Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav A bear » tis jun 08, 2010 22:44

Martyrs. Fransk skräckfilm.

En ung flicka springer blodig, blåslagen, utmärglad, halvdöd genom ett industriområde. Hon skriker. Hon hittas. Hon tas till sjukhus, sedan barnhem. Vi får veta att hon hållits fången, svultits, misshandlats (EJ våldtagits, påpekas det noga), torterats. Ingen vet av vem och varför. Långsamt och med hjälp av en nyfunnen vän börjar hon återhämta sig, men är uppenbarligen märkt för livet. Gärningsmännen går fria.

15 år senare. En Helt Vanlig Familj - mamma, pappa, 18-årig son, 13-årig dotter - sitter och äter söndagsfrukost. Smågnabbas och retas kärleksfullt om betyg, flickvänner, hushållsbestyr. Det ringer på dörren. Där står en ung kvinna med hagelgevär. Avrättar hela familjen, pappa, mamma, pojke, flicka. Gråter, fumlar med patronerna, blodar ner allt. Ringer sin flickvän: "Jag har hittat dem som höll mig fången, svalt mig, misshandlade, torterade mig. Nej, ring inte polisen, jag tog hand om det." Samtidigt slåss hon mot en demon som bara hon kan se. Hon är uppenbarligen inte riktig i huvudet.

Och detta är alltså bara de 10 första minuterna.

Martyrs är en extremt våldsam film. Det är också en riktigt bra film. Det har gjorts en hel del skräckfilmer på sistone, från Hostel till Funny Games, som verkar vilja presentera extremt oprovocerat våld med någon sorts samvete - "Ser ni? Vad säger det om er att ni tycker det här är häftigt? Kolla, nu kapade vi en hälsena i närbild, är ni äcklade än?" Martyrs tar det ett steg längre, attackerar - eller åtminstone pekar ut - själva grunden till alltihop: varför vi i tusentals år, från mytologi till Motorsågsmassakern, har velat se någon lida i vårt ställe, varför vi hejar på offret trots att vi vet att storyn utsett henne till offer. Den är inte perfekt, men den är smartare än den ser ut, och den känns ganska rejält. Rekommenderas om man har mage.
Senast redigerad av A bear tis jun 08, 2010 23:23, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gaspode » tis jun 08, 2010 23:08

kollar på Going Postal:
hah, det är ju Manuel!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » ons jun 09, 2010 20:19

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav sfinx » ons jun 09, 2010 20:24


Det var ju min nyhet! :D
Min länk: http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainmen ... 272352.stm

Min kommentar är fortfarande: WTF?
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav adolvsson » ons jun 09, 2010 22:01

sfinx skrev:Min kommentar är fortfarande: WTF?

Varför inte? Ser man till övriga (alla) presenterade namn, tycker jag det ser ut att bli någonting mycket mer intressant än orden Fright Night + remake borde kunna frammana. Jag känner mig småpepp.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav malavel » tor jun 10, 2010 12:43

A prophet

Jäkligt bra fransk film. En ung arab hamnar i fängelse och tvingas av Korsikanska rasister att döda en annan fånge.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sfinx » tor jun 10, 2010 19:37

adolvsson skrev:
sfinx skrev:Min kommentar är fortfarande: WTF?

Varför inte? Ser man till övriga (alla) presenterade namn, tycker jag det ser ut att bli någonting mycket mer intressant än orden Fright Night + remake borde kunna frammana. Jag känner mig småpepp.

Ja, det också. Samtidigt som det är en av mina favoritfilmer, ser jag positivare på en remake. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav noike » fre jun 11, 2010 20:54

Kick-Ass. Okej film, grymt snygga fightscener, mindless mindless fun. Men Defendor är trots Hit-Girl den bättre filmen, utan tvekan.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mush » fre jun 11, 2010 21:54

Jag är lite på att se Once upon a time in mexico. Eller vafan, har ni andra några bra tips på Western, pang pang filmer?
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav lilith » fre jun 11, 2010 22:35

noike skrev:Kick-Ass. Okej film, grymt snygga fightscener, mindless mindless fun. Men Defendor är trots Hit-Girl den bättre filmen, utan tvekan.

Såg dem samma kväll (inte ikväll alltså) och måste säga att Kick-Ass verkligen gjorde allt för mig. Vilken film! Det var helt oväntat. Defendor gillade jag också, men den var mer förutsägbar på nåt sätt. Lite väl drama-gråt-nu-för-knapparna-är-hårt-intryckta på slutet. Men det kanske var ironiskt (isf var det dåligt utfört). Handlingen kändes unik och spännande, men hur det var genomfört var ganska förutsägbart, menar jag. Man visste hur man förväntades känna i de olika scenerna. I Kick-Ass var det...inte så. :) Det är svårt för mig att sätta ord på det. Jag kommer aldrig glömma första scenen med Nicholas Cage och hans dotter. Pang! What the f?! Vad gööör han? Skitroligt. Genialiskt.
Ser fram emot Kick-Ass 2 :psychobunny:

Tänk, noike och jag tycker olika om film. Det har väl aldrig hänt förr? :D
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Tob » lör jun 12, 2010 0:33

A single man. Inga förväntningar men vacker, poetisk, lågmäld och grymt skådespeleri gör det till en av de bättre filmerna jag har sett det senaste.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav caffeineaddict » lör jun 12, 2010 9:36

Mush skrev:Jag är lite på att se Once upon a time in mexico. Eller vafan, har ni andra några bra tips på Western, pang pang filmer?


Ja, Once Upon a Time in the West. Det är westernfilmen framför andra. Låååångt framför de andra.

Men det kanske är lite lite pang-pang. Så t.o.m. Desperado (som jag inte är helförtjust i) är väl trots allt bättre än A Time in Mexico.

Annars tenderar ju moderna westerns vara ganska lite pang-pang. Eller iaf leka lite med klyschorna för att göra något annat av det.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » lör jun 12, 2010 9:41

Vad gäller moderna westernfilmer så gillar jag verkligen Open Range med Kevin Costner (även regi) och Robert Duvall. Kommer dock inte ihåg hur mycket pang pang det var i den. Kollade upp den på IMDb och där har den 7.5 vilket ju är ett bra genomsnitt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » lör jun 12, 2010 9:43

Det är en sån som jag väldigt länge tänkt se, men det har aldrig blivit av.

Fan, alla moderna westerns som jag verkligen älskar är sådana här moderna omtolkningar (No Country For Old Men, The Three Burials of Melquiades Estrada... Tommy Lee Jones verkar ha köpt hela genren), ingen som faktiskt utspelar sig på den klassiska tiden.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör jun 12, 2010 14:13

Silverado! Lawrence Kasdan gillar westerns — som om inte det var tydligt efter Empire — långt ifrån perfekt men ohyggligt underhållande film.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mush » lör jun 12, 2010 19:26

Haha, det var time in the west jag hade :D

Ska kolla in Open Rang.

Tack för tipsen!
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav Rombat » sön jun 13, 2010 17:45

Open Range har har min favorit shoot out i en western. Grymt snygg och realistisk.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » sön jun 13, 2010 23:33

Robin Hood

OK, vad fan var det där?

Robin Hood-myten är jävligt flexibel, och i princip varenda generation sen 1300-talet har skrivit om den för att beskriva något som är relevant för dem. Så att Ridley Scotts version inte är likadan som Costners eller Bergens eller Disneys eller Flynns eller Scotts (äh, Sir Walter alltså) är inte så konstigt, så ska det ju vara.

Vad som är konstigt är att han, i ett försök att presentera "den sanna historien bakom myten" (som förresten inte har mycket likt med de äldre versionerna av Robin Hood, så fan vet vems sanna historia det är) skriver om den så fullständigt att knappt något återstår som gör det till Robin Hood, snarare än bara ytterligare en Braveheart-klon där standardkaraktärerna lite slumpmässigt fått heta "Robin", "Marian", "John" etc. Crowes Robin är urtrist, en enda vandrande klichéstorm som knappt verkar ha någon egen vilja alls, hans sidekicks har inte en enda personlighet sammanlagt, och kung Johan är helt vilse som den enda komiske karaktären mitt i ett Seriöst Historiskt Drama Om Vikten Av Frihet. (Specifikt verkar han tro att han är med i Blackadder, vilket vore härligt om bara manuset höll med honom.)

Det finns ljusglimtar. Blanchett och von Sydow har en fantastisk kemi tillsammans, och då hjälper det förstås att manuset mest ger dem enstaka enordsrepliker så att de får agera i stället för att prata nonsens. (Och jo, det är kul att se von Sydow spela gammal korsriddare som har Något Att Uträtta Innan Han Dör igen.) Och slutfighten är ofrivilligt hysteriskt kul; engelsmännen möjlar ner hela franska armén på 20 sekunder, vilket är fullt förståeldigt med tanke på att de stackars fransoserna (sensmoralen i filmen: låt inte utlänningarna ta ditt land) har varit tvungna att ro moderna landstigningsfarkoster med platt för över hela kanalen. Och för guds skull missa inte scenen där Crowe reser sig ur vattnet i slow motion och ryter som ett lejon, jag trodde jag skulle skratta på mig.

Varje generation får en egen Robin Hood, och myten är flexibel. Men man måste för fan åtminstone försöka. Knappt 2/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav wyndham » tor jun 17, 2010 14:19

Den siste mohikanen
Min första tanke var "vilket långt gevär han har". Hans indiannamn visar sig vara Långa Geväret. En lagom subtil beskrivning av Daniel Day Lewis manlighet. Men som Freud skulle säga: Ibland är en fredspipa bara en fredspipa.

Detta äventyr bland ockupationsmakter och indianer är en riktigt spännande historia. För att vara en film som tar sig tid för våldsamma stridsscener är det en rätt kort sak som utspelar sig under kort tid. Ett helt annat tempo än en Peter Jackson eller Ridley Scott. Gillar't. 4/5
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav lilith » tor jun 17, 2010 20:20

Ja, siste mohikanen är inte alls dum. Tror t o m jag har filmmusiken nånstans. Daniel Day Lewis!!!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav caffeineaddict » tor jun 17, 2010 21:07

Den siste mohikanen rockar faktiskt ganska totalt. Jag tycker iofs den tar sin tid att komma igång, men den sista halvtimmen är fan direkt fantastisk. Vore det inte för den och Insider skulle jag nog inte dra mig för att kalla Michael Mann överskattad.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinwiel » sön jun 20, 2010 23:38

Jag såg Kick-Ass ikväll, eller kanske men ska kalla den "Hit Girl äger". Den var tuff. Jag gillade! :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav AKS » tis jun 22, 2010 23:47

Första trailern för Never Let Me Go som jag vet att några här har läst eller planerar att läsa. Filmversionen verkar kunna bli bra faktiskt och passa in helt okej stämningsmässigt med boken. Däremot så avslöjar trailern lite för mycket tycker jag, men what's new liksom...

http://www.moviejungle.com/Articles/Fir ... ligan.html
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » ons jun 23, 2010 16:11

David Cronenberg regisserar Jonathan Lethem.

Åtminstone fyra BF-medlemmar gör: :drool:
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » ons jun 23, 2010 16:16

Intressant! Hade dock nästan glömt bort bokens existens för den satte inte så stort avtryck hos mig då jag läste den för år och dar sedan. Jag vet att jag föredrog Motherless Brooklyn i alla fall...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » ons jun 23, 2010 16:36

:extas:

Jag hade velat se Cronenberg göra Gun With Occasional Music men vadfan, ASCAT passar utmärkt i hans Subjektiva Verklighetstema. Dessutom kan man argumentera att han gjorde sf-noir redan med Naked Lunch.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tor jun 24, 2010 11:04

A bear skrev:David Cronenberg regisserar Jonathan Lethem.

Åtminstone fyra BF-medlemmar gör: :drool:


Eftersom det här kom upp just igår när jag var på jakt efter en ny bok att läsa så blev det att jag drog den ur bokhyllan. Så nu är väl chansen stor att fyra BF:are snart blir fem.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sfinx » tor jun 24, 2010 14:09

Mush skrev:Jag är lite på att se Once upon a time in mexico. Eller vafan, har ni andra några bra tips på Western, pang pang filmer?

Youing guns ett och två naturligtvis. :lovebunny: :D
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav herdware » sön jun 27, 2010 13:32

Desert Blue.
Desert Blue is a 1998 American comedy/drama film directed by Morgan J. Freeman and starring Brendan Sexton III, Kate Hudson, Christina Ricci, Casey Affleck, Sara Gilbert, and John Heard.

The story centers on a rising Hollywood starlet (Hudson) who becomes "marooned" in a small desert town while on a roadtrip with her father. There, she gets to know the town's rather eccentric residents, including one (Ricci) whose hobby is pipe bombs and another (Sexton) who is trying to carry out his father's dream of building a waterpark in the desert.

Vissa av er känner till denna film då jag varit ganska tjötig om denna under vissa tillfällen. Den finns nu äntligen på hubben och jag insisterar på att ni ser den!

Nu ska vi bara se om den var så bra som jag kom ihåg den... Det är ju lätt hänt att man förgyller i efterhand. :roadkill:
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav MissKittyFantastico » fre jul 02, 2010 23:07

The Princess and the Frog

Den var väldigt mycket bättre än vad jag väntat mig. Väldigt bra till och med. Jag som delvis tröttnat på allt animerat och Pixarigt rycktes med i historien. Musiknumren var inte sockersött störiga heller och hela New Orleans-scenariot funkade väldigt bra.

Jag förvånar mig själv och ger den en 4:a, en stark 4:a.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare