The Sopranos

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav A bear » fre apr 06, 2007 17:03

6.13 alias "VEM FAAN ÄR NISSE HULT?"

En säsongsöppning som fortsätter bra på det eftertänksamma tempot från förra halvan av säsongen, tycker jag. Bobby och Janice får mer att göra, mycket fokus på varför folk gör som de gör, och jag gillar skarpt Carms första replik:

CARMELA: What is it?... Is this it?

För de lever ju trots allt konstant med ett hot över sitt huvud. Tony påpekar för Bobby att 80% av hans föregångare har slutat i fängelset eller hos coronern. På något sätt är slutet nära. Tony förödmjukas av Bobby (Monopolspelet! IRLG!) och svarar med att trycka ner honom och tvinga honom att gå "all in" så att säga. Detta kan gå hur som helst.


Teknisk rapport: sebar, men vill ni ha hög upplösning och så bör ni nog vänta på den riktiga releasen.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » mån apr 09, 2007 12:41

(spoiler 6.13) Fyfan. Så bra att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Hur allt eskalerar, steg för steg, från idyll till fullkomligt helvete. Tony som på något vis lyckas styra sina affärer trots att han hanterar allt som en tolvåring fast med dödliga konsekvenser. Perfekt uppbyggt, från hans och Bobbys konversation i båten i början, tills han ger honom DEN ordern på slutet. Ren jävla ondska. Och sen genomför Bobby det klantigaste mordet någonsin i den här serien (åtminstone om vi räknar med att Paulies och Christophers ryss fortfarande lever någonstans ute i skogen...). Inga handskar. Kulan hörs klart och tydligt i torktumlaren. Offret *sliter åt sig* en bit av Bobbys tröja och idioten tar den inte ens med sig därifrån.... Kan det här, kombinerat med de andra problemen som dyker upp för Tony i avsnittet, vara början på slutet?

Och sen glömmer jag nästan i säsongsuppehållen hur detta inte bara är strålande drama (nu ofta så spännande som någon serie överhuvudtaget) och oerhörda karaktärsstudier, utan dessutom förmodligen den roligaste serie som fortfarande görs. Jag skrattar arslet av mig åt så mycket i The Sopranos, tror inte det nästan finns någon serie förutom brittiska The Office som får mig att skratta så intensivt och högljutt. När Tony börjar gnälla om hans och Bobbys åldersskillnad och hur den påverkade slagsmålet... :D Eller karaoken. Eller "Fuck the Parker Brothers!". Och det känns aldrig splittrat, asgarven går in i skräcken och spänningen perfekt. Jävla mästerverk.

Lite nitpicking: Jag hade gärna fått reda på fler detaljer kring hur vapen-anklagelserna kunde gå så långt bara för att Sack Jr. säger att det är Tonys vapen. Lät nästan som att de bara hade hans berättelse att gå efter, och då kändes det ganska konstigt att de kunde fängsla Tony bara därför. Han beskrevs ju inte som det mest pålitliga vittnet.

Jag måste säga att jag nästan tycker Sopranos bara har blivit bättre och bättre. Ju mer jag tänker på det desto mer känns det som om första halvan av säsong 6 kanske var det bästa de gjort. Och det här tyder på att den kvalitetstrenden håller i sig. Hoppas det håller hela vägen ut.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » mån apr 16, 2007 11:44

(spoiler 6.14) "No more."

Ända sedan han dök upp i S5 har det känts som om Phil Leotardo skulle ha en stor roll att spela i the ultimate downfall. Och nu mer än någonsin. Damn...

Och RIP Johnny Sack. Sydney Pollack gjorde dessutom bra ifrån sig, en bättre skådis än regissör nu för tiden. Bogdanovichs lilla inhopp var härligt också.

Undrar hur mycket av Tonys onda tankar om Chrissy bara är paranoia och hur mycket som faktiskt är legitimt. Nog tror jag Chris än så länge står vid Tonys sida, men precis hur mycket skulle krävas för att det ska ändras?

Största asgarvet den här veckan går nog ändå till Paulie och mobiltelefonen. Strax före "He wrote the Da Vinci Code" och hela Leonardo/leotard-diskussionen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » mån apr 16, 2007 16:32

6x13 & 6x14: Fuck me, det här var lysande. Sopranos har nog aldrig känts så grått och tröstlöst som nu. Det är David Chases groteska New Jersey som jag alltid älskat/hatat det och Tony Sopranos botgöring börjar mer och mer kännas som ett fantasifoster.

Så långt före allt annat som visas på amerikansk TV just nu att det bara är äckligt. Men lite mer diskussionen förtjänar väl den här tråden ändå?
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav The Buffster » mån apr 16, 2007 19:09

RalfiParpa skrev:Så långt före allt annat som visas på amerikansk TV just nu att det bara är äckligt. Men lite mer diskussionen förtjänar väl den här tråden ändå?

Ja det gör den definitivt. Jag ska sluta vara så trött och ha så mycket att göra i skolan, snart, jag lovar, eller okej inte lovar men vill. Det är verkligen fantastiskt bra just nu, kanske det bästa som går, men så långt före allt annat att det bara är äckligt? Nej! The Shield får inte glömmas.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav A bear » mån apr 16, 2007 21:23

6.14 Ett citat:

Beware of an old man in a hurry.

Det börjar verka slutspurt, banne mig. Sånt där man sett på bio, tänka sig. Vi har två New York-bosspretendenter, två attityder: Carmine vill leva ett långt liv och vill ut ur hetluften, Phil vill slåss för varenda smula han kan roffa åt sig medan det finns tid. Vems exempel kommer Tony att följa?

Vad har vi uppe i luften nu då? Vi har Tony som blir jagad av FBI. Vi har Phil som vill hämnas på Chris. Vi har Chris som i vanlig ordning kanske har alla indianer i kanoten, fast en eller två av dem har somnat. Vi har Carm som ännu inte låter sig nöja med svaret "Adriana stack". Vi har Bobby Baccalas klantmord.

RIP Johnny Sac.

Mycket snack om vad man lämnar efter sig: Johnnys fråga om hur han kommer att minnas, Phils fundering över vad han kommer att lämna efter sig, och så Chris som tror att han gjort sig odödlig med en B-film... Det är slut snart.

Vi har en av de blodigaste scenerna i TVs historia som första scen, vi har ett av de snyggaste maffiamord jag sett mitt i, och vi har en slutscen som föreställer något riktigt vackert och känns otäckt. Som om ett godståg kommer emot oss i andra ändan av tunneln. Och jag tror de bara börjat; för de flesta serier vore detta en otrumfbar höjdpunkt, för Sopranos är det bara uppladdning. Herregud vad bra detta är.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav The Buffster » mån apr 16, 2007 23:05

A bear skrev:Vi har en av de blodigaste scenerna i TVs historia som första scen, vi har ett av de snyggaste maffiamord jag sett mitt i, och vi har en slutscen som föreställer något riktigt vackert och känns otäckt. Som om ett godståg kommer emot oss i andra ändan av tunneln. Och jag tror de bara börjat; för de flesta serier vore detta en otrumfbar höjdpunkt, för Sopranos är det bara uppladdning. Herregud vad bra detta är.

Björn skriver så vackert, så jag citerar helt enkelt bara. Herregud vad bra detta är!

Och roligt.
- I don't know if you know this, but the actors, they don't make up what they say.
- It's true. Even De Niro, the girl told me.

- Isaac Newton invented gravity 'cause some asshole hit him with an apple.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav RalfiParpa » lör apr 21, 2007 2:32

Dagens YouTube-fynd: Making of The Cleaver.

(spoilers The Sopranos, fram till 6x14 och fantastiskt roligt)
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » mån apr 23, 2007 13:11

(spoiler 6.15) Satt under förtexterna och tänkte på hur fascinerande det är att Dominic Chianese fortfarande står med fast han knappt varit med alls under hela S6 (inkl. första halvan). Och så visar det sig vara ett avsnitt där hälften handlar om honom. Och om det här var det sista vi såg av Junior så kändes det ändå som en bra avslutning för gubben. Extremt tragisk, och den andra handlingen med Paulie satte verkligen vad som måste vara en stor fråga för de här karaktärerna i fokus: Efter att ha levt sådana liv, ville man hellre se det avslutas såsom Juniors, eller såsom det höll på att gå för Paulie? Förväntar man sig nästan inte någonstans att dö i en föreställd blaze of glory snarare än att långsamt försvinna iväg på ett hem bland andra knäppisar och medel-Svenssons?

Och jag minns verkligen inte nu, men tänkte nästan dra fram DVD:erna för att kolla: var det Paulie som berättade för Johnny om skämtet i "The Weight"?

Strålande scen på båten förövrigt, inte bara med hur det speglade Pussys bortgång (och klippen tillbaka till 2.13 behövdes knappt, det var alldeles uppenbart vad Paulie tänkte på när han klev ombord), utan även hur den där sjukt intensiva scenen gjordes ännu mer mardrömslik av vågorna som kastade runt hela världen i bakgrunden.

Goddamn, det här är bäst. BÄST! Okej, kanske Wire är liiiite bättre men ibland är det banne mig hårfint.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav poser » mån apr 23, 2007 19:04

Slog mig precis att det lär dyka upp en fetingbox med alla säsongerna av sopranos när den här säsongen är slut. Var längesen jag köpte någon box, men den måste man nog faktist äga.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav RalfiParpa » mån apr 23, 2007 20:09

The Sopranos 6x15
Inte ens Sopranos brukar göra så här deprimerande avsnitt. Herregud, så tragiska alla scener med Paulie och Junior var. Två män som gett bort sina liv åt en värld som överhuvudtaget inte belönar lång och trogen tjänst. Slutscenen, med Junior och katten, och scenen med Paulie som satt och skrattade åt den där sitcomen var bland det mest förkrossande jag sett. Förstås mycket roligt också, på det där patenterade Sopranos-sättet. Junior som skriver ett brev åt Dick Cheney...

Slutet, och ond, bråd död, närmar sig. Det verkar som att David Chase vill gå ut på topp och så här långt pekar allt mot att han kommer göra det.


caffeineaddict skrev:Och jag minns verkligen inte nu, men tänkte nästan dra fram DVD:erna för att kolla: var det Paulie som berättade för Johnny om skämtet i "The Weight"?


Ja. Paulies brorson (?) Little Paulie berättade det för Paulie som just då avtjänade fängelsestraff för nåt vapenbrott. Paulie, som då var nära att byta lag, berättade det sedan för Johnny Sack.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav A bear » mån apr 23, 2007 20:53

(spoiler 615) Paulies skor! :D

PUSSY!

Hela det gamla gardet ska bort. Allt handlar om hur. Men vem kan Tony lämna över till? Chris? Bobby? AJ? Finns ingen.

Stackars Uncle Jun. Känns mycket riktigt som sista rycket för honom - vi kanske får se honom igen, men han har spelat ut sin roll.

Och småfigurerna fortsätter stryka med. Hur länge dröjer det innan det kryper riktigt nära?

Det är inget högt tempo, men det är SÅ bra så bra så.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav caffeineaddict » mån apr 23, 2007 21:07

Högt tempo är sååå överskattat. Visst fyller det sin funktion i vissa serier/filmer (jag vill inte heller se Ingmar Bergmans Die Hard... eller det kanske jag skulle vilja, men inte på bekostnad av John McTiernans Die Hard), men det jag älskar med Sopranos och en hel del av mina andra favoritserier/filmer är att den tar sin tid, låter oss känna och njuta av eller frukta varje ögonblick och scen. Och serien har ALLTID hållt ungefär det här tempot, faktiskt. Vissa avsnitt kanske har rört sig lite fortare, men det är ju vardagstempot som gör den till det den är. Finns ingen anledning att tro att det skulle förändras nu bara för att slutet närmar sig. Me loves it.

(spoiler S6) Och jag älskar de här utstickargrejerna de börjat göra med enstaka karaktärer under S6 även om det glider iväg ganska långt från den huvudsakliga handlingen: Vitos äventyr i småstaden med sin motorcykelkille. Carmela i Paris. Och nu Junior på ålderdomshemmet. Karaktär före handling, precis som det IMHO ska vara.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » mån apr 23, 2007 21:17

caffe: visst, håller med helt. Menade det inte som ett klagomål. Det är rena Jarmuschstuket ju.

Vild spekulation: s6 inleddes en gång i världen med att Tony blev skjuten av en av sina närmaste.

Nu har de tre senaste avsnitten handlat om Tonys förhållande till tre av sina närmaste hantlangare - Bobby, Chris och Paulie. Åtminstone två av dem (Bobby och Paulie) verkar vara fullt medvetna om att Tony mycket väl skulle kunna offra dem. Båda ser vi därefter försöka göra sig tuffare - Bobby med sitt kanadickmord, Paulie med sin dröm om Pussy ("When it's my turn, will I be standing up?") och sitt viktlyfteri. Och även om båda sedan fjäskar för Tony tror jag inte någon av dem känner sig säker.

Jag är långtifrån säker på att Tony överlever den här säsongen. Och jag blir allt mer övertygad om att OM någon bystar en keps i hans ända så blir det någon på insidan.

Nästa avsnitt, gissning: AJ och Sil i viktiga roller.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav poser » mån apr 23, 2007 21:23

Alla är så sjukt observanta, känns som jag missar halva serien, fast jag älskar den ändå. :)

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav The Buffster » mån apr 23, 2007 23:06

Men... jag hade ju bestämt att jag inte skulle se 6.15 ikväll, men nu blir jag ju så sjukt nyfiken på vad ni skriver att jag nästan måste. Men nej, det får bli imorgon istället. Lite självdisciplin måste jag ändå ha.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav The Buffster » tor apr 26, 2007 0:05

caffeineaddict skrev:Goddamn, det här är bäst. BÄST! Okej, kanske Wire är liiiite bättre men ibland är det banne mig hårfint.

När det gäller Wire eller Sopranos (inte för att man måste välja, men... ) så säger mitt hjärta verkligen Sopranos, men så har ju Kalle redan påpekat att jag har ett konstigt hjärta också.

(spoiler 6.15) Den här andra halvan av säsong 6 har verkligen börjat helt sinnesjukt bra. Som sagt, långsamt tempo och fokus på karaktärerna, det är då det blir som bäst. Man känner verkligen hur det närmar sig slutet (jag vill inte) och jag känner mig så sorgsen. Samtidigt håller jag med Ralfi om att det känns som om det kommer att gå ut på topp och med det är jag nöjd. Just för att det närmar sig slutet så känner jag mig lite extra sentimental och nostalgisk, särskilt i ett sånt här avsnitt där det kändes som om det blickades rätt mycket bakåt. Tillbakablicken med Pussy, jag instämmer med Kalle att den kanske inte hade behövts, fast ändå, aj, kanske att det kändes lite extra ändå. Allting med Paulie och Junior var så fruktansvärt bra och tragiskt. Sen som alltid i Sopranos en mängd härliga detaljer, några redan nämnda, jag älskar också att Tony tog upp det där med tavlan, jag minns alltid att jag tyckte att det var så fruktansvärt roligt/sjukt/tragiskt.

A bear skrev:Nästa avsnitt, gissning: AJ och Sil i viktiga roller.

Åh, jag hoppas verkligen på ett Sil-centrerat avsnitt. Han har alltid varit och är fortfarande min favorit. Han har alltid känts som den stabila och vettiga (ja, i jämförelse med dom andra i alla fall) och jag har alltid älskat honom för det. Därmed inte sagt att jag inte samtidigt älskar galningar som Paulie.

Sopranos alltså. BÄST!

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav caffeineaddict » tor apr 26, 2007 0:12

The Buffster skrev:men så har ju Kalle redan påpekat att jag har ett konstigt hjärta också.


Weird it might be, but it's big, beating and loving. :lovebunny: Allt det bästa.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » tis maj 01, 2007 15:21

6.16
Things fall apart, the center cannot hold.
Mere anarchy is loosed upon the earth.


Inte ett lika stort höjdaravsnitt som de föregående, men temat fortsätter: allt går så sakteliga åt helvete. Tony litar inte på någon, han är besatt av att ta risker, och allt färre litar i gengäld på honom.

Mer snack om att åka båt. Det har varit rejäla hintar om Pussys öde i i princip alla avsnitt nu, och dessutom dras Vito upp igen. Allt sätts återigen upp för att någon kommer att dö en ond bråd död.

Inte speciellt fascinerad av Hershels story här - han har alltid varit en småtrist karaktär - men däremot Tony och Carmelas scener... oj oj oj. Tony är INTE så stabil som han själv verkar tro att han är.

AJ får mattan undanryckt under fötterna igen.

Och så låter de en av de allra största, Howlin' Wolf, ange temat för hela avsnittet:

I have had my fun
If I never get well no more
Oh, my health is fading
Oh yeah, I'm goin' down slow


Det är, som alla maffiahistorier, en historia om la famiglia. The Sopranos. Och just nu håller ALLA familjeband på att rasa sönder.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav The Buffster » tis maj 01, 2007 20:53

(spoiler 6.16) Nej, kanske inte lika bra som dom tidigare. Men det här tempot som är just nu, där man känner hur allting långsamt faller sönder och man vet att det kommer att sluta illa, jag älskar det.

Håller med en björn, scenerna mellan Tony och Carmela var fantastiska. Den när dom bråkade fruktansvärt obehaglig och den när hon satt på sängen och grät alldeles hjärtskärande. Så bra!

Jag skulle gärna se att terapiscenerna var lite längre, eller lite mer givande. Känns ändå som om det finns en del kvar att hämta där eller så gör det inte det och då skulle jag vilja ha någon form av riktigt avslut på det hela. Nu känns det tyvärr lite som om dom scenerna är med bara för att vara med. Minns hur jag älskade dom i början.

Jag har lite panik nu över att det snart är slut. Innan dess så kräver jag ett Silvio avsnitt.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav caffeineaddict » tis maj 01, 2007 21:02

6.16! Nu!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » ons maj 02, 2007 11:00

Hej. Allt mitt BF:ande görs numera i den här tråden.

The Sopranos 6x16
Där sprack det. Nio, eller ens fyra, mästerliga avsnitt i följd var kanske att begära för mycket. Så där fick vi en påminnelse om att människorna som skriver Sopranos är just människor och ibland felar - ett slätstruket och ointressant avsnitt. S6B skulle ursprungligen bestå av åtta avsnitt men David Chase valde att lägga till ytterligare ett i sista minuten och jag misstänker att det här var det. Avsnittet kändes slarvigt regisserat och var oengagerande.
Ett avsnitt som skärskådar Tonys relation till...pengar och Hesh? Har vi verkligen tid för sånt? Påmindes om hur mycket jag ändå hatar Tony när han gav pengarna till Hesh i slutet och fällde en nästan hånfull kommentar om hans döda flickvän. Det, tillsammans med sånt som att Tony praktiskt taget tvingade Bobby att förlora sin mordoskuld i första avsnitt, är sånt som får mig att tro att insidan ändå är genomrutten.
Mer uppbyggnad inför NY-NJ-kriget (hoppas jag). Snart eskalerar skiten.

Roligare än så var inte avsnittet så jag passar på att påpeka att både Blanca och Meadow är absurt heta.


Ett bra TV-avsnitt, ett mediokert Sopranos-avsnitt.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » mån maj 07, 2007 10:52

(spoiler 6.17) And if shootin' is the solution then you're not that clever
If you don't know shit then you still know better


Antar att Sopranos-skaparna förmodligen tänkte mer på Frankie Vallis "Walk Like a Man" än Murs skapelse med samma namn när de döpte avsnittet, men men...

Efter förra veckans mellanavsnitt är vi uppe på topp igen. Det här kunde lika gärna hetat "The Sons of Tony Soprano", Chris och AJ tar sin plats i rampljuset. Chris svårigheter med att försöka vara en bra människa för sin egen och sin familjs skull samtidigt som han ska försöka behålla sin respekt och position i "familjen" når sin bristningsgräns. Man vet att man har nått en viss punkt med en serie och med vissa karaktärer när man accepterar att mordet på en helt oskyldig (om än irriterande) person var den enklaste vägen ur en knipa som mördaren försatt sig själv i. Men det är också det andra hysteriskt klantiga mordet utfört av en regular den här säsongen, efter Bobby Baccalas tvättstuge-fuckup i 6.13. Iofs har Chris bättre koll på hur man inte lämnar spår efter sig, men jösses... det är inte direkt okänt vilken kontakt Chris hade med manusförfattaren som jag just nu tappat namnet på. The castle walls will come a-tumblin' down...

Och AJ finner sin väg tillbaka från olycklig kärlek och depression genom att bli allt mer som sin pappa. Hur den jävla snorungen från förr blev en så här fungerande dramatisk karaktär förstår jag knappt. Och så ledde det till den bästa terapi-scenen för Tony på länge. "My putrid fucking rotten genes have taken my son's soul" eller hur det nu var.

Sedan har även Tonys kontakter med Agent Harris och hans terroristjakt (om det nu är det det är) funnits med i bakgrunden så misstänksamt länge nu att det nästan också måste få en upplösning av något slag.

Så New York-gängets krigslust. Chris som kommer allt närmre att svika Tony och att tappa greppet om sig själv. Paulie i största allmänhet. Bobby Baccalas klantighet. Någonting som FBI kokar ihop. Det är en hel del som ser ut att kunna leda till slutet för Tony. Och så har vi ju alltid ryssen i skogen...


BTW hävdar MyEpisodes nu att säsong 6B minsann har nio avsnitt och inte bara åtta. Stämmer det, eller är den sista någon dokumentärspecial efter avslutningen?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav The Buffster » mån maj 07, 2007 11:01

caffeineaddict skrev:BTW hävdar MyEpisodes nu att säsong 6B minsann har nio avsnitt och inte bara åtta. Stämmer det, eller är den sista någon dokumentärspecial efter avslutningen?

RalfiParpa skrev:S6B skulle ursprungligen bestå av åtta avsnitt men David Chase valde att lägga till ytterligare ett i sista minuten och jag misstänker att det här var det.

Om nu inte Ralfi bestämde sig för att ljuga för oss så antar jag att det är svaret på din fråga.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav caffeineaddict » mån maj 07, 2007 11:02

Titta där! :) Jag gör en Anakin och skriker "YIPPIE!".


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav The Buffster » mån maj 07, 2007 11:06

Jag är också glad såklart, men ett ynka avsnitt till är inte så mycket egentligen och det känns ändå som om det är alldeles för få avsnitt kvar. Snart är det slut, jag vill inte!

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav poser » mån maj 07, 2007 11:08

Jag undrar om det kommer komma en HD-DVD eller Bluray box med alla säsongerna. Det hade varit porr.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav RalfiParpa » mån maj 07, 2007 11:19

The Buffster skrev:
caffeineaddict skrev:BTW hävdar MyEpisodes nu att säsong 6B minsann har nio avsnitt och inte bara åtta. Stämmer det, eller är den sista någon dokumentärspecial efter avslutningen?

RalfiParpa skrev:S6B skulle ursprungligen bestå av åtta avsnitt men David Chase valde att lägga till ytterligare ett i sista minuten och jag misstänker att det här var det.

Om nu inte Ralfi bestämde sig för att ljuga för oss så antar jag att det är svaret på din fråga.


Det slutgiltiga beviset på att ingen läser mina inlägg.

6x17 var i alla fall S6Bs bästa avsnitt hittills. Förra veckans avsnitt var bara ett klavertramp.

The Sopranos 6x17
"Go out and get a blowjob."
När det gäller faderliga råd är Tony Sopranos bland de allra sämsta, vilket båda hans söner fick erfara.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav The Buffster » mån maj 07, 2007 11:23

RalfiParpa skrev:Det slutgiltiga beviset på att ingen läser mina inlägg.

Så jag räknas som ingen jag ;) .

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav caffeineaddict » mån maj 07, 2007 11:37

RalfiParpa skrev:Det slutgiltiga beviset på att ingen läser mina inlägg.


Nej, det slutgiltiga beviset på att mitt minne blir sämre och sämre. När Buffster väl citerade det kom jag också ihåg att jag hade läst det. Men tack för att jag uppenbarligen räknas som "alla" iaf. :P


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare