noike/caffes Topp 100 filmer!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav gaspode » fre jul 18, 2008 17:00

yay! Välkommen, Helena som är Kalles!

Visst var du förbi norrköpingshuset nån kväll första träffen där? no? äh.. du är välkommen vilket som :D

(edit) Och såklart kärlek till PSH härifrån också! Nu skall jag bara se Boogie Nights också, nån gång. (/edit)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » fre jul 18, 2008 17:01

Jupp, hon tittade förbi i en timme eller två på natten där. Helt korrekt, Martin. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » fre jul 18, 2008 17:10

caffeineaddict skrev:Jupp, hon tittade förbi i en timme eller två på natten där. Helt korrekt, Martin. :)

I r memory man. Eller så var det såklart helena som r memorable woman. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » fre jul 18, 2008 21:42

TOM LENK! :lovebunny: :lovebunny:
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » fre jul 18, 2008 23:37

Del 1 av 100 i serien "se Kalle och nicklas topp100-filmer":

(hahahahahaha, I jest.)

Men Boogie Nights var förstås bra, men inte i närheten av varken Magnolia eller Punch Drunk Love. Casten är förstås fantastisk, man blir giddy över mer än varannan karaktär. Den lyckas dock inte rycka tag i mig eller få mig att älska karaktärerna på det sätt jag gör i mina PTA-favoriter. Jag gillar karaktärerna, men inte så att jag gråter när det går illa för dem eller dansar av lycka inombords när det går bra för dem. Förutom möjligen Philip Seymour Hoffmans karaktär, så söt han är! :lovebunny:

nära en åtta, men faller på målsnöret. 7/10.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » fre jul 18, 2008 23:59

Kul att du såg den till slut, Martin! :) Och att du gillade. Jag tyckte nog ungefär så om filmen första gången med, men den växer fortfarande för mig.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Rombat » lör jul 19, 2008 1:58

Jag gillar definitivt Boogie Nights bättre än Magnolia. Magnolia var bara... meningslös. Den rörde mig inte någonstans.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » lör jul 19, 2008 2:03

Jag har bara sett Boogie Nights och Punch-Drunk Love och går man efter mina IMDb-betyg så tycker jag bäst om... ska kolla bara... Punch-Drunk Love!

Boogie Nights: 6/10
Punch-Drunk Love: 8/10

Och nu vill jag se There Will Be Blood!

(edit) Hittade precis TWBB på Buffyhubben! Yay! (/edit)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » lör jul 19, 2008 2:31

du har alltså INTE sett Magnolia? crazy.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » lör jul 19, 2008 2:33

För lång. Jag undviker långa filmer så mycket jag kan. Ser definitivt långa filmer ibland, men de prioriteras långt ner och Magnolia... never got around to it.

Värre är väl att jag inte sett... nej, jag kan inte ens skriva det här. Möjligen har jag nämnt det nån gång tidigare iofs, men får man "crazy" på reaktion att man inte sett Magnolia så blir man ju lite tveksam att erkänna nåt i onödan. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav XY » lör jul 19, 2008 16:06

Har sett Boogie Nights och den är så pass bra att den är värd 1/5, för övrigt samma placering som There will be blood. Inte min smak, med andra ord. :)
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav Tinwiel » sön jul 20, 2008 14:50

Rombat skrev:Jag gillar definitivt Boogie Nights bättre än Magnolia. Magnolia var bara... meningslös. Den rörde mig inte någonstans.

Jag tycker nog så också. Har sett Magnolia en gång och kom ihåg att jag mest satt och irriterade mig på saker. Jag kanske var på fel humör..
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav HeY » sön jul 20, 2008 14:52

Jag tycker om Magnolia skarpt men jag blev riktigt förvirrad mot slutet. The frogs caught me off guard. Men efter jag fått lite distans mot det så insåg jag att jag tyckte om filmen väldigt mycket. När de sjunger Wise Up känns det så mäktigt.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » sön jul 20, 2008 15:38

Tinwiel skrev:
Rombat skrev:Jag gillar definitivt Boogie Nights bättre än Magnolia. Magnolia var bara... meningslös. Den rörde mig inte någonstans.

Jag tycker nog så också. Har sett Magnolia en gång och kom ihåg att jag mest satt och irriterade mig på saker. Jag kanske var på fel humör..

Nej, jag tror du hade rätt. Igen. Som du brukar. Säg inte emot nu. :)

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav eriked » sön jul 20, 2008 19:20

AKS skrev:För lång. Jag undviker långa filmer så mycket jag kan. Ser definitivt långa filmer ibland, men de prioriteras långt ner och Magnolia... never got around to it.
Ja, långa filmer är lite jobbigt. Men nu efter There Will Be Blood så ska jag försöka unshunna PTA. Men det har inte blivit av att jag sett något mer för det.. men ska försöka. Jag blir automatiskt tveksam till en regissör som har ~140 mins snittlängd på sina filmer. Tacka vet jag Cronenberg.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » sön jul 20, 2008 19:22

God poäng faktiskt. Såväl Sydney/Hard Eight som Punch-Drunk Love klockar in kring 90 min dock.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » tor jul 24, 2008 9:36

För er som undrar: ja, vi landade efter schemat så här fort. :) Så blir det när man flyttar och ska på träff.

Soon, baby!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav fripp21 » tor jul 24, 2008 19:26

1. Punch-drunk love - älskade denna korta lilla godbit, vansinnigt att en av de äckligaste skådespelarna i världen faktiskt funkade i huvudrollen...
2. Magnolia - kommer ihåg det som att jag gillade den skarpt, men jag sålde ändå mitt ex av filmen (?)
3. Boogie nights - gillade inte den när den sågs, borde ses om någon gång

Har tyvärr inte sett Sydney / Hard eight, och vill inte, orkar inte, se There will be blood.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav The Fucking Easterbunny » tor jul 24, 2008 23:28

Punch Drunk Love, e de den där adam sandlerfilen? isåfall är den oduglig..
-they could have been fucked by bears!
-or worse!
-what's worse than being fucked by bears?
-Hillabillies!
- Trailer Park Boys

Katten var könsmogen och jag hade tråkigt - Sfinx

Min skivsamling | LastFM | HCT
Användarvisningsbild
The Fucking Easterbunny
Die Hart!
 
Inlägg: 4882
Blev medlem: 06 aug 2006
Ort: A to the motherfucking K

Inläggav fripp21 » fre jul 25, 2008 1:58

The Fucking Easterbunny skrev:Punch Drunk Love, e de den där adam sandlerfilen? isåfall är den oduglig..


Ja. Nej.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav The Fucking Easterbunny » fre jul 25, 2008 7:18

fripp21 skrev:
The Fucking Easterbunny skrev:Punch Drunk Love, e de den där adam sandlerfilen? isåfall är den oduglig..


Ja. Nej.


aha. jo, verkligen
-they could have been fucked by bears!
-or worse!
-what's worse than being fucked by bears?
-Hillabillies!
- Trailer Park Boys

Katten var könsmogen och jag hade tråkigt - Sfinx

Min skivsamling | LastFM | HCT
Användarvisningsbild
The Fucking Easterbunny
Die Hart!
 
Inlägg: 4882
Blev medlem: 06 aug 2006
Ort: A to the motherfucking K

Inläggav Tob » fre jul 25, 2008 11:21

The Fucking Easterbunny skrev:
fripp21 skrev:
The Fucking Easterbunny skrev:Punch Drunk Love, e de den där adam sandlerfilen? isåfall är den oduglig..


Ja. Nej.


aha. jo, verkligen


Varför?
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tob » ons aug 06, 2008 22:32

caffeineaddict skrev:För er som undrar: ja, vi landade efter schemat så här fort. :) Så blir det när man flyttar och ska på träff.

Soon, baby!


Definera, "Soon, baby!"! ;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav noike » ons aug 06, 2008 22:36

Tob skrev:
caffeineaddict skrev:Soon, baby!

Definera, "Soon, baby!"! ;)

När Nicklas fått tummen ur röven och skrivit om båda filmerna och inte bara den ena?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav The Fucking Easterbunny » tor aug 07, 2008 7:32

Tob skrev:
The Fucking Easterbunny skrev:
fripp21 skrev:
The Fucking Easterbunny skrev:Punch Drunk Love, e de den där adam sandlerfilen? isåfall är den oduglig..


Ja. Nej.


aha. jo, verkligen


Varför?


för att jag hyrde den, såg den, tänkte vilket skräp...
-they could have been fucked by bears!
-or worse!
-what's worse than being fucked by bears?
-Hillabillies!
- Trailer Park Boys

Katten var könsmogen och jag hade tråkigt - Sfinx

Min skivsamling | LastFM | HCT
Användarvisningsbild
The Fucking Easterbunny
Die Hart!
 
Inlägg: 4882
Blev medlem: 06 aug 2006
Ort: A to the motherfucking K

Inläggav caffeineaddict » tor aug 07, 2008 8:35

noike skrev:
Tob skrev:
caffeineaddict skrev:Soon, baby!

Definera, "Soon, baby!"! ;)

När Nicklas fått tummen ur röven och skrivit om båda filmerna och inte bara den ena?


(Och Kalle både sett om och skrivit om den andra. Idag!)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » fre aug 08, 2008 0:37

Bättre sent än aldrig, hörni!

#98: Dead Man
(Jim Jarmusch, 1995)

Bild
(bild tagen från http://foreverdelayed.deviantart.com/ar ... an-4518757)

Nicklas säger: Det finns stora likheter mellan Dead Man och filmen Jarmusch gjorde efteråt, Ghost Dog. Inte nog med att de hade fungerat ypperligt som stumfilmer, båda två tar upp död som oundvikligt. Kanske skulle Dead Man behövts klippas om lite tightare för att den skulle fungera utan dialog, men det syns tydligt att det är något han tänkt på. Mötret mellan Dickinson och de hyrda mördarna sklijer sig inte nämnvärt från vilken maffiamötesscen i GD som helst.

Samtidigt får den mig att tänka lite på Herzogs Nosferatu. Herzog har inte en aning om vad skräck är så hans film blir om något annat. Samma sak med Jarmusch, det här är hans western men han vet inte riktigt hur han gör en genrefilm. Och precis som Herzog blir det existensialism av det hela.

Sedan när repliken "Nobody will observe" levereras... Då får jag direkt en bild av att det här är en pjäs. Gjort utan publik. Vilket också passar in på allt, även sättet dialogen levereras. Kolla bara på bönscenen. Helt klart pjäsaktig. Ingen gör westernfilmer på det här viset. Utom Jim Jarmusch.

Det blir också klart varför ingen gör dem på det här sättet. Det kräver en jävla massa arbete. Med tanke på hur saker slumpar sig och hur folk beter sig är det mycket mer troligt att allt efter det där pistolskottet faktiskt är i Blakes huvud. Ett sätt att ge mening åt ett tråkigt händelselöst liv och att de sista andetagen slösades genom att göra något han inte hade kunnat. Att saker från det undermedvetna föder fantasin och att det i sin tur är precis lika viktigt som det där riktiga fysiska livet.

Det är i varje fall mer hoppfullt än tolkningen att allt händer på riktigt och att han har ihjäl folk bara för att han själv är döende. Men den tolkningen förklarar inte varför det i början av filmen är mer rörelse från kameran och personerna och att det senare övergår till olika vinjetterande småpjäser som länkas samman med Blake.

Kalle säger:

"Stupid fucking white man."

Dead Man var en av de sista filmerna att läggas till på listan. Det är nämligen inte mer än några månader sedan jag såg den för första gången, och därför oroade jag mig en del inför den här omtitten. Normalt sett vill jag att det ska ha gått några år innan jag ser om en film, annars kan det lätt hända att jag börjar tröttna på den redan andra gången och tror jag har överskattat den, även fast det är mitt eget fel för att jag reagerar ungefär som när man hör en låt man hört några gånger för mycket: det finns en risk att filmen bara flyter förbi mina ögon utan att göra något riktigt intryck om omtitten sker för snabbt.

Men Dead Man blev om något ännu mer fascinerande, hypnotisk, fantastisk under denna omtitt. Jag har många gissningar kring vad filmen egentligen handlar om: existensialism (William Blake som inte blir en riktig man förrän han redan är en "död man"), om förhållandet mellan indianer och vita män, mellan civilisation och vildmark (och vilket som egentligen är vilket), om våld både som barbarism och som "a way of life", om... ja, fan, det är bara att erkänna att jag nog inte förstår hälften av allt det Jim Jarmusch tycker filmen handlar om, men jag gillar i vilket fall att fundera på saken. :)

Det jag vet är att det är en av de snyggaste filmerna någonsin, med några av världshistoriens coolaste skådisar, där varannan scen innehåller ett eller flera precis klockrena citat (såväl tänkvärda som tokroliga dylika) och allt är satt till ett Neil Young-soundtrack av Guds nåde. Johnny Depp hade börjat sin övergång från prettyboy till fascinerande skådis och är strålande i huvudrollen. Hans transformation känns naturlig och smidig och man chockas under en omtitt av precis hur annorlunda hans karaktär är i början i jämförelse med slutet av filmen, utan att utvecklingen någonsin känns hackig eller plötslig. Och listan över skådisar som dyker upp (även om de flesta bara får en scen eller två) är minst sagt imponerande: Crispin Glover, Gabriel Byrne, John Hurt, Iggy Pop (som berättar historien om Guldlock och de tre björnarna iklädd en bonnet liknande den Mal har på sig i Our Mrs. Reynolds!), Billy Bob Thornton (med klädsel och skägg som mer än någonsin får honom att se ut som en björn. Hans reaktion på att bli skjuten är något av det roligaste jag sett på länge.), Alfred Molina, Michael Wincott, Lance Henriksen (som psykopatisk bounty hunter-kannibal!) och sist men inte minst Robert Mitchum i sin allra sista roll. Anna påpekade efter att jag läst upp den roll-listan att det inte verkar finnas några kvinnor i filmen, och med undantag för den strålande vackra och charmanta Mili Avital som får två scener tidigt så stämmer väl det tyvärr. Hon gör dock ett intryck som sätter sig på sina få minuter. Nämnas måste även den strålande Gary Farmer som Nobody. Han får flertalet av filmens bästa repliker och ska inte glömmas bort bara för att han inte är lika känd som de flesta andra i casten.

Ja, många finner Dead Man väldigt långsam (och det ska erkännas att det finns ett par scener mot slutet som även jag tycker kunde ha kortats lite grann), men det är inte heller en western av det klassiska slaget även om det onekligen är en western, och ärligt talat en av de bästa filmerna i den genren. Mycket möjligt den bästa sedan 60-talet, iaf om vi räknar bort nutids-westerns som No Country och framtids-westerns som Serenity. Unforgiven är bra men överskattad. Det är på alla sätt och vis en Jim Jarmusch-film, och om man har gjort sig bekant med Jim tidigare borde man någonstans inse att detta aldrig någonsin skulle vara en klassisk pangpang-western. Även om jag måste hålla med Greil Marcus (länk till hans Dead Man-artikel kommer nedan) när han påpekar att det är Jarmuschs första totalt o-ironiska film och därför skiljer sig en del från hans tidigare verk (senare har ironin försvunnit allt mer ur Jarmuschs filmer. De är roliga, men inte ironiska på samma sätt. Se Broken Flowers som exempel.).

Sedan var det ju det där Neil Young-soundtracket. På något sätt passar hans elgitarr-slingor perfekt över westernbilderna utan att det för en sekund känns anakronistiskt. Det blir snarare ohyggligt stämningsfullt och ibland skrämmande, ibland vackert, väldigt ofta direkt hypnotiserande. Det är mycket möjligt det bästa western-soundtrack som gjorts av någon som inte heter Ennio Morricone.

"'Course you can't put much stock in a man who spends the most part of a conversation talkin' to a bear."

(Om ni redan sett filmen rekommenderar jag som sagt Greil Marcus artikel om filmen och soundtracket där han hävdar Dead Man som "the best movie of the end of the 20th century". Det tycker jag kanske är att gå lite vääääl långt, men ändå läsvärt. Varning för spoilers dock. http://www.salon.com/ent/feature/1999/1 ... index.html )



#97: Le Cercle Rouge
(Jean-Pierre Melville, 1970)

Bild

Nicklas säger: Egentligen är det bara en vanlig heist-film. Egentligen. Fast det börjar inte ens att förklara den, för allt i den är bättre än övrigt i genren. Den är snyggare, mer komplex, tar inte de lätta vägarna och gillar att snurra runt. Det är inte allt givetvis men jag gissar på att Kalle kan skriva mer om varför det bara är och inte är en heist-film. Jag har svårt att förklara det.

Kalle säger: Här har jag faktiskt inte så jättemycket att säga. Det är en heist-film. Pure and simple. "Samla ihop ett team och råna en bank"-film. Det är bara det att det är nästan en pitch perfect sådan. Rak, långsam, metodisk, stilistisk men ändå realistisk. Inga onödiga sidohistorier för att komplicera och röra till saker bara för att. Fantastiskt snygg. Stiligt underspelad. Jean-Pierre Melville, en regissör vars filmer ofta kan beskrivas med de orden: långsamma, metodiska, stiliserade men ändå realistiska, förstår även både skönheten och spänningen i att använda tystnad eller minimal musikläggning till sin fördel. Dialog är också något som endast används när det verkligen behövs och inte för att fylla ut scener där händelser och bilder kan säga precis lika mycket, om inte mer. Det är inte en stumfilm, men det är en TYST film.

Rent heist-mässigt är det förmodligen den stiligaste dylika som har setts på film tillsammans med den i Rififi. Sedan har jag även någon form av förkärlek för när sådana här äldre filmer använder sig av dåtidens nästan helt odatoriserade "högteknologi". Analog teknik gör sig av någon anledning både mycket intressantare och spännande på film än nutidens digitala tekniker (hur mycket jag än älskar datorer är de bland det tråkigaste man kan titta på i en film). I stil med varannan fransk film från den här tiden finns här också en närmast fetischistisk kärlek för amerikanska Bogart-gangsters. Precis som i Le Samouraï och varannan Godard-film från 60-talet klär sig Alain Delons karaktär Corey här som om han hade växt upp totalt förälskad i White Heat och Out of the Past (vilket känns logiskt, tidsmässigt) men samtidigt inte är så postmodern att han måste PRATA om det och påpeka det. Dessutom finns här en av de obehagligaste och samtidigt realistiska drömsekvenser (med vilket jag menar att den känns som drömmar man själv haft nån gång och inte som nåt som en regissör tänkte att "Oooh, det här vore en cool ologisk sekvens som vi kan smyga undan som en 'dröm'") som filmats. Jag ryser lite vid tanken på den...

Så vad kan man säga? Gillar ni heistfilm? Gangsterfilm? Cool, smart film? Och överlever det faktum att den inte går i MTV-tempo och alla snackar franska? Le Cercle Rouge, fils de pute! Se den!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » fre aug 08, 2008 11:01

Hela denna tråden handlar om det jag tycker om filmvetare :D hahahaha
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » fre aug 08, 2008 11:03

Zaxx skrev:Hela denna tråden handlar om det jag tycker om filmvetare :D hahahaha


Den är gjord för din skull, Sebbe. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » fre aug 08, 2008 12:03

Zaxx skrev:Hela denna tråden handlar om det jag tycker om filmvetare :D hahahaha

Att det är kul att tänka cpå vad som konsumeras ibland?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare