Andra serier 3: The Thread That Eats TV-Shows

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav sfinx » mån jun 22, 2009 14:57

Stargate Atlantis. s1
De senare säsongerna verkar vara bättre, men som en serie att ha att ta till duger den.
Största problemet är övermänniska attityden, trots att de möter betydligt mer utvecklade civilisationer. Något som hänger kvar från SG antar jag, och som jag sett mindre av i de senare avsnitten på teve. Där är humorn lite mer påfallande.

In treatment.
Har fastnat varje lördag. Skitbra ju.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Glorificus » tis jun 23, 2009 15:14

Äntligen har Secret Life börjat igen! The Secret Life of the American Teenager, alltså. Jag ska strax se 2x01.
Igen: gillar ni tonårsserier är det här serien att titta på! :)
Och NBC har börjat sända de resterande avsnitten (1x07-13) av Kings. :lovebunnier: Nu är Macaulay Culkin med också. Det första skådespelande han gjort på flera år, men han brukar ju vara väldigt selektiv med sina roller nu för tiden - och hans karaktär i Kings är definitivt intressant.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Tob » tis jun 23, 2009 20:55

Men hur är Secret life.... har fått känslan av att det är väldigt slätstruket och intesägande. Men kanske bara är mina fördomar mot ABC Family.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav adolvsson » tis jun 23, 2009 21:08

Tob skrev:Men kanske bara är mina fördomar mot ABC Family.

Det hade jag också. Innan Middleman. Sedan kom Middleman. Sedan försvann Middleman. Då blev adolvsson en ledsen Fredrik. Fast inget av det här säger egentligen någonting alls om Secret Life, som jag inte sett. Men jag har sett Middleman och fördomar mot ABC Family känns därmed orättvisa.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » ons jun 24, 2009 1:27

Tob skrev:Men hur är Secret life.... har fått känslan av att det är väldigt slätstruket och intesägande. Men kanske bara är mina fördomar mot ABC Family.


Jag såg de två första idag och jag är inte så imponerad. Jag hoppas på bättring, jag och Glory brukar ju ha liknande smak, men just nu tycker jag att manus är ganska dåligt och karaktärerna inte så trovärdiga.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » sön jun 28, 2009 0:58

Virtuality
Ah, den redan innan sändning på FOX (förstås) så gott som dödsdömda (uppgifter gör gällande att FOX egentligen inte är speciellt intresserade längre, men god kritik och bra tittarsiffror kan få dom att ändra sig, och med tanke på att dom la piloten en sommarfredag, var dom nog inte speciellt intresserade av att ändra sig heller) nya scifi-serien från Battlestar Galactica-mannen Ronald D Moore. Och med tanke på att den är dödsdömd, är den givetvis även bra. Den är riktigt, riktigt bra.

Det är en intressant början. En två dussin stor besättning är förberedda och igång för en decennielång utforskningsresa till ett närliggande stjärnsystem, en resa som dessutom TV-sänds i bästa realityshowstandard. Med på resan finns ett virtual reality-system, tänk Star Treks holodecks i glasögonstorlek, inbyggt bland annat för att göra den långa, långa, långa resan mer lätthanterlig och minska risken för galenskaper bland besättningen. Ett system som, något halvår in i resan, börjar bugga ur och ställa till det.

Det är ett bra upplägg, spännande intrig, personligheter skapade för schysst karaktärsdrama och det är duktiga skådespelare rakt igenom (dock, tror jag, inget namn som klingar scifi-krets, här fanns vad jag kunde se ingen från t ex BSG eller Firefly eller och så vidare, det gjorde mig däremot asglad att se dansken Nikolaj Coster-Waldau i kaptensrollen, jag blev väldigt förtjust i honom i tragiskt för tidigt nerlagda New Amsterdam, och så Clea DuVall förstås, kom jag ihåg nu, och hon har ju onekligen starka kopplingar till genretelevision), fast vad som gjorde mig mest imponerad var hur unik den kändes. På sin höjd kändes det lite Friday Night Lights emellanåt, ytligt sett, vilket naturligtvis är för att Peter Berg regisserade piloten, utöver det kändes inte serien som ett FNL i rymden, eller heller någon annan serie "fast i rymden". Här finns heller inga vibbar av BSG, inte Star Trek, inte Firefly, och så vidare. Djupt imponerad. Musiken var skarpt bidragande till den unika känslan.

Och det var en bra pilot, stabil, som väckte kanske ingen passionerad mersmak men garanterad nyfikenhet, ett jo, jag skulle ge den här fler chanser, fram tills dom sista scenerna som gav mig den starka mersmaken, som gav mig känslan av att jag måste, inte bara vill, jag måste få veta hur allt det här hänger ihop, vad som kommer hända, hur fan dom har tänkt sig det här.

Om inte FOX eller någon annan kanal ger Virtuality en ordentlig chans kommer jag bli en väldigt ledsen man. Det är ingen förlust som kommer krossa mig som en TSCC eller ett Firefly, en pilot är inte tillräckligt för att fästa sig lika mycket, men det kommer vara en stor förlust för det är så oerhört tydligt att Virtuality har en chans att bli något väldigt speciellt. Jag behöver mer. Ge mig mer.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » sön jun 28, 2009 3:18

The Philantropist 1x01
Även om konceptet, rik man använder sina pengar till att göra gott med okonventionella metoder (som en Batman utan Bat, typ) gjorde mig nyfiken, blev jag intresserad på riktigt när jag insåg att namn som Tom Fontana, Barry Levinson och David Eick, och James Purefoy i titelrollen, var knutna till serien. Och jag tycker absolut kvaliten håller sig i en nivå man kan förvänta sig med sådana namn. Den är inte alls unik som Virtuality kändes, men den är heller inte vad jag hade väntat mig när jag först läste konceptet. Det är visserligen underhållning, inte djupdykande precis, men det finns något mer, det finns en mening. Jag gillar.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » sön jun 28, 2009 14:25

Virtuality verkar intressant. Vad är dealen med serien? Imdb listar den som en tv-film, myepisodes visar bara att pilot avsnittet skall sändas 4e juli, men verkar ju som den gick i fredags. Är inget bestämt alls?

Har inte FOX tittat på BSG? Hur kan man då inte låta bli att satsa på detta? Helt obegripligt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav adolvsson » sön jun 28, 2009 14:50

Tob skrev:Virtuality verkar intressant. Vad är dealen med serien? Imdb listar den som en tv-film, myepisodes visar bara att pilot avsnittet skall sändas 4e juli, men verkar ju som den gick i fredags. Är inget bestämt alls?

Det är en långfilmslång pilot. Jag har ett vagt minne av att ha läst att sändningstillfället hoppat runt lite, jag är inte säker på att jag har rätt, men står det sådär på myepisodes låter det onekligen som om det är vad som hänt. Ingenting är bestämt, mer än att FOX inte längre är speciellt intresserade. Som sagt, bra kritik och bra tittarsiffror kan ändra läget, men Ronald D Moore och andra bakom har redan tidigare gått ut och sagt att även om hoppet inte är helt ute är det inte speciellt troligt att den går till serie.

Har inte FOX tittat på BSG? Hur kan man då inte låta bli att satsa på detta? Helt obegripligt.

Det är obegripligt. Det är FOX. Jag vet, Joss säger det är nya tider nu, men scenariot andas ändå en aning av Firefly och hur bolag ibland verkar ha svårt att inse att vissa personer inte leverar samma typ av dussinprodukter som alla Dick Wolfar därute.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » sön jun 28, 2009 14:54

Det kan också vara så att de tittat i sin tablå och blivit lite aviga och inte vill profilera sig som en genre-kanal. Nya tider ändrar inte det faktum att det är toppstyrt och programchefen inte har all makt över vad som ska visas.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Garim » sön jun 28, 2009 17:19

Pilotavsnittet av Virtuality var ju klart över min förväntan. Riktigt bra. Jag hoppas hoppas att det blir serie av detta. Snyggt gjort, bra musik, och bra story. En fullpoängare för en pilot.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav RalfiParpa » mån jun 29, 2009 20:47

Brotherhood är nu officiellt nedlagd. Ingen stor överraskning, men det är ändå rätt att bolaget bekräftar det. Jag är inte bitter: Tredje säsongsavslutningen kändes på allvar som en serieavslutning och jag misstänker att producenterna skrev den som en sådan.

Trots de låga tittarsiffrorna har jag svårt att tro att serien kommer falla i glömska - den är helt enkelt för bra. Själv tycker jag att det är den bästa TV-serien som gjorts det här decenniet efter The Sopranos, men då är det precis min sorts serie också. Tre säsonger och 29 avsnitt finns alltså där att upptäcka. Rekommenderas.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Rombat » mån jun 29, 2009 22:20

Top Gear 13.01

Michael fucking Schumacher!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav HeY » mån jun 29, 2009 22:49

Är inte Top Gear en [motor-]Talk show? Behöver man spoilermarkera sådana? Typ: Ellen Degeneres: SMG var där!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » mån jun 29, 2009 23:11

Det där är en hemlighet som varit hemlig i 12 säsonger.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav MissKittyFantastico » mån jun 29, 2009 23:48

Jag tror fortfarande hemligheten är hemlig egentligen.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav gaspode » tis jun 30, 2009 0:04

Rombat skrev:Det där är en hemlighet som varit hemlig i 12 säsonger.

först fattade jag inte, nu fattade jag. ballt ju.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav HeY » tis jun 30, 2009 1:46

Ah, då förstår jag (till en förvirrad grad). :)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » tis jun 30, 2009 4:33

MissKittyFantastico skrev:Jag tror fortfarande hemligheten är hemlig egentligen.

Jag vet inte jag. Det skulle förklara en hel del.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav noike » tis jun 30, 2009 21:34

Past Life. Serie på FOX där de utreder mord som skett i... föregående liv... <så dumt att jag vill banka huvudet i väggen> och de har lyckats snärja Richard Schiff. WHY?!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sfinx » mån jul 06, 2009 19:44

In treatment...fick mig att gråta igen.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Garim » mån jul 06, 2009 22:42

Charlie Jade. Har sett 3 avsnitt nu. Riktigt intressant. Hade jag haft tid, hade jag sträcksett denna. Bara 20 avsnitt dock. Men det kanske är bra. Det vet jag inte ännu.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav Tomas » tis jul 07, 2009 0:29

Garim skrev:Charlie Jade. Har sett 3 avsnitt nu. Riktigt intressant. Hade jag haft tid, hade jag sträcksett denna. Bara 20 avsnitt dock. Men det kanske är bra. Det vet jag inte ännu.

En bekant rekomenderade serien för några månader sedan men jag hade glömt bort namnet på den. Ska sätta den på nedladdning direkt innan jag glömmer bort den igen.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav noike » tis jul 07, 2009 1:04

Jag gillar Charlie Jade. Synd att säsong två rann ut i sanden.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » ons jul 08, 2009 20:03

Warehouse 13. 1.01
För det första: Sci-fi Channel kan inte göra trailers som visar vad det är. Alls. Trailern kändes mer än lovligt X-files med manlig regelbrytare och kvinnlig skeptiker, men egentligen är det mer åt Middleman hållet. Det går inte vara skeptisk.

Eftersom serien har Jane Espenson som co-creator har den en hel del dos humor, allvar, creepy ögonblick och en viss antydan till arc. Inget gosh wow än, men väldigt lovande och jag gillar en hel del. ( (spoiler casting) Saul Rubinek i Giles-roll, CCH Pounder som återkommande chef.)

Och dessutom: kakor. :lovebunny:
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav HeY » ons jul 08, 2009 21:08

Jag har sett en bit längre av The Secret Life of the American Teenager nu (1x15) och jag måste säga att det har blivit mycket bättre. Både manus och skådespelarna. Allt kändes så ihåligt och ogenomtänkt i början men nu har den blivit ett litet guilty pleasure. Till er som inte tycker om de "populära" ungdomsserierna The O.C. och One Tree Hill kommer nog inte heller tycka om denna för den är inte alls lika välskriven som O.C kunde vara elr lika "jaaag älskar dessa karaktärer" som OTH kan vara. Jag, jag vet inte hur jag ska förklara men tonen är nog mer som nya 90210 för att dra vidare jämförelser.

Mitt största störobjekt har blivit Ben. Gud vilken blåst karaktär. Jag förstår rollen de gett honom - att han ska vara charmig, och söt och omtänksam och "åååååh!" men jag stör mig något så otroligt på hur dum han är. "Du kan inte vara kär i Grace - hon är för populära - du kan ta ngn som den normala bandtönten där borta!" - "Åååååh, jag älskar hon redan så låt mig säga det, igen och igen och igen och igen - låt oss gifta oss". Nej hans tal om hur han och Aimee (Amy?) är menade för varandra, hur han "alltid är där" och blablablabla. Jag har blivit less på det. Jag köper det inte; tyvärr....
Adrianne gillar jag. Tuff och sårbar. Ashley är cool. Rickie har blivit bättre med tiden och med hans "problem". Grace är ganska blåst - men mindre irriterande än Ben. Bens vänner är bra, speciellt Amanda (what's up with all the "A"s?) - hon är rolig.


Jag vet inte vad mer jag ska säga. Men ju otydligare moralkakorna blir ju bättre blir serien. Jag hoppas moralen försvinner helt snart, och att några av karaktärerna blir lite mer äkta.
Men som sagt: guilty pleasure indeed.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Glorificus » tor jul 09, 2009 0:16

Weee, kul att du fortsatt titta, HeY, det är verkligen en underhållningsserie som blir bättre och bättre (med undantag av vissa avsnitt som är mindre bra, t.ex. gillade jag inte 2x02 särskilt mycket). Finns många karaktärer som jag älskar, samtidigt som det är intressant att så många av dem egentligen är rätt osympatiska... (spoiler början s1) Amy t.ex. kan vara riktigt odräglig, och som du säger Ben också, men jag tror det är just att de har sina egna personligheter på det sättet som gör att jag ändå gillar dem så mycket. Jag hoppas de inte tänker att man ska tycka att Ben är charmig och söt med sitt sätt, jag tycker bara han är underhållande och fascinerande med sin Amy-besatthet. Haha, och jag älskar hans kompisars kommentarer om det (både Amanda och Henry är såå bra!)... Och jag älskar hur så många bikaraktärer lyfts fram, och gästkaraktärer som bara är med i några scener och ändå är helt fantastiska. Man måste väl tycka om den humor som serien har också, kan tänka mig att inte alla sitter och skrattar högt åt lika mycket som jag gör. Men jag har inte haft nån mer än min bror att jämföra SLOTAT-åsikter med, och han har fastnat lika mycket för serien som jag har. ;)

Det är mycket med SLOTAT som inte är helt uppenbart heller, man kan ju tro att många karaktärer är klichéer, men jag tycker snarare de använder sig av klichéerna och vänder på dem - ger karaktärerna ytterligare dimensioner genom det. Adrianne, "she's, like, the school slut" - och så är hon så mycket mer än det, en av de smartaste i skolan, osv. Ricky, den snygga playern i skolan, som dessutom bor i fosterhem och blivit sexuellt utnyttjad av sin egen pappa. Grace, den kristna tjejen, som faktiskt tänker själv och står på sig och ifrågasätter saker. Samtidigt som hon och de flesta andra är tonåringar och inte vet allt, och är både naiva och spontana och allt i deras liv är såååå stort. :) Och hur rolig är inte Jack, prästsonen?! Jag älskar Jack, han är en av mina favoriter... han är så impulsiv i allt..! Ooh, och Graces bror, Tom, som har Downs syndrom. Och Amys pappa skulle kunna vara töntig men jag tycker det funkar, jag skrattar åt det allra mesta med honom. Däremot tål jag inte de där två tjejerna, Amys s.k. bästa kompisar... förutom ibland, som när den rödhåriga tjejen inte kan sluta prata och andra karaktärer tycker att de är konstiga. :D Det är trevligt med karaktärer som är så pass levande att man aldrig vet vad man kan vänta sig av dem, de kan göra och säga vad som helst i sina scener. Och lika trevligt är det att serien på samma sätt hoppar mellan olika stämningar hela tiden, så det blir en blandning av lite av varje.

Jag kände inte för att motivera varför jag gillar serien för de som inte sett den, det är för mycket jag gillar och det är en komplicerad serie med många lager mitt i all enkelhet... lättsam och underhållande yta, men mycket innehåll - sen får man se själv om man gillar det eller inte. Men det är ingen serie man kan ge bara nåt avsnitt, det är bättre att börja med ett maraton. Och så måste man förstås gilla tonårsserier. Jag gillar i alla fall den här bättre än O.C., men inte lika mycket som OTH. ;) Nya 90210 har jag inte sett ännu.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav adolvsson » tor jul 09, 2009 1:47

noike skrev:Det går inte vara skeptisk.

Jodu, det går.

Jag säger inte så mycket Middleman som Bones, och ännu mer Fringe. Speciellt karaktärerna till det grad att det nästan kändes löjligt. Strikt regelrätt kvinnlig agent, avsevärt lösare manlig partner, något virrig äldre man som sitter inne med kunskaperna, svart chef (kvinna i det här fallet, manlig i det andra, men båda har pondus), och svart yngre kvinna i medhjälparstatus (som för övrigt i båda fallen har namn som klingar lätt svenskt, Leena här och Astrid i Fringe - och när jag tänker efter, heter inte manlige delen av huvudduon Peter i båda serien? Detaljer, javisst, men det slog mig bara just). För bövelen, till och med det här med att se någon som borde vara död har paralleller.

Och jag tror att det som kanske stör mig mest är att en än gång ser vi ett helvitt par i fokus. Svarta, latinos och asiater kan vara medhjälpare, partners och chefer, vilket är jättefint, men aldrig en del av duon i mitten av strålkastarljuset (och rätta mig gärna om jag har fel, jag har letat som en tok i mitt huvud, och nej, jag räknar inte Middleman, som är någonting annat och unikt och under radarn). Och det handlar inte om att vara politiskt korrekt, bara lite jävla ombyte, jag önskar ihopparningarna kunde varieras lite mer än att i det kvinnliga agenten/polisen må vara blondin eller brunett (i Castle är hon rödhårig, så hey, steg i rätt riktning...), och för varje ny serie med ett par bleka agenter/poliser i huvudrollerna blir jag alltmer irriterad.

Jag gillar Saul Rubinek och CCH Pounder och tjejen som är den här seriens Astrid men i övrigt gör inte skådespelarna, specifikt duon i fokus, speciellt mycket för mig än. Jag gillar lagerhuskonceptet men känner inte att det tillförde mycket nytt och ja, jag vet att det inte behöver göra det, att det där bara är ett sätt att driva andra saker framåt, men eftersom jag inte tyckte det fanns mycket som lockade i övrigt, önskar jag att åtminstone lagerhuskonceptet stuckit ut mer.

Det var egentligen väldigt lite som andades originalitet här, tyckte jag. Hade jag inte sett Fringe och Eleventh Hour och Castle och varierad hög andra procedurals så kanske jag varit mer pepp och hoppfull, men som det är nu, kände jag mest att det här, det har jag sett förut.

Jag kommer ge W13 några chanser till, för det är Rockne och Jane och David Simkins från Blade the Series, och för att jag ganska ofta ger nya procedurals fler chanser än dom förtjänar, men nej, här är inte tillräckligt mycket som sticker ut för att göra mig mindre skeptisk än efter den där trailern.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tor jul 09, 2009 2:21

adolvsson skrev:Det var egentligen väldigt lite som andades originalitet här, tyckte jag. Hade jag inte sett Fringe och Eleventh Hour och Castle och varierad hög andra procedurals så kanske jag varit mer pepp och hoppfull, men som det är nu, kände jag mest att det här, det har jag sett förut.

Jag är inte så mycket ute efter originalitet i första hand. Allra minst på Sci-fi channel, de har inte haft något riktigt unikt sedan... Farscape. Jag är mer intresserad av vad de tar vägen — och kanske för att jag inte har sett mycket alls av Fringe och Eleventh Hour och Castle eftersom de tråkade ut mig fungerade det för mig. (Fringe tyckte jag pissade bort den potential den tycktes ha och blev mer och mer urvattnad.) Jag skulle nog vilja använda Eureka som närmare men inte ens det passar ordentligt. Middleman-hänvisningen var mer i fråga om ton än något annat, och jo, där passar även Eureka in.

Jag tycker inte W13 är så där gosh wow, inte än och den kanske aldrig blir det, man fan, jag blev underhållen. Ibland är det allt som krävs, även om man har sett det förut. (Jag ser hellre W13 än... vilken annan procedual du kan nämna, och Eureka som jag inte orkat titta ikapp.)

Och (spoiler w13) den andra huvudrollen var betydligt lösare mot slutet. Jag hoppas på att det rör sig betydligt mer åt ensamblehållet och med arcande — speciellt eftersom alla inblandade har varit bra på sådant tidigare. I varje fall tolkade jag det så med den där Houdini-anden som har bitit sig fast i henne och med CCHs karaktär som känns mer övernaturlig gudfadersaktig. Det handlar om vad man gör med det man har och i det här fallet tyckte jag det faktiskt kändes som om att de rörde sig bort från just de serierna du räknade upp under avsnittets 90 minuter. Samtidigt är det smart att göra en pilot där folk känner igen sig, enklare att få dem att komma tillbaka.Tyvärr. Tror inte det var en slump att Firefly och Wonderfalls fick så få tittare.

Men du har en bra poäng om huvud-duon, lite jävla variation vore rejält trevligt men jag kom på en som hade svart person: G vs E. Richard Brooks som en del av huvudduon. Med afro.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sfinx » tor jul 09, 2009 2:33

Rombat skrev:Top Gear 13.01

Michael fucking Schumacher!

Så häftigt, det var så spännande.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron