Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Mush » ons sep 15, 2010 21:20

Once

Riktigt varm, fin film om en musiker som försöker skrapa ihop pengar på gatorna. Han träffar en blomsterflicka och tillsammans börjar de göra musik tillsammans.


8/10. Se den asså. Den är lätt och innerhåller ett skit bra soundtrack.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav A bear » ons sep 15, 2010 23:44

Splice.

Mja. Forskarpar som sysslar med genetik bestämmer sig för att hellre än låta finansierärrna begränsa vad de sysslar med skita i bestämmelserna och klona en varelse med delvis mänskliga gener - bara som ett test, för att se om det går, men sen är den ju så söt att de inte kan avliva den utan måste uppfostra den. Det. Henne. Det är så mycket som är rätt på ytan. Cronenberg-inspirerad skräckis av killen som gjorde lysande Cube med Adrian Brody och Sarah Polley i huvudrollen, lysande specialeffekter, intressant tema, mycket slafs... och ändå, mja. Även om jag gillar att filmen (fram till sista biten) sätter fokus mer på det psykologiska och moraliska i vad våra "hjältar" gör så är det ännu en modern skräckfilm som lever lite för högt på att huvudpersonerna är ganska outhärdliga idioter som vi förväntas sympatisera med. Och framför allt, fast det kanske inte är filmens fel, så hänger jag upp mig på alla Cronenbergjämförelser; visst, på ytan är det body horror så det stänker om 'et, men någonstans känns det som om Cronenberg hade tänkt ett eller två varv till runt hela idén. Här är det enkelt, linjärt, enkelbottnat. Kusligt, slafsigt, äckligt, välgjort, men i slutändan lite för pigg på att vara annorlunda utan att faktiskt vara det. 3/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » tor sep 16, 2010 0:47

Det märks att Cronenberg främst är litteraturfan snarare än film, speciellt när det är det där icke-linjära och tänka själv i två steg längre än vad filmen i slutändan berättar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Matt » tor sep 16, 2010 10:38

Såg Resident Evil Afterlife 3D

Ingen story, ingen logic och uselt skådespel

Men det är klart det är jävligt häftigt att se Milla sparka skiten ur zombies och umbrella corp i 3D
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Crashdummie » tor sep 16, 2010 12:34

The kids are all right

En helt ok udda romcom (?) rulle - lite småfniss och lite smågenanta ögonblick. Charmiga skådisar ala Annette Benning, Julianne More, Mark Ruffolo och "Alice" ala Mia Wasikowska om en liten annorlunda familjdynamik. Om ett lesbisk pars barn som ville söka upp sin donator/pappa och hur detta mottas av mammorna. Inte ngn film man blir hänförd, men funkar definitivt som mysig time kill.

Betyg: 2 av 5

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav A bear » lör sep 18, 2010 20:17

The Traveller.

En mystisk främling (en ganska knubbig Val Kilmer) vandrar in på en polisstation och säger sig vilja bekänna ett antal mord. Han uppger inget namn, har inga fingeravtryck, men varje gång han bekänner ett mord dör en av poliserna (mycket blodigt och i utdragen slow motion). Man gissar sig till hela handlingen inom 5 minuter, och eftersom varken Kilmer eller någon av snutarna framstår som annat än en endimensionell skurk blir det sedan bara en enda lång väntan. Med 20 minuter kvar gäspar jag och stänger av. 1/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav herdware » lör sep 18, 2010 21:40


Tidigare idag kände jag inte till denna films existens. Världen kändes nog allt lite bättre då.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav MissKittyFantastico » lör sep 18, 2010 22:02

Crashdummie skrev:The kids are all right

En helt ok udda romcom (?) rulle - lite småfniss och lite smågenanta ögonblick. Charmiga skådisar ala Annette Benning, Julianne More, Mark Ruffolo och "Alice" ala Mia Wasikowska om en liten annorlunda familjdynamik. Om ett lesbisk pars barn som ville söka upp sin donator/pappa och hur detta mottas av mammorna. Inte ngn film man blir hänförd, men funkar definitivt som mysig time kill.

Betyg: 2 av 5


Jag såg den idag. Vet inte om jag skulle kalla det en romcom. Funderade på var jag sett Joni (Mia Wasikowska) förut för jag fick hela tiden bilder av henne som något yngre och rätt "taggig" i huvudet. Det var först nu när jag satte mig vid datorn som det dök upp, In Treatment.

Jag gillade filmen och tyckte att det var ett intressant tema även om Mark Ruffalos karaktär lite väl enkelt accepterade att han hade barn bara sådär. Nu var det ju lite extra twist på familjeförhållandena här, men det är intressant att fundera över sitt ursprung rent generellt. För mig som vet vilka mina föräldrar är och inte ens kan fantisera ihop att jag är en "bortrövad prinsessa" för jag ser så tydligt mina föräldrars drag i mig själv så är det svårt att helt förstå hur det är att inte veta. Hur det verkar ligga och gnaga längst in i många människor. Jag har vänner som är adopterade och även om de haft det bra hos sina adoptivföräldrar så verkar det det ändå vara något de funderar mycket över.

More och Benning var väldigt bra. Jag kan ha lite svårt för Annette Benning ibland och jag ogillade hennes karaktär Nic lite, men samtidigt tyckte jag att hon gjorde ett bra jobb. Julianne More har den mest fantastiska hud. Alla dessa fräknar som gör henne till en slags mosaik. Jag blir alltid så förundrad över hur fräkninga människor ibland är jättefräkniga och ibland liksom trollar bort fräknarna med smink i en annan roll. Hade jag haft fräknar som hon hade jag inte försökt dölja dem. Själv vårdar jag ömt de få jag har. :) Det var för övrigt uppfriskande med två skådespelerskor som hade rynkor runt munnen och inte såg ut som botoxade guldfiskar.

Jag ger den nog 3,5 av 5.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav wyndham » sön sep 19, 2010 2:09

Det är ett stort nöje att vara bergmanfanatiker och ändå ha de flesta bergmanfilmerna osedda, till och med såna som räknas bland hans allra bästa. Jag avverkar dem i en takt på en eller två om året så nöjet varar ett tag framöver.

Smultronstället var som väntat fenomenalt bra.

Ett av filmens teman är ifrågasättandet av livets värde, men efter att ha kommit hem och för tredje gången på en vecka mötts av flygblad från Sverigedemokraterna på hallmattan kändes det ändå mycket upplyftande att se en film som har så mycket klokt och bisarrt att säga om ensamhet och död och läkekonst. Alla heter Agda och Anders och Karin och alla är blonda och plockar smultron, men mänskligheten visar sig ändå vara så mycket mer än sammansatt än Sverigedemokraterna kan föreställa sig. En helfestlig road movie är det också. 5 av 5. (Men jag håller fortfarande Det sjunde inseglet främst.)

Sen såg jag en film från ett land som då befann sig politiskt där Sverige har hamnat idag. I Festen ligger rasismen och puttrar i bakgrunden, men det närvarar en större ondska än så. Även om jag tidigare hade sett scenen med det gröna och det gula talet var jag överraskad över hur tidigt den kom och att fadern först kom undan. Filmen håller hela vägen till slutet men når aldrig samma nivå som första talet. Replikerna från den engelsktalande pojkvännen klingade också illa, berodde nog både på skådespel och manus är jag rädd. Hur som helst, välförtjänt av sin status som dogmafilmernas flaggskepp. 4 av 5.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav caffeineaddict » sön sep 19, 2010 9:30

Staffan den fine! Goda filmval, men har du sett Fanny och Alexander (den långa klippningen) än? Den håller jag nog ändå främst.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav wyndham » sön sep 19, 2010 18:21

caffeineaddict skrev:Staffan den fine! Goda filmval, men har du sett Fanny och Alexander (den långa klippningen) än? Den håller jag nog ändå främst.

Nope. Har inte fått tag på den långa klippningen.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav caffeineaddict » sön sep 19, 2010 18:28

Den finns att låna här. Komsi, komsi. Se Filmhelg i Sundsvall-tråden.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tam » sön sep 19, 2010 20:21

Fanny och Alexander är fantastisk, men för mig är Det sjunde inseglet Bergmans, och kanske hela filmhistoriens, största stund.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav wyndham » sön sep 19, 2010 21:02

caffeineaddict skrev:Den finns att låna här. Komsi, komsi. Se Filmhelg i Sundsvall-tråden.

Kan så bli, kan så bli.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Nyx » sön sep 19, 2010 21:40

Tam skrev:Fanny och Alexander är fantastisk, men för mig är Det sjunde inseglet Bergmans, och kanske hela filmhistoriens, största stund.

Jo, jag är helt och hållet med dig! Fantastiskt film, så stilren!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » mån sep 20, 2010 5:52

Persona! Som Fight Club. Fast med hysteriska kvinnor!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Nyx » mån sep 20, 2010 23:40

Rombat skrev:Persona! Som Fight Club. Fast med hysteriska kvinnor!

:D

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sfinx » tis sep 21, 2010 1:53

Sjunde inseglet > Fanny och Alexander.
Dels för att jag såg Fanny och Alexander på bio när jag var lite för liten för den (till alla barn: bara för att det är barn i den betyder det inte att det är en barnfilm. annat exempel: Flugornas herre) och var jätteläskig, alla vuxna var konstiga och det där sitter kvar. Sjunde inseglet såg jag när jag var lite äldre och tyckte hemskt mycket om.

Såg för övrigt nyversionen av Lost boys på teve häromdagen, oj vad uselt.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav noike » tis sep 21, 2010 8:15

sfinx skrev:Såg för övrigt nyversionen av Lost boys på teve häromdagen, oj vad uselt.

Ibland går det inte att polera skit.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sfinx » tis sep 21, 2010 9:34

noike skrev:
sfinx skrev:Såg för övrigt nyversionen av Lost boys på teve häromdagen, oj vad uselt.

Ibland går det inte att polera skit.

Fast jag gillar originalet, den har sin charm. Dessutom vaknar min gamla crush på Keifer Sutherland lite.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Crashdummie » tis sep 21, 2010 15:25

Nyx skrev:
Rombat skrev:Persona! Som Fight Club. Fast med hysteriska kvinnor!

:D


Got my attention!

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav sfinx » fre sep 24, 2010 17:48

Ibland frågar man sig hur vissa manus faktiskt får en finansiering:
http://www.scriptsecrets.net/tips/tip215.htm
:D
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav sfinx » fre sep 24, 2010 23:36

Framför allt nåt för mig, och Nicklas... :D
http://www.imdb.com/title/tt1657299/
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Nyx » lör sep 25, 2010 16:05

Nu har jag också sett Going Postal och blivit glatt överraskad. Den var ju riktigt charmigt gjord, med humor, lite bättre tempo än de två tidigare pratchettfilmatiseringarna och omsorgsfullt utmejslade bifigurer (Sgt Angua! Sacharissa Cripslock spelad av Tamsin Greig! Otto Chriek!).

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Crashdummie » sön sep 26, 2010 18:53

Dumma Mej

Ok, jag erkänner, jag är en supercheezy person, men jag föll handlöst för denna animerade film där 3D gör sig rätt. Handlar självklart om en skurk som egentligen e en softy innerst inne, och hur hans värld vänds upp och ner när 3 små föräldralösa flickor kliver in i hans värld. En jättesöt, värmande liten film med underbara karaktärer, känsla och stämmning....

nämnde jag de ursöta, weird minions? :D

Tyckte lite synd om pappan som satt brevid mig för jag fnissade mig igenom hela filmen - tja, mellan fnissningarna blev det många "awwwww" oxå.

Betyg: 4,5 av 5

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav Tinwiel » sön sep 26, 2010 19:37

Jag såg "I rymden finns inga känslor" igår kväll. Den var gullig och rolig, jag gillade den. En liten överraskning för mig var att filmen faktiskt hade spelats in i bl.a Sollefteå och Kramfors-området, så jag kände igen både omgivningar och en eller två statister. Regissören är tydligen från Bjärtrå utanför Kramfors. Där ser man. Jaja, filmen var bra i alla fall, kanske inte på Oscars-kandidatsättet men jag skulle definitivt rekommendera den. Jag hade ju sett kortfilmen innan dock så jag hade ju sett halva filmen, men var ändå underhållen hela vägen igenom.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Binchy » sön sep 26, 2010 20:40

Jag har just insett varifrån jag känner igen Nymphadora Tonks. Från Mrs Henderson Presents. Där får man se henne nästan naken.

Oh, hon är också Marcus love-interest i About a Boy. Inte konstigt att jag känner igen Natalia Tena, med andra ord.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Rombat » sön okt 03, 2010 20:57

Jag såg Predators häromkvällen. Den filmen var faktiskt mycket bättre än förväntat. Men när förvandlades Laurence Fishburne till William Shatner?

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav noike » sön okt 03, 2010 21:08

Rombat skrev:Jag såg Predators häromkvällen. Den filmen var faktiskt mycket bättre än förväntat. Men när förvandlades Laurence Fishburne till William Shatner?

Matrix Reloaded. Den har mycket på sitt samvete.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Crashdummie » tis okt 05, 2010 15:00

noike skrev:
Rombat skrev:Jag såg Predators häromkvällen. Den filmen var faktiskt mycket bättre än förväntat. Men när förvandlades Laurence Fishburne till William Shatner?

Matrix Reloaded. Den har mycket på sitt samvete.


:D

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron