Teatertråd. Som på teve fast live.

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Murnau » mån jan 04, 2010 14:42

sfinx skrev:Biljetterna börjar ta slut

Ja jag såg också det. Det rasslade bara till nu när den hade premiär och fick bra recensioner. Det som finns verkar vara matinéer (13:00 på lördag eller söndag) och/eller väldigt långt från scenen.

Fredag 16 april kl. 19:00 finns biljetter på balkong, det kanske kan vara ett alternativ. Annars kan man förstås chansa på att de släpper fler föreställningar och vara snabbare på att köpa då.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav sfinx » mån jan 04, 2010 14:54

Kör den 16:e? Eller ska vi chansa på bättre platser fast inte tillsammans, vi har ju möjlighet att ses efter och före?
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Murnau » mån jan 04, 2010 15:01

Kvällsföreställningar vet jag inte om det finns något bättre. Möjligen om man går någon dagföreställning, t.ex. lör 10 april eller lör 27 mars.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav sfinx » mån jan 04, 2010 15:49

Murnau skrev:Kvällsföreställningar vet jag inte om det finns något bättre. Möjligen om man går någon dagföreställning, t.ex. lör 10 april eller lör 27 mars.

Då röstar jag för den 16:e april.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav noike » mån jan 04, 2010 16:30

16:e april! Eventuellt andra saker får maka på sig.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Murnau » mån jan 04, 2010 17:39

Det verkar vara bara längst upp/längst bak som finns kvar den 16:e nu. Undrar om det är så kul?
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav adolvsson » ons jan 06, 2010 23:23

Murnau skrev:Annars kan man förstås chansa på att de släpper fler föreställningar och vara snabbare på att köpa då.

Nån aning om hur stor eller liten chansen för det är?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Murnau » ons jan 06, 2010 23:32

Det har förstås varit ett extrasläpp redan. Men blir föreställningen så populär som det verkar så kommer det nog fler. Släpp tre är nu på fredag med fyra nya föreställningar.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav sfinx » ons jan 06, 2010 23:34

Murnau skrev:Det har förstås varit ett extrasläpp redan. Men blir föreställningen så populär som det verkar så kommer det nog fler. Släpp tre är nu på fredag med fyra nya föreställningar.

Ska vi satsa på fredagen? Har vi någon speciell tid?
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Murnau » ons jan 06, 2010 23:39

Det som släpps på fredag är till påskhelgen (bl.a. iaf). Folk kanske har andra planer?
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav adolvsson » tor jan 07, 2010 0:03

Planer, schamaner!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tor jan 07, 2010 0:10

Enda jag kan komma på runt påsk har jag inte råd med ändå. Så bring it!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sfinx » tor jan 07, 2010 0:13

Påsk is fine.

Måste kontakta Lady M som också ville gå, såvida hon inte redan har köpt egna.

(edit) Vilka är vi egentligen? (/edit)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav A bear » tor jan 07, 2010 0:19

Jag!

(Förresten såg jag precis filmversionen av Tennants Hamlet. De spelar upp är-han-galen-eller-inte-vinkeln ännu mer. Övervakningskameror!)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sfinx » tor jan 07, 2010 2:24

A bear skrev:Jag!

(Förresten såg jag precis filmversionen av Tennants Hamlet. De spelar upp är-han-galen-eller-inte-vinkeln ännu mer. Övervakningskameror!)

Spoiler! :eek:
Har du köpt den redan?
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Murnau » tor jan 07, 2010 9:26

sfinx skrev: (edit) Vilka är vi egentligen? (/edit)

Jag kan lägga upp en tråd i Bronze för säkerhets skull.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav Mush » mån jan 18, 2010 16:53

Ska se Pygmalion imorgon med en del av klassen på Dramaten. 2 och en halv timma verkar lite för långt ändå :eek:
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav Murnau » mån jan 18, 2010 16:55

Oh jag gillar Pygamlion. Åtminstone den där brittiska filmversionen från 30-talet.
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav Catfight » tis jan 19, 2010 1:09

Jag har bara läst den... det tog nog kortare tid
Killing pigs is just so wrong! And also hard.

http://catfight.blogg.se/

http://www.myspace.com/svepunk
Användarvisningsbild
Catfight
english is fun!
 
Inlägg: 1115
Blev medlem: 19 jul 2007
Ort: Linköping

Inläggav Mush » tis jan 19, 2010 16:41

Pygmalion var underhållande. Har ingen erfarenhet av att se teater, max 3 gånger har jag sett det i mitt liv hitills men jag gillade denna. Alexandra Rapaport och Johan Ulveson var grymt sköna :)
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav sfinx » tis jan 19, 2010 17:48

Mush skrev:Pygmalion var underhållande. Har ingen erfarenhet av att se teater, max 3 gånger har jag sett det i mitt liv hitills men jag gillade denna. Alexandra Rapaport och Johan Ulveson var grymt sköna :)

De pratar om den på morgonteve nu. De verkar ha bra intentioner med den.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav sfinx » sön apr 04, 2010 15:20

Hamlet. Stockholm. (Gustav Vattenspridaren Skarsgård, och Sven Wolter med andra.)
Jag var lite orolig att bara för att jag fullständigt älskar RSCs uppsättning av Hamlet så skulle jag inte kunna ta till mig någon annan tolkning och dessutom på svenska, men jag tyckte om den. Sceneriet var minimalistiskt, istället utnyttjade de ljuset att skapa rum och en vanlig trästol, oftast med Hamlet på var alltid i mittpunkten. Även om den scenen som utspelade sig var mellan helt andra personer så fanns alltid Hamlet närvarande.
En av de snyggaste scenerna var nog när Leartes och Kungen har sitt samtal om hämnd och diskuterar mer sina egna intressen längst fram på scenen medan Ofelia krälar längst bak på scenen bara som en skugga.
Ofelias begravning var också riktigt fint löst.
Man behöll elelefanterna i rummet genom hela pjäsen, och skådespelet var precis så bra som Shakespeare kräver. Polonius fortsätter vara en favoritkaraktär, och Ofelia fick den viktiga plats hon ska ha. De hade också tagit vara på humorn vilket var skönt.

Men...eftersom jag är en konservativ idiot i såna här sammanhang så förstår jag inte varför man tagit vissa scener och förkortat andra när det sägs så mycket bra i dem, belyser så mycket. Ibland hade jag hellre sett mer konkreta lösningar än symbolik. Jag saknade första scenen med vakterna tex.
Fast det kanske är så med Hamlet som med Doktorn; Det här var inte min Hamlet, även om den var helt klart värd uppmärksamhet och värd att se.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Tomas » fre apr 09, 2010 1:11

Nu är det inte långt kvar tills Fysikalen sätter upp det spex jag varit med och arbetat på i över ett år.

Pompeji - eller en obehaglig överaskning
har sina första föreställningar

21/4 19.00
22/4 19.00
23/4 19.00
24/4 13.00

och vi kommer även att ha en föreställningsvecka i mitten av september.

Jag känner att detta kommer bli otroligt bra och det skulle vara mycket roligt om några av er har lust att boka biljetter på http://www.fysikalen.se.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav adolvsson » lör apr 10, 2010 13:58

I måndags, kring lunch. Jag befinner på mig t-centralen och handlar lite i ICA-butiken där. För jag tycker den är trevlig. Köper vad jag ska och packar ner när jag hör rösten. Vänder mig om. Om jag hade sett ansiktet först är det inte helt säkert jag känt igen honom, han ser gammal ut, men det är svårt att ta miste på Sven Wolters röst. Vad jag mest av allt hade velat våga göra där och då, är gå fram och tacka honom för den häftiga upplevelse Hamlet på Stadsteatern var. Nu vågade jag inte och lika bra var nog det, han förtjänar att inte störas av fåninga små snubbar som jag, och någonstans känns det ändå rätt fint att få ha stått så nära och i tanken tackat. För jäklar vilken häftig upplevelse Hamlet på Stadsteatern var.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Tomas » lör apr 24, 2010 8:02

Pompeji - eller en obehaglig överaskning
har vårens sista föreställning idag kl 13 på Dieselverkstaden i Nacka och det går utmärkt att köpa biljetter för endast 100 kr i vår biljettkassa på teatern.

Några av våra omstarter (varje sång har 2-4 extranummer som spelas upp om man ropar omstart) har filmats och här är tre stycken som även visar den fantastiska dekoren som jag varit huvudansvarig för.





Hoppas detta får någon att köpa en biljett i sista minuten eller gör er mer intresserade av föreställningarna 15-18 september.
Senast redigerad av Tomas sön aug 08, 2010 19:37, redigerad totalt 1 gång.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav A bear » fre aug 06, 2010 22:49

En Midsommarnattsdröm, Västanå teater, Sunne.

Alltså. Ni har en månad på er att gå och se detta, och är ni alls i närheten och kan få tag på biljetter ska ni göra det.

Till att börja med: att spela "En midsommarnattsdröm" mitt i värmlandsskogarna, ett stenkast från Selma Lagerlöfs hus, där vittror och älvor och bergatroll fortfarande smyger bland tallarna, är smått lysande.

Till att fortsätta med: att flytta den till Sverige år 1000, döpa om kungen till Olof Skötkonung, göra om adelsmannen som ska gifta bort sin dotter till Sveriges förste kristne biskop, och byta ut Oberon och Titania mot Frej och Freja - smart. Plötsligt blir det ännu mer en pjäs om kollisioner mellan olika begreppsvärldar, trossystem och sätt att se på livet och kärleken.

Till att fullfölja med: de obestridliga stjärnorna är inte kärleksparen (de är smått fåniga, men det är de ju i originalet med) eller kungaparet/Frej&Freja (samma två skådespelare förstås) eller ens Puck/Puke och hans älvor, utan de vanliga obildade byborna som ska försöka sätta upp en pjäs mitt i alltihop och tar över fullständigt; improviserar, tar om, interagerar med publiken, förvandlar varje försök att göra Seriös Teater till ren fars - och ändå är de som i slutet får en att säga "Guh... mhä... skulle inte det här vara en lättsinnig komedi?!?""

Allt satt till ond folkmusik på furugolv, där skådespelarna lika ofta är mitt ute i publikhavet som på scen.

Fantastiskt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » lör aug 07, 2010 0:21

Oj... Jag vill se så jävla mycket.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » lör aug 07, 2010 7:43

Låter jävligt METAL! Vill! Kan inte!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav lilith » lör aug 07, 2010 14:25

Jag med! Det lät fantastiskt.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav noike » mån aug 09, 2010 20:48

Fick reda på det här:
Harry Martinssons Aniara kommer att ges på Stockholms Stadsteater under hösten. Premiär 21:a oktober.


Någon mer som är intresserad?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron