Da vinci-koden

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Da vinci-koden

Inläggav Tea » ons maj 03, 2006 13:51

Såg att den gick på bio (lr kommer kanske)

Nån som sett den? Är den så bra som det sägs? KOmemr det att förstöra boken om man ser filmen?

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Ai » ons maj 03, 2006 13:56

Jag tyckte boken var överreklamerad. Jag kan väl inte vara ensam om den uppfattningen, men ibland känns det som så.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav A bear » ons maj 03, 2006 14:02

Ai skrev:Jag tyckte boken var överreklamerad. Jag kan väl inte vara ensam om den uppfattningen, men ibland känns det som så.

Du är absolut inte ensam.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav RalfiParpa » ons maj 03, 2006 14:04

Filmen har svensk (och internationell) biopremiär 19 maj, så det är med andra ord ingen (på BF) som sett den.

Jag tror att det blir en tråkig film. Ron Howard är inte direkt världens mest spännande regissör och jag kan inte föreställa mig att han vågar göra något annat än en rak, snäll filmatisering av boken.

Jag gillar inte heller att de castat Ame...Audrey Tautou som Sophie. Hon är söt osv. etc. ad nauseam men helt fel för den rollen, befarar jag.
Varför inte bara casta hon, vadheterhonnu...Sophie Marceau (IMDB:ade). Hon är duktig, ganska snygg och inte 49 år yngre än Tom Hanks.

Jag går och ser filmen (men bara för att jag har en massa biobiljetter att använda!).

EDIT: Stavfel i överflöd.
Senast redigerad av RalfiParpa ons maj 03, 2006 14:16, redigerad totalt 4 gånger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Tob » ons maj 03, 2006 14:05

Ai skrev:Jag tyckte boken var överreklamerad. Jag kan väl inte vara ensam om den uppfattningen, men ibland känns det som så.


Du är inte ensam, känner igen känslan. På sin höjd tyckte jag det var en läsvärd deckare. Kommer filmen dessutom bli bra, vilken jag ändå tror och hoppas, så känns det nästan meningslöst att ha läst boken.

Grym rollista och jag är svag för Ron Howard dessutom, när han får till det, vill säga. Jäkligt ojämn regissör.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Re: Da vinci koden

Inläggav noike » ons maj 03, 2006 15:56

Tea skrev:KOmemr det att förstöra boken om man ser filmen?

Boken förstör boken så jag antar att det här måste vara bättre.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Re: Da vinci koden

Inläggav Ai » ons maj 03, 2006 16:00

noike skrev:
Tea skrev:KOmemr det att förstöra boken om man ser filmen?

Boken förstör boken så jag antar att det här måste vara bättre.


*nickar*

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Re: Da vinci koden

Inläggav Rombat » ons maj 03, 2006 17:13

noike skrev:
Tea skrev:KOmemr det att förstöra boken om man ser filmen?

Boken förstör boken så jag antar att det här måste vara bättre.
Ja, det kan inte bli så illa som boken. Jag är lite svag för Tom Hanks, så jag ska nog se filmen.
Spoiler Bokjäveln
Satan vad missvisande den jävla trailern är. Precis som om boken hade en rafflande och invecklad intrig. :rolleyes:

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Forever Chosen » ons maj 03, 2006 17:17

Blir nog att man går och ser den här i vilket fall som helst, dålig bok eller inte
A slayer with family and friends. That sure as hell wasn't in the brochure!
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav HeY » ons maj 03, 2006 17:22

Personligen blev jag inte besviken på boken, allt bra jag hört om den stämnde helt perfekt och den var till och med bättre än vad jag trott. Men smaken är som.....

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Bender » ons maj 03, 2006 17:27

Nu känns det här som en tråd för alla som inte gillar boken. En bok som sålt så många exemplar och lästs av så många människor kan väl inte bli annat än kallad för överskattad och bli småhatad bara för att.

Jag ser den som förbaskat bra underhållning, som en lättsam action/thriller fast i bokform. Det går snabbt och har en intressant konspiratorisk intrig med en del vändningar. Den innehåller också roliga manicker och pussel och den står aldrig still. Det är inte den bäst bok som gjorts men riktigt spännande medan man läser den.

Filmen tror jag dock kan bli sådär, förstår inte varför Tom Hanks har huvudrollen. Tautou känns dock kul, likaså Reno och McKellen.
Ser fram emot filmen med tillförsikt. Har egentligen ingen koll på Ron Howards filmer i övrigt.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav HeY » ons maj 03, 2006 17:30

Bender skrev:Nu känns det här som en tråd för alla som inte gillar boken. En bok som sålt så många exemplar och lästs av så många människor kan väl inte bli annat än kallad för överskattad och bli småhatad bara för att.

Jag ser den som förbaskat bra underhållning, som en lättsam action/thriller fast i bokform. Det går snabbt och har en intressant konspiratorisk intrig med en del vändningar. Den innehåller också roliga manicker och pussel och den står aldrig still. Det är inte den bäst bok som gjorts men riktigt spännande medan man läser den.

Filmen tror jag dock kan bli sådär, förstår inte varför Tom Hanks har huvudrollen. Tautou känns dock kul, likaså Reno och McKellen.
Ser fram emot filmen med tillförsikt. Har egentligen ingen koll på Ron Howards filmer i övrigt.


Håller med dig, bra argument!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Garim » ons maj 03, 2006 17:31

Jag gillade boken. Men jag har läst någonstans på internet att det största problemet som uppkom vid förhandsvisningar var frisyren som Tom Hanks hade i filmen :P

Jag är lite ambivalent till den här filmen. Svårt att se att det riktigt går att lyckas översätta boken till film...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav HeY » ons maj 03, 2006 17:33

Garim skrev:Jag gillade boken. Men jag har läst någonstans på internet att det största problemet som uppkom vid förhandsvisningar var frisyren som Tom Hanks hade i filmen :P

Jag är lite ambivalent till den här filmen. Svårt att se att det riktigt går att lyckas översätta boken till film...


Jo det läste jag också. Såg trailern för filmern och håret störde mig inte så mycket.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sharatec » tor maj 04, 2006 0:53

Personligen hade jag förbaskat roligt när jag läste boken, även om jag inte tycker att den är värd all hype... Eller, för den delen, alla sågningar.

Är lite skeptisk till hur bra den passar att filmatisera, men visst kommer jag nog att se den... Möjligen på DVD när den kommer, men det var faktiskt ett tag sedan jag var på bio, så det kanske vore kul med ett besök.

Dessutom är jag svag, på gränsen till det olämpliga, för Ian McKellen. 8)

(Ignorera sharatecs förvirrade inlägg natten till 4/5-06. Han är på lustigt humör. Dessutom är han ofarlig, så länge han medicineras korrekt.)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Tea » fre maj 26, 2006 7:44

Igår var jag och såg den och jag är positivt överraskad. Främst impad är jag av Paul Bettany. jag blir alltid impad av honom... Han förvånar mej alltid.
Han spelar Silasoch gör det som en GUD...

Hade en del lättskrämda med mej på bion. Några som hoppadetill och skrek i några scener, var rätt roligt faktiskt...

Finns en scen... som sambon blev kallsvettig av och det är en mycket verklighetstrogen krockscen. (sambon frontalkrockade med sin bil för nått år sedan) Den tog tom jag lite illa vid mej av. Efteråt sa han till mej att det där är så nära verkligheten man kan komma...

Den är väldigt vackert gjord. Otroligt bra... Mycket impad.

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav Tob » lör maj 27, 2006 0:39

Mycket folk som faktiskt tycker Da Vinci koden är helt ok. Lite underligt med tanke på hur enad kritikerkåren har varit. Har sett framemot filmen ända sedan jag läste casten....och sen första trailen kom så har förväntningar stegrats....för att sedan dala ordentligt när kritikerna fick säga sitt. Men de är på väg upp nu igen, så ett biobesök om ett par veckor får jag nog kosta på mig ändå.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav twistability » lör maj 27, 2006 0:44

Varför gör Audrey Tautou sånthär skräp? Nu måste jag ju se den bara för det.
Give yourself up to the allure of
Catcher in the rye
The future’s swathed in stars and stripes
Användarvisningsbild
twistability
Minion
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 16 mar 2006
Ort: Småland

Inläggav Binchy » lör maj 27, 2006 7:54

Vad säger ni? Ska man ta sig igenom boken innan man ser filmen?

När en bok är så våldsamt hypad, så blir jag ibland lite anti och vill inte läsa boken bara för att alla förväntas ha läst den. "Följa strömmen? Nähä, jag tar den här lilla bäckfåran istället."
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav eynosh » lör maj 27, 2006 9:53

Binchy skrev:Vad säger ni? Ska man ta sig igenom boken innan man ser filmen?

När en bok är så våldsamt hypad, så blir jag ibland lite anti och vill inte läsa boken bara för att alla förväntas ha läst den. "Följa strömmen? Nähä, jag tar den här lilla bäckfåran istället."

Boken är göbra om du ser den som en deckare. Tänk dig national treasure i bokform, typ.. En blandning av mankell och Indiana Jones.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav Rombat » lör maj 27, 2006 10:09

eynosh skrev:
Binchy skrev:Vad säger ni? Ska man ta sig igenom boken innan man ser filmen?

När en bok är så våldsamt hypad, så blir jag ibland lite anti och vill inte läsa boken bara för att alla förväntas ha läst den. "Följa strömmen? Nähä, jag tar den här lilla bäckfåran istället."

Boken är göbra om du ser den som en deckare. Tänk dig national treasure i bokform, typ.. En blandning av mankell och Indiana Jones.
Fast dåligt skriven och med kasst mysterie.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav eynosh » lör maj 27, 2006 10:20

Rombat skrev:
eynosh skrev:
Binchy skrev:Vad säger ni? Ska man ta sig igenom boken innan man ser filmen?

När en bok är så våldsamt hypad, så blir jag ibland lite anti och vill inte läsa boken bara för att alla förväntas ha läst den. "Följa strömmen? Nähä, jag tar den här lilla bäckfåran istället."

Boken är göbra om du ser den som en deckare. Tänk dig national treasure i bokform, typ.. En blandning av mankell och Indiana Jones.
Fast dåligt skriven och med kasst mysterie.

Men vägen fram till mysteriet är bra.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav AKS » lör maj 27, 2006 10:22

Boken är helt okej underhållning, enligt mig. Visst, man får kanske inte ut lika mycket av den som att läsa Dvärgen eller nåt, men den ska ju ändå bara ses som underhållning för stunden. Precis som jag gärna ser actionfilmer som inte ens behöver vara speciellt välgjorda alla gånger, så läser jag gärna sådana här böcker emellanåt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav twistability » lör maj 27, 2006 11:36

Boken fungerar väl som hyfsad underhållning fram till upplösningen som är värdelös.
Give yourself up to the allure of
Catcher in the rye
The future’s swathed in stars and stripes
Användarvisningsbild
twistability
Minion
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 16 mar 2006
Ort: Småland

Inläggav Djehuti » lör maj 27, 2006 21:54

Boken var...jag tyckte faktiskt den var bra. Flera brister men den är ändå tight, intressant och underhållande.

Filmen var sådär. Jag tyckte inte att den var dålig, men den var inte heller bra. Den var ungefär vad jag förväntade mig, ok underhållning varken mer eller mindre.

Endel shysta skådespelare men överlag inte mycket till karaktärer att tolka. Gillar dock Ian McKellen (mycket), Paul Bettany gör också en bra roll; Audrey Tautou är mest jävligt snygg. Sämre än boken.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Zaxx » tis sep 12, 2006 2:51

Såg filmen idag nu (JÖSSES vad klockan var mkt):

En snabb slutsats då, eftersom jag MÅSTE sova....

Da Vinci Koden

Mycket positivt överaskad. Förväntade mig iofs att den skulle vara skit, iom vad andra har sagt till mig.

Låte för lång. Mycket roliga mysterier och gåtor som leker med verkligheten. En spännande film som verkligen får dig att tänka efteråt, även om det kanske gränsar på det banala ibland.

Betyg: 3/5 en bra film igen alltså.[/spoiler]
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav The Fucking Easterbunny » tis sep 12, 2006 11:24

Tycker både filmen och boken är helt ok. De e ett problem att Dan Brown alltid verkar överarbeta plotten och gå ett eller flera steg för långt med sistaminutentwistar, men utöver de så är det helt ok underhållning, å de ju alltid kul när kyrkan får sej en spark eller två.

Förstår heller inte kritiken mot filmen riktigt. Dom säger att det inte händer nåt, jag tycker det händer grejjer mest hela tiden

Dom säger att Silas självplågeri är överdrivet, han piskar sej själv en gång och har sitt benband (vafandenuheter). de e väl inte överdrivet??

vad som borde spoilermarkeras vet jag inte..
-they could have been fucked by bears!
-or worse!
-what's worse than being fucked by bears?
-Hillabillies!
- Trailer Park Boys

Katten var könsmogen och jag hade tråkigt - Sfinx

Min skivsamling | LastFM | HCT
Användarvisningsbild
The Fucking Easterbunny
Die Hart!
 
Inlägg: 4882
Blev medlem: 06 aug 2006
Ort: A to the motherfucking K

Inläggav ftwtysken » fre sep 29, 2006 11:08

Såg den med min sambo, som läst boken... hon var ganska nöjd, på så sätt att filmen inte avvek alltför mycket från boken (kan inte uttala mig om det själv, eftersom jag inte läst den)
Har dock några egna åsikter om filmen...

    Pust, den var lång, och jag trodde inte att jag skulle rka se hela, mina ögon kippade vid ett flertal tillfällen. Kommer inte ihåg om den var särskilt lång egentligen, eller om det bara kändes som det....

    På ungefäör tio minuter förvandlas Langdon från en bokmal, som inte går mer än tio steg åt gången (för att han då kommer för långt från sina böcker) till Ethan Hunt... vad fan hände?

    Silas (?hette han så?) var grym tyckte jag, men fick alldeles för lite plats

    Ploten/Upplösningen var lite för enkel, efter allt krångel runtikring, tyckte jag


I det stora hela så var detta definitivt inte en film jag vill se igen, inte en film jag skulle få för mig att lägga pengar på, och är således glad att jag inte gjorde det :P
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås


Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron