Film 5: The Curse of Film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » tis aug 07, 2012 21:39

BARTON FINK! Fortfarande, tio år senare, en av världens bästa filmer och Coens allra bästa.

"Sex?! He's a MAN! We wrestled!"


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tis aug 07, 2012 21:43

Ja, den var riktigt bra. 8 av 10 på IMDb för mig.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tis aug 07, 2012 23:59

Lite Joss-nyheter då:
http://www.slashfilm.com/joss-whedon-si ... %2FFilm%29

Avengers 2 (regissör) och någonting för Marvel för ABC (utvecklarnivå så säkert bara producent när det blir av).
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » ons aug 08, 2012 0:01

write and direct står det ju.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons aug 08, 2012 0:03

Jag tar "write" på Marvelfilmer med en näve salt. Mer manusputsning enligt saker som andra redan har bestämt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » ons aug 08, 2012 0:07

Jo, Avengers var väl inte originalmanus direkt. Men yay!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tam » ons aug 08, 2012 0:09

Yay!
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav AKS » ons aug 08, 2012 0:32

Yay! Men tv-serie på typ AMC eller nån annan kabelkanal också? Plix?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tomas » ons aug 08, 2012 1:26

:D
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav slugslinger » lör aug 11, 2012 16:10

Fundera på att kolla på The FP
In a post apocalyptic future, two rival gangs fight for control of Frazier Park by playing "Beat Beat Revelation", a deadly version of Dance, Dance, Revolution(TM).
(19:00:51) (Rombat) Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ibland.

Roger om mig i telefon till noike: “Han upptäckte ju Internet. Han måste vara rik!”


God gave me terminal cancer just to prove he existed

Gabe; my penis does 2D4+12 poison dmg.
Tycho: are you sure i think you need to make a roll check.

Artificial intelligence is no match for natural stupidity.
Användarvisningsbild
slugslinger
Big Bad
 
Inlägg: 2433
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Ryssby/Ljungby - Småland

Inläggav noike » ons aug 15, 2012 1:05

I'm heading of to Bucharest to start work on my new film, The Zero Theorem. It stars everybody's favorite Nazi, the great Christoph Waltz. Very original script about a man waiting for a telephone call that will give meaning to his life. Some other things happen as well. It's profound and funny in more or less equal measures. We're going to have fun. I'll keep you posted as the cast expands.
— Terry Gilliam

“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » fre aug 17, 2012 11:26

noike skrev:
adolvsson skrev:
noike skrev:Jag gillade den jävligt mycket också. Snyggare, mer budget, bättre användande av flashbacks, likvärdigt skådespeleri (fastän Gary Oldman och Colin Firth kämpar i uppförsbacke mot Alec Guinness och Ian Richardson. John Hurt däremot, fyhelvete, hans Control :lovebunny: ), lite smutsigare än 70-talsminiserien men samtidigt förlorade den på det snabbare tempot tyckte jag. Fortfarande skitbra.

Jag tänker se båda, och miniserien innan jag ser filmen, men... Om jag bara skulle välja en. Om. Vilken?

Miniserien. 7x45min mot 2h. Du kan ju tänka dig vad det innebär för karaktärsdjupet.


Jag måste nog säga emot det här. Gillar båda, men tyckte filmen var betydligt bättre. Dels p.g.a. just att den känns väldigt filmisk och stämningsfull, där serien känns väldigt mycket brittisk 70-tals-TV. Lite filmad teater över stora delar. Och en av mina problem med serien (även om den såklart har en hel del karaktärsögonblick som filmen saknar) är att 7 x 45 kändes för långt för den här historien. Varenda detalj i mysteriet blev för överexponerad och tydlig till den punkt där det knappt kändes som ett mysterium alls. När filmen i sin tur speedar upp handlingen utan att plocka bort så väldigt mycket av spion-ploten (dock som sagt på bekostnad av vissa karaktärsögonblick) så blev det helt plötsligt lite tempo och tankearbete i det hela. Man fick liksom sitta och försöka hänga med på ett annat vis, vilket är lite vad jag gillar med den här sortens filmer och vad jag inte alls fick av TV-serien.

En punkt missade jag dock i filmen: hur förklaras det att Smiley får reda på att Prideaux lever och hittar honom? Detta förklaras ju i serien (och boken antar jag?), men får vi någon förklaring i filmen som jag bara blankade på eller ska vi bara anta att "Smiley listade ut det"? Allt annat tyckte jag förklarades tillfredsställande om än i ett högre tempo. Och åt andra hållet: har jag glömt att Prideaux/Haydon som älskare fanns med i serien eller plockade de helt enkelt bort den aspekten av förhållandet?

Skriver såklart det här nu för att det äntligen blev av att jag såg filmen. :P


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » lör aug 18, 2012 17:28

För er som liksom oss inte fick se den på bio i närheten: Cabin in the Woods finns tillgänglig på ställen där... filmer finns nuförtiden. Återkommer med omdöme senare ikväll.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » sön aug 19, 2012 11:07

Aaaah, skräckfilmsfestivaler.

Monster Brawl: småkul idé - alla klassiska filmmonster, från Frankenstein(s monster) och varulven till Swamp Thing och zombies, gör upp i en fight till döden. Får slut på skämt och idéer cirka en halvtimma in. Undvik om ni inte är wrestlingfans.

Mutant Girls Squad: Senaste filmen från gänget bakom The Machine Girl, Tokyo Gore Police etc, och vid det här laget vet man vad man får: japanska skolflickor i 25-årsåldern med diverse kroppsliga mutationer som de använder för att stycka folk på diverse uppfinningsrika sätt, den här gången med en excuse plot hämtad från X-Men. Om man gillar den sortens film blir man inte besviken; den har onekligen ett visst schvung.

Grabbers är Irlands svar på Attack The Block, med Jeff från Coupling och George från Being Human i två av huvudrollerna. De dåliga nyheterna är att en liten irländsk fiskeby är den första mänskliga bosättningen som blir attackerad av utomjordiska tentakelmonster. De goda nyheterna är att tentakelmonstren är allergiska mot alkohol och inte äter folk som är riktigt, riktigt fulla. Jag sa att det var en irländsk film, va? Inte originell, men gott om gapskratt även om Russell Tovey verkligen inte kan spela full.

Thale, till slut, kan vara en av de bättre skandinaviska genrefilmer jag sett på ett bra tag, och då räknar jag in Rare Exports, Trolljegeren och Iron Sky. Gjord på nollbudget, men så intimt och... tja, trolskt gjord att man inte tänker på det: bara två killar som mitt i sina vardagliga bekymmer plötsligt finner sig öga mot öga, inlåsta i en källare, med en ung kvinna som kanske eller kanske inte alls är helt och hållet mänsklig.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » sön aug 19, 2012 14:19

caffeineaddict skrev:(Tinker Tailsor Soldier Spy)Och en av mina problem med serien (även om den såklart har en hel del karaktärsögonblick som filmen saknar) är att 7 x 45 kändes för långt för den här historien. Varenda detalj i mysteriet blev för överexponerad och tydlig till den punkt där det knappt kändes som ett mysterium alls. När filmen i sin tur speedar upp handlingen utan att plocka bort så väldigt mycket av spion-ploten (dock som sagt på bekostnad av vissa karaktärsögonblick) så blev det helt plötsligt lite tempo och tankearbete i det hela. Man fick liksom sitta och försöka hänga med på ett annat vis, vilket är lite vad jag gillar med den här sortens filmer och vad jag inte alls fick av TV-serien.

Jag såg det aldrig riktigt som ett mysterium. FFS, allt i båda versionerna blev övertydliga direkt i och med castingen. Jag menar, tre okända personer och så Ian Richardson/Colin Firth bland de misstänkta? Och i filmen så fick de andra inte ens säga hej. Så jag såg det alltid mer som en karaktärshistoria där problemet inte är så mycket vem som hur man bevisar det, och oavsett på vems bekostnad — för även om det är teatrikaliskt så föredrar jag Guinness väl dolda psykopat och att de introducerar saker innan de behövs. Oavsett hur fult eller snyggt filmat det är.


Fast personligen vill jag att någon filmar Queen & Country. (Läser första prosaboken just nu.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » sön aug 19, 2012 14:23

A bear skrev:Thale, till slut, kan vara en av de bättre skandinaviska genrefilmer jag sett på ett bra tag, och då räknar jag in Rare Exports, Trolljegeren och Iron Sky. Gjord på nollbudget, men så intimt och... tja, trolskt gjord att man inte tänker på det: bara två killar som mitt i sina vardagliga bekymmer plötsligt finner sig öga mot öga, inlåsta i en källare, med en ung kvinna som kanske eller kanske inte alls är helt och hållet mänsklig.

Den där har jag velat se sedan jag hörde talas om den. Bra att förväntningarna inte verkar ballgrusas.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » sön aug 19, 2012 14:45

noike skrev:
caffeineaddict skrev:(Tinker Tailsor Soldier Spy)Och en av mina problem med serien (även om den såklart har en hel del karaktärsögonblick som filmen saknar) är att 7 x 45 kändes för långt för den här historien. Varenda detalj i mysteriet blev för överexponerad och tydlig till den punkt där det knappt kändes som ett mysterium alls. När filmen i sin tur speedar upp handlingen utan att plocka bort så väldigt mycket av spion-ploten (dock som sagt på bekostnad av vissa karaktärsögonblick) så blev det helt plötsligt lite tempo och tankearbete i det hela. Man fick liksom sitta och försöka hänga med på ett annat vis, vilket är lite vad jag gillar med den här sortens filmer och vad jag inte alls fick av TV-serien.

Jag såg det aldrig riktigt som ett mysterium. FFS, allt i båda versionerna blev övertydliga direkt i och med castingen. Jag menar, tre okända personer och så Ian Richardson/Colin Firth bland de misstänkta? Och i filmen så fick de andra inte ens säga hej. Så jag såg det alltid mer som en karaktärshistoria där problemet inte är så mycket vem som hur man bevisar det, och oavsett på vems bekostnad — för även om det är teatrikaliskt så föredrar jag Guinness väl dolda psykopat och att de introducerar saker innan de behövs. Oavsett hur fult eller snyggt filmat det är.


Medhåll om att det fungerar så i serien, men nog är både Toby Jones och Cieran Hinds relativt kända ansikten? Och man skulle kunna argumentera för att Toby Jones faktiskt har mer att göra i filmen än Firth fram tills slutet. Men han blir iofs uppenbar red herring i och med det också. Medhåll hursom om att mysteriet inte är ett huvudsakligt mål, men det fungerade inte ens lite för mig i serien. Filmen försöker iaf göra något av det.

Men båda versionerna har onekligen sina för- och nackdelar. Och båda är väldigt sevärda. Skönt att man inte behöver välja. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » sön aug 19, 2012 18:18

noike skrev:
A bear skrev:Thale, till slut, kan vara en av de bättre skandinaviska genrefilmer jag sett på ett bra tag, och då räknar jag in Rare Exports, Trolljegeren och Iron Sky. Gjord på nollbudget, men så intimt och... tja, trolskt gjord att man inte tänker på det: bara två killar som mitt i sina vardagliga bekymmer plötsligt finner sig öga mot öga, inlåsta i en källare, med en ung kvinna som kanske eller kanske inte alls är helt och hållet mänsklig.

Den där har jag velat se sedan jag hörde talas om den. Bra att förväntningarna inte verkar ballgrusas.

Den är inte perfekt, och om man verkligen vill kan man säkert hitta saker att gnälla på. Men på det stora hela var jag grymt imponerad. Det var ett samtal med hon som gör den kvinnliga huvudrollen efter filmen, och enligt henne var de ofta bara fyra personer on set - hon, de två manliga huvudrollerna, och så regissören/manusskribenten/producenten/kamerakillen/ljuskillen/ljudkillen/cateringkillen/transportkillen/etc. I princip samma setup som Birdemic alltså. Och ändå får man sällan (utom möjligen i de sällsynta CGI-inslagen) känslan av att det är lågbudget; han har struntat i att göra det han inte kan, och fokuserat på att skapa en bra film inom de ramar han har. Så Aleksander Nordaas kan vara ett namn att lägga på minnet.

EDIT: Och just det - någon gjorde observationen i samtalet att av deras skräckfilmer att döma är norrmännen livrädda för två saker: skogen och svenskar. När kommer den stora svenska skräckfilmen om norrmän?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Sv: Film 5: The Curse of Film

Inläggav noike » mån aug 20, 2012 6:26

Fyfan. Läste nyss att Tony Scott dött. Självmord.

http://www.cnn.com/2012/08/20/showbiz/obit-tony-scott/
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Nyx » mån aug 20, 2012 6:55

noike skrev:Fyfan. Läste nyss att Tony Scott dött. Självmord.

http://www.cnn.com/2012/08/20/showbiz/obit-tony-scott/

Oj! Stackars frun, barnen och brorsan Ridley! :cry: Jag kan inte låta bli att undra om han hade någon svår, livshotande sjukdom... Så otroligt sorgligt.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » mån aug 20, 2012 7:03

Usch, usch. Tragiskt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Rombat » mån aug 20, 2012 18:39

:emo:

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav noike » mån aug 20, 2012 19:14

Nyx skrev:
noike skrev:Fyfan. Läste nyss att Tony Scott dött. Självmord.

http://www.cnn.com/2012/08/20/showbiz/obit-tony-scott/

Oj! Stackars frun, barnen och brorsan Ridley! :cry: Jag kan inte låta bli att undra om han hade någon svår, livshotande sjukdom... Så otroligt sorgligt.

Instinkltivt känns det som depression. Så ja, svår och livshotande sjukdom är en passande beskrivning. Tyvärr.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav eriked » mån aug 20, 2012 20:37

:(
Det står på internet att han hade cancer

Nog läge att dra igång The Last Boy Scout

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav lilith » fre aug 24, 2012 22:22

Gå och se dokumentärfilmen "Searching for Sugar Man"! Ospoilad helst. Läs inte om den. Alls. Bara gå och se den. Jag lovar att du inte kommer att ångra dig.
:popcorn: :popcorn: :popcorn: :popcorn: :chock:
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Tam » fre aug 24, 2012 22:29

Håller med!
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Murnau » lör aug 25, 2012 11:44

Oh den vill jag se! Även om jag visserligen har hunnit läsa lite om den redan. Någon som vill gå och se den i Stockholm med mig?
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav A bear » lör aug 25, 2012 14:43

Jag funderade faktiskt på att gå och se den på Bio Rio i morgon 18.30, hur låter det? (Sen tänkte jag svepa Faust i bara farten också.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » lör aug 25, 2012 15:56

Om det är den dokumentären om Motown-sångaren som de pratade om igår på P3 så verkar den intressant...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Murnau » lör aug 25, 2012 19:20

A bear skrev:Jag funderade faktiskt på att gå och se den på Bio Rio i morgon 18.30, hur låter det? (Sen tänkte jag svepa Faust i bara farten också.)

Björn: Ja! Det passar mig. Åtminstone Sugar man - ska fundera på om jag är sugen på Faust.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron