Andra serier 4: Foursquare? Nej, 16:9!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav A bear » mån feb 10, 2014 23:19

HeY skrev:
Tam skrev:True Detective

Woody Harrelson och Matthew McConaughey är två som jag i vanliga fall helst undviker, men första avsnittet här var väldigt bra.


Har hört bra saker men instinktivt undvikit pga antagit att kvinnokaraktärerna är urdåliga och jag har svårare och svårare för serier där kvinnor är underrepresenterade (ca klarade inte The Walking Dead). Hur är de kvinnliga rollerna? Klarar serien Bechdel?

Den är inte oproblematisk, men den verkar vara det medvetet för att göra en poäng (tänk Mad Men möter Twin Peaks). Häglund på tvdags kallar den rakt antisexistisk - vilket återstår att se, men den vinkar ditåt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav HeY » mån feb 10, 2014 23:40

A bear skrev:
HeY skrev:
Tam skrev:True Detective

Woody Harrelson och Matthew McConaughey är två som jag i vanliga fall helst undviker, men första avsnittet här var väldigt bra.


Har hört bra saker men instinktivt undvikit pga antagit att kvinnokaraktärerna är urdåliga och jag har svårare och svårare för serier där kvinnor är underrepresenterade (ca klarade inte The Walking Dead). Hur är de kvinnliga rollerna? Klarar serien Bechdel?

Den är inte oproblematisk, men den verkar vara det medvetet för att göra en poäng (tänk Mad Men möter Twin Peaks). Häglund på tvdags kallar den rakt antisexistisk - vilket återstår att se, men den vinkar ditåt.


Okej, kanske kollar in den sen då.
Det är inte just sexism jag har svårt för (öööh, jo, men alltså jag menar) utan att kvinnor inte får vara hela karaktärer och bara är en förlängning(/bihang) av de manliga karaktärerna. Just sexism är ju något som finns och därför ofta måste/bör representeras (sedan kan man ifrågasätta hur det representeras också). Mad Men demonstrerar ju definitivt den tidsenliga sexismen, men den har ändå fantastiska kvinnliga karaktärer som inte bara är bihang till männen. De är egna och runda och har individuella ambitioner och mål.
The Walking Dead klarade jag inte av där alla kvinnor var antingen en mans fru, kokerska eller klädtvättare (scenen där seriens alla kvinnor sitter vid en sjö och tvättar männens kläder är förevigat inetsad i mitt huvud). Men ja, Kjell Hägglund verkar någorlunda sympatisk och du brukar ha bra smak så jag ska ge True Detective en chans :)
(Det var nog mest Matthew McConaughey som fick mig att tro att serien var överdrivet "snubbig")

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » ons feb 12, 2014 0:54

F ö innehåller True Detective 1.04 en av de svettigaste långtagningarna jag sett.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Matt » ons feb 12, 2014 8:46

Började kolla på Life Unexpected.
Bra, lite snyftigt, lite roligt, bra
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav MissKittyFantastico » tor feb 13, 2014 0:30

Efter att ha blivit av med min seriemapp två gånger så gav jag upp Sherlock, men nu har jag börjat titta igen. Eftersom jag fått låna en säsong av en kompis och en går på tv just nu, så har jag sett avsnitten i helt fel ordning.

1x01, 1x02, 2x01-3, första halvan av3x01, 3x02, andra halvan av 3x01. På lördag blir det 3x03 och sedan på söndag morgon tänker jag se 1x03 för det hinner jag inte med innan dess.

Liiite rörigt blir det i huvudet.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav eynosh » sön feb 16, 2014 21:09

Den här sleepy hollow var ju liksom bra.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav AKS » sön feb 16, 2014 21:31

Mm, jag är mer eller mindre konstant underhållen även om det inte är ett mästerverk. Men charmig och underhållande är den! Såg precis "Sanctuary" (spökhuset) som jag gillade!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav lilith » sön feb 16, 2014 23:33

HeY skrev:(Det var nog mest Matthew McConaughey som fick mig att tro att serien var överdrivet "snubbig")

Du ska inte bry dig om att han är med. Han är så annorlunda än vanligt att man knappt känner igen honom. Jag har helt omvärderat honom som skådespelare efter att ha sett några avsnitt TD.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Mush » mån feb 17, 2014 15:39

eynosh skrev:Den här sleepy hollow var ju liksom bra.



Den började lite drastiskt men gillade för övrigt piloten. Ska fortsätta se!
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav AKS » mån feb 17, 2014 21:31

Jag tycker dessutom så här: att vid avsnitt 9 tar serien en vändning till det bättre. Allt blir mer personligt och karaktärerna har satt sig (även om jag gillade dem på en gång). Fler karaktärer får in mer personliga saker i handlingen och ja, det blir mer intressant helt enkelt. Ger man Sleepy Hollow en chans och inte hatar den från början, men känner sig osäkerpå den, så tycker jag definitivt att man ska setill och med avsnitt 9 och 10 innan man eventuellt ger upp serien.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav HeY » mån feb 17, 2014 23:04

Hur rotad är Sleepy Hollow ur filmen med samma namn? (som jag pinsamt nog inte sett...)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » mån feb 17, 2014 23:08

HeY skrev:Hur rotad är Sleepy Hollow ur filmen med samma namn? (som jag pinsamt nog inte sett...)

Inte ett dugg. Båda är löst baserade på samma novell, men serien MYCKET lösare än filmen.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » mån feb 17, 2014 23:11

Den har väl inget med filmen att göra utöver att de båda två är löst baserade på en gammal amerikansk skräckklassiker.

(edit) You have to work quick to be faster than a bear... (/edit)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån feb 17, 2014 23:21

A bear skrev:
HeY skrev:Hur rotad är Sleepy Hollow ur filmen med samma namn? (som jag pinsamt nog inte sett...)

Inte ett dugg. Båda är löst baserade på samma novell, men serien MYCKET lösare än filmen.

Vilket är lite ironiskt för jag tror inte Little Timmy Burton orkade läsa novellen medan de som skapade serien säkert har gjort det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav The Ankh » ons feb 19, 2014 17:02

Hörde att Almost Human ska cancelleras :( Tydligen hade de gjort en Firefly o visat avsnitten i fel ordning oxå

Jag som verkligen gillar almost human :,(
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav noike » fre feb 21, 2014 20:18

Oookej. Två avsnitt in i True Detective. Håller med vad Kalle sa ute i skogen förra helgen: var i helvete hade McConaughey gömt det här skådespelet?!

Snyggt, gillar en massa, och jo, den verkar medveten om sin egen problematik. De tvekar inte direkt för att måla upp huvudpersonerna som hycklare.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav The Ankh » fre feb 21, 2014 23:27

The Ankh skrev:
Matt skrev:
The Ankh skrev:Ser piloten av Hart of Dixie nu. Jag älskar redan efter en kvart! Hoppas det håller i sig!


Näe



åh nej :(


Sett 11 avsnitt nu o jag gillar mer o mer!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav gaspode » lör feb 22, 2014 1:04

Lite spoiler för Community 5x06:



also: NATHAN! fast så oerhört lite Nathan. :(
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav lilith » sön feb 23, 2014 16:35

Det är bara att inse, jag är alltför investerad i The Walking Dead för att sluta titta. Jag har fått tvång. Jag vill se dem alla dö innan jag slutar.

Det är emellanåt ganska spännande, men oftast irriterande och tråkigt. :sacrificebunny:
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav adolvsson » sön feb 23, 2014 16:42

Igår hörde jag för första gången någonsin någon säga att kvinnor i The Walking Dead skildras positivt. Som starka, och så vidare. Jag har ju själv bara sett piloten och kan därför varken säga bu eller bä. Men det var verkligen första gången jag hörde någon påstå någonting sådant.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav lilith » sön feb 23, 2014 16:50

Hittills sen uppehållet har ingen kvinna skildrats som våp. Men jag ser det som en tidsfråga. Det är verkligen så attkvinnorna lagar mat, tvättar, pysslar, bär på barn och männen är tvära, löser världsproblemen (not!) och bär vapen. Och så denna ide om att det måste finnas En Ledare som ska få allt att bli så bra. Han (!) får inte svika!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav HeY » sön feb 23, 2014 23:30

Jag kan inte komma på en annan modern serie som hyllats så mycket som The Walking Dead men som har ett sådant HEMSKT genusperspektiv. Jag kommer aldrig glömma när alla kvinnliga karaktärerna satt och tvättade runt en sjö. Jag betvivlar om männen ens kan tvätta, laga mat, byta blöja eller städa. Serien har dock blivit bättre, men jag är under uppfattningen att de som påstår att serien har bra kvinnliga karaktärer och ett bra kvinnoperspektiv inte är speciellt pålästa på genus.

(spoiler säsong 4 + the comic) Michonne är uppenbarligen en stark kvinna som kan ta hand om sig själv. Hon är också en otroligt stor trop. Den vilda, arga, amazonaktiga, starka och svarta kvinnan som hellre slåss med ett svärd (för hon är ju sååååå cool och stark) är inte direkt en modern svart kvinnlig karaktär.

Maggie är helt okej och ganska kapabel, men även hon och Glen har ofta scener som får mig att kvida. Som någon gång när de flydde i bil och Maggie såklart var för hysterisk för att köra bil så hon måste stanna så att Glenn kan ta över och hon kan gråta lite, men han - starka mannen - gråter såklart inte för män blir aldrig emotionellt upprörda.

Maggies syster är urtråkig som får ta hand om Ricks unge.

Carol blir bättre och bättre. Men hon är också den som såklart är allas mamma hela tiden. Och hon blir bestraffad när hon tar egna, hårda (omoderliga) beslut.

Lori var bland det hemska jag sett. Urusel karaktär och good riddance på henne. Alla hennes tal till Andrea om att hon lade börda på kvinnorna när hon lekte man med pistol eftersom de får mer hushåll att göra utan hennes hjälp. Och om att kvinnor är tålmodiga och låter männen gå ut i världen, do their thing, och sen kommer de tillbaka till den stöttande, förstående kvinnan som ska ta hand om honom. Skjut. Mig.

Andrea var väl seriens bästa kvinnliga karaktär. Men henne gjorde de såklart av sig med. Det dummaste beslut de gjort. Från vad jag förstått från the comics så skulle ju hennes utveckling fortsätta i bra riktning (iom att hon blir second in command - jag åsyftar inte på att hon börjar ligga med Rick).


Men ja, serien har blivit bättre. Inte bra. Men bättre. Den som påstår att kvinnor skildras positivt och som starka är nog dock inte speciellt påläst på ämnet, no offense till din bekanta såklart.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Enya » fre mar 07, 2014 1:10

Har precis sett skönheten och odjuret på sjuan. Tycker att den nya versionen är ganska kass. Har blivet sjukt nostalgisk efter 80-tals versionen jag såg när jag var liten. Är det någon som vet hur man får tag på den? Har letat på internet men inte lyckas hitta den.
Enya
Demon Fodder
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 dec 2008

Inläggav gaspode » fre mar 07, 2014 12:36

Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav HeY » fre mar 07, 2014 13:52

Den finns på Netflix också. :)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Enya » fre mar 07, 2014 15:09

OK, Tack! :)
Enya
Demon Fodder
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 dec 2008

Inläggav Matt » sön mar 09, 2014 14:26

Kollar om de sju avsnitten True Detektive idag innan finalen imorgon.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav AKS » sön mar 09, 2014 14:53

Är det så pass bra alltså att det är okej att se om så snabbt inpå? (Det har inte jag gjort sen värsta Veronica Mars-fixeringen, tror jag.) Eller är det så pass komplicerat? :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » sön mar 09, 2014 19:21

AKS skrev:Är det så pass bra alltså att det är okej att se om så snabbt inpå? (Det har inte jag gjort sen värsta Veronica Mars-fixeringen, tror jag.) Eller är det så pass komplicerat? :)

Det är inte komplicerat egentligen. Den följer den amerikanska deckar-trationen med dess "who cares whodunit?"-filosofi rätt bra — det är huvudpersonerna som är viktiga och inte hur ointressant-person-X mördade person-Y trots att det verkade omöjligt. Det och tidslinjerna gör att det kan kännas trevligt att ha allt i mer färskt i huvudet inför finalen. (Så den är rätt likt Veronica Mars i det anseendet.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » sön mar 09, 2014 21:26

Ser fram emot!!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron