Film 5: The Curse of Film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » sön mar 02, 2014 23:00

noike skrev:
adolvsson skrev:
A bear skrev:Eller så kör man ändå allt över twitter nuförtin... men skönt att ha någonstans att lägga längre kommentarer.

Jag hade tänkt installera något nytt eftersom det gamla var borta, men nu kommer jag inte in i kontrollpanelen pga glömt lösenord och dessutom strular databasen på webbhotellet. Möjligtvis innebär det att jag inte glömt lösenordet utan att det är databasen som strular där också. Fan vet. Det enda jag vet, är att det inte finns några garantier att det funkar till kvällen. Tyvärr.

Om det ser mörkt ut vid tiotiden så kan jag slänga ihop något under nyvinter.se, bättre än inget tänker jag.

Okej, jag satte upp en på http://nyvinter.se/oscars/ — pm:a epostadress om ni vill kunna skriva.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tam » mån mar 17, 2014 21:29

Cory McAbee har lagt upp sin senaste film, Crazy and Thief, på Vimeo. http://vimeo.com/88615309
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav AKS » ons maj 21, 2014 20:21

Såg precis min första Guardians of the Galaxy-trailer idag och har ingen kunskap om serien över huvud taget, men tycktre trailern var riktigt kul! Och så älskar jag ju Chris Pratt sen Parks and Rec så det skadar ju inte heller. :) Och så var ju Björn Skifs med i trailern också! Typ. :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tomas » fre maj 23, 2014 1:40

X-Men: Days of future past var rätt mycket bättre än vad jag hade väntat mig.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav caffeineaddict » mån maj 26, 2014 8:23

Efter att ha haft bollen under ganska lång tid så tappar Marvel den spektakulärt: http://badassdigest.com/2014/05/24/is-t ... movie-age/


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån maj 26, 2014 18:29

Spektakulärt och spektakulärt. Har någon varit GOSHWOW över Ant-man förutom Wright? Och det där med att andra petar i Marvel-filmerna har pågått länge i och med gemensamt universum, Joss skrev om delar av Captain America så att den skulle passa bättre ihop med hans film. För att inte tala om alla tie-in avsnitt som Agents of Shield bygger kring istället för att ställa den på egna ben.

Edgar Wright arbetar inte så. Marvel är närmast en återgång till studiosystemet, så jag är inte förvånad att det skar sig, min förvåning är snarare att det inte har hänt tidigare.

(Dessutom faktafel i artikeln: Goddard är fortfarande producent för Daredevil. Han kan bara inte skriva och regissera Spider-Man samtidigt som han är showrunner.)

Edit: men jo, skittrist att han inte fick göra den film han ville. Det hade kunnat bli bra. Men jag tror det var mer Marvel som la sig i än Disney,
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » ons maj 28, 2014 22:45

Såg precis The Heiress som ju är med i 40-talsturneringen. Gillade den! Har faktiskt svårt att tro att jag skulle föredra The Maltese Falcon som går emot den. Visst, den är säkert också jättebra, men detta är mer min sorts film.

Av någon anledning var jag helt övertygad om att filmen skulle få ett lyckligt slut trots att det är uppenbart att Morris är ute efter pengarna. Eller kanske inte? Tycker filmen ger blandade signaler, men det faktum att han inte ens skrev till Catherine innan han drog visar väl att han var det. Älskade dock att slutet var så kallt!

Älskar Catherines vändning i slutet. Visst, sorgligt att gå från den snälla kvinna hon var i början till feelings terminator, men Olivia de Havilland spelar vändningen så bra!


8/10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » fre maj 30, 2014 8:48

The Heiress är fantastisk.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav MissKittyFantastico » sön jun 01, 2014 10:55

En kompis hade Takeshi Kitano-kväll med japansk mat och sedan film på sin enormt stora projektorduk.

Jag hann bara se två av filmerna innan jag behövde gå hem och sova. Det blev Hana-Bi och Kikujiros sommar. Hana-Bi var intressant. Lite svår att hänga med i delvis på grund av formatet, men den var väldigt vacker. Delvis våldsam, men vacker. Kikujiros sommar var däremot inte alls svår att hänga med i, den var underbar. Söt, rolig, tragisk och bitvis konstig. Jag tyckte mycket om musiken också, även den i Hana-Bi var fin. En fundering, är det alltid så här mycket dänga folk i huvudet i japanska filmer, eller Kitanos? Hela tiden.

Hana-Bi får en svag fyra. En trea kändes snålt, men en fyra lite för starkt, därför fegar jag och ger en svag fyra. Kikujiros sommar en får däremot en femma. Länge sedan jag såg en film som kändes så mycket i hjärtat som den gjorde.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav caffeineaddict » mån jun 02, 2014 12:40

Hana-bi har jag för mig var bra, men det har jag inte sett sedan förra millenniet.

Det finns absolut japanska filmer där ingen blir dängd i huvudet (hela Ozus karriär t.ex.). Men jag har nog aldrig sett en Kitano-film utan något våldsamt inslag och då har jag åtminstone sett tre om inte fler.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » fre jun 13, 2014 0:34

Short Term 12

Bästa filmen sen jag såg någon vara en slav i 12 år. Kan på beskrivningar verka som en Dangerous Minds-historia, men tar FNL-serie-routen och inser att så länge man fokuserar på att förstå sina karaktärer och ta sig tiden att låta skådisarna göra sitt bästa så hittar man kärnan i varför sådana historier ändå betyder något. Då blir det ibland mycket mer än vad ett plot synopsis anstår beskriva.

Brie Larson är den bästa unga skådespelerskan, och John Gallagher får visa på all den charm och varmhet som Newsroom S2:s plottande inte lät honom. Innan detta har jag dessutom bara sett Rami Malek spela (minnesvärda) terrorister och psykopater och helt plötsligt är han helt lyckad comic relief. :)

4,5 / 5


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » fre jun 13, 2014 0:51

Medhåll om Short Term 12!!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav eriked » tis jun 17, 2014 22:16

Airplane Vs Volcano har just släppts. Lite sugen är man
http://www.imdb.com/title/tt3417334/

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » lör jul 26, 2014 1:18

Oculus

I'm not sure I think anything made even internal sense, but I enjoyed it.

Precis den där lagomt vaga nivån jag vill ha min skräck på. Mer förklaring gör sämre.

3,5 / 5


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » lör jul 26, 2014 9:17

Ja, Oculus är en av de bättre rysare jag sett. Obehaglig stämning, bra skådespelare, bra handling. Tre saker som ofta brukar saknas i rysare vilket gör att enbart en av tjugo (trettio?) funkar riktigt bra. Den håller dessutom rätt bra rakt igenom till skillnad från till exempel Insidious som väl fungerar som rysare i ungefär en kvart och sedan blir mer och mer löjlig.

3,5:a låter passande, men vete sjutton om jag inte ger den en svag 4:a just för att den verkligen sticker ut som rysare.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » sön sep 07, 2014 17:24

Såg faktiskt precis en film med Nicholas Brendon som var rätt bra. Coherence är en scifirulle lite i samma anda som Another Earth - dvs lågbudget, lågmält, indiefilmsaktigt med fokus mer på människor än på det konstiga som händer där ute. Ett gäng gamla kompisar träffas för att käka middag, plötsligt går strömmen i hela villaområdet, förutom i det där huset två kvarter bort som ser... vänta nu, exakt likadant ut som vårat? Mycket Schrödingers katt blir'e, och kanske inte fullt så lyckat som idén förtjänar, men klart godkänt. (Brendon, förresten, spelar en f d Roswell-skådis som kastade bort karriären pga alkoholproblem. He methods.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » tor sep 18, 2014 1:25

Coherence ligger och väntar på mig. Det gör iofs Another Earth fortfarande också.

Såg precis Divergent. Rätt klyschigt och försöker definitivt casha in på Hunger Games, men trevligt foto och fantastiskt soundtrack räddade rätt mycket. Mest exposition och upplägg för resten av serien som består av fyra filmer, där sista två filmerna har samma titel men Part 1 och Part 2. Stoppa mig om ni hört den förut. :P

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » tor sep 18, 2014 14:07

Rombat skrev:Såg precis Divergent. Rätt klyschigt och försöker definitivt casha in på Hunger Games, men trevligt foto och fantastiskt soundtrack räddade rätt mycket. Mest exposition och upplägg för resten av serien som består av fyra filmer, där sista två filmerna har samma titel men Part 1 och Part 2. Stoppa mig om ni hört den förut. :P


Har du läst Divergent-böckerna? Jag funderar på om i alla fall första boken ska bli min nästa ungdomsbok, och så håller jag tummarna på att den är bättre än genomgående klichéfyllda City of Bones (om jag nu ska jämföra den med den senaste stora ungdomsserien jag läst, eller serie och serie... blir bara en bok i den serien för mig!).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » tor sep 18, 2014 14:30

Nope, men jag kan citera husets litteraturtomte.

A bear skrev:Jag försökte nyligen tackla Veronica Roths Divergent, som sägs vara en ny Hungerspelen. Klarade typ 20 sidor innan klichéerna fick boken att rinna ur händerna på mig.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav AKS » tor sep 18, 2014 15:26

Gah! Okej, ska nog ändå ge den en chans, om inte annat än för att avgöra om det är City of Bones eller Divergent som är mest klichéfylld. :-D Men kanske blir det inte nästa ungdomsbok i alla fall...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav noike » tor sep 18, 2014 16:22

Något av Maureen Johnson, Chris Wooding eller Tamora Pierce kanske?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » tor sep 18, 2014 16:29

TAMORA PIERCE!

Det tål att upprepas.

TAMORA PIERCE!

Usch, nu blir jag lipfärdig.

edit: Läs, menar jag. Verkligen en författare som blir bättre och bättre för varje serie. Song of the Lioness är bra. The Immortals jobbar upp det till riktigt bra. Protector of the Small tar ett jättekliv in i helt fantastiskt. Daughter of the Lioness utökar komplexiteten och undersöker teman som "vanlig" litteratur har svårt att tackla. Och sen kommer Provost's Dog-serien. Som inte går att jämföra med något annat jag läst. Helt enkelt underbart.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » tor sep 18, 2014 17:59

Rombat skrev:TAMORA PIERCE!

Det tål att upprepas.

TAMORA PIERCE!

Usch, nu blir jag lipfärdig.

edit: Läs, menar jag. Verkligen en författare som blir bättre och bättre för varje serie. Song of the Lioness är bra. The Immortals jobbar upp det till riktigt bra. Protector of the Small tar ett jättekliv in i helt fantastiskt. Daughter of the Lioness utökar komplexiteten och undersöker teman som "vanlig" litteratur har svårt att tackla. Och sen kommer Provost's Dog-serien. Som inte går att jämföra med något annat jag läst. Helt enkelt underbart.


Tack för tipsen, noike!!

Tamora Pierce intresserar jag mig härmed mest för efter rombats inlägg. Om serierna inte är baserade på varandra kanske man kan börja med Provost's Dog-serien eller Protector of the Small-serien? Eller bör jag börja tidigare i hennes författarskap ändå av någon anledning?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » tor sep 18, 2014 18:50

Jag skulle rekommendera att köra dem i ordning. Olika protagonister i alla serier, men de knyter in i varandra. Böcker är dock väldigt korta i de första serierna, så det går snabbt att komma in.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » tor sep 18, 2014 20:46

Rombat skrev:Jag skulle rekommendera att köra dem i ordning. Olika protagonister i alla serier, men de knyter in i varandra. Böcker är dock väldigt korta i de första serierna, så det går snabbt att komma in.


Okej, då lägger jag in Song of the Lioness på Goodreads läslista!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav noike » tor sep 18, 2014 20:50

Antingen The Song of the Lioness eller Circle of Magic — helt beroende på vilket av hennes världar man vill läsa. Jag är för kronologisk läsordning så man bör börja i början.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav Crashdummie » mån sep 29, 2014 14:12

Såg Veronica Mars the movie... och tja, nostalgikick i all ära men så mkt mer var det faktiskt inte. lite coolt dock hur den blev till :)

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav gaspode » mån sep 29, 2014 17:00

Har fortfarande inte vågat se VM-filmen... Mina förväntningar är tyvärr ungefär som det CD skriver och det är ju inte det jag hoppats på. Nåväl, snart så.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Re: Film 5: The Curse of Film

Inläggav AKS » mån sep 29, 2014 18:30

Efter skiten som var S3 så har jag inga förväntningar över det jag heller, men okej... skulle vara kul att komma sig för nån gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Murnau » mån sep 29, 2014 18:58

Filmen hade ganska mycket som säsong 3 saknade. Jag tyckte om den. Filmen alltså.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron