Damages

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Damages

Inläggav RalfiParpa » tor jan 08, 2009 20:34

Damages är en juridisk term som Wikipedia definierar som "the money paid or awarded to a claimant (England), pursuer (Scotland) or plaintiff (US) following a successful claim in a civil action."

Damages är en TV-serie. Jag skapar en tråd för den eftersom jag vet att många älskar den. Lite forummagi här, tack.

Damages 2.01: En väldigt bra upptakt till vad som verkar bli en ännu bättre säsong än den inledande. Fortfarande kompetent hantverk och oantastligt skådespeleri och nu även lite mörkare och mer själfullt än första säsongen. Tidshoppen, seriens kanske mest signifikativa drag, är fortfarande där och skapar stor mystik, om man gillar sådant. Serien har så många stora namn i rollistan att den använder "and"-grejen tre gånger (för William Hurt, Timothy Olyphant och (spoiler Damages, första säsongen) Ted Danson).

Jag är inte fullt så hänförd av Damages som många andra här men det vore lönlöst att försöka bestrida seriens rena kvalitet som drama. Jag kan inte komma ifrån att det fortfarande är mycket som får mig att rynka på pannan. De där evinnerliga twistarna, exempelvis, blev lite väl löjliga första säsongen; jag hoppas att producenterna är lite mer återhållsamma med dem den här säsongen. Jag lär se resten av säsongen i ett svep när den visats klart.

Måste också nämna att jag glädjs över seriens trygga framtid, även om jag personligen inte är världens största fan. I en tid där bra dramaserier blir nedlagda innan de ens hunnit blomstra är det uppiggande att en serie som använder TV-formatet fullt ut - med långsamt och metodiskt berättande, lite som The Wire - får fortsätta i i alla fall två säsonger till och precis så som skaparna vill ha det.

Dåså. Bara att börja spekulera vem (spoiler Damages 2.01) Ellen sköt. Jag tror att det var Pete..
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav LWes » fre jan 16, 2009 4:21

Å det är bra nu! Mycket bra ochs spännande!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav The Buffster » sön jan 18, 2009 0:25

Såg 2.01 ikväll. Hade glömt att Timothy Olyphant skulle vara med, så det var en glad överraskning. :lovebunny:

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav RalfiParpa » sön jan 18, 2009 0:36

The Buffster skrev:Såg 2.01 ikväll. Hade glömt att Timothy Olyphant skulle vara med, så det var en glad överraskning. :lovebunny:


Han är en väldigt underskattad skådespelare och, ja, jag förstår att många kvinnor tycker att han är sexig. Han har varit med i mycket skräp men när han är med i något med bra manus...dödar han.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav The Buffster » sön jan 18, 2009 14:24

RalfiParpa skrev:Han har varit med i mycket skräp men när han är med i något med bra manus...dödar han.

Ja. Jag mindes honom som "den där killen från Scream 2" när jag började se Deadwood, så jag blev enormt imponerad över vilken fantastisk skådespelare han visade sig vara. Sen att han är snygg, är såklart ett extra plus.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav LWes » tor jan 22, 2009 6:07

The Buffster skrev:
RalfiParpa skrev:Han har varit med i mycket skräp men när han är med i något med bra manus...dödar han.

Ja. Jag mindes honom som "den där killen från Scream 2" när jag började se Deadwood, så jag blev enormt imponerad över vilken fantastisk skådespelare han visade sig vara. Sen att han är snygg, är såklart ett extra plus.

Han är jävligt cool. Jag kände inte igen honom från någonting men efter första avsnittet tyckte jag helt klart att han var intressant och hoppades på att han skulle vara med mer, och avsnitt 2 var ännu bättre.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » fre feb 06, 2009 0:24

Lite överraskande är jag helförtjust i säsong 2. (spoiler men inte direkt egentligen) Säsong 1 drogs ned en av en rätt trist huvudkaraktär, men hon är klart bättre här. Och sen, framförallt, så är det numera överfyllt med arcande åt femton olika håll, tillsammans med ett gäng karismatiska bikaraktärer. Det är engagerande och underhållande på en annan nivå. Och The Wire-skådespelare!
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav CheeseGuy » mån feb 23, 2009 19:08

Säsong 2 är fortfarande grym.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav caffeineaddict » mån feb 23, 2009 19:14

CheeseGuy skrev:Säsong 2 är fortfarande grym.


Indeed. Ganska mycket bättre än vad S1 var efter lika många avsnitt skulle jag våga hävda.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Matt » tis feb 24, 2009 21:03

Nja jag vetefan om andra säsongen håller
Hur många gånger kan de skruva om det och göra flashbacks/flashforwards
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav RalfiParpa » fre apr 03, 2009 16:33

Andra säsongen: Inget att bli extatisk över den här gången heller, tyvärr. Premiäravsnittet lovade saker säsongen inte kunda hålla. Jag måste säga det ganska rättframt: skalar man av alla gimmickar kvarstår en ganska tunn dramaserie. Här finns ju anlag till så många intressanta relationer och vinklar, men de fick helt stryka på foten även den här säsongen. I stället fick vi twistar, twistar, twistar (som i alla fall jag tröttnat på vid det här laget) och oinspirerade sidospår och bikaraktärer i överflöd. Den centrala mentor-protégé-relationen mellan seriens två kvinnliga protagonister - som åtminstone jag tyckt varit väldigt fascinerande emellanåt - slarvades helt bort. Och bryr sig överhuvudtaget någon om Pattys relation till sin plastiga familj eller Ellens förhållande med Wes? Jag förstår att Damages är en mer storydriven serie men jag kan bara inte bry mig när karaktärsdramat är så taffligt skrivet. Men som underhållning och tidsfördriv är det väl fortfarande godkänt. Jag har bara inte tid att fördriva på samma sätt i dag.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004


Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron