Film 5: The Curse of Film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav MissKittyFantastico » mån jan 03, 2011 2:09

WTWTA, did not like. Jag verkar inte gilla några filmer nu för tiden. Jäkla gnällmänniska.

Vacker, ja, men... Nej. Bara nej helt enkelt.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav Tinwiel » mån jan 03, 2011 22:08

MissKittyFantastico skrev:Idag har jag insett att jag nog är den enda person i hela universum som inte gillar Moulin Rouge. Vet inte riktigt varför.


Jag gillar vissa bitar, tycker att andra är lite för enerverande för att kallas bra. Jag fullkomligt avgudar Ewan McGregor och älskar låtarna. Så huruvida jag gillar filmen eller inte är svårt att säga.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav gaspode » mån jan 03, 2011 23:15

jag gillar den massor även om den förstås har en del rejäla brister. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » mån jan 03, 2011 23:30

Det är få filmer som är bristlösa. Hudson Hawk är en av dem.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tam » mån jan 03, 2011 23:36

Jag önskar att jag tyckte mer om Moulin Rouge, men av nån anledning funkar den inte riktigt för mig. Den är den Baz Luhrmann-film jag gillar minst. Romeo och Julia är en av mina absoluta favoritfilmer.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav adolvsson » tis jan 04, 2011 17:23

Visst fan, Where the Wild Things Are. Det var i år ja. Ja, dåså, då kan Sound of Noise känna sig nerpetad till en hedrande andraplats.

Murnau skrev:Men Fredriks beskrivning var lite kul, eftersom jag nog passar in rätt bra på den. Jag gillar musikaler generellt, men är skeptisk mot MR. Ska man se en prålig film utan vettig handling ser jag nog hellre en riktig Bollywoodfilm.

Alltså, jag tycker det där med prålig film utan vettig handling stämmer in på de flesta musikaler. Vilket inte är en diss mot musikalen som genre, jag är (min förtjusning i MR till trots) ett fan av den, men min tolkning är att musikaler oftast har tunna och/eller allt annat än unika historier som lyfts upp till högre, känslomässigt starkare, nivåer tack vare musiken.

Vilket möjligen kan göra det än svårare att förklara varför musikaldiggare många gånger dissar MR (är det att den ändå i vissa avseenden, som t ex den lånade musiken, ändå inte är en strikt klassisk musikal, kan det kanske göra sitt till?) men prålig utan vettig handling, vilket jag inte säger emot, bör knappast vara vad som ligger den i fatet. Tänker jag.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis jan 04, 2011 18:02

Det är ju faktiskt en del i att Singin' in the Rain är musikalen utöver andra. Att dess handling inte bara är pojke-möter-flicka, utan pojke-möter-flicka är enbart en del i en större, skitrolig och ganska underfundig Hollywood-satir.

Jag tycker det är lite tråkigt när musikaler "bara" blir extremt simpla kärlekshistorier som sedan pumpas upp till 11 med musik. Då är det faktiskt roligare om kärlekshistorien i alla fall är lite mer komplicerad och välskriven till att börja med, t.ex. My Fair Lady eller High Society. Som ju båda var andra historier till att börja med och som sedan blev musikaler först andra varvet runt. Så det kanske är tricket? Det skulle ju kunna rädda hela den här förbånkade remake-trenden, eller i alla fall göra den roligare. Om man inte längre bara gjorde sämre kopior på 20 år gamla filmer, utan i alla fall sämre musikalkopior. Det skulle i alla fall öka underhållningsvärdet på det stora hela.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Rombat » tis jan 04, 2011 19:04

Street Fighter: The Musical


Turbo

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Murnau » tis jan 04, 2011 20:32

caffeineaddict skrev:Jag tycker det är lite tråkigt när musikaler "bara" blir extremt simpla kärlekshistorier som sedan pumpas upp till 11 med musik. Då är det faktiskt roligare om kärlekshistorien i alla fall är lite mer komplicerad och välskriven till att börja med, t.ex. My Fair Lady eller High Society.

Jo det ligger nog mycket i det. En bra historia som också har bra musik kan lyfta varandra jäkligt högt ibland. Utan bra historia faller det ofta ganska platt. Jag tycker gärna man nervärderar musikalen som genre om man generellt accepterar att det räcker med en halvkass historia. Även om jag nog kan gräva upp ett och annat exempel på musikalfilmer som jag gillar en hel del trots en urbota dum historia; Seven brides for seven brothers t.ex. som har alldeles för underbara dansnummer för att jag ska tycka illa om den.

Sen får det också gärna vara någon enhetlig tanke i musiken tycker jag. Och det är väl svårt att uppnå det med ett hopplock av låtar om man ska vara ärlig.

Jag ska se Sunset Blvd som musikal på scen i Göteborg nu i vår har jag tänkt. Har höga förhoppningar om att det är en historia som kan bli väldigt kul som musikal.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav Tam » ons jan 05, 2011 0:08

Satan vad bra The Reader var. Det hade jag inte anat. 5/5!
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav caffeineaddict » ons jan 05, 2011 2:16

Tam skrev:Satan vad bra The Reader var. Det hade jag inte anat. 5/5!


Kul att höra då din bror sågade den jämns med fotknölarna när han och jag diskuterade den i somras. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tam » ons jan 05, 2011 11:50

Är det sant? Det ser jag fram emot att prata med honom om.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav wyndham » tor jan 06, 2011 20:19

caffeineaddict skrev:
Tam skrev:Satan vad bra The Reader var. Det hade jag inte anat. 5/5!


Kul att höra då din bror sågade den jämns med fotknölarna när han och jag diskuterade den i somras. :)

Förtal! Jag gav den säkert en tvåa. Torde vara en sågning i höjd med knäskålarna.

Nåväl, en film som plötsligt seglat upp på listan över årets efterlängtade: Thor. Regisserad av Kenneth Branagh! Mannens filmskapargärning har alltså varit att i tur och ordning filmatisera Shakespeare, Mozart, Harold Pinter och Stan Lee. Hoppfullt för de frostiga relationerna mellan Marvel och nobelkommittén.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav A bear » fre jan 07, 2011 1:58

Fortsätter glo igen lite 2010-grejer.

Un Prophete har hyllats som årets bästa av många... håller inte riktigt med, men visst är det en riktigt bra film. Arabisk-fransk tonåring som vuxit upp på ungdomsvård hamnar till slut i fängelset på längre straff, och blir omedelbart korsikanska maffians bitch... men han är smartare än de flesta tror och börjar i smyg jobba sig uppåt. UTvecklar sig till riktigt välgjort karaktärsdrama som i sina bästa stunder känns nästan som något Scorsese kunde gjort på 70-talet fast med fransk förortsattityd (mental note: jag måste se La haine nån gång). Jag gillar filmer som tar tid på sig, även om det kanske inte hade skadat om den varit några entaka minuter kortare - kameran och skådespelarna får göra jobbet, inte manuset och klipparen. När den sen dessutom undviker den värsta diskbänksrealismen genom att krydda med små hintar att det handlar om något mer än bara att överleva fängelset är det svårt att klaga. 4+/5.

Buried. Den ska absolut ha props för idén: kille som jobbar som lastbilschaffis i Irak vaknar upp i en låda under marken... och det är hela filmen. Inga flashbacks, inga klippningar till dem som grävt ner honom eller dem som försöker hitta honom, bara en kille med en tändare och en mobiltelefon, inlåst i en låda, alla andra skådisar är bara avlägsna röster i telefon. Och de lyckas faktiskt för det mesta hålla spänningen - Ryan Reynolds gör allt han kan med rollen - även om det i slutändan blir lite krystat då och då. 3+/5.

Fish Tank. Socialporr var det ja. Känns på många sätt som en mörkare och hårdare An Education, och även om Katie Jarvis inte är någon Carey Mulligan gör hon ett jävla jobb med att bära hela filmen som 15-åriga Mia som försöker vara vuxen. Det är riktigt välgjort och realistiskt och inte så mycket samhällskritiskt som samhällsickeblinkandeför, men ... har vi inte sett det här förut i olika varianter? Nåja. Välgjort nog för 4/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sfinx » fre jan 07, 2011 3:10

Såg en film med Jeff Bridges och en hund och en klok by. Den var trevlig men lite trist. Fin hund dock.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav adolvsson » fre jan 07, 2011 21:19

Björn, du säger ganska precis vad jag kände om Buried, såattee...
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Tinwiel » fre jan 07, 2011 22:14

Jag såg precis "Shelter", en film från 2007 och jag såg när jag kollade på imdb att det fanns en som hette samma sak som är från 2010, så förväxla dem inte. Vacker film, bra story och med trovärdigt och naturligt skådespelande från huvudkaraktärerna. Jag var fängslad från första stund (jag facebookade inte ens under tiden och det är ett tecken på en bra film/serie att jag inte internetsurfar under tiden jag ser den). Speciellt imponerad är jag av han som spelade Zach, huvudkaraktären. Han och hans love interest hade inga såna där scener när det kändes tillgjort eller pinsamt att de var två killar som skulle spela att de var kära i varandra. Se filmen! Jättebra!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav adolvsson » fre jan 07, 2011 22:25

Shelter från 2010 går alldeles utmärkt att hålla sig borta ifrån, inte ointressant men oerhört medelmåttig.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Tinwiel » fre jan 07, 2011 22:34

adolvsson skrev:Shelter från 2010 går alldeles utmärkt att hålla sig borta ifrån, inte ointressant men oerhört medelmåttig.


Den har jag inte sett så jag kan inte uttala mig om den. Man vill ju ändå inte rekommendera fel film, kan ju bli lite tokigt! :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav brat » lör jan 08, 2011 0:50

Tinwiel skrev:Jag såg precis "Shelter" [...] Se filmen! Jättebra!

Sett den. Älskar den. Vi hade tänkt tipsa dig om den i våras men gjorde inte det av någon anledning, tur att du hittade den ändå! :D
Jag ville faktiskt utnämna den filmen till 2010 års gaymoment när jag hade min teh gay årskrönika, men Glory bara fnös åt min rangordningsbesatthet. :P
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Tinwiel » lör jan 08, 2011 1:38

brat skrev:
Tinwiel skrev:Jag såg precis "Shelter" [...] Se filmen! Jättebra!

Sett den. Älskar den. Vi hade tänkt tipsa dig om den i våras men gjorde inte det av någon anledning, tur att du hittade den ändå! :D
Jag ville faktiskt utnämna den filmen till 2010 års gaymoment när jag hade min teh gay årskrönika, men Glory bara fnös åt min rangordningsbesatthet. :P


Vadå rangordningsbesatthet? ;)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Glorificus » lör jan 08, 2011 2:49

Tinwiel skrev:
brat skrev:Glory bara fnös åt min rangordningsbesatthet. :P

Vadå rangordningsbesatthet? ;)

Haha, jag anklagade brat för det och hon blev direkt defensiv och sa typ "jag vill inte rangordna, bara utse den bästa i olika kategorier". Eh... tomat, tomat? :D

Men det smittar av sig på mig med, jag har försökt göra en topplista över filmer sedda för första gången 2010... fast jag har som vanligt för svårt att bestämma mig. Where the Wild Things Are är i alla fall nånstans i toppen. Precious och Brothers gillade jag riktigt mycket. Och så har jag sett ett par filmer första veckan 2011 som jag hade tänkt hinna med tidigare och som därför får vara med på listan (och för att de var så galet bra) - District 9 och Catfish.

Bästa omtittar 2010: E.T. och Shawshank. 8)

Sämsta film sedd 2010: Fame! Nyinspelningen. Uääh. Min mamma: "Den här filmen är ju knäpp!" Det var en bra summering.

Catfish rekommenderas verkligen, och ju mindre man vet om den desto bättre! Det bygger hela trailern på också, så den går bra att se innan...


Se den! :chock:
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Tinwiel » lör jan 08, 2011 13:47

Ok, I will! :)

(kom inte ens ihåg handlingen i nya Fame-filmen, bara att jag tyckte att storyn var lite väl tunn. Originalet gillar jag).
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Glorificus » lör jan 08, 2011 18:32

Tinwiel skrev:Ok, I will! :)

Ha, just den delen var inte riktad specifikt till dig, så känn dig inte tvingad. :D
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav A bear » lör jan 08, 2011 22:42

I Saw The Devil

Ny film av Kim Ji-woon (Tale Of Two Sisters) som känns lite grann som en besk kommentar på kollegan Park Chan-wooks vengeancetrilogi (ni vet, Oldboy etc). Dae-hoons fästmö blir offer för en seriemördare, och trots att polisen är honom på spåren bestämmer sig Dae-hoon för att ta ut hämnd själv - den här fan ska LIDA, och då räcker det inte bara med att döda honom. Men det visar sig att det har mer konsekvenser än bara det gamla vanliga Nietzsche-avgrund-snacket, speciellt när psykopaten listar ut vad han håller på med... Det är enormt snyggt, rejält våldsamt (klurigt nog visas vår hjältes våld mycket mer än psykopatens), och han som spelar psykopaten gör ett jävla jobb, men någonstans känns det som om idén kunde ha utvecklats liiiiiite till. Men det kanske bara är min åsikt om hela genren som är lite kluven. 4+/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Crashdummie » ons jan 12, 2011 15:29

Dilemma - nu har jag fått inbjudan till två förhandsvisningar och jag har ingen aning vad jag ska välja:

1) The Fighter
2) Love & other drugs

:S

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav adolvsson » ons jan 12, 2011 18:13

Crashdummie skrev:Dilemma - nu har jag fått inbjudan till två förhandsvisningar och jag har ingen aning vad jag ska välja:

1) The Fighter
2) Love & other drugs

:S

Jag är ganska (rejält) övertygad om att nummer ett är den bättre filmen, men nummer två är antagligen mer din typ av film och verkar absolut inte vara utan charm.

Varsågod för hjälp.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Crashdummie » ons jan 12, 2011 22:42

Nej, min typ är egentligen nummer 1, e inget för romcom filmer faktiskt. Fast nr 2 är ju med Jake Gyllenhaal samt jag får två biljetter för den så jag får sällskap.
Senast redigerad av Crashdummie tor jan 13, 2011 12:09, redigerad totalt 1 gång.

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav eriked » ons jan 12, 2011 22:48

Nu blandade du väl ihop filmerna?

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Crashdummie » tor jan 13, 2011 12:10

eriked skrev:Nu blandade du väl ihop filmerna?


heheh always! Har en tendens att förvirra även mig själv. men tack, har nu uppdaterat korrekt hoppas jag

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron