Film 5: The Curse of Film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » ons jul 25, 2012 22:31

The Dark Knight Rises. Lite för lång, bättre än the Dark Knight, sämre än Batman Begins.
Besviken att den valde att frångå mönstret från de andra två, där det var idealister med grava skillnader i synsätt som var i konflikt. Här var det mer... seriefilmsspektakel. Bättre sammansatt än ofta annars, lika förutsägbart bara. Men det är detaljerna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav herdware » ons jul 25, 2012 22:46

Det är det som är så bra med många Ghibli-filmer. Det finns nåt för alla åldrar.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav Rombat » tor jul 26, 2012 0:03

The Dark Knight Rises. Lite för lång, bättre än the Batman Begins, sämre än The Dark Knight.
För lite Batman, för mycket trams med flygmaskin. Ganska lättuträknat vem som var vem om man hade lite koll. Kom igen, bara för att ni ändrar tre bokstäver är Tim/Tom Drake/Blake ganska enkelt. Och Talia var given så fort det blev ligga av. Men överlag en ganska kul film, även om det var "Robin"-delarna som var bäst.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Glorificus » tor jul 26, 2012 0:28

Nyx skrev:Såg om Ponyo on the Cliff by the Sea med min lilla dotter för en stund sen. Fantastiskt med en film på japanska (jag översatte de engelska undertexterna för henne) som får en 2-åring att sitta trollbunden i över en timme! Den är himla fin att se för en vuxen också dessutom. :D

Ja, jag har sett Totoro med min 3-åriga systerson minst tio gånger och han är lika trollbunden varje gång. Kiki's Delivery Service och Ponyo älskar han också, men det blir alltid Totoro om han får välja själv. :) Ha ha, min familj blev förvirrade och undrade vad han pratade om för några veckor sedan när han började berätta om makkuro kurosuke (ja, jag fick googla stavningen nu, det är de små svarta tussarna). Han uttalar det bättre än mig. :D

Jag har inte sett Arrietty-filmen ännu, men den verkar ju också vara småbarnsvänlig.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Nyx » tor jul 26, 2012 10:06

Glorificus skrev:
Nyx skrev:Såg om Ponyo on the Cliff by the Sea med min lilla dotter för en stund sen. Fantastiskt med en film på japanska (jag översatte de engelska undertexterna för henne) som får en 2-åring att sitta trollbunden i över en timme! Den är himla fin att se för en vuxen också dessutom. :D

Ja, jag har sett Totoro med min 3-åriga systerson minst tio gånger och han är lika trollbunden varje gång. Kiki's Delivery Service och Ponyo älskar han också, men det blir alltid Totoro om han får välja själv. :) Ha ha, min familj blev förvirrade och undrade vad han pratade om för några veckor sedan när han började berätta om makkuro kurosuke (ja, jag fick googla stavningen nu, det är de små svarta tussarna). Han uttalar det bättre än mig. :D

Jag har inte sett Arrietty-filmen ännu, men den verkar ju också vara småbarnsvänlig.

Totoro är min stora favorit också och nästa gemensamma film som jag tänker se med Cassandra. Sedan Kiki förstås! Jag har inte heller sett Arrietty men det verkar ju bra att den också kan passa för småbarn. Spirited Away, Nausikaä och Mononoke får vänta tills hon bli äldre!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav wyndham » fre jul 27, 2012 22:57

The Dark Knight Rises. Lagom lång, bättre än Batman Begins, sämre än The Dark Knight.
Flygplansscenen i början var massiv! Bankrånet i föregående film var visserligen två storlekar större, men jag tyckte ändå att det var en andan-i-halsen-start. Och så gick jag ju på att Bane var Rhas al Guls son (masken lät ju som en Connery-imitation av Liam Neeson eller en Neeson-imitation av Sean Connery). Däremot rang Robin-klockorna tidigt. Det var lite mysko att det från första början fanns en ny huvudperson. En lite yngre och lite kortare huvudperson.
4/5.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Tomas » lör jul 28, 2012 23:06

The Dark Knight Rises. Lagom lång, bättre än Batman Begins, inte lika bra som The Dark Knight.
Robin var ju uppenbar, men tyckte inte att det skadade. Blev faktiskt överraskad över att jag blev överraskad av Talia-twisten. Hade ju läst något rykte för länge sedan om att hon och/eller hennes far skulle vara med, men lyckades lyckligtvis glömma bort det. För lite Batman men en väldigt bra Catwoman! Hade förväntat mig mer av striderna Batman vs Bane. Slutet kändes som en perfekt avslutning av triologin. Satt och hoppades att de skulle sluta scenen precis när Alfred tittat upp :P
4/5.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Film 5: The Curse of Film

Inläggav caffeineaddict » sön jul 29, 2012 22:46

The Dark Knight Rises. Bäst! Betydligt bättre än båda de två tidigare imo. Helt annat fokus än Dark Knight, roligare plot än BB. Strålande hopknytning av säcken. Stark fyra där de tidigare får stark trea respektive svag fyra.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » sön jul 29, 2012 23:31

The Dark Knight Rises. Helt klart bäst av alla filmerna och i synnerhet bättre än The Dark Knight.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » tis jul 31, 2012 0:29

Jo, jag gillade DKR. Visst fanns det en del grejer som kunde gjorts bättre; framför allt tycker jag hela handlingen känns lite skissartad - halva filmen gör han ju inte ett piss, och Alien 3-fängelset kändes som en ganska överlastad metafor i den här filmen också. Det blir liksom aldrig något större mysterium att han kommer att välja att bli Batman igen, och att han kommer att ta sig ur fängelset, och att han inte offrar sig på slutet... Och nog kunde de gjort lite mer med själva occupy-vinkeln av storyn, jag önskar att Nolan hade sett Coriolanus innan han gjorde detta. Men jo, det är välgjort, jag gillar Bane, jag gillar Catwoman, och Michael Caine sliter hjärtat ur mig. 4/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » ons aug 01, 2012 21:17

Ni vet den där beryktade Sight & Sound-listan som görs var tionde år och som i alla årtionden har varit en av de främsta källorna till att folk utan särskild eftertanke säger att Citizen Kane brukar anses vara "världens bästa film" (eftersom de tyckt de i årtionde efter årtionde efter årtionde). De tycker inte att Citizen Kane är världens bästa film längre! Istället tycker de att en bättre film än CK är världens bästa film, så de är helt klart på rätt väg.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor aug 02, 2012 0:05

Det är fortfarande en väldigt väldigt väldigt tråkig lista så att byta plats på två i toppen, vad spelar det för roll?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tor aug 02, 2012 0:11

Dels att det kan leda till att CK tappar det allmän-omnämnandet. Och nog är det en lista på gammal film gjord av gamla människor, men det är en fruktansvärd massa bra film på den också. Som bekant är jag ingen Godard-människa, men plockar man bort hans grejer är det mesta väldans trevligt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor aug 02, 2012 0:18

Jo, men det ser mer ut som en lista gjord av socialstyrelsen över filmer man bör gilla och inte filmer som nödvändigtvis de som satt samman listan själva gillar. Om du förstår vad jag menar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tor aug 02, 2012 0:25

Jag tror att "Socialstyrelsen över filmer man bör gilla" beskriver Sight & Sound-gruppen ganska perfekt. Så, jupp, jag är med dig. Men ändå kul att se att Mulholland slagit sig in i det exklusiva sällskapet.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » tor aug 02, 2012 0:39

Men man borde väl ändå se Tokyo Story nån gång, antar jag?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » tor aug 02, 2012 0:41

A bear skrev:Men man borde väl ändå se Tokyo Story nån gång, antar jag?


Alldeles definitivt. Men var beredd att krypa in i ett mörkt hörn med en filt och skakgråta lite efteråt bara.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Murnau » tor aug 02, 2012 10:18

caffeineaddict skrev:Jag tror att "Socialstyrelsen över filmer man bör gilla" beskriver Sight & Sound-gruppen ganska perfekt.

I så fall tillhör nog jag Socialstyrelsen. Inte nödvändigtvis för att min lista skulle se ut exakt så där, men jag har stor sympati för en lista som toppas av Vertigo och Citizen Kane.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav caffeineaddict » tor aug 02, 2012 10:50

Som sagt: jag med. Men det betyder inte att jag inte saknar Gökboet eller The Empire Strikes Back eller Aliens eller Blue Velvet eller något mer av Bergman eller Do the Right Thing. Eller, fuck it, Casablanca. Det är som den rena motsatsen till MTV Awards eller ens Oscars: "luktar det ens lite populism om det här så nuddar vi fan inte vid det!" Undantagen är väl Singin' in the Rain och Gudfadern ovanför plats 25. Och medan Godard och Tarkovskij har gjort bra grejer (eller typ en bra grej, kanske, i Godards fall) så finns det inte en chans i helvetet att de förtjänar fem filmer var på en sån Top 50-lista.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Murnau » tor aug 02, 2012 11:22

caffeineaddict skrev:Och medan Godard och Tarkovskij har gjort bra grejer (eller typ en bra grej, kanske, i Godards fall) så finns det inte en chans i helvetet att de förtjänar fem filmer var på en sån Top 50-lista.

Oj hade dom 5 st. var? Det tänkte jag inte på, men det har du såklart rätt i.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav caffeineaddict » tor aug 02, 2012 12:11

Murnau skrev:
caffeineaddict skrev:Och medan Godard och Tarkovskij har gjort bra grejer (eller typ en bra grej, kanske, i Godards fall) så finns det inte en chans i helvetet att de förtjänar fem filmer var på en sån Top 50-lista.

Oj hade dom 5 st. var? Det tänkte jag inte på, men det har du såklart rätt i.


Jag menade att skriva "typ 5 var" eller något dylikt. Mer exakt hade Tarkovskij 3 och Godard 4. Ändå för mycket.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » tor aug 02, 2012 18:20

Är man lite mindre man för att man fällde tårar vid ett tiotal olika tillfällen under nya Mupparna-filmen så får jag väl fan vara lite mindre man då. Finaste filmen!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav herdware » fre aug 03, 2012 0:34

Du skulle sett den med oss i Ryssby...
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav caffeineaddict » fre aug 03, 2012 0:58

Inget emot er, men gissningsvis hade jag gråtit mindre då. Perfekt film att få ha lite för mig själv.

Men seriöst, när banjon kommer igång i början på Rainbow Connection... jag gråter bara jag tänker på det!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Rombat » fre aug 03, 2012 1:10

Jag släppte också ifrån mig ett par under den filmen.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav caffeineaddict » fre aug 03, 2012 1:14

Det var vid såna konstiga jävla tillfällen också! Saker som borde fått mig att skratta men som fick mig att gråta på grund av inneboende finhet!

Ärligt talat, de närmaste kusinerna känslomässigt som jag kan komma på är de två Whedon-musikalerna.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Rombat » fre aug 03, 2012 1:16

Njae, den är jag nog inte med på. Men jag är nykter. :D

Kusinheten alltså.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav herdware » fre aug 03, 2012 1:27

Rombat skrev:Men jag är nykter. :D

Skäms!
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav Bender » lör aug 04, 2012 18:56

Angående topplistan: Vertigo är verkligen fantastisk, en given filmplansch på min vägg tillsammans med Fönstret mot Gården . CK hade jag enormt svårt för men jag kanske såg den i för ung ålder för att förstå storheten.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav noike » lör aug 04, 2012 19:25

Citizen Kane är fantastisk på många sätt, men handlingsmässigt är inte ett av dem. Den är lite av 40-talets Alien 3 fast problemet var inte bakhuggande studiochefer.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron