Blade

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Off » sön aug 06, 2006 0:11

adolvsson skrev:Blade the Series är bättre än filmerna. Jag är säker nu. Kanske inte bäst på allt, Snipes slår Sticky och fighterna är inte lika coola, men serien är överlag starkare. Fler och bra karaktärer, intressantare story, och en känslomässig styrka som filmerna helt saknar - jag bryr mig verkligen om karaktärerna här.

Jag älskar Blade 1 & 2, och serien är som sagt svagare på några punkter, men överlag sparkare BtS alla tre filmernas rumpa. Det är nu min officiella ståndpunkt.


Förutom att namnet och tatueringarna är de samma ser jag få likheter. Bladefilmerna är en karaktär som kickar loss i rejäl action när det är som bäst. Bts är en riktigt spännande serie med b-action och en härlig grupp karaktärer.

edit: Med det menar jag att en jämförelse är svår att göra. Just nu älskar jag filmerna och tycker serien är riktigt bra.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Rombat » sön aug 06, 2006 13:50

Än så länge har serien ingenting som slår det underbara introt till första filmen. Men serien är bra. Jävligt bra till och med.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav lilith » sön aug 06, 2006 19:10

Tänkte mig att kolla på BtS snart. Kollade piloten handling på IMDb. Det står: Blade joins forces with Krista Starr to help her get revenge on an evil vampire who killed her fraternal twin brother. Vad tusan menas med fraternal twin? :?:
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav noike » sön aug 06, 2006 20:01

lilith skrev:Vad tusan menas med fraternal twin? :?:

Inte enäggstvilling.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav lilith » sön aug 06, 2006 20:39

noike skrev:
lilith skrev:Vad tusan menas med fraternal twin? :?:

Inte enäggstvilling.

Så pinsamt att jag som biolog inte hört det förut. Tror t o m jag hört non-identical/identical på film. Dizygotic heter det ju också, det är det uttryck man hittar i facklitteraturen mest (Jaja, jag sysslar inte med tvillingstudier så... ) och det uttryck jag skulle använda. Fick för mig att fraternal måste betyda nåt med " på fädernet". Och det skulle varit konstigt.
Nu blir det iaf Blade!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav AKS » sön aug 06, 2006 21:17

Det roliga med det är ju att (spoiler så liten att den knappt existerar) ]de är tjej och kille. Bra att de betonar att de inte är enäggstvillingar. :) Annars så var det nytt för mig att de faktiskt var tvillingar. Jag trodde hon var storasyster.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » sön aug 06, 2006 22:06

AKS: ja du vet, har man tur så kanske någon på IMDB, men bara någon, kan stava till faktakontroll. Vilket givetvis inte alls betyder att de vet vad det innebär.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » sön aug 06, 2006 22:23

:D Too true, too true.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » mån aug 07, 2006 16:22

LWes skrev:1x06
Stackars Chase. Blä, vad hemskt! Varför växer just hennes hår enormt fort, när ingen annans gör det?

Jag skulle tro att när de regeneraerar så gör dom det till det stadiet de var i när de blev förvandlade.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav lilith » tis aug 08, 2006 1:19

Såg Blade piloten igår och somnade.
Kl 22.30! :eek:
Inget bra betyg...

Jag kan ha varit lite extra trött (men det är sällan jag kommer i säng före 2), så jag ska ge det en chans till.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Tob » tis aug 08, 2006 11:28

lilith skrev:Såg Blade piloten igår och somnade.
Kl 22.30! :eek:
Inget bra betyg...

Jag kan ha varit lite extra trött (men det är sällan jag kommer i säng före 2), så jag ska ge det en chans till.


Tycker du skall ge den en chans till också. Har kommit framtill allt eftersom att enda anledningen till att jag vet halvpostiv efter piloten var att jag verkligen vill att det skulle vara skamligt underhållande.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav AKS » tis aug 08, 2006 11:35

Jag tyckte piloten var mycket bra, men jag tycks vara en av få som fick ett riktigt positivt intryck redan från första början.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tis aug 08, 2006 12:39

AKS skrev:Jag tyckte piloten var mycket bra, men jag tycks vara en av få som fick ett riktigt positivt intryck redan från första början.

Jag tror jag fokuserade mig lite för mycket på avsaknaden av Wesley Snipes och hans superdumcoola oneliners under piloten ("there's always one motherfucker who tries to ice-scate up hill" är ju praktexemplet), men jo, jag gillade piloten ändå.
Senast redigerad av noike tis aug 08, 2006 13:28, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav LWes » tis aug 08, 2006 13:26

Jag tror att det är olika på vad man jämför med också.
Om man jämför Wesley med Sticky märker man nog mer skillnad än jag som jämför båda med serietidnings-Blade, och då är dom båda lika långt ifrån.
Jag tycker att båda är bra, men några större olikheter mellan dom tycker jag inte att det är.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre aug 11, 2006 0:54

1.07 Flashbacks är alltid trevligt, speciellt när de inte är så trevliga. När Blade Kidz slet ner blodpåsen och festade loss, riktigt snyggt. Och Whisler kanske inte lika mystisk som han borde ha varit, men vem bryr sig.

Slutet med "oh shit". Delvis bra och delvis: "gah! Inte en jävla cliffhanger nu!" Äntligen möts linjerna, Krista, tjejhenchen och han den där polisen. Känds som om en massa kommer att hända nu.


Sticky är däremot fortfarande lite väl bajsnödig.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav LWes » fre aug 11, 2006 1:16

1x07 "OH SHIT!"
Ja, det var ett jvligt bra avsnitt. Jag älskade flashbacksen.
Steppin' Razor var en riktigt bra onding, synd att han redan dog.
Den lilla flickan äter bebisar! Ewww!
Och som sagt - slutet! Fantastiskt ska det bli att se hur det löser sig.
Ond-tjej-vampyren lät ju dö, så att hon inte tjallar, men coola polisen? Krista kommer säkert bara slå ner honom eller nåt.

Jag förstod inte: Försökte Krista göra sin mamma till vampyr eller inte?
En annan sak jag inte förstod: VARFÖR dödade Steppin' Razor dom där personerna?
Jag är lite snurrig :rolleyes:

och Shen var riktigt bra i avsnittet.


älskar den här serien :lovebunny:
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre aug 11, 2006 1:22

LWes skrev:1x07 "OH SHIT!"
En annan sak jag inte förstod: VARFÖR dödade Steppin' Razor dom där personerna?

För att det hade haft med Blade att göra. Ett sätt att få honom till sig på sina egna villkor. Men jo, synd att han dog. De hade ju inte behövt använda honom direkt men moststånade som ploppar upp när man inte väntar sig det längre fram är underskattat.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » lör aug 12, 2006 15:56

1x07

Alltså gick inte detta avsnittet lite mot filmerna? Nu var det faktiskt ett tag sedan jag såg första filmen (jag vet jag hatar mig själv för det men ska köpa trilogigrej på dvd tänkte jag. Min VHSkopia är utsliten.) men då sa väl Whistler något om att han hittade Blade när han sprang runt på bakgator. Aja det där med benet var lite coolt iaf.

Ungen som spelade Blade kommer ju aldrig att växa upp normalt. Bloodfest 97', bryta sin egen hand, avrätta en kille med pistol. I lub it.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav adolvsson » lör aug 12, 2006 16:00

Off skrev:1x07

Alltså gick inte detta avsnittet lite mot filmerna? Nu var det faktiskt ett tag sedan jag såg första filmen (jag vet jag hatar mig själv för det men ska köpa trilogigrej på dvd tänkte jag. Min VHSkopia är utsliten.) men då sa väl Whistler något om att han hittade Blade när han sprang runt på bakgator. Aja det där med benet var lite coolt iaf.

Utan att komma ihåg repliken exakt, och med risk för att mitt handikappade minne misstolkar någonting från 1x07, men det kan väl fortfarande hänga ihop om man förutsätter att Whistler hittade Blade på gatan innan han fick tillfälle att börja uppfostra grabbrackarn till en duktig vampyrjägare. För nu stack ju lillkillen innan farbror Whistler fick tillfälle till annat än bryta sitt ben.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » lör aug 12, 2006 16:09

1.7 Inte bara det, vihar ju tidigare under säsongen fått veta att Whistler dyker upp när Blade är med Bad Bloods och släpar iväg honom. Så nog fungerar det med filmen alltid.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tob » tor aug 17, 2006 20:36

1.08 Ytterligare ett bra avsnitt.
Gillade slutscenen fruktasnvärt mycket. Mamman som sitter fastspänd i en stol, skrikandes uppgivet, vrålandes och grymtandes. Krysta som lika uppgivet försöker få ordning på det men ändå innerst inne vet vad hon behöver göra. Döda sin mamma.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Off » sön aug 20, 2006 0:38

1x08 är nog mitt favoritavsnitt hittills. Väldigt mycket som förde storyn framåt.

Ska bli intressant att se hur Krista reagerar på att inte ha någon familj/någon med anknytning till "människovärlden" kvar i hennes liv.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav carre » tor aug 24, 2006 15:05

kollade de åtta avsnitt som släppts inatt med en kompis. förutom att vi hade man-eater (den där nelly furtado-skitlåten) på hjärnan och började nynna och halvdansa i soffan varje gång någon nämnde vampyrer (vilket var ganska ofta) så var det skitbra! gillar som fan upplägget men jag vet inte om vad jag tycker om Sticky än.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav LWes » tor aug 24, 2006 23:37

Avsnitt 9 var jävligt bra.
Den här serien är bättre än vad jag vågade hoppas på!

PLAYTIME'S OVER SLIME SUCKERS! TIME TO DIE!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » lör aug 26, 2006 10:34

Serien har verkligen ökat och blivit mycket bättre på sistone.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Off » sön aug 27, 2006 2:50

Alltså jävla skit gick in på imdb för att ta reda på hur många avsnitt det var i säsongen (tv.com ville inte funka för mig) och blev spoilad som bara den. Fan också.....

1x09 var ännu ett suveränt avsnitt. Blade har gått och blivit så mycket must see tv det bara kan bli. Men jävla imdb...
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav LWes » sön aug 27, 2006 11:37

Spoilers suck :x
Utan att spoila, hur och vad på imdb? (så att man själv inte gör samma misstag)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav LWes » tor aug 31, 2006 23:03

Oj oj oj. 1x10 var ett sjukt bra avsnitt!
Jag vet ingen serie som för varje avnsitt blivit bättre och bättre så här!
My man Shen! Han var fantastisk i avsnittet. Speciellt när han slogs mot familiären.
Hela handlingen, trots dess friståendehet från arc, var riktigt bra.
Var det White Prince han kallade sig? Riktigt sjuk och äcklig jävel. Fighteb mellan honom och Blade var fantastisk. Jag älskade hur Blade slet av käken på honom. Det var ett smart drag.
Jag blev nästan förvånad över att Krista var okej i slutet och att hon inte var vild mer.
Varför är lilla flickvampyren ett par hundra år och inte har blivit större än en 10-åring, medan den renblodiga killen som var så förtjust i Chase var en vuxen man? Väljer dom själva när dom skall sluta åldras eller vad?
Det är ett stort mysterium...
Hon är snuskig som äter nyfödda bebisar hela tiden.
Hennes stora vakt-kompis gillar jag.

Nu börjar säsongen ta slut. Det är nog bara 3 avsnitt kvar!
Den här serien måste få en till säsong. M.Å.S.T.E.
Det här avnsittet har bevisat att jag verkligen skulle vilja ha Shen som action figur. Och alla andra huvudkaraktärer i serien. Det vore coolt om dom gjorde en action figur-serie med Blade-figurer.

På tal om det, jag fick hem dom här idag:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Whistler och Deacon Frost från figur-serien från första Blade-filmen. Dom är gjorda 1997, så dom är inte det bästa om man jämför med dagens standards, men Whistler är mycket bra.
Deacon Frost ser som ni ser ganska konstig ut, men jag låter honom ha på sig sin stora hjälm som man fick till. Varför fick man en stor hjälm till?

Bild

Iceman kan låna Wolverine's motorcyckel och Frost's hjälm om han och Ghost Rider ska åka en sväng:

Bild

Jag har köpt Blade från samma serie men den har inte kommit ännu. Så finns det en vampyr-Blade som jag letar efter.
Tills dess får Whistler och Deacon Frost vara med min Marvel Legends Blade:

Bild
Bild

Varför kom jag inte på det tidigare: Blade har också en motorcyckel. Han kan få låna hjälmen.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav eynosh » tor aug 31, 2006 23:16

LWes skrev:Varför är lilla flickvampyren ett par hundra år och inte har blivit större än en 10-åring, medan den renblodiga killen som var så förtjust i Chase var en .



Jag och Rombat pratade om det faktiskt och kom fram till att:
Purebloods åldras långsammare. Det betyder alltså att vampyrer kan bli utseendemässigt gamla, iaf i denna blade-värld. Tex att 1000 år är 1 år för en pureblood. Men 1000 år är lite för mycket, då lilltjejen säger att blondinen kanske förstår henne om 200 år, alltså värdesätter lilltjejen 200 år som en relativt lång tid. Ev att hon var själv mindre mogen då. Så kanske att 100 år är ett år för pureblooden.
Men då är frågan om det gäller för mudbloods (kaka till den som ser det). Jag har en vag aning om att den rika vampyren frågade christa om han såg yngre ut i flashbacken hon fick om honom. Om vi utgår från att Rika vampyren blev vampyr kort tid efter det, och påpekar själv att han var utseendemässigt yngre då så borde det betyda att även mudbloods ändrar utseende allt med åren.

Men vi får ha i tanke att den fysiska konditionen och hälsan inte är i funktion olik från år till år.


Låter det vettigt? Trodde det inte heller.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav The Buffster » tis sep 05, 2006 17:17

Började se Balde för ett tag sen men jag har inte kommit mig för att kommentera förrän nu. Och jag gillar det skarpt. Serien är väldigt underhållande. Ännu finns det väl vissa saker att förbättra. Precis som många av er andra har påpekat så är Sticky kanske inte den bästa av skådespelare. Jag fattar däremot inte varför regissören inte säger åt honom att ändra sin spelstil lite. Kan inte minnas att han var riktigt så dålig i The Shield, vilket borde betyda att han kan bättre. Men, men det borde rimligtvis bli bättre med tiden. Tyvärr tycker jag dock inte att han har förbättrats så mycket som man hade kunnat vänta sig under dom här tio avsnitten. Men bortsett från honom så gillar jag det mesta med Blade. Det jag gillar allra mest är helt klart mytologin, jag har inte läst serien eller så, men allting som har att göra med the twelve houses och purebloods intresserar mig enormt mycket. Jag uppskattar att serien känns väldigt arcig. Många bra karaktärer också, som Marcus, Chase, Shen och Krista.

(spoiler 1.09 och 1.10) 1.09 var förmodligen det avsnitt jag har gillat allra bäst hittills, Krista och Marcus relation är riktigt intressant. 1.10 däremot var lite väl fristående för min smak men ett plus var att Shen fick så pass mycket utrymme. Inte så många avsnitt kvar på säsongen. Hoppas att det blir, vet inte om det är klart ännu, ytterligare en säsong. Jag kommer definitivt att titta.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron