Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » mån jul 07, 2008 14:08

Angående Wall-E, hade jag rätt omedvetet lyckats hålla mig borta från trailers och dylikt, och sett fram emot för det är Pixar och Pixar rockar, men utan någon specifik entusiasm. Sedan börjar hyllningarna trilla in. Sedan snubblar jag över reklamspottar och fristående kortsnuttar på YouTube. Sedan kollar jag in samplefilen till senaste släppta telesyncen som inte är bra kvalité men enligt uppgift bättre än dom cammar som funnits tillgängliga hittils. Någonstans efter hyllningarna och reklamspottarna var jag inställd på att vänta till bioreleasen. Nu tror jag det är omöjligt. I september kommer den till Sverige. September!?! Galet. Olidligt. Jag har bara sett småbitar och den känns redan helt underbar.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » mån jul 07, 2008 15:00

Ja, det där fick även mig att haja till. I dessa tider blir det två månaders väntetid?! har det med barnens dubbning att göra? I så fall kan de väl släppa den versionen senare.

Just nu har filmen 9.0 på IMDb och tidigare hade den 9.2 eller nåt. Den kommer inte att sjunka mycket mer och alltså ligga komfortabelt på IMDbs topp 50. Det var då jag såg det snittet som jag började intressera mig för filmen...

(edit) Ner till 8.9 sen igår, men fortfarande samma placering: #19.
http://www.imdb.com/title/tt0910970/
(/edit)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » mån jul 07, 2008 22:05

fripp21 skrev:C'era una volta il West (1968)

Men jag är kluven, filmen är bra men inte "super, super bra". Kan någon förklara för mig vad andra ser i denna film? Vad gör den så omåttligt populär?


För mig är det en sån där film där upplevelsen är allt. Musiken och fotot tillsammans skapar en stämning som gör att det för min del gör att det känns som att den flyger förbi på en halvtimme, trots att tempot inte jämt är jättehögt. Sedan är den ibland den coolaste filmen någonsin, samtidigt som en hel del saker bara är överjordsligt vackra. Som fotot, då. Och Claudia Cardinale. Och Morricone-musiken som nog IMHO kan vara hans allra bästa. Och subversionen av Henry Fonda till den ondaste skurken någonsin.

Alltså, ibland är det svårt att "förklara" varför man älskar de där filmerna som man bara blev kär i på pricken och tycktes kändes underbara och perfekta utan att egentligen spendera så mycket tid på att fundera över varför. Det kändes på något sätt bara som att allt var "rätt" för just mig. Det är en av mina absoluta favoritfilmer, och jag ser inte riktigt vad jag INTE skulle tycka om med den? Jag förstår såklart att många har andra åsikter o.s.v. o.s.v. men för mig är den bara... oemotståndligt rätt på alla sätt och vis.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Rombat » mån jul 07, 2008 22:11

Jag håller med Kalle om en film...

HAS THE WORLD GONE MAD!?

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav fripp21 » mån jul 07, 2008 22:19

caffeineaddict skrev:
fripp21 skrev:C'era una volta il West (1968)

Men jag är kluven, filmen är bra men inte "super, super bra". Kan någon förklara för mig vad andra ser i denna film? Vad gör den så omåttligt populär?


För mig är det en sån där film där upplevelsen är allt. Musiken och fotot tillsammans skapar en stämning som gör att det för min del gör att det känns som att den flyger förbi på en halvtimme, trots att tempot inte jämt är jättehögt. Sedan är den ibland den coolaste filmen någonsin, samtidigt som en hel del saker bara är överjordsligt vackra. Som fotot, då. Och Claudia Cardinale. Och Morricone-musiken som nog IMHO kan vara hans allra bästa. Och subversionen av Henry Fonda till den ondaste skurken någonsin.

Alltså, ibland är det svårt att "förklara" varför man älskar de där filmerna som man bara blev kär i på pricken och tycktes kändes underbara och perfekta utan att egentligen spendera så mycket tid på att fundera över varför. Det kändes på något sätt bara som att allt var "rätt" för just mig. Det är en av mina absoluta favoritfilmer, och jag ser inte riktigt vad jag INTE skulle tycka om med den? Jag förstår såklart att många har andra åsikter o.s.v. o.s.v. men för mig är den bara... oemotståndligt rätt på alla sätt och vis.


Tack caffeineaddict för en mycket bra förklaring. Jag tror att jag förstår precis vad du menar. Jag ska nog allt ge filmen en andra chans vad det lider. Jag såg filmen hos goda vänner och de har en lite mindre tv och barnet sov så ljudet var satt för lågt. Jag tror att du börjar förstå omständigheterna... Dessutom måste jag sluta att analysera allt så himla mycket, och bara ta in upplevelsen. Grubbleri är en skoj men ibland störande vana jag har...

Tack än en gång!
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav sfinx » tis jul 08, 2008 0:19

Hur var det nu, hade The color of magic kommit som film?
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav gaspode » tis jul 08, 2008 0:39

sfinx skrev:Hur var det nu, hade The color of magic kommit som film?

Ja, tvådelars miniserie.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Rombat » tis jul 08, 2008 0:52

Och en besvikelse IMNSHO.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav gaspode » tis jul 08, 2008 1:05

Rombat skrev:Och en besvikelse IMNSHO.

Min kompis sa igår att han tyckte den var BETYDLIGT bättre än Hogfather. :eek:

Besvikelse vet jag inte dock. men den var ju inte lika bra som Hogfather.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sfinx » tis jul 08, 2008 1:16

Jag tänker nog hitta mig en torrent ändå, jag är för nyfiken.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav adolvsson » tis jul 08, 2008 1:20

sfinx skrev:jag är för nyfiken.

Oj oj oj, tur att du inte är katt!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav sfinx » tis jul 08, 2008 1:23

adolvsson skrev:
sfinx skrev:jag är för nyfiken.

Oj oj oj, tur att du inte är katt!

:eek: En himla tur.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav caffeineaddict » tis jul 08, 2008 8:12

fripp21 skrev:Dessutom måste jag sluta att analysera allt så himla mycket, och bara ta in upplevelsen. Grubbleri är en skoj men ibland störande vana jag har...

Tack än en gång!


Det var så lite så. Mitt mål med filmtittande (även om det såklart inte jämt fungerar) brukar vara att försöka ta in upplevelsen och bara låta filmen svepa iväg mig första gången. Sen kan jag analysera mer ingående varför och hur andra och tredje gången o.s.v. Om inte upplevelsen fungerar brukar det inte bli en andra gång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » tis jul 08, 2008 13:18

Ni är värdelösa allihopa. Sitta o analysera filmer!!

Foto hit och scenografi dit... vem har regisserat.. bla bla.. WHO CARES!

Kolla på filmen. Var den bra? Ja eller nej. Man behöver ju knappast analysera fram att: "Nej nu mår jag dåligt efter denna filmen för den var skittråkig, men VILKEN upplevelse jag hade och fotot var underbart!!! 10 av 10!!!!"

FEL! FFS! :lovebunny:
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tis jul 08, 2008 13:42

Om den är skittråkig kan du inte ha en bra upplevelse.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav poser » tis jul 08, 2008 14:37

Zaxx skrev:Ni är värdelösa allihopa. Sitta o analysera filmer!!

Foto hit och scenografi dit... vem har regisserat.. bla bla.. WHO CARES!

Kolla på filmen. Var den bra? Ja eller nej. Man behöver ju knappast analysera fram att: "Nej nu mår jag dåligt efter denna filmen för den var skittråkig, men VILKEN upplevelse jag hade och fotot var underbart!!! 10 av 10!!!!"

FEL! FFS! :lovebunny:


Jag är med dig!

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis jul 08, 2008 14:40

Haha, och det säger folk som försöker analysera fotboll. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » tis jul 08, 2008 16:52

caffeineaddict skrev:Haha, och det säger folk som försöker analysera fotboll. :)


Touché :D
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tinwiel » tis jul 08, 2008 18:54

Tob skrev:
caffeineaddict skrev:Haha, och det säger folk som försöker analysera fotboll. :)


Touché :D



*fniss*

Fast jag håller ju med litegrann. Men ändå inte. Analysera är ju roligt att göra men det beror ju på vilket sätt man gör det. Jag föredrar att låta hjärtat och upplevelsen styra över förnuft och analys och vad jag borde tycka ditten och datten. Älskar jag en film så älskar jag den (samma sak med musik), och då må det vara halvtaskigt manus, konstig story osv, men av någon anledning så blev jag berörd på ett sätt som filmen med fantastiskt manus och fantastiska skådespelare och cred inte gjorde. Det bästa är ju när alla de här sakerna sammafaller, bra manus, skådisar, snygg film OCH jag älskar den på den där konstiga nivån som inte går att förklara riktigt. Äh, det går inte att förklara riktigt. Men nåt åt det hållet är det. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav gaspode » tis jul 08, 2008 18:57

struntprat. är det inte svartvitt och polskt eller ryskt så är det skräpig popkultur.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tinwiel » tis jul 08, 2008 18:59

DU ja!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav gaspode » tis jul 08, 2008 19:00

Tinwiel skrev:DU ja!

Och du!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tis jul 08, 2008 19:01

Jag är skräpig popkultur och stolt! Även om jag är lite svartvit.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tis jul 08, 2008 19:47

Jag säger inte emot någon om att film först och främst är upplevelse. Det tycker jag verkligen, och det var ju precis vad jag skrev i början av den här diskussionen också. Allt jag säger är att man kan få både och, och om man uppskattar att se film på båda sätt... varför inte?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav fripp21 » tis jul 08, 2008 22:44

Go for it Zaxx! Heja.

Kul att läsa en diskussion där alla egentligen tycker samma, mer eller mindre. De flesta här gillar nog film mer än gemene man osv. Låt oss sammanfatta: Upplevelsen är allt! Men jag, jag vill ändå förstå filmer, speciellt de som gav de starkaste upplevelserna. Men eller hur? Delade upplevelser är större upplevelser (eller vad det nu heter). Därför tas dessa eviga semesterbilder med den lilla lilla kameran, därför sitter vi och snackar gamla minnen med kompisarna osv. För att kunna dela filmupplevelsen sätter vi ord på vad upplevelsen innebar för just oss. Att sätta ord på upplevelsen, däri ligger skönheten att "analysera" filmen.

Uppleva-analysera-dela-diskutera...

Men eller hur, Zaxx?

Metadiskussion/analys så att det räcker och blir över. Bättre lite mera upplevelser/analyser > Vilka är John Cusacks 5 bästa filmer? Jag postar min lista imorrn.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » tis jul 08, 2008 22:51

Kul att du tar upp John Cusack precis idag då jag fick hem The Sure Thing... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tis jul 08, 2008 22:52

fripp21 skrev:Vilka är John Cusacks 5 bästa filmer?

I kronologisk ordning.
  1. Better Off Dead...
  2. Say Anything...
  3. Grosse Pointe Blank
  4. Being John Malkovich
  5. High Fidelity
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tis jul 08, 2008 22:55

Better Off Dead har jag inte riktigt förstått mig på. Däremot gillar jag Grosse Pointe Blank ganska så rejält så den och The Sure Thing skulle vara mina Cusack-favoriter. Om Stand by Me räknas (han är ju med så lite, men likväl) så har vi topp 3 där.

Oh, oh! Ser Bullets over Broadway på IMDb nu. Min favorit-Allen av de jag sett så där har vi fjärde filmen på topplistan. Sen blir det Being John Malkovich eller Say Anything... som fyller ut.

Okej, preliminär topp 5:

1. The Sure Thing (Den har jag sett många gånger, men blir aldrig less.)
2. Stand by Me
3. Bullets over Broadway
4. Grosse Pointe Blank
5. Being John Malkovich
Senast redigerad av AKS tis jul 08, 2008 23:00, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav adolvsson » tis jul 08, 2008 22:59

noike skrev:I kronologisk ordning.

Jahapp, där fråntog du mig nöjet att göra en egen lista. Eller dilemmat. Det enda jag egentligen slet skägget över, var att jag skulle vilja ha med Identity också, men jag den hade nog hamnat precis utanför i vilket fall.

Att sätta dom i något annat än kronologisk ordning är stört omöjligt. Jag tror däremot att min bästa lista skulle bli lika med omvänd kronologisk ordning. Möjligtvis att jag hade satt HF och BJM på delad förstaplats för att kunna få trycka in Identity också. Fast det är svårt. Svårt-svårt-svårt.

Bullets over Broadway har jag inte sett. Skam. Annars känner jag mig säker på att den också hade fightats.

Äh, fan. Thin Red Line vill jag ju egentligen ha med också.

GAH!!

Listor...
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav fripp21 » tis jul 08, 2008 23:01

AKS skrev:Kul att du tar upp John Cusack precis idag då jag fick hem The Sure Thing... :)


Vad? Kollar imdb. Gammal film från 1985 med Viveca Lindfors???! Vafalls, har du hittat den billigt någonstans, eller superbilligt till och med (torrent)?

Jag har aldrig hört om den. Är den bra? Dvs ger den en trevlig filmupplevelse? 8)
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron