My So-Called Life

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

My So-Called Life

Inläggav XY » fre aug 29, 2008 4:28

En tråd för My So-Called Life, som tydligen inte finns. Skäms på er, det är ju den serie som Joss Whedon nämner som främsta (?) influens till BtVS.

Precis sett två avsnitt och jag är imponerad.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav gaia » fre aug 29, 2008 10:50

My So-Called Life :lovebunny: är den serie som fick mig att börja titta på ungdomsserier helt underbar :D ! Följde den när den gick första gången på svt precis i början av 90-talet och när de visade den i repris för fem år sedan eller så. Se hela tro mig det är värt det :lovebunnier: !
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Inläggav HeY » fre aug 29, 2008 11:04

Jag såg MSCL i somras för första gången. Jag älskar serien. Jag älskar Rayanne.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Glorificus » fre aug 29, 2008 13:35

XY skrev:En tråd för My So-Called Life, som tydligen inte finns. Skäms på er, det är ju den serie som Joss Whedon nämner som främsta (?) influens till BtVS.

Mm, ett utdrag från häftet som följde med den fina Shout! Factory-boxen som släpptes förra året:
Joss Whedon skrev:We have this much: A show that delivered more joy, laughs, pain and cringing self-recognition than any before or since, all in less than one season. If I start to list my favorite moments, this essay would be... well, about the length of the show, which you might as well just watch. But I will say this: no show on TV has ever come close to capturing as truly the lovely pain of teendom as well as My So-Called Life. And yes, I'm including my own. We all stole fr--I mean learned from it, but we never matched it. I doubt anyone will. (After all, it doesn't pay.) When I pitched Buffy The Vampire Slayer, I told the executives it was a cross between The X-files and... and then I always took a moment to judge how smart they were. If they seemed like empty suits, I'd go with 90210. It was a big hit. But If they seemed like they knew their business, I'd use another example. The example that every writer I know still references. The show that--forget what it did for my writing and my career--I'll love the way you can only love as a youth: with fierce bewilderment and unembarrassed passion.

:lovebunnier:

Jag måste se om serien snart igen. En gång per år är verkligen inte nog ofta. En massa favoritscener dyker upp i mitt huvud nu, men nummer ett för mig är nog slutet av pilotavsnittet... Angela och Brian ute på deras gata, och Angela som smyger in i sitt hus sen...

Bild


:lovebunnier:

(spoiler 1x01) Angela: "These guys started hitting on us."
Brian: "What, like... sexual harassment?"

:D :lovebunny:
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav brat » fre aug 29, 2008 17:03

Åh, ungdomsserien av alla ungdomsserier. SOM vi flamsade över Jordan Catalano.
Men egentligen är det ju Angela som är bäst. Alla hennes... like... tankar. Tänker på henne varje gång jag ser "60 minutes", bland annat.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav XY » fre aug 29, 2008 22:21

Har ett litet dilemma nu. Har serien på min hårddisk, men kvalitén kunde vara bättre och det känns lite som om jag slösar bort serien om jag ser den så här. Sedan vet jag också att jag kommer att köpa den förr eller senare, men jag vet inte om jag har råd just nu. Så ska jag se serien med sämre kvalité (känns som ett slöseri), vänta tills jag köpt den och vänta med att köpa den (vänta är alltid jobbigt), eller vänta tills jag köpt den och köpa den nu (tär på min ekonomi)?

Jag känner igen den här tankeprocessen; det är en process där jag i stort sett redan har bestämt mig för att köpa den nu, och försöker 'övertyga' mig själv att det är bäst. Är det bäst? Jag är fattig.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav Tam » fre aug 29, 2008 23:29

XY skrev:Har ett litet dilemma nu. Har serien på min hårddisk, men kvalitén kunde vara bättre och det känns lite som om jag slösar bort serien om jag ser den så här. Sedan vet jag också att jag kommer att köpa den förr eller senare, men jag vet inte om jag har råd just nu. Så ska jag se serien med sämre kvalité (känns som ett slöseri), vänta tills jag köpt den och vänta med att köpa den (vänta är alltid jobbigt), eller vänta tills jag köpt den och köpa den nu (tär på min ekonomi)?

Jag känner igen den här tankeprocessen; det är en process där jag i stort sett redan har bestämt mig för att köpa den nu, och försöker 'övertyga' mig själv att det är bäst. Är det bäst? Jag är fattig.

Jag köpte den en månad sen. Det kändes som ett bra köp och som att det var hög tid för mig. Men den är säkert lika bra som .avi-filer. Så jag drar till med en kontroversiell röst på att du ska spara dina pengar.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav XY » lör aug 30, 2008 1:53

Tam skrev:
XY skrev:Har ett litet dilemma nu. Har serien på min hårddisk, men kvalitén kunde vara bättre och det känns lite som om jag slösar bort serien om jag ser den så här. Sedan vet jag också att jag kommer att köpa den förr eller senare, men jag vet inte om jag har råd just nu. Så ska jag se serien med sämre kvalité (känns som ett slöseri), vänta tills jag köpt den och vänta med att köpa den (vänta är alltid jobbigt), eller vänta tills jag köpt den och köpa den nu (tär på min ekonomi)?

Jag känner igen den här tankeprocessen; det är en process där jag i stort sett redan har bestämt mig för att köpa den nu, och försöker 'övertyga' mig själv att det är bäst. Är det bäst? Jag är fattig.

Jag köpte den en månad sen. Det kändes som ett bra köp och som att det var hög tid för mig. Men den är säkert lika bra som .avi-filer. Så jag drar till med en kontroversiell röst på att du ska spara dina pengar.


Men jag kommer ändå att köpa den förr eller senare, så på sikt vinner jag inga pengar genom att vänta. Men jag sparar lite för stunden, vilket kan innebära en lite bättre (men ändå billig) dator som jag tänkt att köpa någon gång snart. :? :|
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav gaia » lör aug 30, 2008 10:34

XY skrev:
Tam skrev:
XY skrev:Har ett litet dilemma nu. Har serien på min hårddisk, men kvalitén kunde vara bättre och det känns lite som om jag slösar bort serien om jag ser den så här. Sedan vet jag också att jag kommer att köpa den förr eller senare, men jag vet inte om jag har råd just nu. Så ska jag se serien med sämre kvalité (känns som ett slöseri), vänta tills jag köpt den och vänta med att köpa den (vänta är alltid jobbigt), eller vänta tills jag köpt den och köpa den nu (tär på min ekonomi)?

Jag känner igen den här tankeprocessen; det är en process där jag i stort sett redan har bestämt mig för att köpa den nu, och försöker 'övertyga' mig själv att det är bäst. Är det bäst? Jag är fattig.

Jag köpte den en månad sen. Det kändes som ett bra köp och som att det var hög tid för mig. Men den är säkert lika bra som .avi-filer. Så jag drar till med en kontroversiell röst på att du ska spara dina pengar.


Men jag kommer ändå att köpa den förr eller senare, så på sikt vinner jag inga pengar genom att vänta. Men jag sparar lite för stunden, vilket kan innebära en lite bättre (men ändå billig) dator som jag tänkt att köpa någon gång snart. :? :|


Jag har sett alla avsnitten, har de flesta kvar på vhs, men går fortfarande och är sugen på att köpa dem. Det är lite sjukt jag vet, men jag kan inte hjälpa det.
:lovebunnier: :lovebunny: :lovebunnier:
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Inläggav noike » lör aug 30, 2008 11:35

gaia skrev:Jag har sett alla avsnitten, har de flesta kvar på vhs, men går fortfarande och är sugen på att köpa dem. Det är lite sjukt jag vet, men jag kan inte hjälpa det.

Låter inte det minsta sjukt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaia » lör aug 30, 2008 15:09

noike skrev:
gaia skrev:Jag har sett alla avsnitten, har de flesta kvar på vhs, men går fortfarande och är sugen på att köpa dem. Det är lite sjukt jag vet, men jag kan inte hjälpa det.

Låter inte det minsta sjukt.


Vad bra då kan jag spendera ytterligare pengar på min popkultur besatthet, det är så bra med människor som kan leda en på rätt väg :D !
He made me...
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Inläggav XY » lör aug 30, 2008 19:02

noike skrev:
gaia skrev:Jag har sett alla avsnitten, har de flesta kvar på vhs, men går fortfarande och är sugen på att köpa dem. Det är lite sjukt jag vet, men jag kan inte hjälpa det.

Låter inte det minsta sjukt.


Jag tycker inte heller det. Då kommer jag lite närmare som funderar på att köpa Crusade (rea just nu -- 189:-) trots att den av första avsnittet att döma inte i sig verkar köpbra. Vill köpa den för att få en komplett b5-värld (har hela ursprungsserien plus de flesta filmerna, saknar dock Legend of the Rangers, som dock inte verkar så bra heller.) Jag vet att det är rätt vanligt att vilja ha kompletta samlingar (bland samlartyper, vilket jag inte är säker på att jag är, men...), men det är samtidigt lite oförnuftigt att lägga pengar på sådant som inte ens är tillräckligt bra.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav noike » lör aug 30, 2008 20:22

XY skrev:Jag tycker inte heller det. Då kommer jag lite närmare som funderar på att köpa Crusade (rea just nu -- 189:-) trots att den av första avsnittet att döma inte i sig verkar köpbra.

Jag tyckte Crusade var rätt bra faktiskt. markant bättre än sista säsong i B5.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav XY » lör aug 30, 2008 20:32

noike skrev:
XY skrev:Jag tycker inte heller det. Då kommer jag lite närmare som funderar på att köpa Crusade (rea just nu -- 189:-) trots att den av första avsnittet att döma inte i sig verkar köpbra.

Jag tyckte Crusade var rätt bra faktiskt. markant bättre än sista säsong i B5.


Hm, jag tycker om sista säsongen av B5. Ungefär jämnbra med andra säsongen (fast bra på olika sätt), medan 3:e och 4:e är bäst. Det sista håller i stort sett alla med om. Fast hela serien blir lite grann ur kurs efter Into the Fire.

Crusade verkar OK.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav XY » sön nov 23, 2008 9:11

Nu sett MSCL. Köpte boxen på Amazon för ett tag sedan.

Som väntat så är den underbar. Julavsnittet, sista avsnittet. Alla avsnitt.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav HeY » sön nov 23, 2008 13:41

Åh vad jag känner för att se om, och det var ju inte så längesen jag såg det!? Hmm, kanske ska kolla in vad boxen kost..... NEJ! DU ÄR FATTIG! SLUTA!
Okej. :oops:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav XY » sön nov 23, 2008 13:49

HeY skrev:Åh vad jag känner för att se om, och det var ju inte så längesen jag såg det!? Hmm, kanske ska kolla in vad boxen kost.....


Do it! Do it! Do it! Do it!
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » tor feb 02, 2012 22:38

gaia skrev:My So-Called Life :lovebunny: är den serie som fick mig att börja titta på ungdomsserier helt underbar :D ! Följde den när den gick första gången på svt precis i början av 90-talet och när de visade den i repris för fem år sedan eller så. Se hela tro mig det är värt det :lovebunnier: !


Verkligen? En repris så sent som på 2000-talet? Gick det nån repris innan dess, men runt slutet av 90-talet? Känns som MINST 12 år sen jag såg serien.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tam » tor feb 02, 2012 23:29

Imdb listar 1995 och en re-release 2000 för Sverige. Enligt http://hem.passagen.se/mscl/ så gick en runda 2002 också.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav AKS » fre feb 03, 2012 8:11

Ah, tack! Känns som att det borde ha varit 2000 som jag såg den i så fall, men svårt att veta med en skillnad på två år.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaia » fre feb 03, 2012 12:44

Jag måste verkligen köpa boxen, det var alldeles för länge sedan....
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Inläggav Glorificus » lör feb 04, 2012 1:00

Ca 75 kr på play.com, så det är inte mycket att orda om. ;)

(edit) Och oj, att euron är så låg nu, det visste jag inte. 8,86 sek. (/edit)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav HeY » lör feb 04, 2012 14:25

Glorificus skrev:Ca 75 kr på play.com, så det är inte mycket att orda om. ;)

(edit) Och oj, att euron är så låg nu, det visste jag inte. 8,86 sek. (/edit)


Råkade kanske just trycka hem :rolleyes:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav eriked » lör feb 04, 2012 19:43

hmm, kanske man borde köpa köpa

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm


Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron