Dexter

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav sp1keout » sön dec 10, 2006 23:11

Dexter!!! :lovebunny:
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav metrocard » mån dec 11, 2006 10:38

Sitter och väntar på det nya avsnittet!
metrocard
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 15 okt 2003

Inläggav Tinwiel » mån dec 11, 2006 12:24

caffeineaddict skrev:Har du sett 6FU, Tinnie? Hela/mycket menar jag? Har du följt det?

Ang. Dexter så har jag ju gjort en halvt ofrivillig paus så nu väntar jag nog in resten av säsongen och ser ikapp på en dag eller två.


Jag såg enstaka avsnitt här och där av 6FU, när det gick på SVT. Jag laddade inte hem det av någon anledning, och eftersom jag alltid missar avsnitt när dom går på "vanliga" tvn, så fastnade jag aldrig riktigt för 6FU. Men att det är en bra serie, det är ju tydligt ändå. Jag ska ladda hem nån gång sen, det får bli ett mastodontprojekt.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav sp1keout » mån dec 11, 2006 13:42

6 Feet Under :o

Ikväll så blir det näst-sista avsnittet av Dexter... YAHOO!
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » mån dec 11, 2006 17:14

Versionen av senaste avsnittet som finns ute har tydligen synkningsproblem i slutet. Någon som har sett det? Är det allvarligt? För, fan, jag vill ju se det nu.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Illyria » mån dec 11, 2006 17:31

Nej, jag märkte inget allvarligt, eller så var jag för inne i det för att märka. Det var ingen helt perfekt rip men gick utmärkt att se. Finns HD ute också annars.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav sp1keout » mån dec 11, 2006 18:45

Kolla min avatar Illyria!!!

Dexter 111! :lovebunny: :lovebunny: :lovebunny: :lovebunny: :lovebunny: :lovebunny: :lovebunny: :lovebunny:

http://thepiratebay.org/tor/3574782/Dex ... V.XviD-LOL
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » mån dec 11, 2006 20:10

Nej, det gick ju bra se på ändå. Tur. (HD fungerar inte för mig eftersom jag vill se det på TV:n med DVD.)

Och angående själva avsnittet: för första gången vågar jag säga att, ja, det här var tokbra.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav A bear » mån dec 11, 2006 23:34

(spoiler 1.03) Bättre och bättre dag för dag. Tycker möjligen att utvecklingen av den svarte kollegan gått lite väl fort - hans misstänksamhet mot Dexter gick från extremt överdriven till obefintlig. Men det är bra att det råder en massa konflikter inom polisen.

Börjar verkligen undra om förhållandet mellan Dexter och isbilsmördaren. Jag menar... att Dexter råkade hitta isbilen var ett sammanträffande som var för bra för att vara sant. Vad händer om det verkligen var för bra för att vara sant?

Och så skonar Dexter ett offer, konstaterar att han hade giltigt skäl. Intressant. Bra.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav madskellig » tis dec 12, 2006 1:36

1x11: Gah! Så spännande, de senaste avsnitten har denna serie verkligen höjt sig. Ett julavsnitt, så mysigt ;) Spännande med mer info om Dexters förflutna, vill veta nuuuu! Och jag tyckte verkligen dom lyckats bygga upp spänningen inför sista avsnittet, Rudy är underbart creepy.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav sp1keout » tis dec 12, 2006 21:08

Säsongsavslutningen kommer bli W O W!
Ända frågan jag ställer mig just nu är (spoiler hela serien) VAD ÄR MOTIVET???
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 04 jan 2006
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » tis dec 12, 2006 21:51

adolvsson skrev:
Illyria skrev: (spoiler 1x09) ITK har alltså vetat om, eller hittat, pappan och sen mördat honom. Varför? "There's nothing else in this house to connect us" och sen fokus på ITK. Finns det mer koppling än att han dödade pappan, något i det förflutna?

Jag tänkte eventuellt bröder. Halvbröder. Fokuseringen tänkte jag inte på då, men den skulle kunna tala för den saken.


(spoiler 1.09) Fick också för mig det, att dem är släkt på något sätt, och bröder eller halvbröder verkar troligt. Det är kopplingen och skulle förklara en del av ITKs totala besatthet av Dexter.

Sen gillade jag scenen mellan Deb och Dexter så jävla mycket. Första gången jag riktigt engagerande mig i någon av deras scener ihop men det var jävligt bra. Som sagt, hela Dexters uppväxt har handlat om att låtsas och försöka reda ut vad som är noramlt och inte (som när han ifrågasätter Harry om det är normalt att skicka tackkort). Till och med hans familj har varit på låtsas.

Dokeas och Angel storyn kändes inte så intressant i jämförsel med det andra, men det var bra att dem fick några karaktärsögonblick, för även Doakes och Angel har växt under säsongen. Bara att dem är alltid så ur fokus från det andra.

Paul har spårat ur och det kändes faktiskt skönt att Rita inte blev våldtagen. Nu kan man nog använda detta lite mer, och undra om Paul, blir ett offer för Dexter snart.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tob » tis dec 12, 2006 23:56

1.10 Väldigt bra.
(spoiler 1.10) Jävligt tight avsnitt. Ruby är ur balans. Han vet inte hur han skall hantera Deb, tror inte han vet hur han skall hantera sin nyvunna vänskap med Dexter heller och attacken på Angel kändes bara desperat. Åter igen så fann jag Deb/Dexter scenen väldigt bra, att han är den enda familj hon har, och hon kan inte kommunicera med honom. Appropå familjer så har Dexter skaffat sig en slags familj iom Rita och barnen. Jag gillar när Dexter får visa att han inte är tom, att han blir berörd, och inledningscenen när han svimmade var vädligt bra. Likaså biten med Paul, i köket, Paul som provercerar honom och man känner Dexters ilska och frustration. Vettig lösning på Paul, var helt övertygad om att han skulle ta livet av honom. Annars så hatade jag verkligen Paul, manipulativa fanskap, så lite synd att man plockade bort honom så tidigt. Annars så finns det många frågor kring hur ITK och Dexter hänger ihop, och av flashbacksen att dömma, så kan det nog vara rätt traumatiskt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav forever » ons dec 13, 2006 12:23

nej, nu börjar jag bli riktigt nyfiken på Dexter..allt är ju spoilermärkt..hmm

*måste hitta någon att muta*
Give me grace to accept with serenity the things that cannot be changed, courage to change the things that should be changed, and the wisdom to distinguish the one from the other.

Reinhold Niebuhr
Användarvisningsbild
forever
Singstar Champion
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 18 jul 2005
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » tor dec 14, 2006 0:10

1.11 Jösses....tokigt bra.
(spoiler 1.11) Sista 5 minutrarna var ruggigt spännande. Deb har växt under säsongen, och under de sista avsnitten så har jag haft ett genuint intresse för inte bara Deb utan kanske främst Deb och Dexters relation. Så ja, sista 5 min, var påfrestande.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tob » tor dec 14, 2006 23:59

En välförtjänt Golden Globe nominering till Micheal C Hall. Hoppas han vinner.

GG nomineringar
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Illyria » fre dec 15, 2006 2:07

Borde ju helt klart varit nominerad för bästa drama också. Enda stora hotet mot hans vinst ser jag som Hugh Laurie.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav A bear » fre dec 15, 2006 23:40

(spoiler 1.04) Boo.

Nu börjar vi komma på banan. Kopplingen mellan Dexter - hans far - mördaren är lysande; Dexter börjar inse att han bara gått i sin fars ledband, och att det KAN ske på annat sätt. I ena ändan har han Darl... förlåt, Rita, som drar in honom mot mänskligheten... och i andra mördaren, som försöker få honom att släppa lös. Vilket ju definitivt talar för teorin att det är Dexter som är mördaren, men vem är det då som fotograferade honom idag...?

Ett tag var jag inne på att Deb skulle vara mördaren, men nä; hon är för inkompetent, och dessutom såg vi ju henne sitta på polisstationen nu.

De flesta poliser verkar vi kunna skriva av också. De var upptagna.

Men... Angel då?

Men fundering dock: jag hoppas verkligen att vi inte slarvar bort Dexters eget mördande. Det är lite för tidigt att vända på honom än.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav RalfiParpa » lör dec 16, 2006 16:33

Dexter är min nya favoritserie och den första Showtime-serien som faktiskt överträffar några av HBOs bästa serier (men inte alla).
Serien har sina brister men de är förlåtliga och, i ärlighetens namn, ganska små. Herregud, vad jag bryr mig om de här karaktärerna.
Tror jag blev förälskad efter tre avsnitt och det verkar vara en bestående förälskelse. Årets bästa TV efter den där serien i min signatur.


Med handen på hjärtat kan jag säga att det elfte avsnittet av Dexter är ett av de mest spännande TV-avsnitt jag någonsin sett.
Dexter 1x11 (enorma spoilers, markera inte om du inte sett serien)
Så vi får äntligen reda på vad som är Rudys och Dexters gemensamma nämnare. Självklart är det motorsågsmordet som Dexter bevittnade som barn och som förmodligen födde hans mordlust. Men exakt hur hör Rudy och Dexter ihop?

Jag tror på ett av följande:
1) Rudy och Dexter är...wait for it...bröder.
2) Rudy är sonen till ett annat offer (dvs. inte Dexters mamma, det fanns tydligen fler offer).
I vilket fall är Rudys motiv enkelt: hämnd. Han hatar Harry därför att han adopterade Dexter men inte honom. Rudy verkar på något sätt ännu kallare, mer beräknande än Dexter. Storebror? Han har full kontroll över alla sina känslor (det har inte Dexter, vad han än inbillar sig) och kan till och med få en kvinna att bli förälskad i honom bara för att nå sitt mål. Nu rör det sig visserligen om en väldigt ensam, kärlekskrank kvinna men ändå.


Om två dagar får vi veta sanningen. I'm giddy with excitement.
Senast redigerad av RalfiParpa lör dec 16, 2006 16:38, redigerad totalt 3 gånger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav gaspode » lör dec 16, 2006 16:35

har säkert avhandlats i andra trådar redan, men välkommen tillbaks Ralfiparpa!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav RalfiParpa » lör dec 16, 2006 16:41

gaspode skrev:har säkert avhandlats i andra trådar redan, men välkommen tillbaks Ralfiparpa!


Min återkomst har diskuteras annorstädes men det gör inget. Tack så mycket, gaspode.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Tob » lör dec 16, 2006 17:27

Ralfi: Välkommen tillbaka....och oja...Dexter är skamligt bra.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav AKS » sön dec 17, 2006 16:15

Min plan att ladda hem alla avsnitt av Dexter, men vänta med att se dem har varit mycket lyckad. Mycket. Jag såg första avsnittet alldeles nyss och... satan vad det var bra! Riktigt, riktigt underhållande serie, med riktigt, riktigt bra skådespelare. Day-um! Nu har jag alla avsnitt väntandes att se i vilken takt jag vill. Ett till i kväll i alla fall, fo' sho. Happy dance! :)

EDIT: Har läst gamla 1.01-kommentarer nu och de flesta verkar inte vara lika lyrisk som jag efter första avsnittet. Jag älskade *allt* utom möjligen systern, men bara för att skådespelaren pratar på ett irriterande sätt. Som att hon har snudd på talfel.
Senast redigerad av AKS sön dec 17, 2006 20:11, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tob » sön dec 17, 2006 17:41

Vad roligt AKS, jag tror inte du kommer bli besviken på fortsättningen!
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav RalfiParpa » sön dec 17, 2006 17:58

AKS: Kul att du gillar serien! Jag föll också helt och hållet för serien redan efter första avsnittet så du är inte ensam om att vara lyrisk.
Debra växer. Älskvärd tös. Och vänta bara tills du ser vinjetten. :)

Sista delen i natt alltså. Ryser bara när jag tänker på hur bra det kommer bli.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav AKS » sön dec 17, 2006 21:38

Har nu sett 1.02 och jag tyckte faktiskt att piloten var bättre samtidigtsom serien iom 1.02 känns som att den "landat". Det är det här den ska vara. Antar jag. Och jag gillar det förbaskat mycket. Som jag skrev på första sidan: detta är den serie jag såg mest fram emot i höst och jag är övertygad om att jag kommer att gilla den mer än Heroes inom några avsnitt. även om avsnitt 1-2 av Dexter helt klart är bättre än 1-2 av Heroes så vill jag se fler avsnitt av Dexter innan jag avgör.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » sön dec 17, 2006 21:48

(spoiler 1.06) Kors i taket. Jag gillade både Doakes och löjtnanten här.

Jesus räddar, Gretzky missar returen.

Lutar ännu mer åt att Dexter är ITK. Hur kan ITK veta exakt var Dexter dumpar kropparna annars? Förutsatt att Dexter, som alltid verkar köra med både hängslen och livrem, alltid gör sig besväret att kolla omkring båten innan han dumpar sina lik finns det knappast någon möjlighet att hitta dem om man inte vet exakt var man ska leta.

Go Rita Go!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » sön dec 17, 2006 23:28

1.03: Starkaste avsnittet hittills för mig. Förbaskat bra serie, som sagt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Illyria » sön dec 17, 2006 23:48

Som jag skrivit flera ggr på Tv-land så växer sig serien allt starkare, de första avsnitten är mer ljumma och uppbyggnad till den fantastiska arcserie Dexter är. Efter avsnitt 4 tycker jag den börjar ta allt mer fart.

Sitter precis nu och tittar igenom vissa delar inför säsongsfinalen imorgon och allt verkar så perfekt planerat genom hela säsongen, just därför älskar jag arcserier av den här typen. Det känns inte som jag kommer bli besviken på upplösningen heller, med en så fantastisk säsong i baksätet kan bara inte finalen falla platt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tinwiel » mån dec 18, 2006 0:16

Har sett 1x01-1x08 nu. Snabb sammanfattning.

Jävlar vad spännade avsnitt 6 var! Jag höll på att dö när Dexter var på väg att åka fast, trots att jag fattade att han inte skulle göra det såhär tidigt under serien. Fattade också rätt så snabbt (dock inte redan när han undersökte vaktmästaren) att Debs nye pojkvän var the ice truck-killer. Obsessed with body parts much? Men hela avsnitt 8 var skitbra, Dexter hos terapeuten, allt med Rita. Vart är karaktären på väg? Spännande.. kan han bli mera mänsklig? Att han är en mördare har han ju kommit fram till återigen, men vad händer om han börjar känna känslor? Hur ska han då förhålla sig til sitt mördande? Stackars Deb.. ja, hon kan vara rätt så störig, men jag kände med henne när hon visade sig så sårbar inför nya pojkvännen. Lilla gumman.. :( Typiskt att manusförfattarna bestämt sig för han ska vara mördaren. Så typiskt. Det ska bli intressant dock att se vad som händer när han "leker" med nån som står Dexter nära. För trots att han påstår att han är alldeles tom, så finns det säkert nån tillgivenhet där inne för sin syster.. jaja, vi får se.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron