Californication

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav lilith » ons nov 21, 2007 0:18

caffeineaddict skrev:Alltså, jag hade hört att de döpte serien till Californication efter en annan betydelse, att "Californication" var när människor från andra stater flyttade till Kalifornien i jakt på den där påstådda lyckan som ska finnas där. Precis som Moodysarna har gjort i serien alltså.

Du menar att det är en annan betydelse än den gaspode beskrev? Tycker jag inte, inte i grunden. Jakt på påstådd lycka låter ju precis som beskrivningen i gaspodes inlägg. Att de sen också flyttat till Kalifornien och fornikerar (är det ett ord?) en massa passar ju bra in. Men man säger ju inte t ex "amerikanisering" och menar folk som flyttar till amerika.

Oavsett vilket, om RHCP var först med ordet (vilket jag tvivlar på faktiskt) kvittar det ju om serie-folket påstår att "nej, vi menade nåt annat". Det spelar ju ingen roll.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav gaspode » ons nov 21, 2007 0:21

wikipedia vinner!

http://en.wikipedia.org/wiki/Californic ... manteau%29

Så RHCP kom alltså inte på uttrycket, vilket gör att det verkar väldigt märkligt om de skulle vinna det här.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav lilith » ons nov 21, 2007 0:36

Hah! Då var det avgjort känns det som!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

""

Inläggav A bear » ons nov 21, 2007 1:05

Nu väntar jag på att Madness ska stämma FOX för att de snott titeln till sitt stora läkardrama från den gamla gobiten "Our House".
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav HeY » ons nov 21, 2007 1:13

gaspode skrev:wikipedia vinner!

http://en.wikipedia.org/wiki/Californic ... manteau%29

Så RHCP kom alltså inte på uttrycket, vilket gör att det verkar väldigt märkligt om de skulle vinna det här.


Hah! Jag slår vad om att RHCP själva inte är medvetna om det. De tror snarare att det är deras påfund. Inget emot låten, jag älskar den, men att stämma en utav de bästa serierna just nu är inte populärt i min bok.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Re: ""

Inläggav sp1keout » ons nov 21, 2007 1:14

A bear skrev:Nu väntar jag på att Madness ska stämma FOX för att de snott titeln till sitt stora läkardrama från den gamla gobiten "Our House".


"There is a House in New Orleans..."

Nej, men Californicationgrejen alltså, sluta liksom...
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Matt » ons jan 02, 2008 17:42

Jag måste genast anställa en "suicide girls" sekreterare.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav sp1keout » ons jan 02, 2008 17:46

Matt skrev:Jag måste genast anställa en "suicide girls" sekreterare.


Man blir kåt!
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Matt » tor jan 03, 2008 9:44

1x12
Ja det där slutet var ju inte vad man hade räknat med. Och det var ingen trevlig överraskning.
Men kan det inte bara vara en av Hanks drömmar. Han vaknar säkert upp bakfull som fan med en servetris från bröllopet bredvid sig och inser att "the happy ending" endast var en dröm.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Matt » tor jan 03, 2008 14:57

Hela Det är rätt mycket Bukowski över Hank. Bara det faktum att han heter Hank. Sen lär det inte vara en slump att Karen läser en Bukowski samling i 1x09
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav adolvsson » tor jan 03, 2008 15:04

sp1keout skrev:Man blir kåt!

Vårda ditt språk, unge man! Bara vuxna människor får bli kåta, det står i laaagen!!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » tor jan 03, 2008 18:53

adolvsson skrev:
sp1keout skrev:Man blir kåt!

Vårda ditt språk, unge man! Bara vuxna människor får bli kåta, det står i laaagen!!


Det utesluter alltså dig :devil:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » lör sep 06, 2008 2:33

2.01 och 2.02 finns ute :)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Matt » lör sep 06, 2008 2:44

Vart
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav gaspode » lör sep 06, 2008 2:53

Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaspode » tis sep 30, 2008 0:50

Jodå!
(spoiler 2x01) "I'll pull it out and hose you down."
"Looks like there's a new pope."

"rectum? damn near killed'm"
så dåligt! :D


Jorå, det var kul det här. och AJAJAJAJ
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tis sep 30, 2008 5:37

Ja, jag gillade ordentligt med! :D


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav lilith » tis sep 30, 2008 16:35

Ja, det håller stilen! Lööövs it! :D
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Matt » tis sep 30, 2008 16:53

jag tycker inte det håller stilen
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav adolvsson » tis sep 30, 2008 16:59

Jag tycker det håller stilen, samma stil som första säsongen när jag inte var överförtjust.

Fortfarande helt okej, dock, och med Warren Zevon närvarande kan jag liksom knappast tycka illa om i vilket fall.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav The Buffster » ons okt 01, 2008 12:11

2.01 Nja. Jag vet inte om jag var så imponerad av det här faktiskt. Har lite svårt att minnas vad jag egentligen tyckte om serien förra säsongen. Men den var riktigt bra, åtminstone ibland, har jag för mig. Men jag gillar inte den riktning serien har tagit nu när Hank och Karen är tillsammans igen. Känns lite trist sådär. Men, men det kan säkert bli bättre. Eller jag hoppas i alla fall på det. Min negativa inställning kan också delvis bero på att gårdagens Mad Men var så fantastiskt att allting annat bleknar och framstår som väldigt tramsigt och ytligt jämförelse. Jag irriterar mig rätt mycket på många av karaktärerna också. Förutom kanske Hank och Mia, som jag gillar.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav The Buffster » ons okt 08, 2008 20:30

2.02. Alltså, nej. Jag tror inte att jag gillar den här serien så mycket. Den är ganska tröttsam faktiskt. Ger den några avsnitt till, men blir den inte bättre orkar jag nog inte fortsätta se. Jag vet inte riktigt vad som har hänt, har ju för mig att jag gillade förra säsongen mycket. Kanske inte ändå.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav gaspode » ons okt 15, 2008 23:25

2x03:

Jag gillar verkligen Hank och dotterns förhållande.

"Don't be another brick in the wall!"

"TTYL Damien! TTYL! I heart you!"
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tis okt 21, 2008 20:14

Well, godsdamn. Det där älskade jag. Seriens bästa avsnitt hittills..? Nu minns jag iofs inte varenda S1-avsnitt i detalj.

(spoiler 2.04) Först skrattade jag ordentligt i cirka 20 minuter. Dinner parties som spårar ur mer och mer är ju en gammal favorit från både Six Feet Under och mycket annat. Och sen blev det mer rörande än väntat på slutet. Det gjorde faktiskt betydligt mer ont i mig än vad jag trodde det skulle göra.

Roligast? Antingen Beckas middagsbön eller när Charlie kör pennan i benet på whatshisname. Men det fanns mycket annat också.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav The Buffster » tis okt 21, 2008 20:36

Hm. Så positiva ord från Kalle. Då kanske jag fortsätter att se i alla fall. Hade ju bestämt mig för att ge serien några avsnitt till efter 2.02. Men sen hade jag verkligen ingen lust att se vidare. Så det har jag inte gjort. Känns som om jag har en överdrivet negativ inställning till Californication. Jag vet inte varför riktigt. Känns som om det borde vara min typ av serie.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav caffeineaddict » tis okt 21, 2008 20:37

Ja, vi kanske glider ifrån varandra här för jag gillade ju de tidigare S2-avsnitten också. Men inte så här mycket.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » tis okt 21, 2008 22:57

jag tänkte nästan fråga igår i tråden om jag var den enda som fortfarande gillar det här.
Riktigt kul avsnitt igår, och hjärteskärande.
Becka och Hanks förhållande är fortfarande bäst.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » tis okt 21, 2008 23:04

Har inte sett 2.04 ännu, men har gillat de tre första avsnitten överlag. Kanske avsnitt 3 något mindre.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav HeY » ons okt 22, 2008 0:48

Jag gillar Californication väldigt mycket men jag har bestämt mig för att prioritera bort några serier för att få mer tid över till skolan och Californication är en utav de jag kände att jag kunde leva utan tills jag har tid (hade ju ändå väntat så länge redan). Så det blir nog hela säsongen i ett ös senare (kan man säga så? i ett ös :? )

Andra som jag väntar in är Dexter, True Blood - sedan måste jag förmodligen tabort 1-2 till. Okej, säkert 3-4 men jag är i förnekelse :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tam » ons okt 22, 2008 0:51

Har också gillat de tre första. Ser nu, efter Kalles lyriska utrop, fram emot att slå igen datorn och se nummer fyra.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron