Andra serier 3: The Thread That Eats TV-Shows

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav RalfiParpa » tor apr 09, 2009 13:34

Efter att ha sett om den tredje mästerliga och sannolikt sista säsongen av Brotherhood känns det som att jag behöver skriva ett par ord om den här tragiskt förbisedda serien. Det är bara en så fruktansvärt bra dramaserie som alla som överhuvudtaget gillar karaktärsdrivna dramer borde ge en ärlig chans. Tagna var för sig är alla Brotherhoods beståndsdelar imponerande; manuset, regin, skådespeleriet, fotot - allt håller en så förbluffande hög nivå att de flesta TV-dramaproducenter bara kan drömma om att göra något lika snyggt. Och det samlade intrycket är på något sätt ännu mäktigare.

Jag måste börja med att nämna skådespeleriet. Ingen annan serie, ingen genom tiderna förutom The Sopranos, kan skryta med sin skådespelarensemble på samma sätt som Brotherhood. Rollbesättningen är oantastligt och varenda en av skådespelarna, även de i birollerna, gör något mer med sin karaktär än att läsa sina replikerna på ett trovärdigt sätt. Vad skådespelarkonst handlar om, med andra ord. Den som oftast nämns först är Jason Isaacs, som också är seriens mest kända skådespelare (att vara med i Harry Potter-filmer höjer ens profil avsevärt). Serien har två manliga protagonister och Isaacs spelar Michael, alltså den kriminella brodern. Han har för sin rollgestaltning i Brotherhood blivit föremål för så starka hyllningar att vi hade pratat om den på samma sätt som James Gandolfinis i The Sopranos om serien bara hade varit lite mer känd bland allmänheten. Det är svårt för mig att förklara hur bra Isaacs faktiskt är. Det här hade varit en roll som aspirerande skådespelare runtom i världen studerat och blivit hänryckt av om serien bara varit lite mer känd. Det sägs att de bästa skådespelarna är de som kan säga det mesta utan att egentligen säga något, och i Isaacs fall är det väldigt träffande. Med sina ögon kan han förmedla mera känslor - svåra, komplexa känslor - än andra skådespelare behöver övertydlig dialog och vild gestikulering för att få fram. Michael är en svårspelad roll som hade inneburit en utmaning för den mest välmeriterade aktrisen du kan hitta. Michael är en brottsling, en mördare och en våldsam, impulsiv natur; han är också ett förvuxet, förvirrat barn, en mammas lilla pojke och en gatans beskyddare. Isaacs får fram alla de här sidorna utan att överspela någon och lyckas med det där konststycket att göra Michael, som i grund och botten är en ganska föraktlig man, till en mänsklig och väldigt, väldigt sorglig figur. Det är ett stort kreativt ansvar som vilar på Isaacs axlar men han klarar det genomgående med brio; till och med Michaels sårbara sida, som går hand i hand med hans dumt pojkiga sida, får han fram med sådan elegant virtuositet att jag, som älskar bra skådespeleri, bara häpnar. Jason Clarke som spelar Tommy, alltså politikerbrodern, eller den "goda" brodern, är nästan lika bra. Kruxet är att Tommy är en helt annan roll som spelas ut på ett helt annat, ofta väldigt subtilt, sätt. Där Michael är impulsiv och våldsam är Tommy behärskad och beräknande in i det sista. I seriens stora emotionella konfrontationer håller han sig nästan omöjligt sansad och manipulativ. I värsta fall tar han till ett par invektiv för att nedvärdera någon och hävda sin egen överlägsenhet. Bara en gång under seriens gång förlorar han sin behärskningen och då är det självklart Michaels förtjänst, som är den enda som vet hur man drar fram det ur Tommy. Bröder alltså. Det här bjuder chanser till att spela ut på ett helt annat sätt och Clarke levererar varenda gång. Clarke och Isaacs har fantastisk parkemi. Gemensamt för båda huvudrollsinnehavarna är att de inte bara spelar sin roll i varenda avsnitt, de är med och verkligen bygger sina karaktärer genom hela serien.

Birollsinnehavarna är också fenomenla. Vissa roller kan på pappret se lite klichémässiga ut: den uttråkade, sorgsna hemmafrun som söker efter äventyr, mordutredaren med ett starkt rättspatos som inte kan få ordning på sitt eget liv, maffiabossen som är en fadersfigur för sina underhuggare, men Annabeth Gish, Ethan Embry och Kevin Chapman gör alla, tillsammans med sina manusförfattare, något unikt av sina respektive roller. Men bäst är ändå Brian F. O'Byrne som brödernas kusin Colin, kanske min favoritkaraktär i hela serien, om det går att ha en favoritkaraktär i en serie med så mörka människoporträtt som Brotherhood. Colin är i seriens Michaels högra hand, en underbart ödmjuk och passionerad man som Michael jämt och ständigt trampar på - kanske är det därför det är så lätt att sympatisera med honom. Han är visserligen också en brottsling men framstår trots det som den mesta oskyldiga karaktären i hela serien och jag har svårt att tro att jag hade sett honom på det sättet utan Brian F. O'Byrne i rollen. Till och med tjejen som spelar Michael och Eileens tonårsdotter Mary-Rose är väldigt bra och trovärdig. Det är inte direkt One Tree Hill - hon beter sig faktiskt som en tonåring - men det är en fin liten rollgestaltning av seriens färskaste skådespelerska.

Trots det genomgående fantastiska skådespeleriet är drama i slutändan inte bättre än vad väldigt smarta personer skrivit i manuskriptet och Brotherhood är såklart en mästerlig serie därför att den har ett mästerligt manus. Vad som är ovanligt för serien är att den är nästan helt och hållet skriven av två personer: seriens skapare Blake Masters och Henry Bromell (Homicide: Life on the Street, Carnivalé och många andra serier), som också tillsammans är show-runners och sporadiska regissörer för serien. Ungefär som Damon Lindelof och Carlton Cuse är för Lost alltså. Båda är exceptionellt duktiga på att skriva - så bekväma med symbolik och annat lite mer konstnärligt att de göra det utan att egentligen tänka på det, och det gör det dessutom med hjärta och känsla, något jag betraktar som det största en person som skriver kreativt kan göra. Den har inte direkt standalones på samma sätt som många andra serier; storylines som påbörjas och avslutas inom ett ramen av ett avsnitt förekommer (den mest minnesvärda är nog den när Michael möter en minst sagt minnesvärd kontraktsmördare) men det är den övergripande berättelsen som är seriens drivkraft. Brotherhood har ett mörkt och väldigt enhetligt manus med allvarliga mänskliga och filosofiska djup. Enda smolket i glädjebägaren är egentligen avsaknaden av humor. Det finns mycket som är roligt i serien, mycket som är väldigt roligt, men det är knappast tillräckligt för att på allvar dämpa seriens ibland rent förkrossande dysterhet.

På det tematiska planet då - vad handlar det egentligen om? Svaret finns till stor del i seriens mångtydiga titel - broderskap. Men inte bara den mellan seriens centrala brödapar, utan broderskap, eller dold enhet, överhuvudtaget, hur pretentiöst det än låter. Något som serien ofta gör att är att visa hur Michael och Tommy, som vid en första anblick framstår som varandras motpoler, egentligen är av samma skrot och korn, och hur det inte finns någon avgörande skillnad i vad de sysslar med professionellt. Parallallerna Masters och Bromell drar mellan organiserad brottslighet och lokalpolitik är ibland kusligt träffande och för det mesta väldigt, väldigt roliga. Den visuella stilen förmedlar på ett väldigt sexigt sätt den här påstådda dualismen: inomhusscenerna är oftast indelade i två intilliggande rum och speglar används flitigt. Sedan behandlar serien förstås den mer allmänna och tidlösa frågan om hur starka familjeband egentligen är. Jag kollade upp Blake Masters på IMDB efter att ha sett den första säsongen och blivit väldigt imponerad och döm om min förvåning när jag upptäckte att Brotherhood är det första han gjort. Eller det första han fått producerat åtminstone. Serien blev ingen kommersiell framgång men rent artistiskt får det allt ses som ett ganska stort genombrott.

Nu blev det där lite mer än ett par ord men det förtjänar serien. Brotherhood är nämligen bland det bästa som producerats inom drama direkt för film eller TV och ytterligare ett bevis på att TV är vår tids bästa dramatiska medium. Jag utnämner alltså Brotherhood efter tre säsonger - där den första är väldigt bra, den andra mästerlig och den tredje fulländad - till decenniets bästa dramaserie efter The Sopranos.
Senast redigerad av RalfiParpa fre apr 10, 2009 8:13, redigerad totalt 1 gång.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav The Buffster » tor apr 09, 2009 22:10

Väldigt fint skrivet om en fantastisk serie som fler borde titta på. Jag är lite för trött för att skriva något mer just nu. Sen kanske. För den serien förtjänar långa hyllande inlägg som det ovan.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav adolvsson » fre apr 10, 2009 0:07

The Unusuals 1x01
Jag gillar konceptet. Bra manus. Skådisar likaså. Älskar karaktärerna. Det finns en hel massa potential här, och det känns som om skaparna mer än sneglat åt Homicides håll. Problemet är att det skulle behövas någon som Tom Fontana, David Simon, Shawn Ryan eller Tim Minear (bara för att kasta upp några passande exempel), och gärna en kanal som HBO, Showtime eller F/X, för att verkligen göra något skitbra av det här. Det finns inga sådana namn här och ABC känns som helfel kanal. Stort tyvärr, för med rätt personer bakom ratten hade det kunnat utvecklats till någonting episkt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre apr 10, 2009 2:18

adolvsson skrev:The Unusuals 1x01
Jag gillar konceptet. Bra manus. Skådisar likaså. Älskar karaktärerna. Det finns en hel massa potential här, och det känns som om skaparna mer än sneglat åt Homicides håll. Problemet är att det skulle behövas någon som Tom Fontana, David Simon, Shawn Ryan eller Tim Minear (bara för att kasta upp några passande exempel), och gärna en kanal som HBO, Showtime eller F/X, för att verkligen göra något skitbra av det här. Det finns inga sådana namn här och ABC känns som helfel kanal. Stort tyvärr, för med rätt personer bakom ratten hade det kunnat utvecklats till någonting episkt.


Jag tyckte det var rätt lågt att stjäla Electrolyte Neutron Magnetic Test Scanner-scenen och faktiskt inte göra mer med det.
Klippningen och regin skulle jag säga är seriens svaga del. Inte så mycket personregin utan det andra. Klippningar fram och tillbaka, ibland kändes det som om jag tittade på Seinfeld — två karaktärer pratar och man får se gatan utanför där folk går för att sedan klippa in till lägenheten. Den är klippt som en sitcom. Vilket är rätt dumt för att även om den är rolig så är den inte rolig på det sättet. Mindre klipp-klipp-reaction shot och mer och lugnare fokusering på karaktärerna med master shots. Låt kameran vara på två personer som pratar med varandra. FFS.

Men annars. Den har potential, och här och där lyser det igenom riktigt bra.

(Dessutom: Dukie!)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » sön apr 12, 2009 2:07

Harper's Island 1x01
Jeff Bells nya som showrunner. Ska vi ändå prata wannabes, kan vi placera den här inom Lost-området. Fast Harper's Island har goda chanser att bli mer underhållande. Om man gillar Agatha Christie-typen av deckare, och det gör ju jag. Det är en mordgåta där minst en karaktär kommer dö i varje avsnitt. Det är tufft. Mindre tufft är den överdrivna spänningsmusiken vara gång något potentiellt otäckt händer. Inte bra. Sluta med det.

Dessutom; Elaine Cassidy. Hon bör inte sluta.

Det om det.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Spuffy » sön apr 12, 2009 9:05

adolvsson skrev:Om man gillar Agatha Christie-typen av deckare, och det gör ju jag. Det är en mordgåta där minst en karaktär kommer dö i varje avsnitt.

Borde jag kanske se med andra ord.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav adolvsson » mån apr 13, 2009 0:05

Spuffy skrev:
adolvsson skrev:Om man gillar Agatha Christie-typen av deckare, och det gör ju jag. Det är en mordgåta där minst en karaktär kommer dö i varje avsnitt.

Borde jag kanske se med andra ord.

Mos def. Det har gjorts jämförelser med exemplevis Scream och den typen av "skräckisar", och visst, jag kan se det. Dom delar samma typ av känsla.

När jag ändå är inne på lästa jämförelser, så nämnde någon att (John Wells nya serie) ...
Southland 1x01
... är som Crash (det sämre versionen, den som inte är gjord av Cronenberg) med bara poliser. Det köper jag. Jag skulle nog kunna tänka mig kasta in lite Tredje skiftet också. Tredje skiftet korsat med Crash, i polismiljö. Ska jag nämna The Shield också, kanske? Inte för att dom delar mycket mer än samma stad, däremot ser dom rätt lika ut. Grynigt foto, skakig kamera, rätt rå. Kanske hade jag föredragit att dom valt Shields väg i dialogen, använda hårda ord och hård stil och få det kännas som om karaktärerna använder svärord istället för att bleepa ut fula orden, å andra sidan är det rätt kul att veta att fula ord används någorlunda frekvent på en kanal som NBC.

Och jag älskade introt. Musiken och bilderna till. Oerhört stämningsfullt och sätter känslan för vad som komma skall. Och skitbra.

Summa sumarum, jag gillade. Stabilt från John Wells. Jag tror absolut inte det är någon ny Shield, men en råare och mer realistisk variant av Tredje skiftet eller alltför många andra polisserie. Stabilt.

Bra cast också. O.C:s egen Ben McKenzie spelar tystlåten. Typecastad redan, den stackarn.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Spuffy » mån apr 13, 2009 10:55

Harper's Island 1.01
Jag stjäl det adolvsson skrivit och påstår också att detta är en del Agatha Christie blandat med två delar Scream, och lite Sunset Beach dessutom. Fast på ett rätt bra sätt. Plus massor av skådisar jag kände igen från både större och mindre roller i diverse andra serier. Jag kommer definitivt fortsätta se, deckarfantast som jag är, även om jag egentligen är för lättskrämd för sånt här. Jag ser massor av deckare som alla har upplägget case of the week + ibland lite karaktärsutveckling + någon slags specialfokus (labbarbete/läsa kroppsspråk/se det ur ett författarperspektiv/etc), och tycker det är skönt att det här faktiskt är något annat. Känns som sagt väldigt mycket som en Screamliknande skräckfilm fast i serieformat, vilket förhoppningsvis kommer göra karaktärerna mycket mer intressanta än i många skräckfilmer som bara fokuserar på skrämseleffekterna. Utan att för den del förlora dem i förbifarten.

Jag har inte sett Lost så huruvida Harper's Island har likheter med Lost har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav The Buffster » mån apr 13, 2009 23:57

Enda nackdelen med att In Treatment har börjat igen är att jag inte vill se någonting annat. Fem avsnitt i veckan och det känns ändå på tok för lite. 2.07 var grymt bra. Gabriel Byrne är verkligen helt fantastisk. Jag vill bara krama honom efter varje sak han säger.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav adolvsson » tis apr 14, 2009 16:23

Caprica. TV-film och pilot till serie som jag tror är grönljusad till nästa år. Korrigera mig? Hursom, när det än är, kommer det bli en lång väntan, för det här var bra. Eller som jag gillar säga; skitbra. Mer drama än scifi, även om det naturligtvis finns väldigt mycket scifistiska inslag, det är uppenbart att karaktärerna och dess relationer är vad som gäller här. Det är mörkt. Det är starkt skådespel. Åh, åh, jag längtar till mer.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » tis apr 14, 2009 23:00

adolvsson skrev:Caprica. TV-film och pilot till serie som jag tror är grönljusad till nästa år. Korrigera mig? Hursom, när det än är, kommer det bli en lång väntan, för det här var bra. Eller som jag gillar säga; skitbra. Mer drama än scifi, även om det naturligtvis finns väldigt mycket scifistiska inslag, det är uppenbart att karaktärerna och dess relationer är vad som gäller här. Det är mörkt. Det är starkt skådespel. Åh, åh, jag längtar till mer.

Påminde en hel del om Tad Williams Otherland-serie.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav adolvsson » tis apr 14, 2009 23:09

Rombat skrev:Påminde en hel del om Tad Williams Otherland-serie.

Wikipediade lite kvickt. Lät intressant. Bra?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » tis apr 14, 2009 23:11

adolvsson skrev:
Rombat skrev:Påminde en hel del om Tad Williams Otherland-serie.

Wikipediade lite kvickt. Lät intressant. Bra?

jag tror du skulle...


wait for it...


GILLA DET! ;)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Rombat » tis apr 14, 2009 23:11

Jag är väldigt förtjust i den. Funderat på en omläsning ett tag nu.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Rombat » tor apr 16, 2009 17:36

Spooks 3.10

Fuck you, you death-worshipping fascist! :cry: :lovebunny: :emo:

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav HeY » fre apr 17, 2009 21:59

Parks and Recreation 1x02

"Why do I wanna build this park so bad? Maybe because a pit filled with garbage isn't the best that we can do in America! You know, in Russia, they could pretend that pit was a park, bring their kids down there: 'Hey Vlad, ah, look at these rocks, let's pretend they're potatoes - Nikolai, do you want to swim in the dirt!!?' But not here! Okay, cuz' we're a nation of dreamers! And it is my dream to build a park, that I one day visit with my white house-staff on my birthday. And they say: 'President, nope, this park is awesome! Now we understand why you were the first female president of the united states!'" :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » fre apr 17, 2009 22:39

HeY skrev:Parks and Recreation 1x02

And they say: 'President, nope, this park is awesome!

Bara för att rätt ska vara rätt, och bara för att jag själv hörde fel först och kopplade först därefter, men det ska vara "President Knope". Poehlers karaktär heter ju Leslie Knope. Jag gillar det. Kul nämn. President Knope lät ännu skojigare.

Gillar så här långt. Skön serie.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » fre apr 17, 2009 23:07

5 mord på två avsnitt... och det är bara början!
Harper's Island
Jag finner mig redan riktigt förtjust. Det är brutalt, hyfsat spännande, och framför allt funkar förhållanden mellan karaktärerna väldigt bra. Några gillar varandra men inte alla och bland dom som inte gör det finns det flera olika nivåer av ogillande, allt mellan gammalt ret som bygger på high school-hierarki till fullt ut hat. Jag kan lära mig bry mig om dom här karaktärerna. Tyvärr, nästan, eftersom en majoritet lär vara slaktade lagom till säsongsavslutningen.

Jeffrey Bell skrev. Det hjälpte säkert. Bra man.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Matt » mån apr 20, 2009 19:35

In Treatment är utan tvekan den bästa serien som går just nu.
Älskar de nya patienterna saknar de gamla.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Tob » tis apr 21, 2009 20:30

Matt skrev:In Treatment är utan tvekan den bästa serien som går just nu.
Älskar de nya patienterna saknar de gamla.


Så sant så sant. Kan inte säga att jag har någon favorit direkt. Jag avgudar alla.

(spoiler 2.13) Oliver/Paul om Pauls son. Så grymt, grymt bra skådespel av Gabriel Byrne.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Nyx » tis apr 21, 2009 22:59

adolvsson skrev:Caprica. TV-film och pilot till serie som jag tror är grönljusad till nästa år. Korrigera mig? Hursom, när det än är, kommer det bli en lång väntan, för det här var bra. Eller som jag gillar säga; skitbra. Mer drama än scifi, även om det naturligtvis finns väldigt mycket scifistiska inslag, det är uppenbart att karaktärerna och dess relationer är vad som gäller här. Det är mörkt. Det är starkt skådespel. Åh, åh, jag längtar till mer.

Vågar man se den om man inte har sett de tio sista avsnitten av BSG? (Jag är spoilerkänslig!)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » tis apr 21, 2009 23:03

Nyx skrev:
adolvsson skrev:Caprica. TV-film och pilot till serie som jag tror är grönljusad till nästa år. Korrigera mig? Hursom, när det än är, kommer det bli en lång väntan, för det här var bra. Eller som jag gillar säga; skitbra. Mer drama än scifi, även om det naturligtvis finns väldigt mycket scifistiska inslag, det är uppenbart att karaktärerna och dess relationer är vad som gäller här. Det är mörkt. Det är starkt skådespel. Åh, åh, jag längtar till mer.

Vågar man se den om man inte har sett de tio sista avsnitten av BSG? (Jag är spoilerkänslig!)


Yääs, inga spoilers om BSG. Det utspelar ju sig 50 år före några utav karaktärerna förutom William Adam... och förmodligen Roslyn och final 5? i BSG ens är födda och det är en helt ny story. Så nej, inga spoilers för BSG, vad jag kan komma ihåg?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » ons apr 22, 2009 0:20

Nyx skrev:Vågar man se den om man inte har sett de tio sista avsnitten av BSG? (Jag är spoilerkänslig!)

Jag tror det. Jag kan åtminstone inte påminna mig om att något av det som avslöjas mot slutet av BSG har någon direkt bäring på Caprica-piloten.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » ons apr 22, 2009 19:20

In Treatment 2.12 var fan hjärtsvidande, hjärtvridande, hemskt och fantastiskt. Strålande drama.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nyx » tor apr 23, 2009 0:23

adolvsson skrev:
Nyx skrev:Vågar man se den om man inte har sett de tio sista avsnitten av BSG? (Jag är spoilerkänslig!)

Jag tror det. Jag kan åtminstone inte påminna mig om att något av det som avslöjas mot slutet av BSG har någon direkt bäring på Caprica-piloten.

Strålande! Tack! Då ska Caprica få lindra min tilltagande BSG-abstinens!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » tor apr 23, 2009 1:01

Nyx skrev:
adolvsson skrev:
Nyx skrev:Vågar man se den om man inte har sett de tio sista avsnitten av BSG? (Jag är spoilerkänslig!)

Jag tror det. Jag kan åtminstone inte påminna mig om att något av det som avslöjas mot slutet av BSG har någon direkt bäring på Caprica-piloten.

Strålande! Tack! Då ska Caprica få lindra min tilltagande BSG-abstinens!


Men varför ser du inte de sista 10 om du har BSG-abstinens?! Vill du dra ut på slutet så länge som möjligt? ;)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » tor apr 23, 2009 9:13

HeY skrev:
Nyx skrev:
adolvsson skrev:
Nyx skrev:Vågar man se den om man inte har sett de tio sista avsnitten av BSG? (Jag är spoilerkänslig!)

Jag tror det. Jag kan åtminstone inte påminna mig om att något av det som avslöjas mot slutet av BSG har någon direkt bäring på Caprica-piloten.

Strålande! Tack! Då ska Caprica få lindra min tilltagande BSG-abstinens!


Men varför ser du inte de sista 10 om du har BSG-abstinens?! Vill du dra ut på slutet så länge som möjligt? ;)

Jag väntar på dvd-boxen som släpps första juni! :)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » lör apr 25, 2009 13:57

Nyx: Aha, okej! Jag vill också lyxtitta på BSB på dvd! Men jag väntar på en samlad box (som förhoppningsvis även har Piloten och Razor), och när jag väntat på den kommer jag vänta på... eh... ekonomin!

Påtala om BSG: 30 Rock 3x19
"What the Frak!?" :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav adolvsson » sön apr 26, 2009 20:04

Southland, gott folk. Tre avsnitt in och jag kan inte rekommendera varmt nog.

Och introt är fortfarande såpass snyggt att jag måste se om det ett par gånger innan jag tittar.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tis apr 28, 2009 19:57

David Simon funderar över nya serier... Det får han gärna göra för min del för The Wire är ju den femte bästa tv-serie som skapats.

David Simon, co-creator of The Wire, is eyeing up a history of the CIA for US cable broadcaster HBO.

Simon told Broadcastnow that a drama looking into the agency's role in US social and political history since its creation in 1947 was one of several projects in development.

He is also keen to continue The Wire's familiar themes of race and urban politics with an exploration of the 27-year battle to desegregate public housing in the Yonkers district of New York, which ended in a landmark court case in 2007.

The writer has a development deal with HBO that runs until 2011 and both projects are at an early stage, as is a previously announced drama about the aftermath of the assassination of Abraham Lincoln.

Production has now completed on Treme, a series set among New Orleans' musical community in the wake of Hurricane Katrina. The drama is designed as a returning series and Simon is hoping for an order of 10 to 12 episodes for the first run.

Simon said he was also keen to continue his relationship with UK indie Company Pictures, with whom he made Iraq War drama Generation Kill.

"I'm enamoured with them because I'm a man who likes working with smart people," he said.
Simon said he was astounded by The Wire's word-of-mouth success in the UK and confessed that he "could never make a hit network show".

"I like working with other writers and collaborators but I don't like to let anything go," he said. "That's why I could never work in movies either - the writer is the first one to be sent off the set."

http://www.broadcastnow.co.uk/news/2009 ... eries.html
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron