Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » sön jun 22, 2008 22:20

Fjärilen i glaskupan. Precis så bra som jag hade hoppats. En film som får mig att fundera över mycket i livet, både med mig själv och andra som utgångspunkt, en känsla av upplyftande och uppgivenhet varvas hos mig vart om annat och med tanke på vilket stilla och lugnt sätt filmen berättas på så blir det hela ganska omtumlande. Sen gillar jag berättartekniken, jag gillar hur man ser det ur JD´s perspektiv, jag gillar att filmen hoppar mellan nutid och dåtid, och framförallt hur man vågar lita på berättelsen utan att överdramatisera det hela.

Sett oerhört mycket bra film under våren, detta tillhör defintivt toppskicktet, fantastisk film.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav caffeineaddict » sön jun 22, 2008 22:31

Som förhoppningsvis framtida redigerare och allmän filmnörd (även tekniskt sett) så är jag nästan olämpligt fascinerad och intresserad av filmrestaurering och att hålla gamla filmer vid liv. Särskilt efter att ha varit i Hollywood och hört turistguiden på Paramount berätta om och erkänna hur lätt celluloid självantänder i deras arkiv och hur många gamla filmer som inte ens existerar längre på grund av detta. :eek:

Hursomhelst. Life of Brian är en typisk sån film som jag alltid trott inte "kunde" se bra ut, att budgeten helt enkelt var så pass låg att den där dammiga suddigheten var där ända från inspelningen och var en del av hur filmen faktiskt gjordes. Oj så fel jag uppenbarligen hade. Kolla före/efter-bilderna mellan gamla DVD-släppet och nya BluRay-släppet....

Bild
Bild

Bild
Bild


Mer: http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDRevie ... lu-ray.htm


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön jun 22, 2008 22:34

Shiiiiiiiiiiiiiiiiit!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav poser » sön jun 22, 2008 22:45

Thank god for high-definition, det är trevligt med den här typen av bilder. Det hjälper att motivera dyrt tv-inköp. :)

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav adolvsson » sön jun 22, 2008 22:45

caffeineaddict skrev:Särskilt efter att ha varit i Hollywood och hört turistguiden på Paramount berätta om och erkänna hur lätt celluloid självantänder i deras arkiv och hur många gamla filmer som inte ens existerar längre på grund av detta.

Hela vägen till Hollywood? Det hade räck med en kurs filmvetenskap i Växjö. Bara jag tänker på att bara en bråkdel av all stumfilm som gjordes (eller ja, det känns som en bråkdel i alla fall, om jag sedan har ett faktuellt underlag för att uttrycka mig så, det är en annan sak) finns kvar idag smärtar det till i hela hjärtegropen.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav poser » sön jun 22, 2008 22:47

adolvsson skrev:
caffeineaddict skrev:Särskilt efter att ha varit i Hollywood och hört turistguiden på Paramount berätta om och erkänna hur lätt celluloid självantänder i deras arkiv och hur många gamla filmer som inte ens existerar längre på grund av detta.

Hela vägen till Hollywood? Det hade räck med en kurs filmvetenskap i Växjö. Bara jag tänker på att bara en bråkdel av all stumfilm som gjordes (eller ja, det känns som en bråkdel i alla fall, om jag sedan har ett faktuellt underlag för att uttrycka mig så, det är en annan sak) finns kvar idag smärtar det till i hela hjärtegropen.


Äsch, det måste ha minst stereoljud för att få räknas som film och då är jag fan snäll.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav adolvsson » sön jun 22, 2008 22:51

poser skrev:Äsch, det måste ha minst stereoljud för att få räknas som film och då är jag fan snäll.

Nej, nu är du inte snäll :(

(och hey, även stumfilm kan ha 5.1(och uppåt)-ljud. Musiken, broder. Musiken!)
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » sön jun 22, 2008 22:53

poser skrev:det måste ha minst stereoljud för att få räknas som film och då är jag fan snäll.


Jag har inte dubbelkollat, men Life of Brian skulle jag absolut tro är en monofilm. Plus att allt ju kan remixas. Du har inte upplevt Smultronstället innan du gjort det i DTS 7.1!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav poser » sön jun 22, 2008 22:56

caffeineaddict skrev:
poser skrev:det måste ha minst stereoljud för att få räknas som film och då är jag fan snäll.


Jag har inte dubbelkollat, men Life of Brian skulle jag absolut tro är en monofilm. Plus att allt ju kan remixas. Du har inte upplevt Smultronstället innan du gjort det i DTS 7.1!


Jag har inte upplevt Smultronstället.

Life of Brian är Dolby!

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav noike » sön jun 22, 2008 22:58

Vad har du emot Videodrome? Den är i mono.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav poser » sön jun 22, 2008 23:00

noike skrev:Vad har du emot Videodrome? Den är i mono.


Jag har inte sett den, finns den i 1080p! :D

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav poser » sön jun 22, 2008 23:00

poser skrev:
noike skrev:Vad har du emot Videodrome? Den är i mono.


Jag har inte sett den, finns den i 1080p! :D


Ha, den fanns faktist i 720p! :)

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav noike » sön jun 22, 2008 23:02

Long live the new flesh!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » sön jun 22, 2008 23:21

Spaniens målvakt är nog den coolaste människan i världen just nu.

(edit) Fel tråd, två flikar uppe. :) (/edit)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån jun 23, 2008 0:07

Jag tänker också posta i fel tråd!
The Kinks - Last of the Steam-Powered Trains
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » mån jun 23, 2008 0:54

Jag gillade senaste Indy-rullen. Inte som de första tre, men långt från så dålig som jag har hört.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav noike » mån jun 23, 2008 0:56

Rombat skrev:Jag gillade senaste Indy-rullen. Inte som de första tre, men långt från så dålig som jag har hört.

Me too. Det är lite saker som stör, men det är ett martinée-äventyr så jag kan vifta bort det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » fre jun 27, 2008 1:28

Death Sentence
Den är för lång. Det finns en hel del som enkelt hade kunnat plockats bort, som majoriteten av John Goodmans medverkan (och då älskar jag ändå mannen) eller putsas ner (som slowmotionscener eller rena expositionsbitar). Dessutom kunde delar av dialogen omarbetats lite till. Bortsett från det, gillade jag filmen en hel del. Skitig, våldsam, bra skådespeleri. Rå, dels i våldet men främst i filmteknik. Önskar jag hade tålamod till att klippa om den själv, det vore kul att se det resultatet, men som det är nu är jag nöjd ändå.

Cloverfield
Den här tyckte jag om rätt mycket mer än väntat. Bara handkamera fungerar bra och det är spännande, nagelbitarspännande, och jag fann mig intresserad av karaktärerna. Svårt att gå mycket djupare än så. Det behövs nog inte ens. Jag tyckte om. Räcker bra, det.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Matt » lör jun 28, 2008 12:51

Hej, jag heter Matt
Jag vill ha tips på roadtrip filmer
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav HeY » lör jun 28, 2008 12:56

Matt skrev:Hej, jag heter Matt
Jag vill ha tips på roadtrip filmer


Road Trip?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör jun 28, 2008 13:00

Matt skrev:Hej, jag heter Matt
Jag vill ha tips på roadtrip filmer

Mad Max
Almost Famous
Vanishing Point
Badlands
Back to the Future
Jay and Silent Bob Strike Back
Bottle Rocket
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » lör jun 28, 2008 13:02

Matt skrev:Hej, jag heter Matt
Jag vill ha tips på roadtrip filmer

The Go-Getter. Med Zooey Deschanel och... den där killen från Thumbsucker. Fantastisk liten sak. Filmen alltså, inte killen från Thumbsucker. Eller jo, han också.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » lör jun 28, 2008 13:04

Ingen som har sett (eller bryr sig?) Sex and the City filmen än? Jag såg den i söndags och jösses vad vi skrattade! Det var absolut en utav de bästa filmerna jag har sett sedan...öh...Juno?
Aja, jag är ingen stor filmtittare men jag gillade den verkligen. No dissapointment! Jag är ju en av dem som tyckte om serien och tittade igenom hela den och det är väl dessa som är rädda för att filmen inte ska kännas som serien, det gjorde den och som sagt - no dissapointment!

Så tyckte ni om SatC gå och se den! Tyckte ni inte om SatC, se den ändå :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » lör jun 28, 2008 13:04

Matt skrev:Hej, jag heter Matt
Jag vill ha tips på roadtrip filmer


Sideways
Straight Story
Joy Ride
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tob » lör jun 28, 2008 13:06

HeY skrev:Ingen som har sett (eller bryr sig?) Sex and the City filmen än? Jag såg den i söndags och jösses vad vi skrattade! Det var absolut en utav de bästa filmerna jag har sett sedan...öh...Juno?
Aja, jag är ingen stor filmtittare men jag gillade den verkligen. No dissapointment! Jag är ju en av dem som tyckte om serien och tittade igenom hela den och det är väl dessa som är rädda för att filmen inte ska kännas som serien, det gjorde den och som sagt - no dissapointment!

Så tyckte ni om SatC gå och se den! Tyckte ni inte om SatC, se den ändå :D


Har inte sett den.

Men jag tyckte det var fruktasnvärt roligt med allt rabalder kring Hans Wiklunds sågning av filmen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav herdware » lör jun 28, 2008 13:07

The Straight Story måste ju kunna räknas med...
En helt underbar film!
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav herdware » lör jun 28, 2008 13:08

herdware skrev:The Straight Story måste ju kunna räknas med...
En helt underbar film!

(edit) Damn you Tob! ;) (/edit)
Bah, lyckas inte så bra just nu, och ändå är jag nykter.
Senast redigerad av herdware lör jun 28, 2008 13:09, redigerad totalt 1 gång.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher
 
Inlägg: 7180
Blev medlem: 07 nov 2006
Ort: Det egentliga Småland

Inläggav HeY » lör jun 28, 2008 13:09

Tob skrev:
HeY skrev:Ingen som har sett (eller bryr sig?) Sex and the City filmen än? Jag såg den i söndags och jösses vad vi skrattade! Det var absolut en utav de bästa filmerna jag har sett sedan...öh...Juno?
Aja, jag är ingen stor filmtittare men jag gillade den verkligen. No dissapointment! Jag är ju en av dem som tyckte om serien och tittade igenom hela den och det är väl dessa som är rädda för att filmen inte ska kännas som serien, det gjorde den och som sagt - no dissapointment!

Så tyckte ni om SatC gå och se den! Tyckte ni inte om SatC, se den ändå :D


Har inte sett den.

Men jag tyckte det var fruktasnvärt roligt med allt rabalder kring Hans Wiklunds sågning av filmen.


Vad skrev han!? Jag har inte hört om det.
Jag sågar den inte iaf, och så som alla skrattade i biografen tvivlar jag på att de där inne gjorde det heller.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » lör jun 28, 2008 13:13

HeY skrev:
Tob skrev:
HeY skrev:Ingen som har sett (eller bryr sig?) Sex and the City filmen än? Jag såg den i söndags och jösses vad vi skrattade! Det var absolut en utav de bästa filmerna jag har sett sedan...öh...Juno?
Aja, jag är ingen stor filmtittare men jag gillade den verkligen. No dissapointment! Jag är ju en av dem som tyckte om serien och tittade igenom hela den och det är väl dessa som är rädda för att filmen inte ska kännas som serien, det gjorde den och som sagt - no dissapointment!

Så tyckte ni om SatC gå och se den! Tyckte ni inte om SatC, se den ändå :D


Har inte sett den.

Men jag tyckte det var fruktasnvärt roligt med allt rabalder kring Hans Wiklunds sågning av filmen.


Vad skrev han!? Jag har inte hört om det.
Jag sågar den inte iaf, och så som alla skrattade i biografen tvivlar jag på att de där inne gjorde det heller.


Minns inte exakt. Men innebörden var väl i princip att filmen är korkad och lägger fram ideal som förminskar kvinnan. Detta med punchlinen att kvinnor som tycker om detta förtjänar halva lönen mot män.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav HeY » lör jun 28, 2008 13:15

Tob skrev:Minns inte exakt. Men innebörden var väl i princip att filmen är korkad och lägger fram ideal som förminskar kvinnan. Detta med punchlinen att kvinnor som tycker om detta förtjänar halva lönen mot män.


Pfft, löjligt! Varför måste folk alltid göra om allt till politik!!?
Sedan så finns det väl ingen kvinna som är mer självständig än Samantha Jones? :D

(edit) Låt mig gissa, han tycker att alla dessa actionfilmer som kommer målar upp bra och exakta bilder av män? (/edit)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron