Oscars 2010

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Oscars 2010

Inläggav MissKittyFantastico » tis feb 02, 2010 16:46

Academy of Motion Picture Arts and Sciences - 82ND AWARDS -

Performance by an actor in a leading role
Jeff Bridges in "Crazy Heart" (Fox Searchlight)
George Clooney in "Up in the Air" (Paramount in association with Cold Spring Pictures and DW Studios)
Colin Firth in "A Single Man" (The Weinstein Company)
Morgan Freeman in "Invictus" (Warner Bros.)
Jeremy Renner in "The Hurt Locker" (Summit Entertainment)

Performance by an actor in a supporting role
Matt Damon in "Invictus" (Warner Bros.)
Woody Harrelson in "The Messenger" (Oscilloscope Laboratories)
Christopher Plummer in "The Last Station" (Sony Pictures Classics)
Stanley Tucci in "The Lovely Bones" (DreamWorks in association with Film4, Distributed by Paramount)
Christoph Waltz in "Inglourious Basterds" (The Weinstein Company)

Performance by an actress in a leading role
Sandra Bullock in "The Blind Side" (Warner Bros.)
Helen Mirren in "The Last Station" (Sony Pictures Classics)
Carey Mulligan in "An Education" (Sony Pictures Classics)
Gabourey Sidibe in "Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire" (Lionsgate)
Meryl Streep in "Julie & Julia" (Sony Pictures Releasing)

Performance by an actress in a supporting role
Penélope Cruz in "Nine" (The Weinstein Company)
Vera Farmiga in "Up in the Air" (Paramount in association with Cold Spring Pictures and DW Studios)
Maggie Gyllenhaal in "Crazy Heart" (Fox Searchlight)
Anna Kendrick in "Up in the Air" (Paramount in association with Cold Spring Pictures and DW Studios)
Mo'Nique in "Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire" (Lionsgate)

Best animated feature film of the year
"Coraline" (Focus Features) Henry Selick
"Fantastic Mr. Fox" (20th Century Fox) Wes Anderson
"The Princess and the Frog" (Walt Disney) John Musker and Ron Clements
"The Secret of Kells" (GKIDS) Tomm Moore
"Up" (Walt Disney) Pete Docter

Achievement in art direction
"Avatar" (20th Century Fox) Art Direction: Rick Carter and Robert Stromberg, Set Decoration: Kim Sinclair
"The Imaginarium of Doctor Parnassus" (Sony Pictures Classics) Art Direction: Dave Warren and Anastasia Masaro, Set Decoration: Caroline Smith
"Nine" (The Weinstein Company) Art Direction: John Myhr, Set Decoration: Gordon Sim
"Sherlock Holmes" (Warner Bros.) Art Direction: Sarah Greenwood, Set Decoration: Katie Spencer
"The Young Victoria" (Apparition) Art Direction: Patrice Vermette, Set Decoration: Maggie Gray

Achievement in cinematography
"Avatar" (20th Century Fox) Mauro Fiore
"Harry Potter and the Half-Blood Prince" (Warner Bros.) Bruno Delbonnel
"The Hurt Locker" (Summit Entertainment) Barry Ackroyd
"Inglourious Basterds" (The Weinstein Company) Robert Richardson
"The White Ribbon" (Sony Pictures Classics) Christian Berger

Achievement in costume design
"Bright Star" (Apparition) Janet Patterson
"Coco before Chanel" (Sony Pictures Classics) Catherine Leterrier
"The Imaginarium of Doctor Parnassus" (Sony Pictures Classics) Monique Prudhomme
"Nine" (The Weinstein Company) Colleen Atwood
"The Young Victoria" (Apparition) Sandy Powell

Achievement in directing
"Avatar" (20th Century Fox) James Cameron
"The Hurt Locker" (Summit Entertainment) Kathryn Bigelow
"Inglourious Basterds" (The Weinstein Company) Quentin Tarantino
"Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire" (Lionsgate) Lee Daniels
"Up in the Air" (Paramount in association with Cold Spring Pictures and DW Studios) Jason Reitman

Best documentary feature
"Burma VJ" (Oscilloscope Laboratories) A Magic Hour Films Production Anders Østergaard and Lise Lense-Møller
"The Cove" (Roadside Attractions) An Oceanic Preservation Society Production Nominees to be determined
"Food, Inc." (Magnolia Pictures) A Robert Kenner Films Production Robert Kenner and Elise Pearlstein
"The Most Dangerous Man in America: Daniel Ellsberg and the Pentagon Papers" A Kovno Communications Production Judith Ehrlich and Rick Goldsmith
"Which Way Home" A Mr. Mudd Production Rebecca Cammisa

Best documentary short subject
"China's Unnatural Disaster: The Tears of Sichuan Province" A Downtown Community Television Center Production Jon Alpert and Matthew O'Neill
"The Last Campaign of Governor Booth Gardner" A Just Media Production Daniel Junge and Henry Ansbacher
"The Last Truck: Closing of a GM Plant" A Community Media Production Steven Bognar and Julia Reichert
"Music by Prudence" An iThemba Production Roger Ross Williams and Elinor Burkett
"Rabbit à la Berlin" (Deckert Distribution) An MS Films Production Bartek Konopka and Anna Wydra

Achievement in film editing
"Avatar" (20th Century Fox) Stephen Rivkin, John Refoua and James Cameron
"District 9" (Sony Pictures Releasing) Julian Clarke
"The Hurt Locker" (Summit Entertainment) Bob Murawski and Chris Innis
"Inglourious Basterds" (The Weinstein Company) Sally Menke
"Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire" (Lionsgate) Joe Klotz

Best foreign language film of the year
"Ajami"(Kino International) An Inosan Production Israel
"El Secreto de Sus Ojos" (Sony Pictures Classics) A Haddock Films Production Argentina
"The Milk of Sorrow" A Wanda Visión/Oberon Cinematogràfica/Vela Production Peru
"Un Prophète" (Sony Pictures Classics) A Why Not/Page 114/Chic Films Production France
"The White Ribbon" (Sony Pictures Classics) An X Filme Creative Pool/Wega Film/Les Films du Losange/Lucky Red Production Germany

Achievement in makeup
"Il Divo" (MPI Media Group through Music Box) Aldo Signoretti and Vittorio Sodano
"Star Trek" (Paramount and Spyglass Entertainment) Barney Burman, Mindy Hall and Joel Harlow
"The Young Victoria" (Apparition) Jon Henry Gordon and Jenny Shircore

Achievement in music written for motion pictures (Original score)
"Avatar" (20th Century Fox) James Horner
"Fantastic Mr. Fox" (20th Century Fox) Alexandre Desplat
"The Hurt Locker" (Summit Entertainment) Marco Beltrami and Buck Sanders
"Sherlock Holmes" (Warner Bros.) Hans Zimmer
"Up" (Walt Disney) Michael Giacchino

Achievement in music written for motion pictures (Original song)
"Almost There" from "The Princess and the Frog" (Walt Disney) Music and Lyric by Randy Newman
"Down in New Orleans" from "The Princess and the Frog" (Walt Disney) Music and Lyric by Randy Newman
"Loin de Paname" from "Paris 36" (Sony Pictures Classics) Music by Reinhardt Wagner Lyric by Frank Thomas
"Take It All" from "Nine" (The Weinstein Company) Music and Lyric by Maury Yeston
"The Weary Kind (Theme from Crazy Heart)" from "Crazy Heart" (Fox Searchlight) Music and Lyric by Ryan Bingham and T Bone Burnett

Best motion picture of the year
"Avatar" (20th Century Fox) A Lightstorm Entertainment Production James Cameron and Jon Landau, Producers
"The Blind Side" (Warner Bros.) An Alcon Entertainment Production Nominees to be determined
"District 9" (Sony Pictures Releasing) A Block/Hanson Production Peter Jackson and Carolynne Cunningham, Producers
"An Education" (Sony Pictures Classics) A Finola Dwyer/Wildgaze Films Production Finola Dwyer and Amanda Posey, Producers
"The Hurt Locker" (Summit Entertainment) A Voltage Pictures Production Nominees to be determined
"Inglourious Basterds" (The Weinstein Company) A Weinstein Company/Universal Pictures/A Band Apart/Zehnte Babelsberg Production Lawrence Bender, Producer
"Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire" (Lionsgate) A Lee Daniels Entertainment/Smokewood Entertainment Production Lee Daniels, Sarah Siegel-Magness and Gary Magness, Producers
"A Serious Man" (Focus Features) A Working Title Films Production Joel Coen and Ethan Coen, Producers
"Up" (Walt Disney) A Pixar Production Jonas Rivera, Producer
"Up in the Air" (Paramount in association with Cold Spring Pictures and DW Studios) A Montecito Picture Company Production Daniel Dubiecki, Ivan Reitman and Jason Reitman, Producers

Best animated short film
"French Roast" A Pumpkin Factory/Bibo Films Production Fabrice O. Joubert
"Granny O'Grimm's Sleeping Beauty" (Brown Bag Films) A Brown Bag Films Production Nicky Phelan and Darragh O'Connell
"The Lady and the Reaper (La Dama y la Muerte)" A Kandor Graphics and Green Moon Production Javier Recio Gracia
"Logorama" (Autour de Minuit) An Autour de Minuit Production Nicolas Schmerkin
"A Matter of Loaf and Death" (Aardman Animations) An Aardman Animations Production Nick Park

Best live action short film
"The Door" (Network Ireland Television) An Octagon Films Production Juanita Wilson and James Flynn
"Instead of Abracadabra" (The Swedish Film Institute) A Directörn & Fabrikörn Production Patrik Eklund and Mathias Fjellström
"Kavi" A Gregg Helvey Production Gregg Helvey
"Miracle Fish" (Premium Films) A Druid Films Production Luke Doolan and Drew Bailey
"The New Tenants" A Park Pictures and M & M Production Joachim Back and Tivi Magnusson

Achievement in sound editing
"Avatar" (20th Century Fox) Christopher Boyes and Gwendolyn Yates Whittle
"The Hurt Locker" (Summit Entertainment) Paul N.J. Ottosson
"Inglourious Basterds" (The Weinstein Company) Wylie Stateman
"Star Trek" (Paramount and Spyglass Entertainment) Mark Stoeckinger and Alan Rankin
"Up" (Walt Disney) Michael Silvers and Tom Myers

Achievement in sound mixing
"Avatar" (20th Century Fox) Christopher Boyes, Gary Summers, Andy Nelson and Tony Johnson
"The Hurt Locker" (Summit Entertainment) Paul N.J. Ottosson and Ray Beckett
"Inglourious Basterds" (The Weinstein Company) Michael Minkler, Tony Lamberti and Mark Ulano
"Star Trek" (Paramount and Spyglass Entertainment) Anna Behlmer, Andy Nelson and Peter J. Devlin
"Transformers: Revenge of the Fallen" (DreamWorks and Paramount in association with Hasbro, Distributed by Paramount) Greg P. Russell, Gary Summers and Geoffrey Pattersons

Achievement in visual effects
"Avatar" (20th Century Fox) Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham and Andrew R. Jones
"District 9" (Sony Pictures Releasing) Dan Kaufman, Peter Muyzers, Robert Habros and Matt Aitken
"Star Trek" (Paramount and Spyglass Entertainment) Roger Guyett, Russell Earl, Paul Kavanagh and Burt Dalton

Adapted screenplay
"District 9" (Sony Pictures Releasing) Written by Neill Blomkamp and Terri Tatchell
"An Education" (Sony Pictures Classics) Screenplay by Nick Hornby
"In the Loop" (IFC Films) Screenplay by Jesse Armstrong, Simon Blackwell, Armando Iannucci, Tony Roche
"Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire" (Lionsgate) Screenplay by Geoffrey Fletcher
"Up in the Air" (Paramount in association with Cold Spring Pictures and DW Studios) Screenplay by Jason Reitman and Sheldon Turner

Original screenplay
"The Hurt Locker" (Summit Entertainment) Written by Mark Boal
"Inglourious Basterds" (The Weinstein Company) Written by Quentin Tarantino
"The Messenger" (Oscilloscope Laboratories) Written by Alessandro Camon & Oren Moverman
"A Serious Man" (Focus Features) Written by Joel Coen & Ethan Coen
"Up" (Walt Disney) Screenplay by Bob Peterson, Pete Docter Story by Pete Docter, Bob Peterson, Tom McCarthy
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav noike » tis feb 02, 2010 16:50

Ingenting för Where the Wild Things Are? Are they shitting me?!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav MissKittyFantastico » tis feb 02, 2010 16:57

Den kanske kom för sent för årets omröstning?

Vad tycker vi förresten om 10 nomineringar till bästa film? Jag är lite tveksam. Känns som de försöker mjölka ur det mesta de kan ur nomineringarna. Det förlorar lite i värde att ha fått en nominering om de delar ut dem hur frikostigt som helst.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav noike » tis feb 02, 2010 17:16

MissKittyFantastico skrev:Den kanske kom för sent för årets omröstning?

Fast då borde inte Avatar vara där, WTWTA kom två månader innan den. Jag är helt förkrossad. Farsen i Oscarn har aldrig varit tydligare.

Nu hoppas jag Up vinner i båda bästa film-kategorierna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Glorificus » tis feb 02, 2010 21:26

MissKittyFantastico skrev:Vad tycker vi förresten om 10 nomineringar till bästa film? Jag är lite tveksam. Känns som de försöker mjölka ur det mesta de kan ur nomineringarna. Det förlorar lite i värde att ha fått en nominering om de delar ut dem hur frikostigt som helst.

Jag tycker det är okej, eller snarare på tiden med den teknikaliteten... tidigare år har de ändå haft en shortlist på vilka tio filmer de valde mellan för Bästa film-nomineringarna, så nu får alla på en sån lista vara nominerade istället för bara "nominerade till att bli nominerade!". :)

Och yay för "Istället för abrakadabra"-nomineringen för Bästa kortfilm! 8)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav caffeineaddict » tis feb 02, 2010 23:23

Tyvärr alldeles för väntat att inte WtWTA skulle få nåt, förutom att jag faktiskt trodde den skulle få en nominering för effekterna. Men onekligen BORDE den varit med, förra årets bästa film som sagt. Nu får jag heja på Inglourious Basterds (som inte kommer vinna).

Dock gjorde ju 10 nomineringar att de gick en del oväntade och roliga vägar: att nominera District 9 före Nine eller Julie & Julia t.ex. Och att A Serious Man kom med. Härligt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaia » ons feb 03, 2010 1:04

Bara inglourius bastards får några är jag nöjd, min favorit av alla filmer i år.
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Inläggav eriked » ons feb 03, 2010 1:09

Som vanligt har jag inte sett tillräckligt många för att kunna uttala mig överhuvudtaget. Vore kul att försöka se åtminstone de till "bästa film nominerade" filmerna. Det lär ju inte ske dock. :(

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons feb 03, 2010 1:12

eriked skrev:Som vanligt har jag inte sett tillräckligt många för att kunna uttala mig överhuvudtaget. Vore kul att försöka se åtminstone de till "bästa film nominerade" filmerna. Det lär ju inte ske dock. :(

Äsch, man kan uttala sig ändå. Förutfattade meningar och trailers på YouTube kommer man långt med.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » ons feb 03, 2010 5:07

Inga bli-rik-odds på att Avatar tar ganska många tekniska priser iaf. Fast District 9 är bitvis ruskigt snyggt gjord.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav malavel » ons feb 03, 2010 12:49

Jag hoppas på District 9 för bästa film. Har dock bara sett fem av de tio nominerade.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sfinx » ons feb 03, 2010 13:09

Coraline har ju blivit nominerad iaf. Eftersom jag i stort bara sett den och Sherlock Holmes så får jag väl sitta och heja på den då.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav eriked » ons feb 03, 2010 18:27

noike skrev:
eriked skrev:Som vanligt har jag inte sett tillräckligt många för att kunna uttala mig överhuvudtaget. Vore kul att försöka se åtminstone de till "bästa film nominerade" filmerna. Det lär ju inte ske dock. :(

Äsch, man kan uttala sig ändå. Förutfattade meningar och trailers på YouTube kommer man långt med.
Men jag gillar inte trailers. Så okej förutfattade meningar då..

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav slugslinger » ons feb 03, 2010 22:38

jag gissar på att växjö streamen som vi kommer ha igång kommer få mest röster
för vi kommer ha den bästa "BF" oscar träffen in the world
(19:00:51) (Rombat) Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ibland.

Roger om mig i telefon till noike: “Han upptäckte ju Internet. Han måste vara rik!”


God gave me terminal cancer just to prove he existed

Gabe; my penis does 2D4+12 poison dmg.
Tycho: are you sure i think you need to make a roll check.

Artificial intelligence is no match for natural stupidity.
Användarvisningsbild
slugslinger
Big Bad
 
Inlägg: 2433
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Ryssby/Ljungby - Småland

Inläggav gaspode » ons feb 03, 2010 23:56

av de nominerade jag sett är det egentligen bara In The Loop som gör mig lite glad.
Sen har jag visserligen inte sett Crazy Heart, men håller såklart ändå tummarna för Maggie Gyllenhaal :)

Och inte för att det är jätteupphetsande, men vi har fått en svensk film nominerad för bästa kortfilm :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » tor feb 04, 2010 8:01

Jag har sett sex av filmerna som är nominerade till bästa film (och kommer nog att ha sett alla då det är klart, bl.a. Precious ikväll), men av de jag sett är det Up jag hejar på för tillfället.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tor feb 04, 2010 8:04

slugslinger skrev:jag gissar på att växjö streamen som vi kommer ha igång kommer få mest röster
för vi kommer ha den bästa "BF" oscar träffen in the world


Haha, believe that if you will. We shall have your heads.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav slugslinger » tor feb 04, 2010 18:01

caffeineaddict skrev:
slugslinger skrev:jag gissar på att växjö streamen som vi kommer ha igång kommer få mest röster
för vi kommer ha den bästa "BF" oscar träffen in the world


Haha, believe that if you will. We shall have your heads.


vi har rombat så vi har redan vunnit
(19:00:51) (Rombat) Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ibland.

Roger om mig i telefon till noike: “Han upptäckte ju Internet. Han måste vara rik!”


God gave me terminal cancer just to prove he existed

Gabe; my penis does 2D4+12 poison dmg.
Tycho: are you sure i think you need to make a roll check.

Artificial intelligence is no match for natural stupidity.
Användarvisningsbild
slugslinger
Big Bad
 
Inlägg: 2433
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Ryssby/Ljungby - Småland

Inläggav AKS » tor feb 04, 2010 23:33

Nu har jag sett 7 av 10 Oscarsnominerade filmer (bästa film) och så här rangordnar jag dem:

Up
Precious
A Serious Man
Avatar
Hurt Locker
Inglorious Basterds
District 9

Ser nog de andra filmerna inom kort.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tor feb 04, 2010 23:42

Min rangordning:

  1. Inglourious Basterds
  2. A Serious Man
  3. Up
  4. The Hurt Locker
  5. Avatar
  6. Precious
  7. District 9

Det är sju riktigt bra filmer, de tre översta för jäkla bra. Så inga dissar här. Än, för jag har ju inte sett Sandra Bullock-filmen än*.

*Det var lite roligt när Anna pratade om hur mycket hon ogillade Sandra Bullock häromdagen, och jag kom på mig själv med att inte ha en uppfattning. Det visade sig vara för att jag knappt har sett en enda Sandra Bullock-film, och inte en enda av de där romcomsen som hon gör oftast: Demolition Man, Speed 1 & 2 och Crash (där hon ju inte spelar en så stor roll). That's it.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » tor feb 04, 2010 23:45

gaspode skrev:Sen har jag visserligen inte sett Crazy Heart, men håller såklart ändå tummarna för Maggie Gyllenhaal :)

Maggie!

Men också för att det är Jeff Bridges och den verkar asbra rent generellt. Jeff och Maggie. Maggie och Jeff. Fina människor.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » tor feb 04, 2010 23:49

Inglourious Basterds
Avatar
The Hurt Locker
District 9
Up

So far...men känns ju som det finns förutsättningar att få sett samtliga tills det blir dags.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav gaspode » tor feb 04, 2010 23:50

Av de jag sett


  1. Up
  2. Avatar
  3. Inglorious Basterds
  4. District 9

Och då är Up en sjua på imdb. Jag var uppenbarligen svårflörtad förra året.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tor feb 04, 2010 23:58

1. Up
2. A Serious Man
3- Inglourious Basterd

Detta är hur jag hoppas, för egentligen tycker jag att A Serious Man var bättre än Up. Men jag gillar tanken att låta Up vinna både den här och bästa animerade. Det ska lära dem att inte ha med WTWTA.

Meh
Up in the Air

Ej sett, tänkt se
The Hurt Locker
District 9
An Education
Precious

Ej sett, ser nog inte
Avatar
The Blind Side
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav malavel » fre feb 05, 2010 0:31

1. District 9
2. Avatar
3. Inglourious Basterds
4. The Hurt Locker
5. Up
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » lör feb 06, 2010 0:17

Har nu sett An Education också. En charmig, trevlig, mysig, rolig och ibland smått irriterande film. Eller filmen var väl inte irriterande, men vissa saker. Fast ändå på ett sätt som... well, det var irriterande på ett bra sätt. :)

Gick fram och tillbaka mellan om denna eller Precious är den bättre filmen, men i slutändan fick det bli An Education.

Ny lista (dock ett ganska rejält hopp för mig mellan Up och An Education, 84 vs 73 på Criticker):
Up
An Education
Precious
A Serious Man
Avatar
Hurt Locker
Inglorious Basterds
District 9
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav slugslinger » lör feb 06, 2010 2:16

Avatar var bara en action film med bra användande av effekter inget mer och det som all blev lyriska över vara att den var i 3d men det var ju många filmer på 50-60talet med så jag tro att dom som fick en "wow" känsla av det ska nog tänka till lite till så jag vill inte att den ska få en ända av dom stora priseran som den nog kommer att få
(19:00:51) (Rombat) Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ibland.

Roger om mig i telefon till noike: “Han upptäckte ju Internet. Han måste vara rik!”


God gave me terminal cancer just to prove he existed

Gabe; my penis does 2D4+12 poison dmg.
Tycho: are you sure i think you need to make a roll check.

Artificial intelligence is no match for natural stupidity.
Användarvisningsbild
slugslinger
Big Bad
 
Inlägg: 2433
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Ryssby/Ljungby - Småland

Inläggav Tob » lör feb 06, 2010 9:10

IMO så imponerade verkligen inte 3D så jag tror inte att det är anledning till att alla är lyriska. Snarare att det är en välberättad historia, enkel (men väldigt effektiv) dramaturgi och ett klassiskt budskap som är välanpassad mot dagens samhälle. Det är så mycket som fungerar väldigt bra på ett "banalt" plan. Därför tror jag att Avatar älskas av alla, eller kalla det lyriska.

Nåväl. Frågan är vad jag missar med Up? Jag tyckte första halvan var väldigt bra sen tyckte jag den tappade succestivt och jag tappade intresset ganska rejält. Montaget av Carl och Ellie i början gör i för sig på egen hand filmen värd att se.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Peppe » lör feb 06, 2010 17:01

Har inte sett någon av filmerna men Avatar kommer väl att ta storslam.

Måste se Up, den verkar hyllad överallt.
Inga jordskalv där vi bodde ingen frös och ingen svalt
men det skälvde när du rörde vid mig
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 27 apr 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Echolls » sön feb 07, 2010 1:17

Jag tänkte faktiskt göra något så galet (vilket det är för mig) som att se alla de som är nominerade för bästa film! Jag som inte ens är så mycket för film egentligen av någon anledning, undrar hur det ska gå. :)
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron