Dexter

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tomas » mån okt 24, 2011 14:34

Spekulationer för hela säsong 6 och spoilers fram till 6x04 och preview för 6x05.
I första avsnittet började jag fundera på ifall professor James Gellar endast var ett spöke i Hanks huvud på samma sätt som Harry och Dexter. Gellar var väldigt passiv och gjorde ingenting fysiskt annat än att prata och ge order. I 6x02 plockade han upp huvudet från en skyltdocka och bränner sig på armen.
Men i 6x04 när man ser Gellar och Hanks sitta och äta är det endast Hanks som har en kopp kaffe framför sig och servitrisen verkar inte medveten om att Gellar är där. Likadant när hon sitter fastbunden i köket så söker hon aldrig ögonkontakt med Gellar, utan enbart med Hanks. Kan det vara så att Hanks är schizofren och att Gellar på något sätt (indoktrinering innan han dog?) styr en sida av honom som han inte har kontroll över själv?

Preview för 6x05: Polisen har bilder på Gellar och verkar övertygade om att han är mördaren. Någon slags twist borde det finnas ifall det blir allmänt känt hur han ser ut så här tidigt i säsongen.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav Matt » mån okt 24, 2011 21:22

Fan du är inte så dum du inte Tomas. Låter väldigt sannolikt.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Tinder » tis nov 01, 2011 4:07

Damn you Tomas, kan inte se avsnitten nu utan att tänka på de du skrivit och hur rätt du måste ha.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Tomas » ons nov 02, 2011 1:22

Förlåt :)
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav sfinx » ons nov 02, 2011 1:52

Tomas skrev:Förlåt :)

Ja, skämmas borde du. Jag gjorde likadant. :D
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav A bear » mån nov 07, 2011 21:18

6.06 "Nick shot Sam. The man who tried to save him. He's the ultimate Judas."

När blev Dexters monologer så här illa skrivna?


EDIT: Men OK, slutscenen var REJÄLT snygg.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » tis nov 15, 2011 1:53

6.07 Säsongens bästa avsnitt? Äntligen kommer vi lite närmare vad och vem Dexter egentligen är. Brorsan går in i stället för sarkastiska interna monologer och tjatig farsa, Dexter mördar i hastigt blod, återknytning till Trinity...

...och alltihop avgörs, vad det verkar, inom avsnittet och är nu avslutat tillsvidare? Trist i så fall. Så här intressant var det länge sedan Dexter var som karaktär.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Garim » lör nov 19, 2011 9:46

Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav AKS » lör nov 19, 2011 11:12

Nu har jag inte sett senaste säsongen, men jag hoppas verkligen att den inte fortsätter efter säsong 8 för att ha en chans att behålla kvalitén. T.o.m. S5 är det en av min absoluta favoriter och jag vill att den ska sluta medan den fortfarande är bra.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tob » sön nov 20, 2011 15:04

Jag är inte övertygad alls. Krävs ett ordentligt omtag för att serien skall bli som förr. Säsong 6 har inte alls samma intensitet och spänning i sig som tidigare säsonger.

Läste en väldigt passande krönika på weirdscience för ett tag sedan. http://www.weirdscience.se/?cat=104
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav A bear » sön nov 20, 2011 21:02

Jag tror det finns en sak som skulle kunna få mig att bry mig om Dexter s7, och det är om (spoiler Saker som inte hänt än) Deb får reda på vad Dexter är under s6. Den biten har de redan dragit ut på alltför länge, och de kan inte göra det i två säsonger till.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » mån nov 28, 2011 22:08

6.09 Grattis, Tomas. Vid det här laget var det förstås så uppenbart att jag är övertygad om att enda syftet med "twisten" var att få publiken att känna sig smartare än Dexter.

Och så är det förstås Matthews som icke-mördade en prostituerad. Vilken chock! Vilken oväntad vändning! Vilken inte-alls-krystad-handling-som-skulle-se-generande-ut-i-en-såpoperaparodi!

Det är i princip bara Deb som funkar numer. Och i förra avsnittet var det mycket snack om döda systrar och onda bröder...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tomas » tis nov 29, 2011 0:31

6.09 Jo, var det inte uppenbart innan detta avsnitt så blev det det när de satt och spanade i bilen och Dexter råkade sova precis då professorn gick förbi. Hoppades in i det sista på en dubbeltwist där Dexter förstår att professorn är ett spöke, men det visar sig att han inte är det (eller möjligtvis existerar både i levande form och som hjärnspöke).
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav A bear » tis dec 13, 2011 0:44

6.11

...Men snälla nån.

Jag inser att de vill få bort Deb från serien på något sätt.

Men snälla nån.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Garim » tis dec 13, 2011 8:33

Väl formulerat, A bear. Kan bara hålla med.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav A bear » sön dec 18, 2011 13:35

Sett på nätet angående 6.11:

Deb: I was engaged to a serial killer who kidnapped me and almost horribly murdered me.
Shrink: Right.
Deb: Then a colleague turned out to be a serial killer.
Shrink: Right.
Deb: Then a boyfriend of mine got tortured by a serial killer.
Shrink: OK.
Deb: Then another boyfriend got shot by a serial killer's daughter.
Shrink: Uh-huh.
Deb: Then my sister-in-law was murdered by a serial killer.
Shrink: Have you considered fucking your brother?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » mån dec 19, 2011 21:57

Efter att ha hört Björn och Olof och Tomas prata lite om säsong 6 när jag var i Stockholm så beslutade jag mig för att se nu och inte på julafton. Bra beslut känns det som nu när jag hunnit tre avsnitt in. (spoiler 6.03) Jag tyckte säsong 5 började svagt men herre jävlar. Blev de av med några manusförfattare eller vad har hänt? Olmos & Son är inte de bäst skrivna karaktärena än så länge men utöver dem och scenerna med Dexter och Deb — övertydligt pekande på att Deb kommer få reda på Dexters hobby till trots — går allt annat på tomgång. Diseltvåtaktare. Put put put.

Jultv har ersatts av Homeland, julmust och friterad ost.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån dec 19, 2011 21:59

Är det verkligen en så dålig säsong? :( Det är ju min perfekta jultradition som inte får förstöras...!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » mån dec 19, 2011 22:03

AKS skrev:Är det verkligen en så dålig säsong? :( Det är ju min perfekta jultradition som inte får förstöras...!

Jag hoppas den tar sig, har trots allt nio avsnitt kvar men början är lätt svagast av alla säsongerna. Den spretar och... Ja. Är lite tafatt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån dec 19, 2011 22:08

Hm, okej... Bra att få ner förväntningarna i alla fall. Hoppas verkligen att det blir bättre senare i säsongen.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » mån dec 19, 2011 22:39

6.12 Jahapp. Ja, den där slutscenen hade varit perfekt för två år sen. Nu känns det inte som om jag bryr mig - speciellt inte när de introducerar incestbiten alldeles innan. Jag antar att det inte hade varit tillräckligt illa för Deb att få reda på att hennes bror var en seriemördare, det måste vara mannen hon är kär för att Dexters författarstab ska klara av att bygga drama av det. Och med tanke på deras insats den här säsongen tror jag inte de fixar det då heller.

Travis död blev lika meningslös som hans seriemördarbana, säsongen som påstod sig handla om troskonflikter var bara om två seriemördare igen, Dexter tillbringade hela säsongen med att hindra polisen från att fånga Travis eftersom han trodde att han kanske eventuellt kunde lära sig något av lillHanks, alla sidokaraktärer är nu rena jävla parodier, och... näe. Näe.


Farväl, Dexter. Jag tror inte vi ses igen, tyvärr.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » mån dec 19, 2011 22:59

Ajdå, så illa? Trist. :(
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Matt » tis dec 20, 2011 0:27

Japp riktigt tråkigt
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav adolvsson » tis okt 02, 2012 21:35

7x01. Lovande. Lugnt men lovande.

Kärleksplotten nämns inte, allt som är kvar i previously on-klippet är en antydan från psykologen och i nutid undviker Deb svara ordentligt när Dexter frågar vad hon gjorde i kyrken, men författarna har alla möjligheter att ignorera den dåliga idén. Kvar är konfrontationen och jag var orolig i början, orolig att de skulle låta Deb vara dum ett tag, verkligen dra ut på det. Ju närmare slutet, desto mindre oro, de levererade.

Svårare att säga något om resten av plotten, det verkar i vilket fall möjligt att vi slipper en upprepad typ av säsongsskurk. Med risk för en klyschad maffiaplot istället. Svårt att säga. Hoppas på det bästa.


På det stora hela är det, hur som haver, ungefär såhär jag hade följt upp förra säsongens avslut. Jodå.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Matt » tis okt 02, 2012 21:42

Nä det här håller inte
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Tomas » ons okt 03, 2012 17:43

7x01

Bra att de inte drar ut på konfrontationen i mer än ett avsnitt. Maffia vs Dexter tror jag kan bli riktigt intressant, och framför allt annorlunda jämfört med tidigare säsonger. LaGuerta som letar spår efter bay harbor butcher kanske också blir roligare än det hon brukar göra.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav Noam » ons okt 03, 2012 20:21

7x01
Me like a lot!
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Tomas » mån dec 17, 2012 15:20

Dexter 7x12
Allt som allt en mycket bra säsong det här!
Efter 7x11 kändes det upplagt för att Debra skulle ha förgiftat sig själv (och sedan krockat "försiktigt" med bilen så fort hon börjat känna av symptomen) för att lura/tvinga Dexter att göra sig av med Hannah. Nu blev det inte så, men en Hannah på fri fot blir nog intressant det också.
Gillade verkligen Isaak och att de inte kände sig tvungna att dra ut på den delen av hans historia (eller efterspelet med Nadia på stripklubben) till sista avsnittet. Bättre och mindre förutsägbart att sprida ut saker över (och mellan) säsonger än att låta alla trådar knytas ihop samtidigt på slutet.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav AKS » mån dec 17, 2012 17:40

Trevligt att höra. Som alltid så har jag och Kalle sparat den på hög så det ska bli spännande att se (särskilt med tanke på slutet av S6...).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Matt » tis dec 18, 2012 23:27

Dåligt! hela säsongen. Sämsta säsongen i hård konkurrens med förra.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron