Film 5: The Curse of Film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav gaspode » lör mar 19, 2011 15:50

(spoiler Never Let Me Go) Visst är det en alternativ verklighet och inte vår, men man måste ju få en känsla för detta alternativ ändå.
Historien måste ge mig en glimt av hur de rationaliserar och tänker, men det fick jag aldrig.

Visst kan det ibland vara ett lyckat grepp att lägga en historia i en alternativ verklighet utan att förklara den, men i det här fallet tycker jag att det var så centrala motsättningar mot vad vår verklighet skulle kunna acceptera att jag kände mig väldigt otillfredsställd när detta inte fick nån som helst förklaring.

Det jag känner, jag är ju självklart i min point-of-view från början, det är filmskaparnas uppgift att få mig att känna mig hemma i filmens point-of-view. :)

Men jag gillar de centrala idéerna, och kanske skulle jag blivit mer tillfredsställd av boken, där man förstås på ett bättre sätt får reda på hur huvudkaraktärerna tänker, och där mer tid förmodligen läggs på hur naturligt detta är i den verkligheten.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Glorificus » lör mar 19, 2011 19:02

Murnau skrev:Never let me go: spoiler

Jag får en känsla av att ni Martin och Glory på något sätt förväntar er att Never let me go ska skildra den obehagliga människohandeln från point of view av vårt eget samhälle, men det är ju liksom inte alls förutsättningarna för historien känner jag.

Nä, jag hade mer problem med själva dramaturgin och att ingen handling eller bihandling utforskades särskilt djupt, med nästan total avsaknad av starka vändpunkter... nu är det väl uppåt ett halvår sedan jag läste den, men jag minns allting som extremt passivt och utan driv, och tidshoppen gjorde det bara värre. Det fanns dessutom en del upprepningar av ett och samma berättargrepp som jag vet att jag störde mig enormt på, även om jag just nu inte minns exakt vad det var. Däremot har jag läst Remains of the Day också och tyckte betydligt bättre om den.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Tinwiel » lör mar 19, 2011 19:46

Jag håller med MArtini allt han skrev. Kanske man hade uppfattat filmen annorlunda om det hade förklarats på ett annat sätt. Nu kände jag bara "men rym för helvete, rym!".
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav herdware » lör mar 19, 2011 20:22

Stonehenge Apocalypse
Så dåligt så man tror inte det är sant. Skrattretande specialeffekter. Vetenskapliga fakta som inte stämmer. Militärer som står och övervakar en atombombssprängning på typ 200 meters avstånd. En lustig sak är att kvinnliga huvudrollen inte spelas av en storbystad blondin runt de 20.
1/5. FDFR (För Dålig För Ryssby)
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav Rombat » mån mar 21, 2011 23:25

Trodde inte att sådana fanns. I så fall vill jag lägga in A Serious Man på den listan.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav wyndham » tor mar 24, 2011 0:05

Första omtitten av Dogville sedan den sågs på bio. Jag hade helt glömt Grace' mer utförliga order i slutscenen: vad som skulle hända om mamman började gråta. Har svårt att tro att man egentligen glömmer en sådan sak, jag måste snarare ha förträngt det.

Fortfarande bästa von Trier-filmen jag har sett. Har börjat försöka ge betyg 0-100 på Criticker och då fick det bli 90, men 5/5 är för den skull ingen överdrift.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav caffeineaddict » tor mar 24, 2011 8:22

Adda mig på Criticker, Staffan!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » tor mar 24, 2011 13:18

Danny Strong (Jonathan) fortsätter göra politiska HBO-filmer. Efter ganska hyfsade Recount är det nu han som ska göra Game Change om 2008-valet med Ed Harris som McCain och Julianne Moore som Palin.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » fre mar 25, 2011 0:40

Cornelis
Nej, förutom skakigt till uselt skådespeleri, dåliga repliker och en film helt utan drivande historia irriterade det mig enormt att de ibland valde att dubba med Cornelis, men ibland lät Hank von Helvete sjunga.
Han kan ju sjunga, men Cornelis röst sitter i ryggmärgen. Han försökte ju inte ens låta som Cornelis, varken i tal eller sång. Kanske hade det blivit fånigare, men nu blev det bara fel

svaga 5/10
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tomas » fre mar 25, 2011 14:36

caffeineaddict skrev:Danny Strong (Jonathan) fortsätter göra politiska HBO-filmer. Efter ganska hyfsade Recount är det nu han som ska göra Game Change om 2008-valet med Ed Harris som McCain och Julianne Moore som Palin.

:)
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav Binchy » fre mar 25, 2011 21:48

Tittade nyss på Coraline på 3D (gröna och röda pappers-glasögon, som på den gamla goda tiden). Nu har jag ont i huvudet och i ögonen. Men det var rätt häftigt ändå. Vi får nog skaffa en 3D-spelare så småningom, så vi får den RIKTIGA upplevelsen...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav caffeineaddict » sön mar 27, 2011 18:41

Det här kanske kan vara något för er andra filmnördar: upptäckte precis att Museum of the Moving Image har haft paneldiskussioner med en himla massa intressant folk genom åren, och att de jag klickat på har haft hela föreläsningarna/diskussionerna som MP3:or om man vill lyssna. 70 min diskussion med hela Wire-gänget liksom. Mumma. Finns med för mycket roligt folk för att nämna här: Gilliam, Paul Thomas Anderson & Daniel Day-Lewis i samband med There Will Be Blood, Jarmusch o.s.v. o.s.v.

http://www.movingimagesource.us/dialogues


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sfinx » tis mar 29, 2011 6:33

Nej. Nej. Nej. NEJ. Börja om och gör rätt.
http://insidemovies.ew.com/2011/03/28/j ... ey-reboot/
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav adolvsson » tis mar 29, 2011 9:11

sfinx skrev:Nej. Nej. Nej. NEJ. Börja om och gör rätt.
http://insidemovies.ew.com/2011/03/28/j ... ey-reboot/

HAHAHAHAHAHAHAHA!!

Humor. Måste skratta åt galenskaperna.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » tis mar 29, 2011 18:42

fu guys

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » tor mar 31, 2011 14:31

Captain America från 1990 ska få nypremiär på Bluray lagom till att nya versionen går upp på bio.

Och håll i er nu. Regissören? Albert Pyun. Mannen som gjorde Radioactive Dreams.

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Matt » lör apr 02, 2011 9:52

Hur bra lär inte Sucker Punch vara?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav caffeineaddict » lör apr 02, 2011 9:55

Matt skrev:Hur bra lär inte Sucker Punch vara?


Sisådär-bra? Intressant misslyckande verkar väl konsensus vara.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Matt » lör apr 02, 2011 10:01

Nej vad trist! Ser ju jäkligt coolt ut. Som att de stopat in allt man gillar i en och samma film

http://www.imdb.com/video/screenplay/vi3387989273/
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav caffeineaddict » lör apr 02, 2011 10:35

Jo, håller med. Problemet är väl att det brukar vara svårt att göra sånt utan att det blir en himla röra.

Jag misstänker att den kommer vara snygg som fan but not make a lick of sense. Och inte på det bra sättet.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör apr 02, 2011 15:37

Och jo, det är väl lite av Zack Snyders gimmick: ta saker som ser coolt och bra ut och förvandla det till ytligt trams.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » lör apr 02, 2011 15:48

Eller att ta ytligt trams och göra det till ytlig awesomeness!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » lör apr 02, 2011 15:53

De två Snyderfilmer jag faktiskt gillat har haft en sak gemensam: han har enbart regisserat och lämnat produktion och manus åt folk som kan sånt. Så nej, inga större förhoppningar på Sucker Punch.

Det skulle jag nog inte haft på Skyline heller, men det sades att det skulle vara en originell version av utomjordingsinvasion, och så Turk-från-Scrubs i en huvudroll... nähä, det var bara Independence Day ur Cloverfield-perspektiv, ja. Skit.

Skit var även Season Of The Witch, fast det borde man väl listat ut utifrån att Nicolas Cage spelar en korsriddare i 1300-talets (jodå) England.

Däremot var The Way Back rätt bra. Peter Weir gör film om gulagfångar som fotvandrar till Indien, med Ed Harris och Gustaf Skarsgård, det är svårt att misslyckas även om Colin Farell gör sitt bästa. Sceneriporr, bra dialog och med en fin underton.

Och Rubber var ju precis så bra som man väntade sig när folk började kalla den "David Lynchs Motorsågsmassakern". Ute i öknen vaknar ett övergivet gammalt bildäck till liv och börjar rulla runt och spränga folks huvuden med telekinesi. Varför? "No reason", säger huvudpersonen till oss i början. Samtidigt har en bunt biobesökare samlats ute i öknen för att se en film om ett övergivet gammalt bildäck som vaknar till liv och börjar rulla runt och spränga folks huvuden med telekinesi. Så vi får både skräckkomedi och en ganska rejäl känga i den målgruppsfixerade filmindustrins röv. Underbar liten film.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » lör apr 02, 2011 16:05

A bear skrev:De två Snyderfilmer jag faktiskt gillat har haft en sak gemensam: han har enbart regisserat och lämnat produktion och manus åt folk som kan sånt. Så nej, inga större förhoppningar på Sucker Punch.


Dawn of the Dead och... Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole?

(Även om visst, Watchmen hade sina förtjänster så kändes den för min del lite som om att han ville göra Avengers/JLA men inte fick gör det. Så han kombinerade det med Watchmen. Den är lite för Batman & Robin-plastig för min smak.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » lör apr 02, 2011 16:12

Nä, Watchmen. Jag gillar den. Inte älskar, men gillar.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » ons apr 06, 2011 0:19

Hobo With A Shotgun.

Det är en film om en uteliggare med ett hagelgevär. Spelad av Rutger Hauer. Och allt i den grällaste technicolor i filmhistorien.

Och jo, det är precis det det är. Den här filmen är den här filmen. Den är den här filmen mer än Snakes On A Plane är den filmen.

HOBO STOPS BEGGING - DEMANDS CHANGE
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav eriked » ons apr 06, 2011 15:34

Wooo! Äntligen!

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör apr 09, 2011 19:23

:unlove: RIP Sidney Lumet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » lör apr 09, 2011 19:31

Nej! Fan då! Bortsett från att ha varit en sensationellt duktig och viktig regissör i över FEMTIO ÅRS TID så kan jag även rekommendera hans kommentarspår. Lyssnade på Dog Day Afternoon nyligen och det var ett av de bättre spår jag överhuvudtaget hört.

Much love. Vila väl. :lovebunnier:


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav herdware » lör apr 09, 2011 19:34

:cry:
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron