Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » fre dec 25, 2009 16:29

Två svenska filmer på Roger Eberts topp 20 för 2009. Du levande och Maria Larssons eviga ögonblick. Har inte sett nån av dem...

http://blogs.suntimes.com/ebert/2009/12 ... _2009.html
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav adolvsson » fre dec 25, 2009 16:46

AKS skrev:Två svenska filmer på Roger Eberts topp 20 för 2009. Du levande och Maria Larssons eviga ögonblick. Har inte sett nån av dem...

Maria Larsson har jag hållit mig lite borta ifrån, den ger ett lite väl tråkigt intryck, men Du levande är ta mig tusan fullkomligt förgjordat fantastisk. Jag älskar Roy Andersson. Passionerat.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre dec 25, 2009 17:36

Samma som Fredrik med Maria Larsson — det kanske är en sådan film som fungerar bättre för folk som inte kan språket eller är överösta med Michael Persbrant nog som det är. (Ja, förutfattade meningar. Deal with it.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » fre dec 25, 2009 18:54

Ungefär så jag resonerat kring den filmen också.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tob » fre dec 25, 2009 19:30

Äsh. Maria Larsson är bra. Men mot Du Levande står den sig naturligtvis ganska svag, men är å andra sidan två helt olika filmer, och svårt att jämföra. Annars håller jag både Låt den rätta komma in och framförallt De ofrivilliga högre upp. Men de kanske är för nya för Eberts lista?

Vilket fall som helst så skall jag snappa upp lite annat som var listat.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav malavel » fre dec 25, 2009 20:54

Give 'em hell Malone 9.4 på IMDB! :eek: En sjukt usel film. Jag fattar ingenting. I och för sig har den bara 100 röster, så det kanske bara är närmast sörjande som röstat. Har nån annan sett den?
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Peppe » fre dec 25, 2009 23:40

Jaja, jag kan väl ställa upp på en topp 5 lista före nyår (i min fantasi bryr ni er om denna lista som om era liv stod på spel, ni måste se dessa filmer och älska dem! :) )...

1. The Lovers on the Bridge
2. In the Heat of the Sun
3. Never Cry Wolf
4. Love Exposure
5. Adventureland

bubblare: boarding gate, rachel getting married, synecdoche new york, the wrestler, i taket lyser stjärnorna
God natt, god jul och gott nytt år!
Inga jordskalv där vi bodde ingen frös och ingen svalt
men det skälvde när du rörde vid mig
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 27 apr 2005
Ort: Uppsala

Inläggav wyndham » lör dec 26, 2009 1:38

Jag är arg, arg, arg som en varg på sf som inte skickar Hanekes nya, Det vita bandet, till Umeå ögona böj. Inte heller The Imaginarum of Doctor Parnassus som jag sett fram emot länge.

Så här en topp 5 av filmer med svensk biopremiär 09 som jag lyckats se.

1. Inglourious Basterds
2. Antichrist
3. The Wrestler
4. In the Loop
5. Gran Torino

Ingen som platsar på min topp 20 för årtiondet, så jag får hoppas att det fylls på med mer toppklass efter hand.

AKS skrev:Två svenska filmer på Roger Eberts topp 20 för 2009. Du levande och Maria Larssons eviga ögonblick. Har inte sett nån av dem...

http://blogs.suntimes.com/ebert/2009/12 ... _2009.html

Du levande, precis så bra som alla säger, kom ju 2007 så den tycks ha ett lugnt tempo på sitt segertåg över världen.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav AKS » lör dec 26, 2009 1:50

Jag har bara sett 28 filmer, hittills, från 2009 (jag går efter vad som är 2009 års filmer på IMDb) och med tanke på de filmer som hamnar på min topp 5 så var det inte ett så bra år. Alltså, jag gillar filmerna, det är inte det, men de fyra första har "bara" 8 av 10 på IMDb och sen valde jag ut en av sju 7/10. Inget höjdarår alltså.

1. Up
2. Zombieland
3. Drag Me to Hell
4. (500) Days of Summer
5. Moon (tror jag)

Andra 7/10: Looking for Eric, Star Trek, Coraline, Away We Go, Funny People och Avatar.

Tror en topp 5 för 2009 blir mer rättvisande i slutet av 2010. T ex har jag ju inte sett senaste Haneke än och inte Coens senaste etc etc etc. T ex har jag nu i slutet av 2009 sett 61 filmer för 2008 och många av dem har jag sett i år. (=Filmer på andras topp 5 är från 2008 för mig: Gran Torino och The Wrestler.)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » lör dec 26, 2009 1:54

Jag gör en snabb Topp 10 utan att övertänka saker:

1. Inglourious Basterds
2. In the Loop
3. Watchmen
4. Coraline
5. Up
6. Drag Me to Hell
7. Avatar
8. (500) Days of Summer
9. Moon
10. Looking for Eric


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » lör dec 26, 2009 2:06

Ja. Jag inser att jag ser rätt lite "ny" film. Men följande filmer har jag gett 4or eller 5or som har haft svenska bio- eller dvdrelease under 2009. Således är nog många av de från 2008 :)

Revolutionary Road
The Reader
Slumdog Millionaire
Changeling
Mammut
Inglorius Basterds
Hunger
500 Days of summer
Away we go
Män som hatar kvinnor
Paranormal activity
The burning plain
Watchmen
Harry Potter och halvblodsprinsen
Jag har älskar dig så länge
Gran Torino
Martyrs
Benjamin Button
Blindness
Avatar
De osynliga
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav caffeineaddict » lör dec 26, 2009 9:29

Tob skrev:De osynliga


De ofrivilliga?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » lör dec 26, 2009 10:40

De osynliga är väl den norska filmen...?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tob » lör dec 26, 2009 11:32

Ja. Det är den norska filmen.

De ofrivilliga hade svensk premiär förra hösten.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav noike » lör dec 26, 2009 12:14

1. Where the Wild Things Are
2. Moon
3. In the Loop
4. Inglourious Basterds
5. Up

Därefter en hög med lysande filmer, men orka lista. Watchmen, däremot, är långt ifrån vare sig listan ovan eller ens övervägningslistan på massor med filmer under.

Saker jag vill nämna i varje fall: Adventureland, Brothers Bloom, Frequently Asked Questions About Time Travel.

Saker som ska ses idag (eller imorgon): Ink och Synecdoche, New York.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » lör dec 26, 2009 12:46

Nej, jag vet att jag är ganska ensam om att gilla Watchmen så mycket. Men trots att jag kan erkänna vissa problem så fångade den mig och fungerade ypperligt visuellt för min del. Tänkte se den där överjävligt långa klippningen nån kväll här, man får väl se om fler problem uppfattas på en andra titt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör dec 26, 2009 12:59

Jag tror inte du är ensam,har för mig att några till var överexalterade av den.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » lör dec 26, 2009 13:23

Jag gav den en 4a. Så inte överexalterad, saknade ett riktigt bra flyt i filmen och något för lång, men helt klart en film som står ut och inte liknar något jag har sett tidigare.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav RalfiParpa » lör dec 26, 2009 14:00

noike skrev:Jag tror inte du är ensam,har för mig att några till var överexalterade av den.


Jag älskade den också men förstår att det mesta jag älskade med filmen helt och hållet kommer från källmaterialet. På det sättet älskade jag något som i slutändan förmodligen var lite urvattnat. Ignorance is bliss. Var inte helt såld på Zack Snyders regi (förutom möjligtvis det inledande montaget) men han är en smågrabbig actionregissör, vad förväntade sig folk?
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav adolvsson » lör dec 26, 2009 20:38

Tob skrev:Annars håller jag både Låt den rätta komma in och framförallt De ofrivilliga högre upp. Men de kanske är för nya för Eberts lista?

De ofrivilliga kan nog vara för ny, men LDRKI är snarare för gammal.

Min, som den ser ut just nu. Det här är en svensk premiär-lista, för The Wrestler såg jag egentligen på filmfestival 2008. Men jag vill absolut ha med den på lista. Jag måste dessutom tänka igenom bättre, för jag kan nog ha glömt film. Och det är faktiskt en vecka kvar. Just nu, dock, i detta nu, ser det ut såhär.

  1. The Curious Case of Benjamin Button
  2. Inglorious Basterds
  3. The Wrestler
  4. In the Loop
  5. Up
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav MissKittyFantastico » lör dec 26, 2009 23:40

The Imaginarum of Doctor Parnassus

Där är två timmar av mitt liv jag aldrig får tillbaka igen. Det enda som idag hindrade mig från att lämna bion var att jag hade sällskap och det kändes taskigt att bara lämna dem. Jag övervägde ett tag om jag skulle se något om jag plockade fram en bok och läste istället, men det var lite för mörkt.

Den här gången bryr jag mig inte ens om att ifrågasätta om det är jag inte är intelligent nog att inte förstå den vilket jag oftast brukar tro när det är filmer som är "konstiga" på något sätt. Jag gillade int edet här. Själva storyn kändes bristfälligt bherättad vilket kan bero på att Heath Ledger gick ochh dog så man inte kunde spela in de bitar som behövts för att få det att hänga ihop bättre. Jag kände mig också märkligt oengagerad i karaktärerna. Den enda som fick lite sympati var väl stackars Valentina. Kan inte vara kul att kuska runt på det där sättet när man är tonåring. Väldigt söt, lite docklik skådespelerska för övrigt. Jag orkade inte bry mig om resten, inte ens Anton som nog var lite gullig.

1/5 och det höga betyget endast för att Johnny Depp hade kajal och för att det var med dansande sjungande poliser i kjol och högklackat.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav adolvsson » sön dec 27, 2009 0:08

adolvsson skrev:
  1. The Curious Case of Benjamin Button
  2. Inglorious Basterds
  3. The Wrestler
  4. In the Loop
  5. Up

Ut med In the Loop, ner ett steg med alla filmer över, och in med japanska Avsked på första plats.

Fortfarande är allting väldigt prelimenärt. Det kommer det nog vara livet ut.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » sön dec 27, 2009 0:11

caffeineaddict skrev:Binchy: Om jag får börja diskutera här iom att vi har ett forum, men lite handlar ju om vilken inställning man har (såväl till film som på sin DVD/blåstråle-spelare):

(spoiler Inglourious Basterds) För 1. Om du hade svårt med de olika språken, hade du med andra ord inga undertexter? Det låter lite trist och i så fall värt att veta om jag ska införskaffa filmen.

2. Om du blev förvånad över att slutet på filmen bröt mot accepterad historia så reagerade du alltså inte på detta redan i och med att, well, amerikanska guerillas uppenbarligen kommando-attackerade och slaktade nazister långt tidigare i filmen? Långt inne i tyskt rike? Det är bara lite intressant att diskutera var och till vilken grad man uppfattar och accepterar var film börjar leka med historien, oavsett det är Cameron-Titanic, Life of Brian eller Outlander.

(Det visar sig nämligen efter en noggrannare läsning av Nya Testamentet att ingen i närheten av Kristus varken hette Brian eller sjöng något som påminde om "Always Look on the Bright Side of Life" medan de hängde på sina kors. Främst på grund av blodförlust och brist på professionell körträning.)


Klart vi ska diskutera!

Det fanns texter på filmen och vi hade dem framme. Jag menade mest att jag kunde hänga med rätt bra i det de sa. Utan texter hade det ju varit betydligt svårare. Jag försöker öva upp mit språköra genom att lyssna på vad de säger, inte bara läsa texten. Bara lite språk-nördande.

Jag blev bara lite konfys när Hitler blev dödad. De har full frihet att göra så, det är deras film och de har konstnärlig frihet. Det var bara ett konstaterande av faktum, ingen kritik av deras historia egentligen. Trodde nog inte alls att det var historiskt riktigt, men det gör ju inte så mycket, det kan vara en bra historia ändå.

Är det säääkert att det inte finns någon Brian i Nya Testamentet? Inte ens om man läser det baklänges? Var fjärde bokstav? Upp och ner?


Edit. Morgonen efter, när jag funderat lite på det. I Life of Brian så blir ju Jesus fortfarande korsfäst, så de följer ju den övergripande historien, eller vad man ska kalla det för. Om Jesus hade blivit överkörd av en höskrinda i mitten av filmen, eller genomborrad av pilar vid tillfångatagandet, så hade man ju hajat till lite. Men, sen hade man ju fortsatt att följa filmen. Att lägga till utanpå den "riktiga" historien, som att hitta på ett guerillagäng som dödar nazister, det får i alla fall mig att haja till mindre, än om man tar bort från historien, som att döda någon tidigare än "vanligt". Uhä, det är svårt att förklara hur man känner.

Slutsatsen är i alla fall fortfarande att jag tyckte filmen var mycket bättre än väntat.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Nyx » sön dec 27, 2009 20:45

Jag har nog sett ungefär fyra filmer på bio i år men här är min topp 5-lista:

1. Avatar
2. Watchmen
3. Star Trek
4. Drag Me to Hell
5. Coraline

Jag gillade i och för sig Wolverine origins men den hör inte hemma på topp 5. Terminator Salvation tänker jag inte ens nämna (skräp).

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Glorificus » sön dec 27, 2009 20:53

Nyx skrev:Terminator Salvation tänker jag inte ens nämna (skräp).

Mm, jag hyrde den igår och vill ha mina 29 kr tillbaka.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav malavel » mån dec 28, 2009 13:37

A perfect getaway

Steve Zahn, Milla Jovovich. En thriller om ett nygift par på honeymoon i Hawai som hör att ett annat nygift par nyss blivit brutalt mördade. Hade inga höga förhoppningar om den här filmen, men den var riktigt bra. Zahn spelar inte sin vanliga komediroll och gör det bra. Skulle dock rekommendera att kolla på den utan att läsa för mycket på imdb och liknande. 7/10.

Top 5 för 2009.

1. Cloudy with a Chance of Meatballs
2. Adventureland
3. A perfect getaway
4. Gran Torino
5. Inglorious Basterds
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » mån dec 28, 2009 23:13

The Imaginarium Of Dr Parnassus.

Tom Waits skrev:Don't you know there ain't no Devil
There's just God when He's drunk

...sagt av han som spelar Satan i den här filmen, ja. Och han borde ju veta.

Att Terry Gilliam fortfarande får göra filmer är egentligen obegripligt. Inte för att han är dålig på det, utan för att Gud verkar ha bestämt sig för att han inte ska göra några. Ska han göra en riddarfilmsparodi måste han dras med nollbudget och en döfull Graham Chapman (och får en hjärtattack mitt i en animation). Ska han göra en scifidystopi bestämmer sig studiochefen för att gömma filmen och ändra slutet mot hans vilja. Ska han göra en film om Münchhausen går han tiotusen procent över budget. Ska han göra en film om Don Quijote kommer en syndaflod och spolar bort hela inspelningsplatsen. Man tycker han borde fattat vinken, men då ska han göra en film om sagor och drömmar med resultat att Heath jävla Ledger går och dör mitt i filmen. Att någon vågar ställa upp i hans filmer - än mindre finansiera dem - är ett satans mirakel.

Det sagt: Dr Parnassus kunde varit en katastrof. Och lösningen att låta herrar Depp, Law och Farrell ta över Ledgers roll vid vissa delar av filmen må faktiskt fungera rent berättarmässigt - det handlar ju trots allt om att kliva in i alternativa verkligheter, och Gilliam lyckas faktiskt göra en och annan poäng av att hjälten/skurken/vad han nu är kan byta ansikte - men det känns fortfarande krystat. Speciellt som det uppenbarligen gör att han fått göra några ganska radikala ändringar av manuset, och framför allt så lägger det en väldig massa uppmärksamhet på Ledgers mfl rollfigur - mer än han förtjänar, för han är ju egentligen inte huvudpersonen här. Det blir en film som hattar lite för mycket, som inte riktigt kan bestämma sig för vems historia den är.

Huvudpersonen är Dr Parnassus själv, som nog är det mesta Christopher Plummer fått att bita i på många år, och hans gamle rival Satan (och herregud vad Tom Waits trivs i den rollen). Det är i scenerna mellan dem som filmen verkligen fungerar: det här är nog så nära vi någonsin kommer en filmversion av Sandman, med drömmakaren Parnassus som den som hjälper att hålla världen igång med historier i protest mot en övernaturlig makt som vill intala människan att allt bara är mekanik.
Terry Gilliam när han fick beskedet om Ledgers död skrev:The film's over, it's as simple as that.

Ser man filmen med de glasögonen, som ett Gaiman-inspirerat lapptäcke där "kanske allting bara är en dröm" inte känns som en cop-out utan som hela poängen med filmen, där Satan kanske både vinner och förlorar just eftersom han bara är en dröm, där Gilliam släpper lös några av sina mest Pythonska animationsscener på 30 år, och där både Waits, Ledger och Plummer får sträcka ut lite grann, så är filmen ungefär så typ, godkänd som man kan tänka sig. Visst har Gilliam gjort bättre än så här, och kanske skulle han nästan suttit på filmen ännu lite längre och fått lite mer distans till den, men sällan har han förtjänat sitt bitterljuva slut så mycket som han gör här. Han räddar medelmåttighet ur säker katastrof; fan tro't. 3/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » ons dec 30, 2009 0:04

Nu har vi sett Moon och Il Divo.

Moon var bra, fast lite väl lätt att fundera ut plotten, fast jag var inte RIKTIGT säker på hur det låg till, men jag undrade allt hur Gerty hade lyckats få tillbaka Sam till basen efter att han krockat med skördaren. När det visade sig att han var kvar där så blev jag INTE förvånad.

Il Divo var en herrans massa namn som hade kopplingar med en herrans massa olika samfund. Den ska man nog se när man är spik nykter och pigg, inte när man tagit sig några glas vin och är lite trött. Jag hängde med lite för bra i italienskan för att kunna koncentrera mig på den engelska texten, men inte tillräckligt bra för att förstå vad de sa. Stupid me! Jag har lättare för att koncentrera mig på ord och deras historia, än på storyn i filmen.
Senast redigerad av Binchy ons dec 30, 2009 11:51, redigerad totalt 1 gång.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav HeavyAlex » ons dec 30, 2009 0:22

AntiChrist - Såg den för några dagar sen och måste säga att den var extremt obehaglig att se på.. William Dafoe var jävligt bra måste jag säga men tyckte inte om karaktärerna i filmen annars. Man kunde även lägga märke till Lars von Triers kvinno förakt, filmen hade en hyffsat bra story men vissa scener vad bara helt groteska, och jag tål då ganska mycket blod o slaffs :psychobunny:
"Oh poor watcher. Did your life pass before your eyes? Cup o tea, cup o tea, almost got shagged, cup o tea?"
Användarvisningsbild
HeavyAlex
Minion
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 18 dec 2009
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » ons dec 30, 2009 16:15

Nu har vi sett Bananas!*, den om Dole Company, alltså. Det var lite väl mycket antiklimax på slutet. Om man ska bevisa sterilitet så måste man väl ha folk som fått barn innan de började på plantagen, men sen inte kunde få fler. Åtminstone några sådana måste väl ha funnits? Det var ju ganska synd också att målsägarna inte sa samma sak innan som under rättegången. Ger man sig på ett superstort företag som Dole, så får man väl se till att man har extra mycket på fötterna.

De onödigt långa snuttarna med advokaten som körde sin lyxiga Ferrari alldeles för fort, och som satt och rökte cigarr och drack alkohol, vad gjorde de där?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare