Doctor Who

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav sfinx » lör apr 12, 2008 19:29

Spuffy skrev: Nu ska här fortsätta ses. Jag har fortfarande inte gjort kaffe och huvudvärken är ett faktum, oavsett om den beror på kaffebrist, hunger eller överdos av gråt.

Doctor Who orsakar vätsebrist? :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Spuffy » lör apr 12, 2008 19:41

sfinx skrev:Doctor Who orsakar vätsebrist? :)

Helt klart!
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav AKS » lör apr 12, 2008 20:45

Nu kan man nog ladda ner Doctor Who snart... Den borde ha slutat visas nu eller nåt sånt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav sfinx » lör apr 12, 2008 20:55

AKS skrev:Nu kan man nog ladda ner Doctor Who snart... Den borde ha slutat visas nu eller nåt sånt.

Kanske hinner innan jag går och job...nä då kan jag inte koncentrera mig på jobbet...fixar det imorgon så får jag lite sömn också då. :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav AKS » lör apr 12, 2008 20:57

Jag har det nere nu så ska bara göra ett sista svep över forumet innan det är dags för Who och ett glas rött. Bloody brilliant.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » lör apr 12, 2008 20:59

I envy you. Väntar på pizza så att film nummer två kan börja. Sedan bör det gå att se Doktorn. Fucking hell. Jag tycker jag borde få avsnittet direkt, levererat med bud på DVD-skiva. Är det för mycket begärt Russell T Davis och BBC? Va? Är det det?!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » lör apr 12, 2008 22:03

4.02: Det tog ett tag innan det tog sig, men i slutändan ett bra avsnitt. Jag tror dock att jag överlag föredrar 4.01.

Fördelen med detta avsnitt var en del mörker kopplat till vår käre doktor. Jag älskar nog David Tennant på riktigt faktiskt. Bra, bra, bra i de mörka, känslosamma delarna. Bra i övrigt också naturligtvis.

Gillade eldmonstren. De hade fått till dem bra tycker jag.

Donna = fortfarande bra. Gillar att hon är den hon är efter Martha som jag väl aldrig var ett stort fan av även om jag aldrig haft något emot henne. Eller jag vet att jag gillade Martha ganska rejält i vissa avsnitt, men så här i efterhand kommer jag inte alls ihåg mycket av henne.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav eynosh » lör apr 12, 2008 22:10

4x02
Jag är ju en sucker för känslosamma slut á la armageddon (jo, den med Bruce Willis) vilket gjorde att slutet på avsnittet var underbart. Jag hade lite svårt för första halvan av avsnittet, men sen tog det sig. Just det här allvarliga med Tennant som man inte får se så ofta är helt underbart. Det är lätt att stirra sig blind på det humoristiska i alla situationer så en allvarligt ton lite då och då visar sig väldigt starkt. Han är ju bra på det med.
Jag har fortfarande svårt för Donna. Väldigt, väldigt svårt. Tycker att alla allvarliga situationer som har med henne att göra är pest och pina. Ska hon resa med Doktorn ska hon fungera som en bollvägg för hans ideér, hon ska inte springa runt och vilja leka gud. Typiskt kvinnor, dom får och får och ändå räcker det inte, för dom vill ha ÄNNU mer.


Till Alma (efter att hon läst spoilermarkeringen ovanför)
Men inte du sötnos.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav Spuffy » lör apr 12, 2008 22:16

eynosh skrev:Till Alma (efter att hon läst spoilermarkeringen ovanför)

Bah, nu blev det ännu mer irriterande att jag ligger en säsong efter. Men vänta bara. Jag har just sett 3.02 och även om jag inte tyckte om häxorna alls gillade jag avsnittet och framför allt referenserna. Expelliarmus!!!
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav AKS » lör apr 12, 2008 22:17

4.02: Det jag gillar med Donna är att hon utmanar doktorn. Hon är nåt helt annat än Rose och Martha och jag är glad över det. En till sån companion och jag hade blivit, minst sagt, less. Tycker dessutom att Catherine Tate är riktigt bra i rollen. Jag är dock inte förvånad efter att ha sett avsnitt av hennes sketchshow. Inte det roligaste jag sett, men hon spelar de olika karaktärerna riktigt bra.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav eynosh » lör apr 12, 2008 22:30

AKS skrev:4.02: Det jag gillar med Donna är att hon utmanar doktorn. Hon är nåt helt annat än Rose och Martha och jag är glad över det. En till sån companion och jag hade blivit, minst sagt, less. Tycker dessutom att Catherine Tate är riktigt bra i rollen. Jag är dock inte förvånad efter att ha sett avsnitt av hennes sketchshow. Inte det roligaste jag sett, men hon spelar de olika karaktärerna riktigt bra.


Men ifrågasätta är en sak, inte att vara som en tjurig unge och vilja göra som man själv vill. Det går inte att komma fram att Doktorn har rest i sisådär 900 år och har sett det mesta och vet vad han kan göra och inte kan. Hon borde rätta sig efter det än att fortsätta gnälla att dom ska rädda Pompeji. Visst kan hon ifrågasätta och försöka påverka, men inte på det sättet som görs nu.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav AKS » lör apr 12, 2008 23:15

Håller inte alls med. Hon är ingen liten flickunge som bara accepterar på en gång för att doktorn ser arg ut. I slutändan räddar hon en hel familj: om det inte varit för att hon ifrågasatte honom hade även den familjen också varit död. Go, Donna!

Nån annan än jag som hörde "...if you wanna live" efter doktorns hand-of-god-ögonblick med "Come with me..:" :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tam » lör apr 12, 2008 23:45

Håller med AKS. Go Donna!

Ett till bra avsnitt. Gillade första halvan också. Fin stämning infann sig direkt. Ögonen på händerna, jag gillade dem.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav lilith » lör apr 12, 2008 23:50

4.02 Bra avsnitt. Men så gillar jag ju historiska scenarion. I början tyckte jag det såg ut som man lånat serien Romes kulisser och rekvisita. Snyggt.
För övrigt håller jag helt med AKS.Jag gillar nog Donna bäst hittills. Hon känns väldigt vuxen och förståndig. Rejäl. De är ett bra "par".
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav eynosh » sön apr 13, 2008 0:04

DÖD ÅT ETABLISSEMANGET!

(edit) Bara på skoj.. (/edit)
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav adolvsson » sön apr 13, 2008 0:18

Anosheh har fel, AKS (m.fl.) har rätt, och jag gillade 4x02 från början till slut.

Som bollplank är Donna bra mycket mer effektivare än någon av de tidigare, just för att hon utmanar Doktorn, och hon är den första som ligger på ungefär samma nivå som honom. Jag älskade både Rose och Martha, men där dom sprang efter agerar Donna själv. Egen, stark, vilja och, som sagt, jämnbördig med Doktorn på flera sätt (utan att för den sakens skull bli någon slags kopia eller kvinnlig Time Lord). Väldigt snyggt, väldigt givande karaktär.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » sön apr 13, 2008 0:19

Håller med alla utom eynosh. Hon har egna åsikter och värderingar. Vilket behövs för att få Doktorn att ändra sig, han är annars väldigt mycket för att bara flyta med och inte göra mer än behövligt, om en det i alla fall. "Jag har lidit, då tycker jag andra också kan få göra det lite." För fan, han hade haft möjligheten att rädda en del, det är inte som om att det inte finns plats i TARDIS. Medmänsklighet och sådan borde göra att han åtminstone skulle försöka.

En stor skillnad mellan gamla och nya Dr Who i det här: i den gamla serien tror jag nog han hade plockat in en till companion.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav eynosh » sön apr 13, 2008 0:40

Jag hatar er allihopa så otroligt mycket just nu.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav Tam » sön apr 13, 2008 0:54

Back at ya, punk.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav HeY » sön apr 13, 2008 2:10

4x02

"I warn you, I'm armed!"
"You fought her off, with a water pistol. I bloody love you!" :D
(edit) När han tog fram vattenpistolen dog jag lite. Men bara lite! (/edit)

Jag gillade detta mycket. Precis den sortens grej jag behövde titta på idag och nu kan jag gå och lägga mig och känna mig belåten. Jag gillar också Donna väldigt mycket, och jag gillade att de pratade om Rose här också. Jag antar iaf att det var Rose som sierskan/dottern syftade på när hon sade att "She's coming back". Vem annars kan hon ha syftat på?


Ja, veckorna känns verkligen längre nu. Lyckligtvis kommer ju fler serier tillbaka nu!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Peak » sön apr 13, 2008 3:36

Om ni undrar vart karaktärerna i 4x02 kommer ifrån så har de faktiskt en källa:

http://www.cambridgescp.com/page.php?p=clc^oa_book1^intro

(hela urlen blir inte med, så ni får klippa och klistra lite)

Stage 1 ~ Caecilius
This first Stage introduces us to the members of the Pompeian family that we'll be following throughout Book I. Caecilius, a banker, is the head of the household; Metella is his wife; and Quintus is their son. Meet other members of the family in the story "Cerberus", and then discover more about their lives and their home in the websites listed below.
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav Spuffy » sön apr 13, 2008 15:38

Så har jag sett 3.03, ytterligare ett avsnitt jag tyckte väldigt mycket om. Doctor Who är en serie som lyckas få mig inte bara att älska huvudkaraktärerna (även om det också är något de är väldigt bra på, jag tycker om doktorn sanslöst mycket), utan även att sympatisera med de små oväsentliga karaktärer som är med bara i ett avsnitt, på ett sätt som få andra serier (om någon egentligen?) lyckas med. Jag lever mig in i vad de är med om, lider när de upplever smärta/sorg och blir glad om de är lyckliga. Att jag sen går in i det mycket mer när det är doktorn eller hans följeslagares känslor känns självklart, men att jag över huvud taget kan gå in så mycket i birollerna är fascinerande. För övrigt gillar jag Martha massor. Jag tycker fortfarande det var förfärligt när Rose försvann, jag kunde ibland irritera mig på henne men irritationsmomenten blev färre och färre allt eftersom. Det hon och doktorn hade var starkt och vackert och som sagt kunde jag inte sluta gråta efter säsongsavslutningen (s2). Jag tycker dock om Martha väldigt mycket, hon verkar vara smart och en stark karaktär. Dessutom är hon SJUKT snygg, något jag tänkte på redan när hon var med i 2.12. Jag gillade hur hon i slutet av det här avsnittet satte sig och vägrade åka förrän doktorn ärligt berättade för henne om sin bakgrund. Jag tycker serien bara blir bättre och bättre, tredje säsongen har börjat starkt och jag ser fram emot resten!
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav Illyria » sön apr 13, 2008 17:02

402 gillade jag mer än 401, för det var ett bättre CotW. Först kändes det lite osäkert vart det var på väg, men det hämtades snabbt upp med siarna och när de började prata om doktorn och daughter of London osv och jag gillade twisten med att det var doktorn som tvingades orsaka vulkanutbrottet. Och sen på slutet hade de blivit "husgudar" :D
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav sfinx » sön apr 13, 2008 18:18

4.02
Donna är den första companjon som jag tyckt om från början, och det är väl så att jag håller med de flesta och riskerar att upprepa alla argument. I det här avsnittet behövdes hon. Jag gillar mycket kopplingen mellan Gallifrey och Pompeji med Doctorn (som om igen?) lämnar ett brinnande inferno bakom sig. Den där intensiva kolsvarta delen av Doctorn gör Tennant så bra. Den allvarliga tonen fungerar även med Donna, och att det konfrontattioner dem emellan som rör handlingen och inte vilka känslor de skulle ha för varandra. Mycket bra avsnitt.
Någon mer än jag som råkade se bitar av trailern? Jäj! :D
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Spuffy » sön apr 13, 2008 21:32

3.04-3.05, Nja. Sådär tyckte jag.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav Tam » mån apr 14, 2008 9:02

Spuffy skrev:3.04-3.05, Nja. Sådär tyckte jag.

Mm. Stor besvikelse.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » mån apr 14, 2008 9:38

4.02 Riktigt bra avsnitt, tyckte jag. (Och jag sällar mig till kören som räcker lång näsa åt eynosh.)

Nästan lite old school-känsla; historisk tid snarare än en exotisk planet, en companion som är något annat än kärleksintresse (fast jag hoppades faktiskt att de skulle ta med sig den där romerske killen också - det var alldeles för länge sen de hade en companion som inte var från 2000-talets London), och så får doktorn vara inte så lite mörk. Spränga Vesuvius... och så får Donna vara annat än bara komisk också; om doktorn ska behöva fatta såna här beslut krävs det att någon sätter honom på pottkanten så vi får förklarat varför han måste göra det - annars blir han ju bara en galning. Och när han misslyckats med att rädda Gallifrey och alla andra han bryr sig om (säsongsfinalen s3 någon? Rose? Kylie?)... vad var det Donna sa till honom för ett år sen? "Sometimes you need somebody to stop you."

DOCTOR: Don't you think I've done enough? History's back in place and everyone dies.

Samtidigt är det kul också. "I'm Spartacus", haha. Och när TARDIS översätter språket åt dem så låter det som walesiska när de försöker tala ställets riktiga språk. "No speak-o celt-o!"

Avd ospoilade spekulationer: Misstänker att man borde titta om delen där profeterna kallar doktorn och Donna vid deras namn. Hur var det - Donna, the daughter of London har något på ryggen, och antydningar om doktorns riktiga namn? Och så påpekat att han är en timelord, att det är en jävligt ansvarsfull position (det är ingen slump att han och Donna slutar som gudar här) och att han själv återigen tror att han är den sista, vilket kan tyda på att vi får fler såna... Och så "She will return." Vid det här laget tror väl alla att det är Rose, så vem är det egentligen?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Spuffy » mån apr 14, 2008 11:20

Stackars eynosh, alla vänder sig emot dig. Jag tycker om dig ändå, även om du är annorlunda.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav eynosh » mån apr 14, 2008 11:26

Tyck synd om alla andra som inte vet vad som är bra. Någon borde upplysa dom om vad som är rätt här i världen. Tex vad som händer med maten man köper och inte köper.
Men jag är ändå glad över att du tycker om mig för den jag är..
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav noike » mån apr 14, 2008 11:55

A bear skrev:4.02 Och så "She will return." Vid det här laget tror väl alla att det är Rose, så vem är det egentligen?

Jag tänkte direkt på Rani, the second renegade time lord, i samband med att han inte är ensam fortfarande.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron