Film 5: The Curse of Film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav sfinx » lör dec 03, 2011 13:18

noike skrev:
sfinx skrev:Så mycket i Minority report som inte håller. Försöker se klart innan jag går och diskar.

Första halvtimmen är bra, sedan blir det en dålig kopia av Jagad.

Jag började reta mig på tekniken redan i första scenerna. Sen är det där med Tom Cruise som dödar varje känsla för huvudpersonen. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav sfinx » lör dec 03, 2011 13:18

noike skrev:
sfinx skrev:Så mycket i Minority report som inte håller. Försöker se klart innan jag går och diskar.

Första halvtimmen är bra, sedan blir det en dålig kopia av Jagad.

Jag började reta mig på tekniken redan i första scenerna. Sen är det där med Tom Cruise som dödar varje känsla för huvudpersonen. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav caffeineaddict » lör dec 03, 2011 14:32

noike skrev:
sfinx skrev:Så mycket i Minority report som inte håller. Försöker se klart innan jag går och diskar.

Första halvtimmen är bra, sedan blir det en dålig kopia av Jagad.


Bra sammanfattning! Sällan har jag känt mig så besviken på en överhypad film, hela sista halvtimmen satt jag i biomörkret och kände "blev det inte mer än SÅHÄR? Var det DET HÄR alla recensenter tyckte var så jävla bra?"


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tam » lör dec 03, 2011 14:37

Jag tyckte den var rätt bra. Men jag minns inte så mycket av den och vet inte om jag skulle tycka samma nu.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav caffeineaddict » lör dec 03, 2011 16:47

sfinx skrev:
noike skrev:
sfinx skrev:Så mycket i Minority report som inte håller. Försöker se klart innan jag går och diskar.

Första halvtimmen är bra, sedan blir det en dålig kopia av Jagad.

Jag började reta mig på tekniken redan i första scenerna.


Hörrudu, Doctor Who, stenar och glashus.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Rombat » lör dec 03, 2011 16:56

:D

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Tomas » sön dec 04, 2011 1:27

:)
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav AKS » ons dec 07, 2011 21:57

Har precis sett A Tale of Two Sisters för första gången och gillade den rejält, även om den för mig tappade mot slutet. Riktigt härlig stämning dock och Jee-woon Kim är en väldigt intressant regissör. Nu har jag bara sett tre filmer av honom, men de har varit väldigt olika varandra och allihop har varit snygga att se på. Denna är bäst tycker jag, följd av A Bittersweet Life och sen I Saw the Devil.

The Good, the Bad and the Weird har jag tänkt se ett tag, men hunnit glömma bort, men nu blev den desto mer aktuell! Den verkar vara ytterligare en film som är helt annorlunda jämfört med hans övriga. Dessutom är Kang-ho Song med i den. Och Byung-hun Lee som jag också tycker är väldigt bra. (Also... kind of a looker. ;))

Bild
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tam » ons dec 07, 2011 23:24

Såg den igår. Mycket bra.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav caffeineaddict » fre dec 09, 2011 8:28

Uppföljare till förra årets magnifika 14 Actors Acting:

Touch of Evil - 13 skådisar gör sina varianter på filmskurkar. Rooney Maras Alex DeLarge var... strangely very hot. Gary Oldmans var det läskigaste jag sett på ett tag och om det var en trailer för en film så skulle jag se den direkt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » fre dec 09, 2011 19:32

Tankar efter omtitt av Avatar

Alltid skönt att se om filmer som var så enormt hypade/överhypade/backlashade när det begav sig några år senare, when the dust has settled.

För visst finns här en hög problem, men det finns också en orsak till att Avatar likväl fungerar långt mycket bättre än alla Transformers-filmer, Pirates-filmer och så vidare. För även om historien må vara gammal som gatan, dialogen innehåller ett antal clunkers och James Cameron vid ett dussintal tillfällen visat sig vara ett narcissistiskt arsle av sällan skådad kaliber så råder det ingen tvekan för mig om att han bryr sig om och berättar den här historien rakt från hjärtat. Teknologiskt jibber-jabber hit och dit och dataanimering och bla-bla-bla: Avatar är ett sant labor of love, ett galet jävla spektakel som aldrig borde ha fungerat men ändå på något vis gjorde det och orsaken till att jag kommer vara ett Cameron-fan till död-dagar är att jag känner i varenda en av hans filmer förutom Piranha 2 och kanske True Lies att han ÄLSKAR filmen han gör och historien han berättar. Och det skiner igenom, hur gammal den historien än må vara.

Tittar jag på Transformers, Pirates eller för den delen Indy 4 känner jag ingen som helst kärlek för historia, karaktärer eller ens filmmediumet: jag känner ett cyniskt kommité-manipulerade med pengar som första prioritet som resulterat i att ingen personlighet och inget hjärta finns kvar. De är maskiner gjorda för att tjäna pengar. Och när man jämför det med Avatar blir det direkt solklart i mina ögon precis vilken stor roll det spelar (i stort sett alla dessa argument skulle jag föra fram om Titanic också, förresten). Credit where credit's due, Cameron är en cinematisk romantiker som vågar drömma stort och sedan har ballarna nog att kämpa i ett decennium för att få fram det han tror på. Tror ni Michael Bay någonsin har känt en sån känsla för något han gjort? Bara för att Cameron jobbar på ett mindre originellt plan än Terrence Malick betyder det inte att de inte fungerar på liknande vis. Det som de har föreställt sig i sina hjärnor SKA vara det som i slutändan dyker upp på bioduken, kosta vad det kosta vill.

Sånt är värt mycket för mig. Så jag förlåter den klumpiga dialogen och den gamla historien, precis som jag gör det i första Star Wars (hjärta) men inte i Episode I-III (cyniskt manipulerande för pengar om än inte gjort lika mycket per kommité). För storslagna äventyr som ser och känns precis så spektakulära som de vill vara är inte lätta att hitta nu för tiden. De som försöker lämnar nästan alltid någon slags bitter eftersmak av djup besvikelse. Det gör inte Avatar för mig. It soars. Den hittar romantikern och trycker undan cynikern i mig under tre timmar. Och då är den ändå en av de mindre bra filmer han har gjort.

4 / 5 (fortfarande)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Rombat » lör dec 10, 2011 14:26

Ja.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav noike » lör dec 10, 2011 23:01

Rare Exports! Finsk film om julgubben, helt jävla fantastisk. Klart en av topp fem julfilmer någonsin.

“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav herdware » sön dec 11, 2011 0:36

Ser riktigt bra ut!
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav herdware » mån dec 12, 2011 18:42


Väntat? Kanske. Onödigt? Ja.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav Veidit » tor dec 15, 2011 23:46

Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » fre dec 16, 2011 23:44

Hedwig and the Angry Inch

Jag må vara tio år för sen med denna insikt, men herregud vilken jävla film. Asgarv, djupsorg och ett av de bästa soundtracken någonsin. Jag såg den när den var ny och kunde uppenbarligen inte uppskatta den nog då. Från 7 -> 9 på IMDb och från 73 -> 87 på Criticker.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav eriked » lör dec 17, 2011 0:28

It is fantastic.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Tam » lör dec 17, 2011 1:03

Word.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » lör dec 17, 2011 1:08

Dogtooth. Jo, det finns filmer som kan få Ruben Östlund att verka som Lasse Åberg. Ett par bestämmer sig för att uppfostra sina barn så säkra och duktiga som möjligt, genom att låsa in dem, aldrig släppa ut dem i världen, aldrig låta dem träffa någon annan, systematiskt plocka bort alla ord ur språket som antyder något om en omvärld. När vi kommer in i storyn är barnen någonstans runt 20-årsåldern, lydiga, oförstörda, väluppfostrade ("Snälla mamma, kan du räcka mig telefonen" säger yngsta systern. Mamman räcker henne saltkaret.) och psykotiska som bandhundar med munkorg. Allt är filmat nästan som en hemvideo, långa tagningar, ingen musik, kameravinklar som vägrar ge oss någon enkel vinkel, inga namn (man behöver inte namn när det bara finns fem människor i världen). Ibland lite krystat, ibland oerhört skrämmande, ibland hysteriskt kul.

Contagion. Kul att se en katastroffilm som faktiskt känns realistisk och sällan faller in i sensationalism - snarare är det sensationalismen och irrationaliteten som står för de dåliga sidorna här. Ett virus slipper ut, och inom några veckor dör mänskligheten i miljoner. Medan vetenskapsmännen famlar i blindo efter ett botemedel grips mänskligheten av panik, och en ensam bloggare tror sig vara en konspiration på spåren... Det är han inte. Den dumfan dödar miljoner och kunde lika gärna spelats av Jenny McCarthy, medan det är de metodiskt arbetande labbråttorna och myndigheterna som till slut lyckas ro iland det med en rejäl portion tur. Visst, det kunde gjorts ännu mer med idén, inte minst om man fokuserat lite mer på karaktärerna (väldigt bra skådespelarinsatser och Soderberghs kamera gör mycket för att väga upp manusets brister där) och/eller fått lite mer av en inblick i hur katastrofen drabbade samhället i stort, men jag gillar skarpt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » sön dec 18, 2011 1:34

Conan!

Precis vad jag väntade mig och ville ha, utom på musikfronten. Och det saknades en jätteorm.

To hear the lamentations of the critics! :D

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » mån dec 19, 2011 0:54

Fortsatte tillbringa en förkyld helg med att glo igen lite 2011-filmer.

Om ni trodde Drive lät som ytterligare en Gone In Fast And Furious Seconds-variant så har ni helt fel. Tänk en Michael Mann-film regisserad av Jim Jarmusch; stilla utan att bli långsamt, våldsamt utan att bli serietidningsaktigt, adrenalinstint utan att bli testosteronfyllt, kirurgiskt precis dialog, Ryan Gosling som spelar tillknäppt raseri och Albert Brooks som gangster (!). Gillar väldigt mycket.

Hesher ser ut som ett litet indieunder, och med Rainn Wilson, Natalie Portman, Piper Laurie och Joseph Gordon-Levitt i huvudrollerna känns det som om det borde ha kunnat bli riktigt jävla bra - tänk Beavis & Butthead som drama. Det är en kul idé - ung pojke som just förlorat sin mor (bilolycka) och i praktiken sin far (depression) får, mot sin vilja, en inte speciellt effektiv skyddsängel i form av en våldsam, pårökt metalhead. Tyvärr håller inte manuset riktigt, den trampar runt lite mållöst och blir i slutändan ungefär lika sentimental som man hade hoppats att den inte skulle vara när soundtracket är Metallica. Men visst, sevärd.

Meek's Cutoff kan vara en av de mest anti antiwesterns jag sett - den är till och med filmad i 4:3, specifikt för att undvika att man ser de där vidsträckta slätterna som något vackert. Utspelar sig 1845, när tre vagnar med familjer på väg västerut gör sällskap med en tracker som snabbt leder dem vilse. Nu är de där ute i öknen, hundratals kilometer från närmaste mänskliga (varmed menas "vita") utpost, och försöker hitta vatten... Klaustrofobiskt, otäckt, välspelat (Michelle Williams, hörni!) men också enormt långsamt (jag tror det dröjer 10 minuter innan vi ens får första repliken). Rekommenderas till Dead Man-fans.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Nattlinnen » mån dec 19, 2011 11:53

Om ni trodde Drive lät som ytterligare en Gone In Fast And Furious Seconds-variant så har ni helt fel. Tänk en Michael Mann-film regisserad av Jim Jarmusch; stilla utan att bli långsamt, våldsamt utan att bli serietidningsaktigt, adrenalinstint utan att bli testosteronfyllt, kirurgiskt precis dialog, Ryan Gosling som spelar tillknäppt raseri och Albert Brooks som gangster (!). Gillar väldigt mycket.

Fick den beskriven för mig på någon fest som "Lost in translation" möter "GTA". Träffande?
Nattlinnen
Minion
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 01 dec 2011

Inläggav A bear » mån dec 19, 2011 12:05

Det är nog inte helt långt från sanningen.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » mån dec 19, 2011 12:34

Hah! Jag gillar den beskrivningen. Existensiell GTA!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » mån dec 19, 2011 17:27

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav herdware » mån dec 19, 2011 17:54


Bild
Smisk, smisk och mer smisk!

(edit) Haha, ännu en anledning att länka till SuperSoylent! 8) (/edit)
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav noike » mån dec 19, 2011 18:03

herdware skrev:

Bild
Smisk, smisk och mer smisk!

(edit) Haha, ännu en anledning att länka till SuperSoylent! 8) (/edit)

:roadkill:
(De kanske vill länka samman Alien och Indiana Jones!)

"NASA and the Vatican agree that is almost mathematically impossible that we can be where we are today without there being a little help along the way," Scott said.

Jag undrar vem på NASAs ekonomiavdelning han pratat med. Och Vatikanen är ju verkligen en expert på det här området. "Saturnus ringar? Jesu förhud!"
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav herdware » mån dec 19, 2011 18:30

I "dokumentären" som SuperSoylent2 smiskar där så använder sig folket som stödjer "teorin" div. byggnadsverk som stöd för Ancient Aliens. Bl.a Pumapunku.
Bara för att DU inte förstår hur de kunde bygga såna här saker för 1500 år sedan är inget bevis för att rymdvarelser gjorde det.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav noike » mån dec 19, 2011 18:37

herdware skrev:I "dokumentären" som SuperSoylent2 smiskar där så använder sig folket som stödjer "teorin" div. byggnadsverk som stöd för Ancient Aliens. Bl.a Pumapunku.
Bara för att DU inte förstår hur de kunde bygga såna här saker för 1500 år sedan är inget bevis för att rymdvarelser gjorde det.

O ja, det är en riktigt bra slutsats. (Och jag har sett de två första videorna innan så min :roadkill: var kopplad till en björns post. Men alltså Ridley Scott, vad hände med honom?)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron