Film 5: The Curse of Film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav MissKittyFantastico » fre feb 25, 2011 0:12

Såg True Grit i förrgår och kan bara hålla med om hur bra den är och särskilt Hailee Steinfelds prestation. Jag gillar hur bestämd och försigkommen Mattie är. Samtidigt känns hennes tro på rättssystemet lite väl barnslig. Hon använder det förvisso mest som ett medel för att få folk dit hon vill, så hon har väl koll ändå, men det känns lite naivt ibland.

Det jag blev nyfiken på efter filmens slut är vad hände efter att huvudhandlingen slutat till filmslutet. Mattie verkar ha blivit så hård och ensam. Det var inte alls det livet jag hade velat att hon skulle få. Fast man kanske blir hård, kall och ensam av att vara så bestämd och hämdlysten som hon var.

5/5
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav caffeineaddict » fre feb 25, 2011 1:00

Det finns ingen så fascinerande i filmvärlden som Werner Herzog. Jag kan inte hjälpa att undra om han inte hittat på hälften av sina historier, men ärligt talat bryr jag mig inte. Lyssnar på kommentarspåret till Aguirre och har inte kommit längre än fyra minuter innan han berättar att flera skrivna manusscener gick förlorade för att en full fotbollsspelare kräktes över hans skrivmaskin. Only Herzog.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav lilith » fre feb 25, 2011 16:44

Apropå Aguirre, så undrar jag varför Valhalla Rising blev så sågad. Jag ser stora likheter. Eller rättare sagt: VR vill vara A, men lyckas inte med det utan blir istället lite för långsam och pretto. Trots det tyckte jag den var sevärd. Hade dock inga som helst förväntningar. Men ändå, den filmen var liksom inte alls det jag trodde den skulle vara. Nån som sett den?
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav A bear » lör feb 26, 2011 0:51

Sista Oscarrundan:

The Fighter har jag undvikit eftersom det är en boxarfilm med Marky Mark i huvudrollen. Men den har ju fått bra kritik, och Christian Bale och Amy Adams, och Aronofsky och så... Och jo, det är en välgjord film. Det är ytterligare in i raddan av amerikanska filmer som sneglar både på amerikanskt 70-tal (filmmässigt) och villkoren nere på botten i USA idag - någon borde skriva något om den här fascinationen för arbetarklassen som plötsligt blivit synlig på bioduken igen. Och jag gillar centrala konflikten mellan familjemedlemmar, det vi får av den. Men i slutändan är det ändå en boxarfilm med Marky Mark, och någonstans kör Barton Fink huvudet i väggen. 3/5.



The Kids Are All Right var däremot bättre än jag hade trott från beskrivningen - jag hade fått intrycket att den var mycket mer Hollywood än så här. Lågmält, enormt välspelat, okonstlat, kanske lite för okonstlat i att manuset ibland känns väl tunt. Men jag gillar att den vågar låta alla göra mer eller mindre småfel på begripliga sätt, och, tja... alltså, jag sitter hela tiden och tänker på Sideways, och precis som den så känns det någonstans som att den smakar gott men kanske inte mättar helt. Men en lagom 4/5 kan den få.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav MissKittyFantastico » sön feb 27, 2011 0:04

Black Swan

Objektivt kan jag tycka att det var en väldigt bra film, men det var inte min typ av film. Natalie Portman var självfallet lysande, det brukar hon vara och jag förväntar mig det. Själva förloppet och utvecklingen var intressant, men... det var inte min film. En trea känns lite snålt, så jag ger 4/5.


Winter's Bone

OMG! Vilken film! Trots att den var ganska långsam så gjorde stämningen att jag satt på helspänn igenom hela filmen. Ruskigt bra. Jennifer Lawrence var fantastisk. Det är lätt att dra paraleller mellan karaktären Ree i WB och Mattie i True Grit. Båda är väldigt bestämda och målmedvetna, men Ree känns för mig mer verklig än Mattie. Dessutom sympatiserar jag mer med henne för hon gör det hon gör för sin familj, Mattie gör det för sig själv även om hon nog inte tror det.

Helt klart favoriten hittills av Oscarsfilmerna. En solklar 5:a.

Oscarstoppen so far:
1 Winter's Bone
2 The King's Speech
3 True Grit
4 Inception
5 Black Swan
6 The Kids Are All Right


Att se:
The Fighter
127 Hours
Toy Story 3
The Social Network
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav A bear » mån feb 28, 2011 2:14

Vi såg Exit Through The Gift Shop här förut. Riktigt jävla bra. Prankumentary kallas det av några, jag har ingen aning hur mycket av det som är på riktigt och hur mycket som är bluff, men oj vad det funkar som både hyllning och parodi på moderna konstvärlden.
Banksy skrev:Um...


Sen såg vi Blue Valentine också. Och visst, både Williams och Gosling är helt lysande och det känns verkligen som en Film. Men inte blir man glad av den, inte. Men rekommenderas för den som vill ha ett riktigt svartsynt och karaktärsbaserat relationsdrama.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » mån feb 28, 2011 17:54

Jag missade tyvärr Exit Through the Gift Shop trots att den visades här i lägenheten! Men de brottsstycken jag såg här och där tyckte jag verkade roliga.

Fick dock se hela Blue Valentine och gillade den verkligen. Men som sagt, ganska depp...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » fre mar 04, 2011 2:49

Ja, the King's Speech, det var en bra film!
Blev oväntat gripen, tack vare bra många bra rollprestationer. Jag får väl säga att jag inte riktigt svalde Guy Pearce som Edward VIII dock.

Gillade den klart mer än både Inception och the Social Network, de andra två Oscarsfilmerna jag sett än så länge. Skall försöka komma iväg och se Black Swan nästa vecka.

stabil 8/10
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » ons mar 09, 2011 11:11

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » ons mar 09, 2011 15:46


PG13-krav? What the fuck? De har Del Toro och insistserar att han ska göra Scooby Doo, vilka jävla idioter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » tor mar 10, 2011 12:43

Såg Norwegian Wood igår. Mja, säger jag. Det är en sjuhelvetes vacker film, och gillar man snyggt kameraarbete med lååååånga tagningar som berättar historien utan ord är det svårt att bli missnöjd. Den där 5-minuterstagningen ute på ett blåsigt fält en tidig sensommarmorgon, till exempel, där han och hon rantar av och an och försöker få kontakt... Men när skådisarna öppnar munnen är manuset ofta lite väl kantigt och... tja, manusaktigt, Johnny Radioheads soundtrack är ofta snyggt men brer på alldeles för tjockt mot slutet, och Murakamis historia om minnet av en brytningstid har förvandlats till bara en kille som ligger med tokiga tjejer. 3/5; snyggt, men platt (-are).
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gaspode » tor mar 10, 2011 23:18

Betar, några veckor sen till partyt, av Oscarsnomineringarna en efter en.
127 Hours var i slutändan alltför begränsad av att man visste precis vad som skulle hända.
Man visste till och med exakt hur lång tid det skulle ta att komma dit. Det var ändå ganska imponerande bitvis, särskilt med tanke på dessa förutsättningar. Troligen den sämsta av nomineringarna hittills.

6/10
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » fre mar 11, 2011 15:33

Fast det var ganska kul att sen en film där en kille med en arm förde fram budskapet
"That's why you always leave a note!"
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tam » fre mar 11, 2011 16:00

gaspode skrev:Fast det var ganska kul att sen en film där en kille med en arm förde fram budskapet
"That's why you always leave a note!"

:D
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav gaspode » fre mar 11, 2011 17:15

jag var såklart inte först att göra den kopplingen, men ändå
Bild
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tomas » lör mar 12, 2011 7:08

:D
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav herdware » lör mar 12, 2011 18:30

Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav caffeineaddict » lör mar 12, 2011 19:04

IRLG, Martin! Hög tid för Arrested-omtitt. Vilket avsnitt är det där nu igen?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tomas » sön mar 13, 2011 0:19

caffeineaddict skrev:IRLG, Martin! Hög tid för Arrested-omtitt. Vilket avsnitt är det där nu igen?

1x10
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav noike » sön mar 13, 2011 15:36

Någon som har sett Rubber? (http://www.imdb.com/title/tt1612774/)
When Robert, an inanimate tire, discovers his destructive telepathic powers, he soon sets his sights on a desert town; in particular, a mysterious woman becomes his obsession

Något säger mig att filmen är lite för lång för sitt eget bästa.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tam » fre mar 18, 2011 16:49

Lawrence av Arabien. Sejtan vilken rulle!
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav caffeineaddict » fre mar 18, 2011 18:52

Tam skrev:Lawrence av Arabien. Sejtan vilken rulle!


Visst är det?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » fre mar 18, 2011 19:01

Make Way for Tomorrow (1937)

Kanske en av de sorgligaste filmerna någonsin. Visst drar den i många av samma strängar som mer berömda Tokyo Story och iom att den är från 1937 finns det bitar som känns mer än lovligt outdated. Men likväl, vilket jävla projekt och vilken dramatisk insikt som sträckte sig bortom allt Hollywoodskt den måste ha varit vid sin tid. Och sista tredjedelen går inte att komma ifrån som något av det finaste jag har sett Hollywood göra. Det är få filmer förunnat att få en att skratta OCH gråta så här mycket. Den fick mig att fundera över mig själv, och hur jag behandlar mina närstående. Hur många filmer gör det? Egentligen?

4,5 / 5


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » lör mar 19, 2011 0:28

noike skrev:Någon som har sett Rubber? (http://www.imdb.com/title/tt1612774/)
When Robert, an inanimate tire, discovers his destructive telepathic powers, he soon sets his sights on a desert town; in particular, a mysterious woman becomes his obsession

Något säger mig att filmen är lite för lång för sitt eget bästa.

Jag vill minnas att just den kritiken hörts om filmen, ja, även från de som varit positiva i övrigt. Visades på filmfestivalen men tyvärr en av de jag fick välja bort.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » lör mar 19, 2011 1:39

Never Let Me Go
Historien borde vara både hjärtskärande sorglig och ganska intressant, men den misslyckades tyvärr med att väcka dessa känslor hos mig.
Jag fick aldrig en fullgod känsla för att de lyckats bli så hjärntvättade att det aldrig var ett alternativ att fly. Det nämndes överhuvudtaget inte av någon som ett alternativ.
Det moraliska "dilemmat" i att odla organ på det här sättet berördes i princip en gång, och då med ett "ingen bryr sig" typ. Nu har jag ju inte läst boken och det kanske avhandlas bättre där, men det kändes i filmen som att det helt enkelt inte gick att övertyga tittarna att det här var en värld där detta tilläts fortgå, så man lät helt enkelt bli.
Tycker också att det var lite konstigt att de bemödade sig med att utbilda dem på ett traditionellt sätt, när de ändå inte skulle kunna använda sig av det.
Ett stort problem för mig var att jag tyckte att Kathys och Tommys kärlek fick alldeles för lite tid för att jag skulle känna den ordentligt. Det var ju lite jävligt när Ruth snodde honom, men sen förflyttades man plötsligt sju år framåt i tiden och Kathy var bara mer kär.

Det som var bra tyckte jag var Keira Knightleys och Carey Mulligans scener, särskilt när Ruth krossade henne, men också när hon till slut bad om ursäkt. Jag gillade även restaurangscenen som visade hur ovärldsvana de var, och scenen när bollen hamnade utanför grinden var snygg, synd att de sen var tvungna att överförtydliga den lite. :)

nåja, 6/10 tyckte jag ändå att den var värd, den var fin och med bra skådespeleri. Jag gick mycket in på detaljer som störde mig i recensionen, men filmen var ändå okej.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » lör mar 19, 2011 4:06

adolvsson skrev:
noike skrev:Någon som har sett Rubber? (http://www.imdb.com/title/tt1612774/)
When Robert, an inanimate tire, discovers his destructive telepathic powers, he soon sets his sights on a desert town; in particular, a mysterious woman becomes his obsession

Något säger mig att filmen är lite för lång för sitt eget bästa.

Jag vill minnas att just den kritiken hörts om filmen, ja, även från de som varit positiva i övrigt. Visades på filmfestivalen men tyvärr en av de jag fick välja bort.

Det borde finnas en alldeles fantastisk kortfilm i den. Hoppas det kommer en sådan som director's cut.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Murnau » lör mar 19, 2011 13:22

gaspode skrev:Never Let Me Go
Historien borde vara både hjärtskärande sorglig och ganska intressant, men den misslyckades tyvärr med att väcka dessa känslor hos mig.


Men läs boken då för helvete! Känner du fortfarande ingenting efter det så kommer jag nog börja bli lite orolig. Själv kommer jag att försöka undvika filmen tills åtminstone det har gått lite längre tid sen jag läste boken. Vissa starka läsupplevelser förtjänar att bevaras som dom är. Jag har fortfarande inte sett The Road av just det skälet.

Och alla frågor du ställer får fullt tillfredsställande svar i boken. Det håller jag såklart med om att det är en stor brist i filmen om den inte klarar av att förmedla det.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav Glorificus » lör mar 19, 2011 14:00

Murnau skrev:
gaspode skrev:Never Let Me Go
Historien borde vara både hjärtskärande sorglig och ganska intressant, men den misslyckades tyvärr med att väcka dessa känslor hos mig.


Men läs boken då för helvete! Känner du fortfarande ingenting efter det så kommer jag nog börja bli lite orolig.

Huh, jag såg filmtrailern och blev väldigt pepp, så det fick mig att läsa boken... men Martins kommentar om filmen stämmer in ganska exakt på hur boken var för mig. ;) Med The Road gillade jag däremot både bok och film.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav gaspode » lör mar 19, 2011 14:22

Det känns ju som de borde kunna ge allt sånt lite mer tid i boken iaf.
Kanske gillar man filmen mer om man läst boken och har känslor för karaktärerna...

Jag tyckte att filmen the Road var rätt bra medan boken var fantastisk. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Murnau » lör mar 19, 2011 15:15

Never let me go: spoiler

I ett samhälle där odling av människor har utvecklats till något naurligt är det kanske inte så konstigt man inte pratar om det som något udda. Det är inte heller konstigt att förtryckarna, de "vanliga" människorna, rationaliserar och försöker att inte bry sig, eller att de förtryckta finner sig i sin situation och försöker skapa sig det bästa liv man kan inom dom ramarna som samhället satt upp.

Jag får en känsla av att ni Martin och Glory på något sätt förväntar er att Never let me go ska skildra den obehagliga människohandeln från point of view av vårt eget samhälle, men det är ju liksom inte alls förutsättningarna för historien känner jag.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron