The Sopranos

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav A bear » mån apr 03, 2006 23:10

6x04 Tjohooo!

Oh, my God. I just found Jimmy Hoffa.
Tony är tillbaka. Men är han verkligen det? Serien börjar med att Tony har så svårt att klara all stress att han går till en psykiater. Nu verkar han faktiskt ha funnit något som liknar ro. SLUTSCENEN! Kommer Tony att finna Jesus? Och i så fall med den där tokfransen till ultraprotestant? På sätt och vis hoppas jag det, för i så fall lär det sluta med att ultraprotestanten råkar jävligt illa ut, och det skulle jag gilla. Men uppenbarligen verkar Tony vara på jakt efter något mer än bara pengar nu.

Paulie går rogue. PAULIE GÅR ROGUE. Hör ni vad jag säger? PAULIE! I alla år har han tagit hand om morsan. Nu är han plötsligt helt utan roder. Pang.

"Tony Soprano. Original G." :D

Bobby skjuter en rappare. I arslet. Det lär INTE gå ostraffat.

Carmela börjar blanda sig i familjens affärer. Säger åt Tony att Vito snor åt sig. Jomen.

Och avsnittet slutar med Pink Floyds "One Of These Days". Låten börjar med ett långt psykedeliskt intro innan Nick Mason ryter "ONE OF THESE DAYS I'M GOING TO CUT YOU INTO LITTLE PIECES!" och allt rockar loss. Säsong 6 av Sopranos?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav The Buffster » ons apr 05, 2006 13:00

6.04 Har alltid gillat Silvio mer än Paulie och är därför böjd att föredra 6.03 framför 6.04, fast jag undrar jag om 6.04 ändå inte var ännu bättre. Jag älskar Sopranos så mycket att varenda sekund är en ren njutning. Och även om Paulie inte är min absoluta favorit så är han självklart en underbar karaktär, och i det här avsnittet fick han verkligen lysa. Fruktansvärt rolig. Rätt rörande också egentligen, jag har alltid tyckt att det varit så sött hur mycket han har brytt sig om sin mamma.

Att Carmela eventuellt kommer att blanda sig i lite mer i affärerna känns positivt, och jag tror att det kan bli riktigt intressant.

Hur bra som helst var det här och jag upphör aldrig att förvånas över hur extremt hög och jämn kvalitet Sopranos har lyckas hålla genom alla dessa år.

Förresten så kan jag knappt titta på Christopher utan att sakna Adriana, fan vad jag vill ha henne tillbaka.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav A bear » tis apr 11, 2006 1:21

6.05
Mja, inte riktigt samma kanonavsnitt som de föregående. Mycket om att hålla face; Tony måste stila inför sina underhuggare, Johnny Sac (stackars jävel) tappar koncepterna inför sina, Vito får sin stora hemlighet avslöjad (Blue Oyster bar!) och skjuter sig... eller? Ska han kanske försöka jaga upp de två andra och knäppa dem först? Och exakt hur det står till mellan Meadow och Finn vete katten, många menande blickar under bröllopet som kan tolkas både hit och dit. Uncle Jun' verkar vara den ende som inte gör sig till, såvida han nu inte spelar han också.

Det är välspelat och allt, och det fortsätter spela på frågan om vem som ska ta över med Johnny i fängelse och Tony kanske (?) ovillig/oförmögen/ointresserad av att leda sitt gäng. Men samtidigt är det nästan lite för mycket Glamour nu. Vill se lite mer handling och lite mindre såpopera. Jag hoppas att det är en hel del uppsättningar inför kommande avsnitt här.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » mån apr 17, 2006 20:57

Är jag den ende här som fortfarande ser Sopranos? Nåja. 6.06 är fortfarande bra, men all denna uppbyggnad får börja leda till något snart.

Det gör det ju i alla fall för Vito. Han blir outad och flyr i panik medan det äldre gardet får fullständigt tuppjuck och Tony börjar försäga sig åt höger och vänster.

TONY: The guys I work with are asking for head... HIS head. Fuck.
TONY: He's a come-from-behind kinda guy!

Och precis som Vitos hållamaskandet förra avsnittet reflekteras på alla andra börjar det nu, när han tvingas ut ur garderoben, spricka rejält åt höger och vänster också för många andra. Tony och Carmela börjar återfå lite friktion i äktenskapet nu när Tony är i princip återställd - fysiskt i alla fall - Finn börjar inse vad det är för familj han gifter in sig i, Meadow blir omedelbart stämplad som "Tony Soprano's kid" på advokatbyrån och det där med Chris och araberna fortsätter utvecklas så smått. Ej att förglömma Paulies lilla hysteriutbrott om vitsen att inte bedra andra, med tanke på hur han håller på bakom Tonys rygg (pun not intended).

Men det känns lite som om allt står och stampar. Ska vi gissa att Phil Leotardo blir den förste som hittar Vito? Och vad gör han i så fall? Och varför är Rosalie Aprile med så mycket? Ska vi lägga in något i att han som hade ihjäl hennes son nu gömmer sig i en liten by i New Hampshire...?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Off » tis apr 18, 2006 11:32

Bah jag tittar men det blir inte så mycket skrivit pga olika anledningar. Nästa vecka ska jag bättre mig. Jag lovar.

6x06

Paulie är helt otrolig nuförtiden. Att på något sätt få att Vito är bög till att vara ett personligt angrepp är stort. Ett sånt ego har inte skådats sen Guy i Green Wing eller Master Shake i ATHF.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav The Buffster » tis apr 18, 2006 20:54

A bear: Självklart är du inte ensam om att fortsätta se. Jag glömde helt bort att kommentera förra avsnittet bara. Kan knappt hålla reda på alla serier jag ser, att komma ihåg att kommentera alla är ännu svårare. Fast att glömma Sopranos då det är min favoritserie som fortfarande lever är väl nästan lite oförlåtligt.

Men jag tar igen det redan nu.

6.05 Kanske inte lika bra som dom tidigare. Även om det var väldigt mycket som jag gillade. Temat med att hålla masken var oerhört bra. Man kan verkligen tänka sig hur svårt det måste vara för en som Tony att vara så svag att man inte ens kan ta av sig skorna utan att behöva sitta ner. Sättet han visade att han fortfarande har makten på var väldigt typiskt för Tony. Stackars killen han slog ner. Jag tyckte bara så enormt synd om honom. Jag minns fortfarande den stackars killen som aldrig kunde lära sig telefonerna som Tony tillslut slog ner med en telefonlur.

Johnny har jag alltid tyckt varit en bra/intressant karaktär och det fortsätter han med. Han fick ju visa sig ännu mer svag än Tony. Börja gråta in för alla, knappast någonting som går hem. Vem som kommer att ta över efter Johnny ska bli intressant att se. Bara det inte blir Phil. Hon ogillar jag verkligen.

När det gäller Tony och om han möjligen som A bear skriver kommer att vara ovillig/oförmögen/ointresserad av att leda sitt gäng så vet jag inte riktigt. I början verkade ju mycket luta åt det hållet men nu så känns det inte riktigt så längre. Han verkar tillfriskna rätt fint. Silvio visade sig inte riktigt palla för trycket heller och Vito är definitivt borta ur leken (när det gäller att ta över alltså) och sen vet jag inte riktigt vem mer som skulle kunna ta över. Men, men vi får se vad som händer.


6.06 Riktigt bra. Har väl aldrig gillat Vito speciellt mycket, men dom lyckades verkligen skapa sympati för honom i det här avsnittet. Visst var det väldigt väntat hur oaccepterat det hela skulle vara men man blir ändå lite chockad när dom flesta i princip verkar vilja se honom dödad på grund av det. Tony är dock, kanske lite oväntat, lite mer förstående. Det är dock inte Paulie. Som är så fruktansvärt rolig. Som Off skrev, vilket ego man måste ha för att göra en sån grej till ett personligt angrepp.

Gillade (som jag alltid verkligen har gjort) scenerna mellan Tony och Dr. Melfi. Som vanligt bjuder Tony på några skratt, som när han tror att hon inte tror på att ingenting hände när han satt i fängelse.

Rosalie och Carmelas reaktioner när Meadow berättade om vad Finn hade sett var väldigt roliga (om man nu kan bortse från hur fruktansvärt tragisk allas enorma intolerans är).

Nä alltså jag gillar Sopranos och dess karaktärer så mycket att jag egentligen inte ens reagerar på att saker och ting kanske inte går så mycket framåt. Men visst, det är alltid kul med utveckling, men det räknar jag med att vi kommer att få se mycket av framöver. Mycket Silvio och Christopher vill jag ha.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav RalfiParpa » tor apr 20, 2006 12:14

Följer fortfarande Sopranos och älskar det. Dessvärre hinner jag, liksom The Buffster, inte kommentera varenda avsnitt av varenda serie jag följer (och jag följer ändå bara fem serier på amerikansk TV just nu). Men Sopranos är trots allt storfavoriten så något borde jag väl kunna bidra med, även om det är lite försenat.

The Sopranos 6x06
Säsongens bästa avsnitt så här långt. Mycket fint. Mycket roligt.

Vito. Sopranos är bra på det här med att skapa äkta människor. Jag har aldrig gillat honom (å andra sidan "gillar" man väldigt få Sopranos-karaktärer) men, jävlar, hans lilla flykt till New Hampshire var rörande som tusan. Och vacker.
Vito upptäcker i princip en helt ny värld när han blir tvungen att fly från New Jersey, en värld där människor hälsar artigt, hjälper dig utan att be om något i gengäld och faktiskt inte bryr sig så mycket om någon är homosexuell. Naturen är mycket vackrare där också.
Jag tyckte att det var väldigt...ja, fint när Vito strövade omkring på den där lilla stadens gator och bara storögt tittade på allt i bästa Harry-Potter-I-Diagon-Alley-anda.
Avsnitt 6x08 av Sopranos bär förresten titeln "Johnny Cakes", vilket säkerligen innebär att det är då gänget hittar, och förmodligen dödar, Vito. Jag hoppas att han får leva fri innan det sker.

Tony. Jag gillade att Tony erkände att han innerst inne inte har något emot homosexualitet, även om han gjorde det på ett motvilligt machosätt.
"God bless. A salute. Who gives a shit?"
Jag tror att han faktiskt vill bättra sig men inte riktigt vet hur. Affärerna måste fortfarande skötas, Tony kan inte visa sig som "svag" inför sina mannar men på övriga fronter tycker jag att det går att vagt urskilja konturerna av en snällare Tony. En bättre människa.
Tony stod även för mycket av humorn i det här avsnittet. Alla oavsiktliga gayreferenser var skratta-så-högt-att-grannen-klagar-roliga.
"[Vito's] a come-from-behind kind of guy."
"That he is."
Och Tony gillar The L-Word. Whodathunkit?

Christopher. Han har varit lite nedtonad än så länge men när han väl får screen time visar Michael Imperioli verkligen var skåpet ska stå. Han har verkligen full kontroll över alla Chrissys sidor nu. Jag menar, det kan inte vara så lätt att spela en känslokall, kvinnomisshandlande, allmänt svinig mördare och samtidigt skapa en människa som vi kan känna med (och han är inte ens seriens huvudperson, vilket förstås gör det ännu svårare). Vidare har Chrissy tacknämligt fått stå för de riktigt stora gapskratten den här säsongen. Han blir bara dummare för varje avsnitt och skämten spelar nästan uteslutande på hur sanslöst korkad Chrissy faktiskt är. Likväl förbaskat effektivt och förstås väldigt roligt.
"Allegra..I thought that was a cough medicine."
"It's italian for happiness."
"What the fuck does that have to with cough medicine?"
En sak till också. Tycker någon annan att Chrissy beter sig lite egendomligt emellanåt? Inte alltid men i vissa scener känns det som att han är ofokuserad, ännu dummare än vanligt (om det nu ens är möjligt) och väldigt yr. Som om han återvänt till heroinet. Kanske för att dämpa våndan som Adrianas frånfälle skapat? Jag hoppas verkligen att Christopher får spela en större roll längre fram i säsongen, han är trots allt den karaktär jag känner mest för efter Tony.
Jag tror att Chrissy och Silvio är de enda som kommer stå kvar vid Tonys sida när allt faller samman (vilket vi får hoppas att det gör, för sönderfall = bra TV).
Nästa avsnitt: Chrissy does Hollywood? Som bäddat för dråpligheter, med andra ord.

Meadow. Hon börjar äntligen bli en intressant karaktärer på riktigt. Inte nog med att Jamie-Lynn Sigler numera är så snygg att varenda man som träffar henne tappar andan, hon har utvecklats avsevärt som skådis också. Och nu verkar hon få en egen, vettig arc i och med hennes anställning på den där advokatbyrån eller vad tusan det ska föreställa. De vet alltså vem hon är? Vågar man gissa att Meadow på något sätt kommer bli kopplad till sin pappas "affärer" framöver?


Nej, nu orkar jag inte mer. Har knappt börjat och det är redan ganska långt. Det finns mycket att prata om. Sopranos är en tät, nyanserad och oerhört tänkvärd serie och man kan, mer eller mindre, dissekera varenda scen. Vårens bästa TV är det också.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav The Buffster » tor apr 20, 2006 12:28

RalfiParpa: Underbara kommentarer, :lovebunny:

Håller med om allting i princip. Särskilt när det gäller Christopher. Att han kanske har börjat använda droger igen för att dämpa sorgen efter Adriana (jag skulle fan behöva någonting för att dämpa sorgen efter henne) var en mycket intressant teori.

Att det blir Silvio och Christopher (mina favoriter) som står bredvid Tony räknar jag också med. Det är väl dom två som har varit allra mest lojala.

Vårens bästa TV utan tvekan.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav A bear » tor apr 20, 2006 13:32

RalfiParpa skrev:The Sopranos 6x06Meadow. Hon börjar äntligen bli en intressant karaktärer på riktigt. Inte nog med att Jamie-Lynn Sigler numera är så snygg att varenda man som träffar henne tappar andan, hon har utvecklats avsevärt som skådis också. Och nu verkar hon få en egen, vettig arc i och med hennes anställning på den där advokatbyrån eller vad tusan det ska föreställa. De vet alltså vem hon är? Vågar man gissa att Meadow på något sätt kommer bli kopplad till sin pappas "affärer" framöver?

Håller med om vartenda ord, i princip. Om la famiglia, kärndito: Vi har ju fått ett antal antydningar i säsongen att både Carm, Meadow och AJ är på väg att ta en mer aktiv del i familjens arbete; Carmela tjallar på Vito och Paulie till Tony, Meadow tar otvetydigt maffians sida i grälet med Finn och stämplas som sin fars dotter, och AJ ("Most likely to succeed") hotade ju mörda Junior... samtidigt som Tony verkar mer och mer kluven inför jobbet. Tänker även på Carms samtal med Dr Melfi för ett par avsnitt sedan. Var ska det sluta? Vi har hittills haft åtminstone två små-arcar (hansomhängdesig och Vito) som handlar om omöjligheten att ta sig ut ur maffian... vad skulle hända om Tony bestämmer sig för att göra det?

The Buffster skrev:Att det blir Silvio och Christopher (mina favoriter) som står bredvid Tony räknar jag också med. Det är väl dom två som har varit allra mest lojala.

Silvio, absolut. Men Chris? Han har ju trots allt sagt emot Tony ett antal gånger redan, vi har hans "You owe me"-tal på sjukhuset som jag fortfarande tror kommer att bita honom i häcken... Chris är lojal, men i första hand mot Chris. Jag tror definitivt det finns en punkt där han skulle kunna svika Tony - eller Tony svika honom.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav The Buffster » tor apr 20, 2006 13:51

A bear: Angående Christopher... En bra poäng i och för sig. Men jag tror nog ändå att Chris skulle vara lojal mot Tony när det kommer till kritan. Att säga emot Tony (som säkerligen kan straffa sig) är inte riktigt samma sak. Han kom ju faktiskt till Tony med Adriana. Fast ja, vad vet jag. Du har onekligen rätt i att Chris nog i första hand är lojal mot sig själv.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav A bear » tor apr 20, 2006 14:09

The Buffster skrev:A bear: Angående Christopher... En bra poäng i och för sig. Men jag tror nog ändå att Chris skulle vara lojal mot Tony när det kommer till kritan. Att säga emot Tony (som säkerligen kan straffa sig) är inte riktigt samma sak. Han kom ju faktiskt till Tony med Adriana. Fast ja, vad vet jag. Du har onekligen rätt i att Chris nog i första hand är lojal mot sig själv.

Jo, han skulle definitivt bli en av de sista som överger Tony, inget snack om det. Bara knappast den allra siste, det är han för självisk (och för korkad) för. Hela kulturen i serien bygger ju på respekt och lydnad, och just nu är Chris inte speciellt respektfull. Jag tror knappt han märker det själv, men...

En möjlighet är ju att han förråder Tony av misstag - typ råkar kläcka ur sig lite för mycket inför sina FBI-kompisar eller så. Fan, det finns många saker som skulle kunna hända här.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav RalfiParpa » tor apr 20, 2006 14:40

The Buffster: Tack. :)

A Bear: Du tog upp saker jag tänkte skriva om, och till och med började skriva om men sedan strök för att jag inte orkade skriva om dem. Så, ja, här är fortsättningen.


A Bear skrev:Silvio, absolut. Men Chris? Han har ju trots allt sagt emot Tony ett antal gånger redan, vi har hans "You owe me"-tal på sjukhuset som jag fortfarande tror kommer att bita honom i häcken... Chris är lojal, men i första hand mot Chris. Jag tror definitivt det finns en punkt där han skulle kunna svika Tony - eller Tony svika honom.


Okej, nu ska jag försöka förklara det här som jag ser det. Det kommer nog inte låta vettigt för fem öre men bear (heh) with me.
Både Silvio och Chris kommer stanna, men av helt olika skäl.
Silvios lojalitet ligger hos - hur ska jag säga det - branschen? Givetvis hyser han även stor respekt för Tony och de beslut han fattar men i slutändan stannar han därför att han är bossens consigliere, och så länge bossen andas är Silvio där vid hans sida - precis som en consigliere ska vara.
Silvio är maffiakonservativ, han vet vad hans roll är och han vet att om Tonys mur börjar spricka så är det inte bara Tonys fel - det är även hans eget.

Chris, å andra sidan, har ingen som helst respekt för "branschen". Det är bara hans livsstil (som han egentligen hatar) och han har aldrig fäst någon heder vid någon Maffia-företeelse (vilket Silvio förstås gjort). Chrissy har emellertid en outplånlig personlig lojalitet mot Anthony Soprano, som tillkommit efter deras år av gemensamma prövningar. Detta är ömsesidigt. Tony och Chris har ett starkt band som visserligen inte alltid syns när affärer behöver göras eller när hela gänget sammanstrålar i deras "social club", men när skiten eskalerar är det precis det bandet som kommer rädda Chris, som det gjort så många gånger förut.
Att Chris just nu beter sig lite respektlöst gentemot Tony har nog sin förklaring. Det kan förstås bero på att han faktiskt går på heroin igen vilket skulle innebära att han förlorat den lilla taktfullhet han hade; kanske beror det på att Chris skyller Adrianas död på Tony och vill ha en ursäkt eller någon form av återbetalning, eller kanske bara Tonys medlidande och beklagan. Jag tror Chris fastnat i kvicksand och det kan sluta illa för honom - men jag tror även att Tony kommer dra upp honom ur gyttjan, oavsett hur skitiga hans egna händer blir.

De behöver helt enkelt stycka en affärspartner i tupé igen så de kan bonda och tala ut. Heh.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » lör apr 22, 2006 23:03

Okej, jag ligger lite efter, men 6.05......och framförallt den sista scenen, får mig att fundera över om inte den här serien fortfarande bara blir bättre och bättre hela tiden. Denna diskussion kring "manlighet" och allt vad det innebär, som kommer till en brytpunkt i de sista scenerna med Johnny Sacks sammanbrott, Vitos avslöjande och Tonys behov av att bevisa sin status trots kostnaden... fullkomligt mästerligt!

6.06 nu.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » sön apr 23, 2006 12:38

Efter 6.06 känns det än mer som att det här bygger upp för att bli Sopranos bästa säsong någonsin. Vilket inte direkt säger lite. Hur jävla otippat var inte det?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » sön apr 23, 2006 19:38

Fyra timmar Sopranos. Det finns sämre sätt att spendera en söndag på.

S6 kommer sannolikt inte stanna kvar hos mig särskilt länge, för det har ingen av de andra gjort, men det går inte att förneka vilken oehörd jäkla kvalité det är på den här serien. Sopranos hamnar aldrig på min bästa serie-lista, men just nu, för stunden, är det ofta så tokbra att jag inte vet var jag ska ta vägen.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » sön apr 23, 2006 20:14

adolvsson skrev:Sopranos hamnar aldrig på min bästa serie-lista, men just nu, för stunden, är det ofta så tokbra att jag inte vet var jag ska ta vägen.


That don't make no sense... Sopranos är för tillfället på väg högre upp på min Topp 10.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » sön apr 23, 2006 20:38

caffeineaddict skrev:That don't make no sense...

Makes perfect sense to me. Jag gillar karaktärerna (eller i alla fall dom flesta, Paulie kan jag klara mig utan... satans drama-queen), produktionskvalitén är alltid skyhåg, det är spännande, jag är nyfiken på vad som ska hända, det är välgjort så man storknar. Men! Den saknar den känslomässiga kopplingen som krävs för att jag verkligen ska kunna binda mig. Jag kan inte relatera. Jag bryr mig, när allt kommer till kritan, bara för stunden.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Off » sön apr 23, 2006 20:42

adolvsson skrev:
caffeineaddict skrev:That don't make no sense...

Makes perfect sense to me. Jag gillar karaktärerna (eller i alla fall dom flesta, Paulie kan jag klara mig utan... satans drama-queen), produktionskvalitén är alltid skyhåg, det är spännande, jag är nyfiken på vad som ska hända, det är välgjort så man storknar. Men! Den saknar den känslomässiga kopplingen som krävs för att jag verkligen ska kunna binda mig. Jag kan inte relatera. Jag bryr mig, när allt kommer till kritan, bara för stunden.


Med ett enklare uttryck: It's HBO.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » sön apr 23, 2006 20:47

Okej då. ;) Personligen finner jag huvudkaraktärerna tokigt involverande och komplexa, och även de bikaraktärer som inte är de mest komplexa ofta väldigt underhållande. Det faktum att Paulie är en sådan extrem pucko-dramaqueen gör honom till en av de mest underhållande karaktärerna på TV. Han är som en våldsam, svärande, fördomsfull version av GG-Kirk. :P

Sedan har bikaraktärerna ett sätt att smyga sig på och rätt vad det är upptäcker jag att jag bryr mig sjukt mycket om dem utan att jag knappt har märkt hur det hände:

T.ex. Big Pussy i säsong 2, Bobby Baccala och nu Vito.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » sön apr 23, 2006 20:58

Off skrev:Med ett enklare uttryck: It's HBO.

Absolut. Snygg sammanfattning, jag satt och tänkte nåt liknande när jag skrev, men orden tog överhanden.

caffeineaddict: Mitt förhållande till Paulie är... komplext. Jag gillar att hata en del karaktärer, det behövs, men samtidigt skulle jag inte bli det minsta ledsen om någon äntligen beslöt sig för att ge Paulie ett nackskott. Eller en rejäl misshandel ut ur serien. Det är en bra karaktär, men jag skulle inte sakna honom. Kanske har det helt enkelt blivit lite för mycket Paulie för undertecknad. Dramaqueenfasonerna var underhållande till en gräns, now move the fuck on, typ.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav RalfiParpa » mån apr 24, 2006 8:13

Hmm.

The Sopranos 6x07
Jag kan väl inte påstå att Artie-storyn var den mest fängslande jag sett men med tanke på att serien ändå har en "ett Artie-avsnitt per säsong"-kvot att fylla var det väl lika bra att få det undanstökat.

Christopher i Hollywood gick inte riktigt hem hos mig. Jag har aldrig gillat när Sopranos gör såna där jobbiga meta-hollywood-utsvävningar.

Och i allra största allmänhet var det här avsnittet lite segt och haltande.

Så...utfyllnadsavsnitt? Jo, möjligtvis, men Sopranos medel är fortfarande så löjligt hög att det aldrig kan bli sämre än "bra".
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav The Buffster » mån apr 24, 2006 11:25

caffeineaddict skrev:Sopranos är för tillfället på väg högre upp på min Topp 10.

Plats 3 på min Topp 10 och resterande avsnitt av säsong 6 ska vara fruktansvärt dåliga (vilket ingenting pekar på) samtidigt som det kommer en helt ofattbart bra ny serie för att det ska ändras.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav A bear » mån apr 24, 2006 20:53

6.07
Som Ralfiparpa gissade efter förra: Christopher är tillbaka. Trillar av vagnen, skrämmer livet ur Sir Ben när han ska försöka fjäska för honom, spöar upp Lauren Bacall...! Storyn i sig var väl sisådär - det här är väl så nära Sopranos kommer att göra ett standalone-avsnitt - men som ett första tecken på att Chris är på väg att spåra ur funkar det fint.

Och vi fortsätter med det där att tappa respekt och kontroll. Chris underhuggare stjäl från Artie, och kommer - någon blåtira undantagen - undan med det.

Vito är dead meat, så mycket står väl klart. När hans egen svåger kräver att han avrättas så...

Men det känns som om det lades lite väl mycket bara för att få in gästskådespelare (om än fantastiska sådana - LAUREN FUCKING BACALL!) i stället för att avancera några av de trådar som byggts upp hittills under säsongen. Väntar fortfarande på att något ska hända runt Meadow, AJ och Carmela. Väntar fortfarande på en konfrontation med NY-gänget (veckans mord måste få några konsekvenser). Väntar fortfarande på Tonys vara eller inte vilja vara. Väntar fortfarande på att något ska hända med araberna. Etc etc etc. Inget av det där fördes egentligen en millimeter framåt i det här avsnittet.

Säsong 6 kommer att detonera, det håller jag mig fast vid likt en frusen och fattig unge dagen innan julafton. Men det får gärna börja fräsa om stubinen snart. Det här är fortfarande jävligt bra, men det går lite på tomgång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Off » mån apr 24, 2006 23:12

6x07
Ett mellanavsnitt efter den lysande inledningen på säsongen. Har aldrig brytt mig särskilt mycket om Artie och nu var jag mest förbannad på honom avsnittet igenom. Skönt att Christoffer fick Adrianaursäkten tillbakakastad i ansiktet, nu kan det nog börja spåra ur på riktigt för honom.

Aja en parantes i sopranosvärlden som sagt, dags att skutta vidare till nästa avsnitt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav The Buffster » tis apr 25, 2006 17:40

6.07 Har egentligen inte så mycket att tillägga. Helt klart ett mellanavsnitt. Fast med Lauren Bacall och en urspårad Christopher så klagar jag ändå inte och Sopranos lägsta nivå är som vanligt löjligt hög. RalfiParpa hade rätt om att Chris använder droger igen, då vet vi att vad som helst kan hända. Bra.

Eller jo lite måste jag ändå klaga, Artie är nästan för jobbig ibland. Han ska alltid ställa till det för sig. Eller ja, det kanske inte riktigt bara var hans fel men ändå. Sen så finns det ju som A bear nämner många intressanta trådar att följa upp, och då ställer jag mig lite tveksam till att ett helt Artie avsnitt är nödvändigt. Författarna borde knappast ha brist på bättre idéer.

A bear skrev:Vito är dead meat, så mycket står väl klart. När hans egen svåger kräver att han avrättas så...
Antagligen har du rätt. Fast Tony verkar ju inte lika säker på det är rätt väg att gå. Men och andra sidan är det nog inget som Phil (som jag verkligen inte gillar) lär bry sig om.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav A bear » tis apr 25, 2006 20:35

The Buffster skrev:
A bear skrev:Vito är dead meat, så mycket står väl klart. När hans egen svåger kräver att han avrättas så...
Antagligen har du rätt. Fast Tony verkar ju inte lika säker på det är rätt väg att gå. Men och andra sidan är det nog inget som Phil (som jag verkligen inte gillar) lär bry sig om.

Just därför, tänker jag. Vad händer om Phil (New York) whackar Vito (impopulär men dock New Jersey) mot Tonys uttryckliga vilja...? Hamnar inte Tony då i en situation där han antingen måste gå emot sina egna och kaxa upp sig emot NYC, eller vika ner sig och erkänna att Phil o gänget har rätt att göra vad de vill...?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav The Buffster » ons apr 26, 2006 9:46

A bear skrev:Just därför, tänker jag. Vad händer om Phil (New York) whackar Vito (impopulär men dock New Jersey) mot Tonys uttryckliga vilja...? Hamnar inte Tony då i en situation där han antingen måste gå emot sina egna och kaxa upp sig emot NYC, eller vika ner sig och erkänna att Phil o gänget har rätt att göra vad de vill...?

Det är nog vad som kommer att hända och Tony sätts oneklignen i en svår sits. Ska bli väldigt intressant att se vad som händer. Inga mer utfyllnadsavsnitt, jag vill ha nästa vecka nu!

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav RalfiParpa » mån maj 01, 2006 10:12

The Sopranos 6x08
Jag skrek åt Tony att sluta och för en gångs skull lyssnade han. Min hjälte. Det där med skjortknapparna var bara för fint.
Bra avsnitt.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Off » mån maj 01, 2006 12:41

6x08
Scenen mellan AJ och Tony var helt fantastisk.

Jag var ganska säker på att det var dags för grabbarna att hitta Vito men det verkar inte vara särskilt högt upp på listan över saker att göra just nu. Nu börjar fler och fler bli irriterade på Tony iom Vitosituationen och försäljningen av kycklingstället så en maktkamp kanske inte är så långt borta.

Ännu en gång, Tony och AJ ojojoj.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav The Buffster » mån maj 01, 2006 13:34

6.08 Yay! Det här var riktigt bra. Trodde också att det var dags för dom att hitta Vito i det här avsnittet, men jag gillar att dom istället valde att visa ännu mer av hur han kämpar med sin situation. Så synd tycker jag om honom och jag är så imponerad av hur dom har lyckats göra honom till en sån bra karaktär. Och så hemskt kommer det att bli när dom tillslut får tag på honom. För så kommer det ju att bli, jag ser ingen annan utväg.

AJ fick mycket utrymme och det var också uppskattat. Som Off nämnde, scenen mellan honom och Tony, jävlar!

Gillade givetvis också det med skjortknapparna. Fint.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron