True Blood

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav RalfiParpa » ons sep 10, 2008 7:28

noike skrev:
RalfiParpa skrev:Jag menar, serien vill uttrycka saker, så mycket står klart redan efter första avsnittet.

Hahahahahahaha! Det är inte så att jag vill vara otrevlig men det vill Walker Texas Ranger också.


Inte så här fina saker.

noike skrev:
RalfiParpa skrev:den här gången har han bara valt en mer extrem artistisk utgångspunkt,

Nja. Jag förstår inte varför det är en mer extremt artistisk utgångspunkt än han tidigare haft. Om man tar i beaktning att det faktiskt har en annan förlaga skulle jag vilja påstå att hans "artistiska utgångspunkt" är mindre.


Jag har inte läst böckerna så det kan jag inte svara på men det är ju faktiskt Alan Ball som själv valt att göra det till en serie; förmodligen därför att han såg mycket som han, som konstnär, kan tolka, tyda och utveckla. Jag har svårt att se att Alan Ball valde att göra en obskyr bokserie till en TV-serie bara därför att han tyckte böckerna var så bra att de förtjänade en trogen TV-tolkning. Det står "created by" inte "developed for television by" men jag erkänner att jag inte vet exakt hur det där avgörs.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Spuffy » ons sep 10, 2008 7:37

Jag är också väldigt förtjust i piloten. Och vinjetten! Jag ser fram emot att se serien växa härifrån, och det ska bli mycket spännande att se hur tv-publiken bemöter True Blood.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav adolvsson » ons sep 10, 2008 13:18

Piloten, jag förtjust. Hade problem, och det hjälpte givetvis inte att jag väntade mig något i SFU-pilotklass, fast när allt kommer kring gillade jag den nog mer än jag först trodde. Med tid kan True Blood bli väldigt bra.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav lilith » ons sep 10, 2008 15:13

Jag kan inte fatta är ni är så förtjusta. Det var ju så...hafsigt. Manus, biroller, rollsättning, effekter, kass. Som om det inte kunde bestämma sig för om det skulle vara helt lättviktigt eller djupt drama som vill säga något, och därför blev fånigt och lite B. Jag skulle vilja att det vara så bra som Ralfi beskriver, men det är det ju inte! Förutsättningarna i själva idén finns där, men de gör ju inget av det. Jag hade inga högt uppskruvade förväntningar faktiskt (även om det kanske låter så). Jag ska ge det några avsnitt till, men de får ta och skärpa sig.

Ska inte skriva fler negativa saker nu. Sånt är ju så trist att läsa för den som gillar. Men jag bara måste undra vad det var som sa "bra" här i manus och själva levererandet av manus (om vi glömmer vad serien kanske vill vara och kanske kan bli pga vad vi vet om de inblandades andra verk).
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav adolvsson » ons sep 10, 2008 15:28

lilith skrev:Ska inte skriva fler negativa saker nu. Sånt är ju så trist att läsa för den som gillar.

Aldrig. Få serietrådar är så ointressanta, som dom som bara innehåller hyllningar och/eller diskussioner med ensidigt positiva drag. Skriv på.

Och jag håller inte med att det var hafsigt. Däremot inte så tajt som jag väntat mig, och jag tyckte också det kändes aningen obestämt, men jag litar på att det är pilotproblem som skärper till sig. Den enda birollen jag egentligen hade problem med var... uhm, svarta tjejen, nya skådespelerskan, och det var nog mest för att rollen kändes skriven för gamla skådespelerskan, så jag tror det också rättar till sig.

Exakt vad som var bra? Svårare att beskriva, men jo, jag tyckte absolut det problemen till tror var välskrivet och stabilt regisserat, och att effekter var sådär kan jag under positiva omständigheter lätt acceptera.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons sep 10, 2008 15:47

adolvsson skrev:Den enda birollen jag egentligen hade problem med var... uhm, svarta tjejen, nya skådespelerskan, och det var nog mest för att rollen kändes skriven för gamla skådespelerskan, så jag tror det också rättar till sig.

Får hoppas det. Annars är det en monumental fel-recasting. Det fanns ingen charm här i varje fall som kunde rädda en så jobbigt gapig karaktär.

Men jag vill gilla. Verkligen. Hoppas jag blir lite mer positiv sedan.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav lilith » ons sep 10, 2008 16:23

Ok. Here we go...

Välskrivet? Läste du vad jag skrev i min första post om vad Sam sysslade med på parkeringen? Han bara står där verkar det som. Jättelänge.

Också lite konstigt det där med silverkedjan som låg över Bill så han blev paralyserad. Hade de brottat ner honom och lagt en kedja på honom så han blev jättejättesvag, eller kastat en kedja mot honom på måfå? Om de kunde brotta ner honom, vad behövde de isf silverkedjan till?

Scenen där Sookie drömmer om Bill var alltför uppenbar. Tråkig.

Och kedjan som klämde runt halsen på den där dåliga killen, är Sookie telekinesisk eller? Om så är fallet kunde vi väl fått se mer exempel på det, så det blev etablerat att det är så. Bill säger till henne att hon är mer än människa, och hon verkar då helt oförstående. Vet hon inte att inte alla kan läsa tankar? Hon är också rätt korkad som svarar på tankar ( t ex yngre killen i båset). VILL hon att folk ska tycka hon är helt galen? Varför skulle hon vilja det? Det verkade som om Tara var medveten om Sookies tankeläsning (get out of my head!), men ingen annan? Förvirrande att inte veta vad som gäller med det. Det blir ju ganska avgörande att veta ifall Sam vet vad hon läser av honom eller inte. "I'm not a psykic!" säger Sookie. Så de vet alla att hon är speciell, eftersom de förutsätter att hon vet saker. Men inte hur? Nåja, vi kanske får veta senare hur läget är. Men det känns rörigt.

Sen får vi veta att Tara hoppat in och hjälpt till en hel timme. Så länge var inte Sookie borta. Och vem vid sina sinnes fulla bruk skulle anställa Tara? Det känns bara helt fel. Första scenen med Tara, när hon förlorar sitt första jobb, funkade men sen efter det funkade hon inte alls. Varför skulle en gapig och tuff tjej som hon vara minsta intresserad av Jason? Han är en nolla och inte speciellt trevlig (eller farlig om man nu är het på det) eller snygg. Deras första scen i baren var väl tänkt att etablera att de inte träffats på ett tag. Tyckte mest det var stelt agerande och dåliga repliker som bara förvirrade.

Som sagt, det var enbart jättestörigt att Sookie och Maudette skulle föreställa vara lika gamla. Tror.Inte.Det. Om man tvunget skulle ha den skådespelerskan i den rollen kunde man väl hittat på nåt annat än att de gick på high school tillsammans. Onödigt att låta tittaren störa sig på såna trivialiteter.

Om polisen har en videoinspelning av Jason som stryper Maudette skulle de väl sätta handbojor på honom direkt. Saken klar. Löjligt med en massa frågor. Borde arresterats direkt. Om de inte har en inspelning....så hade de inte visst om att han var där och vad för slags sex de haft. Sen vill inte Jason att Sookie ska veta. Hur är det tänkt att hon inte ska få veta det, att han kommer att anklagas för ett mord han begått? Korkat och ologiskt. Såvida han inte alls mördat henne, utan känner sig skyldig av nån annan anledning, och videon visar något annat än ett mord. Om jag ska gissa vad som händer härnäst: Jason har inte dödat Maudette, för hon kan inte strypas för hon är en vampyr. Trodde att man slutade åldras då, inte att man åldrades i förtid....

Nej, jag tycker ofta det är klumpigt skrivet. Hafsigt.

Men jag gillade öppningsscenen. Hur man ser på nyheterna i bakgrunden att vampyrer är öppna och lobbyar för sig själva. Gillar när man inte vet vem det ska handla om, men man vet att något ska hända. Killen bakom disken var rolig med sitt klyschiga snack och dialekt.
Sen tog det en vändning man kunde vänta sig iofs, men som väldigt van tittare är det ju helt ärligt svårt att sätta dit en på sånt numera. Så, jag gillade humorn där. Och detaljerna (ett sexpack blod). Och att det ju faktiskt inte "hände" nånting. Vampyrer är fredliga. Kan vara. Om de vill.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav gaspode » ons sep 10, 2008 16:55

lilith skrev:vad Sam sysslade med på parkeringen? Han bara står där verkar det som. Jättelänge.

störde mig också. skitlöjligt.
lilith skrev:Scenen där Sookie drömmer om Bill var alltför uppenbar. Tråkig.

Tyckte att det var en okej scen dock. Att det var uppenbart gjorde mig inget.

Håller också med om Sookies uppförande angående sin tankeläsning. Alldeles för uppenbart och fånigt av henne att ständigt svara på tankar om hon samtidigt försöker hålla det hemligt ("I'm not psychic!"). Det där med kedjekastet accepterade jag som ett lucky shot bara.

Tara/Jason funkade något bättre med den förra skådespelaren, men som du säger känns det inte precis trovärdigt med hennes karaktär kär i Jason.

Att Maudette och Sookie skulle vara jämngamla missade jag helt. Tokigt. snacka om konstig casting.

Angående videon så antog jag att den visade deras sexakt och så vidare, med stryptag och allt, men Maudette dog såklart inte då. De har bevis på att de haft sex och varit lite "rough", men Maudette stryptes såklart senare. Det var min tolkning. Jason verkar vara en karaktär som skall vara godhjärtad, och han verkade ju väldigt oberörd för att tro att han mördat Maudette kvällen innan. Jag gillade faktiskt scenen när de frågade ut honom och han förnekade men sen ändrade sig. Först att han inte visste att hon var död, och sen att han inte varit där.

Jag tyckte också öppningsscenen var helt okej.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav HeY » ons sep 10, 2008 18:59

Jag såg avsnittet igår och känner mig mest splittrad. Jag känner inte för att hylla serien som ralfiparpa eller att såga den som lillith, jag hamnar nog någonstans i mitten. "Meh"-stadiet kanske?
Jag hade så höga förhoppningar, och hur kan jag har något annat när det är Alan Ball? American Beauty är en av mina favoritfilmer och Six Feet Under en utav mina absoluta favoritserier, hur kan jag förvänta mig något annat är storhet? Istället får jag något som kändes oslipat (vilket är ovanligt för Ball) och inte helt klart på vad det vill vara. Är det drama? Är det komedi? Dramedy? Vad är det egentligen du har tänkt att göra?
Sedan fanns det också saker jag tyckte var kul. Tara gillade jag t.ex. Hon funkade som en komisk karaktär, däremot funkar hon inte alls som en realistisk karaktär. Sedan hade jag inte problem med skådespelerskan heller då jag inte såg pre-airen med den gamla, därför hade jag inget att jämföra det med. Sookie var söt men en aning blåst, speciellt med sin "kraft". Sedan är jag med noike också, efter 57 minuter brydde jag mig inte alls om någon av karaktärerna. Visst jag kände för Sookie när hon får stryk där i slutet, mest för att det såg ut att göra ont och hon är så liten. Men annars så kände jag mig inte introducerad till serien och karaktärerna på det sättet som en pilot ska göra.

Jag hoppas på pilotfel just nu, men kollar jag på Six Feet Under och True Blood kan jag utan tvekan peka ut den pilot som påverkade mig mest positivt första gången. Jag hoppas på förbättring.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav RalfiParpa » ons sep 10, 2008 19:36

Det faller alltså på min lott att bli seriens mest nitiska försvarare på BF? Det kan jag acceptera, men jag kan inte lova att vara så här lyrisk även framöver; det beror i slutändan alltid på serien och om Alan Ball et al kan bibehålla eller utveckla kvaliteten. Det är lite svårt att förklara vad med "Strange Love" (första avsnittet alltså) som fick mig att tappa hakan så. Eller rättare sagt, det är väldigt svårt. Jag anser mig ha ett kritiskt öga; jag har sett så mycket skräp - inom TV och film och lokalreklam - att jag nästan instinktivt reagerar mot det när jag kommer i kontakt med det. Och "Strange Love" innehåller en hel del jag borde ha reagerat negativt mot...men jag gjorde inte det. Istället uppskattade jag det för mänskligheten och hjärtat och känslan och det lite dolda, underfundiga djupet. Jag vet inte vad det är och bättre än så kan jag egentligen inte förklara det. Det enda jag kan säga är att jag känner den här serien.

lilith skrev:Jag skulle vilja att det vara så bra som Ralfi beskriver, men det är det ju inte! Förutsättningarna i själva idén finns där, men de gör ju inget av det. Jag hade inga högt uppskruvade förväntningar faktiskt (även om det kanske låter så). Jag ska ge det några avsnitt till, men de får ta och skärpa sig.

Ska inte skriva fler negativa saker nu. Sånt är ju så trist att läsa för den som gillar.


Pyttsan. Skriv och såga bäst du vill. True Blood har delat upp åsikterna ordentligt bland såval tittare som kritiker, något Alan Ball och HBO med största sannolikhet var beredda på. Efter bara ett avsnitt också, sådant ser man inte ofta.

Och, uh, ja, Alan Ball är ett geni. Men det visste ni ju redan.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav adolvsson » ons sep 10, 2008 23:29

lilith skrev:Ok. Here we go...

Yey! :)

Välskrivet?

Ja. Vilket inte innebär att det var perfekt, eller att det saknade plothål, för jag håller med dig om en del saker, som t ex dina första två exempel är sådant jag önskar dom förklarat, men missar åsido tyckte jag ändå standarden höll. Det var långt ifrån något Moonlight.

Också lite konstigt det där med silverkedjan som låg över Bill så han blev paralyserad. Hade de brottat ner honom och lagt en kedja på honom så han blev jättejättesvag, eller kastat en kedja mot honom på måfå? Om de kunde brotta ner honom, vad behövde de isf silverkedjan till?

Eller, tja, även om jag gärna sett det förklarat är det är egentligen en sådan grej jag nästan automatiskt fyller i själv. Dom kanske kastade kedjan på honom, inte på måfå, men känner dom till att det gör skada (vilket är logiskt, med tanke på att det som jag förstod det inte var deras första möte med vampyrblod) att använda en sådan vid ett litet bakhåll. Eller så lyckades dom brotta ner honom, vilket inte är samma sak som att lyckas hålla fast en längre tid, och det var därför dom behövde kedjan, annars hade han garanterat slitit sig. T ex. Det finns lösningar och när jag tänker efter var det kanske något dom inte behövde förklara. Så jag får väl ändra mitt första påståeende, det var bara första exemplet jag höll med om av de två.


Bill säger till henne att hon är mer än människa, och hon verkar då helt oförstående. Vet hon inte att inte alla kan läsa tankar?

Vad säger att man måste vara övermänsklig för att läsa tankar? Vi vet väldigt lite än om hur mytologin i True Blood fungerar. Mer exakt, varför skulle Sookie tro hon är mer än människa bara för att hon kan läsa tankar? Hennes tolkning kan vara annorlunda, som folk som tror dom kan spå och tror det gått i arv genetiskt. Bills kommentar tolkade jag som att han vet något om henne som hon inte vet (exempelvis att han känner igen hennes egenskap, vet vad hon är, eller bara känner att hon är mer än människa, sådär som övernaturliga väsen i vissa historier kan göra) och jag tar för givet att det är något som kommer utforskas i framtida avsnitt.

Hon är också rätt korkad som svarar på tankar ( t ex yngre killen i båset). VILL hon att folk ska tycka hon är helt galen? Varför skulle hon vilja det?

Jag tyckte det kändes som en impulsiv handling. Något hon inte hade total kontroll över. Vilket jag tyckte gjorde någorlunda tydligt tidigt i avsnittet, att det var svårt för henne att alltid bena ut och hålla isär rösterna, och emellanåt leder det till sådana effekter. Som när man blir uppretad av någon till den grad att man ropar ut en svordom eller förolämpning utan att ha planerat det. Det är sådant som händer och om något tyckte jag det hjälpte till att göra karaktären Sookie mänskligare.

Det verkade som om Tara var medveten om Sookies tankeläsning (get out of my head!), men ingen annan? Förvirrande att inte veta vad som gäller med det.

Är det verkligen så förvirrande att bästa vännen vet något som ingen annan vet?

Det blir ju ganska avgörande att veta ifall Sam vet vad hon läser av honom eller inte. "I'm not a psykic!" säger Sookie. Så de vet alla att hon är speciell, eftersom de förutsätter att hon vet saker. Men inte hur?

Tyckte jag inte heller kändes speciellt rörigt. Eftersom Sookie inte alltid kan hålla käften, vilket jag redan påstått är en fullständigt mänsklig egenskap, är det givet att dom lägger märke till det och reagerar och kanske retas eller försöker se varför. Det innebär inte att "mind-reader" är det första man tänker på. Tittar jag på världen runtomkring mig, verkar "psychics" vara bra mycket mer förekommande, och mer trodda på. Kort sagt, ja, att dom vet (eller ser och anser) att hon är speciell men inte hur är i mina ögon en helt korrekt slutsats.

Första scenen med Tara, när hon förlorar sitt första jobb, funkade men sen efter det funkade hon inte alls. Varför skulle en gapig och tuff tjej som hon vara minsta intresserad av Jason?

Jag tyckte visserligen Tara fungerade något sämre i första scenen än resten av avsnittet, men det är marginellt för som jag redan varit inne på, tyckte jag knappt hon fungerade alls. Vilket, också nämnt, jag tror kommer lösa sig allt eftersom manusen anpassas till nya skådespelerskan.

Varför hon skulle vara intresserad av Jason? Wow, det känns som en fråga jag ställt mig många gånger i verkliga livet, varför är den och den intresserad av han eller hon...


Som sagt, det var enbart jättestörigt att Sookie och Maudette skulle föreställa vara lika gamla. Tror.Inte.Det.

Inte jag heller. Egentligen kan jag köpa det också för jag är usel på att gissa åldrar, men visst, det reagerade jag också på. Däremot bryr jag mig mindre om det eftersom hon ändå är död. Problemet löst. Bygones.

Om polisen har en videoinspelning av Jason som stryper Maudette skulle de väl sätta handbojor på honom direkt. Saken klar. Löjligt med en massa frågor. Borde arresterats direkt. Om de inte har en inspelning....så hade de inte visst om att han var där och vad för slags sex de haft.

Vad Martin sa, hela stycket som behandlade Jason och filminspelningen.

Korkat och ologiskt.

Precis såsom människor är ibland. Eller ofta. Tänka sig.

Se! Det här är väl bra mycket roligare än om alla bara säger snälla saker och håller med varandra hela tiden? :)
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav lilith » tor sep 11, 2008 0:28

adolvsson skrev:
lilith skrev:Hon är också rätt korkad som svarar på tankar ( t ex yngre killen i båset). VILL hon att folk ska tycka hon är helt galen? Varför skulle hon vilja det?

Jag tyckte det kändes som en impulsiv handling. Något hon inte hade total kontroll över. Vilket jag tyckte gjorde någorlunda tydligt tidigt i avsnittet, att det var svårt för henne att alltid bena ut och hålla isär rösterna, och emellanåt leder det till sådana effekter. Som när man blir uppretad av någon till den grad att man ropar ut en svordom eller förolämpning utan att ha planerat det. Det är sådant som händer och om något tyckte jag det hjälpte till att göra karaktären Sookie mänskligare.

Men hon framställdes också som en väldigt försiktig, tillbakadragen och hämmad person. Inte alls impulsiv. Om hon är impulsiv skulle inte hennes handlingar som har med Bill att göra vara lika speciella, så jag förstår varför man väljer hennes personlighet som lite mer försiktig. För effekt. Men man är inkonsekvent. Dåligt.

Det verkade som om Tara var medveten om Sookies tankeläsning (get out of my head!), men ingen annan? Förvirrande att inte veta vad som gäller med det.

Är det verkligen så förvirrande att bästa vännen vet något som ingen annan vet?

Det blir förvirrande när folk handlar på ett annat sätt än vad replikerna säger. Hur ska man ha det liksom? Men det här kanske löser sig i senare avsnitt. Inte en stor sak.

Varför hon skulle vara intresserad av Jason? Wow, det känns som en fråga jag ställt mig många gånger i verkliga livet, varför är den och den intresserad av han eller hon...

Kom igen! I verkliga livet är ditt "varför" inte detsamma som mitt "varför" här. I verkliga livet tycker du kanske det är dumt att snälla snygga tjejen vill ha en looser till bad boy. Men du vet att det är så ibland. Men här finns ingen orsak alls. Hon är på tok för tuff och kaxig själv för att man ska förstå vad tusan hon skulle lockas av.
De bästa kärlekshistorierna på film är de där man förstår varför de faller för varandra, inte bara ser att de gör det. Jag pratar inte nu om personkemi, utan om "logik" i berättelsen. Vad folk kan tänkas se hos varandra, vad som blir bekräftat. En insyn i det mest privata som man faktiskt inte ofta får i verkligheten när man ser sig om i bekantskapskretsen. Jaja, det är alldeles för tidigt att döma ut Jason och Tara kanske efter ett avsnitt....


Korkat och ologiskt.

Precis såsom människor är ibland. Eller ofta. Tänka sig.

Om folk är korkade och ologiska är en sak. Men om jag ser karaktärer vara korkade måste jag ju iaf få veta lite om varför. Det måste på nåt sätt ligga i linje med hur de tänker, och jag som tittare vill tänka "åh nej, dumsnut" inte "vafan, wtf?". Ologiska är väl folk sällan egentligen. Inte med tanke på just den situationen och med just den logiken som de har. Det kan verka helt irrationellt vid första anblicken, men blir klarare när man har alla fakta. Vi förväntas ju som tittare ha en hel del fakta om karaktärerna. Men det kommer kanske.
Jag köper faktiskt hela polisscenen bättre nu när jag tänkt lite mer på den. Det är kanske som gaspode skriver.


Alltså, jag sågar inte det, men tyckte då inte det var en välskriven pilot. Har väl sett värre och hoppas på en bättring, för det har potential. Har förresten inte sett Moonlight tror jag...Tänkte hoppa det.

Haha, nu blev jag lurad in i diskussion. Jag som från början inte ens tänkte kommentera något. Blaha liksom. :)
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Spuffy » tor sep 11, 2008 10:04

lilith skrev:Det verkade som om Tara var medveten om Sookies tankeläsning (get out of my head!), men ingen annan? Förvirrande att inte veta vad som gäller med det.

Det var väl inte bara Tara som var medveten om det? Förutom att det verkade som att många var medvetna om att Sookie "visste" saker, visste väl åtminstone hennes bror att det handlade om att läsa tankar? Så minns jag det i alla fall från scenen hemma hos dem efter telefonsamtalet om mordet, när hon vill läsa hans tankar. Och att de som är hennes närmaste vet mer än andra är väl inte så konstigt tycker jag.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav lilith » tor sep 11, 2008 12:30

Spuffy skrev:
lilith skrev:Det verkade som om Tara var medveten om Sookies tankeläsning (get out of my head!), men ingen annan? Förvirrande att inte veta vad som gäller med det.

Det var väl inte bara Tara som var medveten om det? Förutom att det verkade som att många var medvetna om att Sookie "visste" saker, visste väl åtminstone hennes bror att det handlade om att läsa tankar? Så minns jag det i alla fall från scenen hemma hos dem efter telefonsamtalet om mordet, när hon vill läsa hans tankar. Och att de som är hennes närmaste vet mer än andra är väl inte så konstigt tycker jag.

Jo, så var det, med brodern. Men det verkade så oklart vad som gällde. Vem visste och vad visste de? Elaka paret tyckte hon var knäpp, men var det för att de visste att hon var special på nåt vis? Och hur var det med telekinesin? Eller var det bara en ren slump att kedjan lindade sig runt halsen så den inte gick att få bort (så jävla otroligt isf). Vi får väl se! Vad jag ville ha sagt var att jag absolut inte tyckte det här var en välskriven pilot, värd att prisa, den är ju full av hål och tveksamheter.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Spuffy » tor sep 11, 2008 13:21

Mjo det blir spännande att se vad som gäller. Jag håller med om en del av det som det klagas på, men ändå tyckte jag som sagt mycket om piloten.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav Matt » tor sep 11, 2008 13:51

Anna Paquine FTW
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav RalfiParpa » lör sep 13, 2008 18:43

Andra avsnittet finns ute, om någon missat det. Det knäcker.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav gaia » lör sep 13, 2008 18:53

RalfiParpa skrev:Andra avsnittet finns ute, om någon missat det. Det knäcker.

Var någonstans?
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Inläggav gaspode » lör sep 13, 2008 19:20

gaia skrev:
RalfiParpa skrev:Andra avsnittet finns ute, om någon missat det. Det knäcker.

Var någonstans?

här:
http://www.mininova.org/tor/1797850
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav gaia » lör sep 13, 2008 19:34

tack! :D
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Inläggav Spuffy » lör sep 13, 2008 19:38

Jag har den ute på bf-hubben också när som helst.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav Tob » lör sep 13, 2008 19:44

Jag har precis sett 1.01. Gillade det bättre denna gången än Preairn från i somras. Nu var jag förbered på att serien skulle vara betydligt mer humoristisk vilket faktiskt gjorde att jag såg allvaret i helheten på ett annat sätt än ifrån somras. Tycker framförallt serien är oerhört stämningsfull på ett bra sätt. Tummen upp.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav MissKittyFantastico » lör sep 13, 2008 20:59

True Blood S01E02

Jag avskydde verkligen första avsnittet, men eftersom det lovordats så mycket här tänkte jag se avsnitt två för att kolla om det var fel på mig. Tror mitt hat för böckerna gör mig lite överdrivet negativt inställd till serien. Avsnitt två var bättre. Fortfarande tycker jag att alla karaktärerna är rätt störiga, men graden har minskat. Särskilt när det gäller Bill. Lite mindre "blänga under ögonbrynen" i det här avsnittet.

Allra läskigast i serien är brorsan. Jag tycker att han ser otäck ut. Det där hemska linnet han har på sig och han har alldeles för mycket muskler. Det är väl inte bara utseendet jag stör mig på, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag tycker att han är så creepy.

Tror inte jag orkar fortsätta se den här serien. Jag hinner inte med att följa mer än 4-5 serier per vecka och det finns de jag hellre ser än den här.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav eriked » sön sep 14, 2008 0:51

Vill rapportera in att jag tyckte att s01e01 var riktigt bra.
Inte klockren. Gillade öppningsscenen sen var det en ganska lång period där jag vara rätt ointresserad. Men piloten hade trots allt rätt många scener som jag verkligen gillade. (Håller med om att scenen där Sam står och väntar vara en rejäl manusmiss men det kan jag leva med).

Det var en pilot som faktiskt gjorde mig intresserad. Vilket är ovanligt.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav The Buffster » sön sep 14, 2008 11:17

Om 1.01 tyckte jag exakt som eriked, bara så att ni vet.

Sen är det ju Alan Ball och mina förväntningar är fortsatt mycket höga, även om piloten inte var prefekt.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav lilith » sön sep 14, 2008 14:33

1.02
Det handlar ju inte om nånting! Alla händelser hittills känns som bihandlingar till....ingenting. Det är inget vidare drama, inte heller roligt, och sannerligen inte spännande för fem öre. Även om bägge avnitten nu slutat med Sookie in trouble. Lite cliff hanger. Tune in next week! Please....

Ska det handla om att vampyrer nu är ute ur kistan, och vad det får för konsekvenser för samhället? Ska vampyrerna vara metaforer för rasdiskriminering? Det är inte mycket till handling isf, eftersom vi bara får se mycket små klipp från tv och en och annan rubrik ("Angelina adopts vampire baby" hahaha), och den enda vampyr vi lär känna är Bill. Och hans mödor och synsätt har vi inte fått se speciellt mycket av. Det är inte han som känns som huvudperson, det är Sookie.

Ska det handla om den här lilla staden? Då får birollerna växa till riktiga människor istället för massa dåliga repliker och irrationella beteenden. Deras polisväsende verkar vara ett skämt. Så morden i staden kan det inte heller handla om. Sookie spankulerar omkring på en brottsplats: "vad gör du här?" "skit du i det!" "ok.".

Äntligen fick man veta mer om Sookie och hennes tankeläsning. Hur omgivningen ställer sig till den. Det var bra, men kunde ärligt talat passat bättre i piloten. Hon försöker inte vara hemlig med det direkt, vilket får henne att framstå som lite korkad, men mänsklig. Gillade scenen med Sam, den stack verkligen ut som nåt jättebra jämfört med det mesta andra i avsnittet. Vi fick veta mer om Bill. Intressant. Jag kan tänka mig att det skulle vara så vansinnigt roligt att prata med nån som levde på den tiden. Som kunde berätta.

Det höll ju på att bli riktigt bra där, när Tara började ifrågasätta att de hade slavar. Men nej, det schabblade man bort. Tara satt mest och surade. Och Jason-karaktären var irrationell igen. "Det är jag som är mannen, jag bestämmer". Huh? Varken farmor (eller mormor, det har väl aldrig ens framgått vilket) eller Sookie är nog nån som han nånsin fått bestämma något alls åt. Löjligt manusskrivande. Jason är bara en helt otroligt dålig karaktär. Polishuset. Allt som han är inblandad i. Jag säger som MKF, den där Jason är så fel på nåt sätt. Dum, ful, äcklig. Tara är en katastrof. Hennes reaktion på Jason när han kommer in i köket och hon sitter där och smilar upp sig är skrattretande dålig.

Jag gillar Sookie och Bills kärlekshistoria. För jag kan förstå varför de dras till varandra, att det finns nåt speciellt mellan dem. Och det är inte helt okomplicerat, det är också bra. Ska serien kanske handla om det?

Jag tycker fortfarande att manus är slarvigt skrivet, speciellt replikerna. Skådespeleriet är överlag kasst. Kanske det är regissören det är fel på. Det är bara inte tight. Det känns som nåt man hafsat ihop för att pitcha till nåt bolag. Sen är det meningen att man ska skriva om och byta ut nästan alla skådespelare.


Kanske kommer jag aldrig att gilla det här. Tyvärr. Jag gillar ju idén så jäkla mycket. Ska kanske ta och läsa böckerna istället. ;)
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav MissKittyFantastico » sön sep 14, 2008 14:51

lilith skrev:1.02
Ska kanske ta och läsa böckerna istället. ;)

Hahaha!

Don´t.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav Spuffy » sön sep 14, 2008 17:46

Hur är bildkvaliteten på preairen av 1.02?
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav MissKittyFantastico » sön sep 14, 2008 18:16

Spuffy skrev:Hur är bildkvaliteten på preairen av 1.02?

Sådär. Folk blev lite randiga ibland för bilden hängde inte riktigt med, men inte så det störde jättemycket.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav Tob » sön sep 14, 2008 18:37

Spuffy skrev:Hur är bildkvaliteten på preairen av 1.02?


Så här skrev någon på Bitmetv om den realeasen som är släppt där.

Yeah I RSS'd this and let it play.... for 30 seconds... very poor video quality and the numbers in the corner... gonna wait for the HDTV rip

Thanks but no thanks


Vilket motiverade mig starkt att vänta 2 dagar.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron