Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Matt » fre apr 18, 2008 21:49

Jag vill att Sean Penn ska spela mig i filmen om mitt liv.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav caffeineaddict » lör apr 19, 2008 14:18

Samurai Rebellion

Så ska svärdet slipas! Efter att ha sett The Sword of Doom (också väldigt bra) härom veckan blev det ytterligare en okonventionell samuraifilm, där familjekärlek ställs mot samuraikodex och order mot vad man själv vet är rätt. Tar en stund att komma igång, men blir alldeles förbaskat starkt efter ett tag. Och så är det ju Mifune (som, efter månader med den där andra avataren, slutligen fick mig att inse att ett byte var nödvändigt). MIFUNE!

Gjord av Masaki Kobayashi, som även gjorde Harakiri som jag väl såg och skrev om för något år sen (även den en film där familjekärlek krockar med samuraitraditioner). Den filmen kanske ändå var snäppet bättre, men det är likväl två redigt förbaskat fina filmer (har även sett Kobayashis Kwaidan sedan dess som inte heller gick av för hackor, främst visuellt, även om strukturen och berättelsen där hindrade den från att röra mig riktigt lika starkt).

Och det är inte svårt för mig att falla pladask när Mifune får den där blicken i ögonen samtidigt som han håller i ett svärd och man vet att han är redo att UNLEASH THE FUCKING FURY!

4,5 / 5


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » sön apr 20, 2008 22:33

The Bank Job
Hallå! Hur mycket kan man trycka in på en timme och 50 minuter? En hel del, det är svaret.

Bild

Jag hade förväntat mig en rak, hygglig, historia om en stor stöt, förhoppningsvis underhållande remake av någon gammal Michael Caine-rulle från 70-talet. För det första var det ingen remake (gudarna vet var jag fick det ifrån) och för det andra var den mycket mer än bara rak och hygglig. I grunden ligger en ruskigt välskriven historia med ett flertal trådar som inte kan ha varit helt lätta att hålla reda på, med intressanta och ordentligt utvecklade karaktärer som vi ges tid och orsak att känna för, genomgående oförskämt bra brittiska skådespelare att hålla dom uppe, ett foto som placerar filmen rakt i det 70-tal den utspelas i, bra musik, en stark regi och en imponerande, intensiv, klippning som snabbt, jävligt snabbt, för historien framåt och tillåter oss att få hela historien, alla trådar och dessa välutvecklade karaktärer, serverade med en rejäl dos nagelbitande spänning utan att det någonsin känns hafsigt gjort, utan att någonting (åtminstone vad jag hann känna och upptäcka) fattades.

Ett imponerande hantverk och en fasligt spännande film. Det hade jag inte väntat mig.

Den där filmplanschen går inte av för hackor, heller.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » sön apr 20, 2008 22:37

Jag vill ha affischen! Och jag ska nog se filmen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav lilith » sön apr 20, 2008 22:49

Snygg! Och är det bara jag som tycker det liknar adolvsson?!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav adolvsson » sön apr 20, 2008 22:51

lilith skrev:Och är det bara jag som tycker det liknar adolvsson?!

Ingen aning om du har rätt, men jag tänker claima det som sanning hädanefter och hänvisa till dig 8) Jason Statham is teh cool.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » sön apr 20, 2008 22:57

Cyrano de Bergerac

Då jag såg den film som tonåring älskade jag den. Jag skulle inte vilja gå så långt som att säga att jag älskar den nu. Däremot är det helt klart en mycket underhållande och välgjord film och Gerard Depardieu... ord går inte att beskriva hur fantastisk han är i denna film. Honom har jag ju sett i en hel del filmer, men han har nog aldrig varit lika bra som här.

Det som är problemet med filmen är att den första halvtimmen är alldeles lysande. Fart, fläkt, Depardieu i ett tour de force. Det kan filmen inte riktigt leva upp till senare trots att den aldrig är mindre än underhållande och bra. Ingen Oscar för bästa utländska film förvånar mig dock... Jag har iofs inte sett de övriga nominerade så jag ska inte uttala mig.

Förutom det ovan nämnda så är filmen vacker. Snygga kostymer (här vann de en Oscar), bra musik et cetera. Så, mycket bra film, bara inte lika bra som jag mindes den.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » sön apr 20, 2008 22:59

Loves teh Depardieu, men får jag nämna Jean de Florette om vi försöker nämna hans bästa? Då har jag iofs inte sett varken den eller Fejknäsan på länge.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » sön apr 20, 2008 23:18

Jag har inte ens sett den filmen alls. :( Det blir kanske nästa projekt mao.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » sön apr 20, 2008 23:32

AKS skrev:Jag har inte ens sett den filmen alls. :( Det blir kanske nästa projekt mao.


Det är en duo. Jean de Florette och Manon des sources, bara så du vet. Den ena fungerar inte utan den andra.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tis apr 22, 2008 18:03

Das Experiment

Den här filmen har legat och väntat i min DVD-spelare sen februari 2006. Idag då jag kom hem från jobbet kom jag bara på att det var dags att se den...

Så, alla kanske inte vet vad den handlar om: Filmen baseras på ett verkligt experiment som verkligen inte gick lika långt, men antagligen var illa nog (Stanford prison experiment eller nåt åt det hållet). Några frivilliga deltar i ett experiment där en del blir fångvaktare och andra fångar.

Jag måste få säga att jag gillade filmen väldigt mycket de första 80 minuterna eller så. Väldigt intressant, välspelad och något som får en att fundera. (spoiler inga detaljer) Tyvärr känns det som att det överdrivs mot slutet, sista halvtimmen eller så, och det tar bort en hel del från upplevelsen. Om det inte gått så långt så hade jag antagligen gillat den bättre.

I vilket fall som helst så kanske inte helheten lever upp till början, men filmen som sådan lever trots det gott och väl upp till mina förväntningar. En bra film, helt enkelt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tinwiel » tis apr 22, 2008 18:38

Det där experimentet har jag läst om. Läskigt. Man blir mörkrädd över vad människor är kapabla till och får en att fundera en hel del...
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav gaspode » tis apr 22, 2008 18:42

de gjorde ju den där grejen i Veronica Mars också nån gång.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » tis apr 22, 2008 19:44

Ja, jag tänkte också på Veronica Mars-avsnittet. Det var från tiden innan jag gav upp hoppet om serien. Tror jag slutade se strax efter.

Här är i alla fall en länk till första delen av en dokumentär om the Stanford Prison Experiment:
http://www.youtube.com/watch?v=2o0Nx31y ... re=related
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » tis apr 22, 2008 20:14

AKS skrev:Ja, jag tänkte också på Veronica Mars-avsnittet. Det var från tiden innan jag gav upp hoppet om serien. Tror jag slutade se strax efter.

Det gjorde jag med.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » tis apr 22, 2008 20:38

Ibland tycker jag och du likadant om saker. Har du också märkt det?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » tis apr 22, 2008 22:24

AKS skrev:Ibland tycker jag och du likadant om saker. Har du också märkt det?

Jag tror att det är för att vi är förträffliga.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav AKS » tis apr 22, 2008 22:32

Jag tror du har rätt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » ons apr 30, 2008 22:58

10,000 BC.

Om sisådär 2000 år kommer dåtidens motsvarighet till Michael Bay att göra dåtidens motsvarighet till en film där franska 1700-talssoldater använder jetplan för att jaga Djinghis Khans horder på flykten. Och det kommer att vara en bättre film än det här.

För alla anakronismer (sidenklänningar!) är det minsta problemet den här filmen har. Det största är att... inte ett piss händer. Tjej blir bortrövad av svartmuskiga banditer, vältränad och godhjärtad hjälte följer efter och övertalar nobla negrer att resa sig mot banditernas tyranni. Det är i princip orchjägarscenen från Two Towers utdragen till 2 timmar, med lite CGI-mammutar och en halvhjärtad Bamsefilosofi ("många små klarar en stor!") påklistrad i slutet. Ingen handling, inga intressanta karaktärer (varför i hela fridens namn talar de bruten engelska?) och ingen tillstymmelse till idé förutom "vi kan ha, typ, CGI-djur." Att CGI-djuren sen är de bästa skådisarna i hela filmen hjälper liksom inte. 1/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » ons apr 30, 2008 22:59

A bear skrev:ingen tillstymmelse till idé förutom "vi kan ha, typ, CGI-djur."

IRLG! IRLG! Jag får ont i magen. IRLG! Tack. :monsterhug:
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav lilith » tor maj 01, 2008 1:26

A bear skrev:10,000 BC.
---
1/5.

Vad synd. Även om det nog var liksom väntat. Äh, jag ska nog se den ändå. Stenålder FFS!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav A bear » tor maj 01, 2008 1:39

lilith skrev:
A bear skrev:10,000 BC.
---
1/5.

Vad synd. Även om det nog var liksom väntat. Äh, jag ska nog se den ändå. Stenålder FFS!

Stenålder, bronsålder, antik... you name it.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » tor maj 01, 2008 8:53

Pälskalsingar FTW!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav noike » tor maj 01, 2008 10:33

Rombat skrev:Pälskalsingar FTW!

Grattis. Scary visual place now.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » tor maj 01, 2008 11:04

noike skrev:
Rombat skrev:Pälskalsingar FTW!

Grattis. Scary visual place now.

!
Bilagor
2008-03-21.jpg
http://www.commissionedcomic.com/comics/2008-03-21.jpg
2008-03-21.jpg (98.76 KiB) Visad 5895 gånger

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » tor maj 01, 2008 13:24

The Locals.

Ibland gör man fynd i 30-kronorslådan. Den här nyzeeländska skräckisen är inte fantastisk på något vis, men klart godkänd. Inte för att den gör något väldigt originellt - en historia där två surfare i 20-årsåldern och två tjejer de möter på vägen hamnar i en landsortsby där de till synes inavlade fårfarmarna verkar vara spritt galna, både Deliverance och Wrong Turn (och för den delen The Cars That Ate Paris) gjorde det där redan i olika varianter. Och någon zombiefilm som DVD-asken påstår är det absolut inte; det är helt enkelt en gammal hederlig spökis, mer Shyamalamadingdong än Romero. Men den är snyggt gjord, har ett solitt manus där twistarna fungerar, och på 84 minuter hinner den aldrig bli tråkig. Inte lika kul som Black Sheep, men det händer en del där nere på antipoden. 3/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » tor maj 01, 2008 17:12

The Lion in Winter.
Har försökt skriva något ett tag nu men jag tror det räcker med ett wow.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tor maj 01, 2008 17:21

noike skrev:The Lion in Winter.
Har försökt skriva något ett tag nu men jag tror det räcker med ett wow.


Jupp. Damn straight. Och Jed Bartlets favoritfilm.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor maj 01, 2008 18:05

caffeineaddict skrev:
noike skrev:The Lion in Winter.
Har försökt skriva något ett tag nu men jag tror det räcker med ett wow.

Jupp. Damn straight. Och Jed Bartlets favoritfilm.

Jag gillar nivån på det. Mångt och mycket är ett kammarspel mellan sex personer. Jag menar,hur många av bikaraktärerna hade repliker?! Och sedan det här med slutet. "Vi har smidet ränker mot varandra, vi har sett till att våra söner blivit vad vi inte ville och är dömda till döden. Allt är borta. Men vi har återfunnit varandra, yay!" Fantastisk.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tor maj 01, 2008 18:17

Mm, och såväl Peter O'Toole (Best! Actor! Ever!) som Katherine Hepburn som Anthony Hopkins är i absolut toppform och äter fullkomligt upp strålande replik ovanpå strålande replik. It's a fucking marvel, really. Och du har inte fel under spoilerblocket heller.

(spoiler Lion in Winter/WW) Det är S3, eller hur? När Toby och Bartlet diskuterar huruvida han ska ta bestraffningen för att ha ljugit om MS:en? "You fool, how does it matter how one falls?" "When the fall is all that's left, it matters a great deal." (kanske inte fick det där exakt, från minnet).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron