det här är en 400 år gammal text.
Coriolanus, knappast en av Willies mest kända pjäser, lyckas ändå bättre än de flesta. Första halvan är smått lysande: Ralph Fiennes flyttar fram historien till en 2011 års romersk republik som är ett 90-talets Jugoslavien by any other name (filmad i Belgrad, om nu någon missade övertonerna), fotograferat genom en lins som sett Occupyrörelser och eurokrascher, Irakkrig och
Call Of Duty. Krigshjälten Martius återvänder från kriget mot separatisterna, med hederstiteln Coriolanus efter staden där han ensam slaktade dussintals män, kvinnor och barn, och nu ska han naturligtvis belönas med politisk makt... men Rom är i uppror, folket är dödströtta på att svälta medan de rika lever i överflöd, och Martius är ju bara en soldat, van vid raka befälskedjor där olydnad besvaras med döden. När han nu måste söka folkets kärlek fastnar han mellan sin egen arrogans och den där tunna linjen mellan demokrati och populism, att försvara folket och att skydda det mot sig självt, omgiven av smarta politiker som styr i folkets namn men inte har någon tanke på att låta folket ta ifrån dem deras makt.
One fire drives out one fire; one nail, one nail;
Rights by rights falter, strengths by strengths do fail.
Fiennes vill säga mycket här, om ett imperium som byggt sin makt på militärmakt men sedan inte kan stänga av den när deras eget folk reser sig mot dem, om manipulation och egenintresse och svårigheten att försvara demokratin med demokratiska medel, och så länge texten stödjer det är det ett riktigt starkt politiskt drama med riktigt otäcka scener av gatustrider i Västeuropa. Tyvärr var det ju inte egentligen den historien Shakespeare skrev, och när
Coriolanus under andra halvan kommer att handla mer om frågan vad heder och ära för den enskilde människan är för något tappar den en del. Men det är fortfarande mycket snyggt, med några riktigt fina insatser - Fiennes själv käkar sceneri så spottet sprutar, James Nesbitt lismar arslet av sig, och gamla Vanessa Redgrave är fullkomligt lysande som Martius mor. Jag vet inte när jag såg tanten så här bra sist, men hon njuter verkligen.
Det är riktigt bra. Bristerna, sådana de är, ligger nog lika mycket hos Shakespeare som hos Fiennes.
4/5