The Sopranos

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » tor aug 14, 2008 20:57

(spoiler 5.13) Jag förväntade mig något stort. Precis som 5.12 fast ännu bättre, ännu maffigare och ännu tyngre. Mycket vill ha mer naturligtvis. Även om 5.13 aldrig blir riktigt lika explosionsartat så är det en grymt bra helhet. Säsongen rundas av. Synen på familjen ställs i fokus, ledarskap och makt är besvärligt, man får lösa situationer som uppstår och ibland är priset hiskeligt högt. Tony, frusen, blöta skor och trasig jacka står och knackar på Carmela för att komma in....det är ett bra slut på säsongen. Sliten men ändå kunna dra en lättnadens suck.

Jag känner mig redo att ta mig an den sista säsongen.....bitterljuvt naturligtvis.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav caffeineaddict » fre aug 15, 2008 3:10

Tobbe: Gud så härligt det har varit att läsa dina kommentarer och jag vill verkligen att du ska veta att det uppskattas. Önskar bara att jag hade varit lika duktig själv under omtitten av S5. Hoppas verkligen du fortsätter med liknande kommentarer under S6 (som IMHO kanske faktiskt är seriens starkaste).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » fre aug 15, 2008 19:24

Fuggetaboutit! Jag hoppar på S6-tittandet så att åtminstone den första och sista säsongen sågs semi-synkroniserat. Det är trots allt en av de bästa TV-säsonger som producerats.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » fre aug 15, 2008 22:15

Jag borde nästan göra samma sak. Om man bara hade råd att köpa S6, Part Two på DVD. Annars får det väl bli HD-rippar.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » lör aug 16, 2008 0:38

(spoiler 6.01) I början. Kände mig som ett naivt litet barn när Adriana skymtade förbi. Jag vet inte riktigt varför jag inte har skrivit så mycket om Adriana/Christopher, jag minns inte så mycket detaljer, men jag blir påmind om vilket jävla par det är. Alla utbrott, allt snyftande, allt bedjande, allt så jävla destruktivt....och alltid...återfanns hon där vid sidan. Men 6.01, bra naturligtvis. Återigen, familjen, enligt Tony, som han berättar för AJ i avsnittet, enda som räknas. Alla andra kommer för eller senare att bedra en, sagt av någon som mer eller mindre känner sig bedragen av sin egen mor. Jag trivs faktiskt rätt rejält med att Carmela och Tony har återfunnit varandra. Bara detta med sushi resturangen, och hur Carmela reagerar när Tony har varit där ensam :D

caffe skrev:Tobbe: Gud så härligt det har varit att läsa dina kommentarer och jag vill verkligen att du ska veta att det uppskattas. Önskar bara att jag hade varit lika duktig själv under omtitten av S5. Hoppas verkligen du fortsätter med liknande kommentarer under S6 (som IMHO kanske faktiskt är seriens starkaste).


Ibland känner man för att skriva....även om man knappt har något att skriva om. Ibland är det tvärtom.

Jag har inte heller införskaffat part 2. 299 kostar den på bla. discshop, överkomligt helt klart, och ja, hoppa på S6 tittandet :)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav RalfiParpa » lör aug 16, 2008 13:48

Tob skrev: (spoiler 5.06) Tyckte det var märkligt att man ignorerade händelserna i 5.05 som imo kändes rätt tunga. För övrigt tyckte jag lite synd om Carmela i avsnittet, först allt tvivlande, mer eller mindre påtvingade moraliska frågeställningar från prästen, och sen ändå blir fullständigt ifrågasatt. Inget vidare. Tony (Buscemi), vad hände, jag försöker få ihop hans totala vändning i detta avsnittet på ett vettigt sätt. Genom pengarna och spelandet insåg han att det är inte värt att arbeta som en vanlig medborgare, när Kim gick innanför dörren rann bägaren över och uppbyggd frustration släpptes lös? Tony (Buscemi) insåg att...den hederliga medborgaren minsann inte är vad han är.


"Sentimental Education" är ett väldigt underskattat avsnitt. Jag gillar fortfarande de direkta avsnitten vars rena dramatiska styrka kan uppfattas och uppskattas redan vid första titten ("Long Term Parking") men The Sopranos är en serie att se om och om och om. Under min omtitt märkte jag att det var de där lite försynta avsnitten, med den där subtila, underförstådda genialiteten som jag uppskattade mest. Och "Sentimental Education" är ett sådant avsnitt.

Jag ska försöka redovisa, förhoppningsvis på ett inte alltför osammanhängande sätt, varför jag tycker att det är så genialiskt.

(spoiler The Sopranos 5.06) För det första: det är ett avsnitt centrerat kring Carmela och Tony B! Två underbart mångfasetterade, mänskliga, ärligt skrivna och rent berättarmässigt väldigt flexibla karaktärer. Deras respektive berättelser, hur disparata de än kan verka vid första anblicken, är egentligen inte så olika: här har vi två människor i sena medelåldern som vill börja på nytt och upptäcker hur svårt personlig förändring kan vara. Carmela, efter 20 år som en maffiahemmfru, är nu alldeles ensam. Hennes barn är vuxna och hon har inte längre något hushåll att sköta. Som den intelligenta och kapabla kvinna hon ändå är planerar hon nu att äntligen ta sin mäklarexamen och, kanske, bara kanske, börja dejta. Då träffar hon Bob. Tony B, å sin sida, har nu avtjänat ett nästan 20 år långt fängelsestraff - notera parallellen redan här - och vill nu tjäna pengar på det ärliga sättet. Då får han ett affärserbjudande från sin chef och med pengarna han av en ren slump kommit över bestämmer han sig för att starta en massagesalong.

Det här är goda förutsättningar men vad vi sedan får bevittna är inget annat än tragiskt. Först kommer förstås hoppet: Carmela och Bob upptäcker genast att de har kemi och Tony Bs affärsangelägenheter går till en början riktigt bra. Men redan tidigt märks det att personerna som ska lotsa de här två vilsna italienska existenserna till ett nytt liv kanske inte är idealiska för dem: precis som Carmela inte alltid förstår Bob när han docerar finns en liknande språkförbistring mellan de tilltänka affärskumpanerna Tony B och Kim. Allt är frid och fröjd så här långt men snart börjar det förflutna göra sig påmint: Carmela börjar, på samma sätt som hon alltid gjort med Tony, manipulera Bob för att få saker och Tony B får besök av sina yngre, rikare gangsterkusiner (som förresten drar samma dumma skämt i en av seriens roligaste scener som också är talande för lika Tony och Christopher trots allt är).

Nu börjar spänningarna växa. Bob konfronterar Carmela och deras förhållandet får ett abrupt slut. Det är min fasta förvissning att Carmela verkligen gillade Bob och aldrig försökte manipulera honom - åtminstone inte avsiktligt, det var något som hände helt undermedvetet. Tony B blir alltmer frustrerad och avundas sina kusiners till synes kravlösa tillvaro, som dessutom verkar vara mer lukrativ. Nu sitter han grensle på stängslet. Istället för att helhjärtat ägna sig åt sin salong börjar han spela och förslösar sina affärspengar på spel och kläder. Sedan, såklart, slutar det med att han misshandlar Kim och ger upp byggandet av sin salong och sitt nya liv. Fontänfisken som ligger och sprattlar i salongen efter sammandrabbningen - jag ser det som en symbol för Tony B: han har hittat en egen liten fristad men kastas ut ur den och är nu dömd.

I båda karaktärernas fall leder misslyckandet till regression. Carmela ligger och snyftar i sin säng och hennes pappa måste trösta henne - hon regredierar till tonårsflickan hon var innan hon gifte sig med Tony. Tony B är nu tillbaka i tidiga tjugoårsåldern, precis där han var innan han blev insydd: han är en arg, ivrig mobster som vill visa vad han går för. Nu är Carmela en hemmafru utan ett hem att ta hand om och Tony B en mobster utan territorium eller makt.

Båda återvänder till Tony Soprano.


Personlig förändring är svårt, uttrycker det här avsnittet på ett vuxet och sofistikerat sätt - ett återkommande tema genom hela serien, i synnerhet S6. Det där är inget annat än genialiskt historieberättande, även om det ibland behövs annotationer för att förstå allt. Samtidigt som inte så mycket händer händer allt. Vad som händer med Carmela och Tony B i säsongsavslutningen, "All Due Respect," är alltså helt följdriktigt ( (spoiler The Sopranos 5.13) Tony B blir mördad och Carmela väljer att ta tillbaka Tony).

Jag säger inte att min tolkning på något sätt är mer "rätt" än någon annans men det är så här jag ser på det här lilla mästerverket till, tja, mellanavsnitt. Det är Matthew Weiner, numera känd och erkänd för Mad Men, som skrivit det men jag misstänker att Chases fingeravtryck finns över hela avsnittet. Problemet - om det finns något - är att det nästan är för tröstlöst och dystert, och på ett så underförstått sätt dessutom. Men whaddayagonnado?

EDIT: Rättar stavfel när jag hittar dem.
Senast redigerad av RalfiParpa mån aug 18, 2008 23:07, redigerad totalt 6 gånger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Tob » lör aug 16, 2008 17:13

Väl skrivit Ralfi.

(spoiler 5.06) I stora drag, i egenskap av förstagångstittare naturligtvis, så håller jag med om din tolkning. En sak jag tänkte på är på vilket sätt Carmela respektive Tony B betraktas. Med personlig förändring som utgångspunkt så ser jag det lite som Carmela vill förändra sig till något hon egentligen vill/är. Något betydligt mer självständigare än vad rollen som maffiaboss innebär. Tony B å andra sidan, vill förändra sig till något han egentligen inte vill/är, en självständig egenföretagare. För jag gjorde ingen koppling riktig mellan Carmela och Tony B när jag såg avsnittet.

Såg tidigare 6.02. Tokigt bra.

(spoiler 6.02) Jag hade nog inte kunnat önska en bättre utveckling av Tonys skottskada. Lugnt och behagligt berättat. Familjemedlemmar som är förstörda varvat med komadrömmar som jag antar kommer säga en del om resten av säsong 6. Tony som i drömmen inte är Tony utan någon annan, och denna annan har alzheimers. Något jag annat jag kom att tänka på är användandet av just familjen under säsong 6, framförallt Meadow och AJ då, skall detta bli första gången under serien som man lyfter fram dem lite mer. Jag välkomnar det isf.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav RalfiParpa » lör aug 16, 2008 17:56

Tob skrev:Såg tidigare 6.02. Tokigt bra.


Sanna ord, ett av mina favoritavsnitt. 6.03 fortsätter på samma sätt men fokuserar på den andra familjen och hur de hanterar situationen med Tony (notera att Christopher mest är med i 6.02). Jag borde nämna att seriens tempo ungefär här blir ännu mer eftertänksamt, lugnt och kontrollerat, och då är ju inte serien 24 i vanliga fall heller.

Det här säger jag bara om 6.02:
"I mean, I'm 46 years old. Who am I, where am I going?"
"Join the club."


Många är vi som har varit där. Så även jag, och jag är ändå inte hälften så gammal som Tony är i serien.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Tob » mån aug 18, 2008 23:43

(spoiler 6.04) Tony Soprano tycks gå mot en förändring och det finns en scen då Tony deklarerar att vad skönt det skulle vara att tro på något. På riktigt alltså. Genom hela serien har det kännts som Tony vill tro på familjen, men aldrig riktigt vågat, vart rädd för sanningen som bara har lett till ångest och depressioner. Att det sedan är Junior som skjuter honom, att bägge "familjerna" rasar samman på något sätt, vad är det att tro på egentligen? Tony känns inte uppgiven, upplyst kanske, vad den "nya" Tony skall innebära är jag nyfiken på.

Paulies liv är en enda stor lögn. Känns som det kan gå hur illa som helst. Jag tycker det är jätteintressant om Paulie har (första gången? om man bortser från "mor" på ålderdomshemmet) fått en mer personlig storyline. Missförstå mig rätt, Paulie är en fantastisk karaktär, eller snarare roll kanske med sin rappa och ofta hysteriskt roliga dialog.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tob » tor aug 21, 2008 23:22

(spoiler 6.06) Givetvis har Tony problem med sin nya livstil. Den haltade redan när han var en krympling, men nu skall han leverera, vara boss och stå över andra. Det går inte riktigt hand i hand med att vara tacksam för vad den stundande dagen har att erbjuda. Har svårt att riktigt bry mig nånting alls om Vito därför faller "hans" del i avsnittet. Fly och upptäcka ett annat samhälle, en annan kultur, men en annan karaktär så hade det kunnat kännas ohyggligt vasst. Nu kan jag inte riktigt bry mig. Tonys ställning är intressantast och hans samtal med Dr Melfi var hysteriskt roligt, i synnerhet när han en extra gång påpekar att det var för endast en kort stund han satt inne :D
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tob » sön aug 31, 2008 13:47

(spoiler 6.08) Betydligt bättre än 6.07 som tillsammans med att min S6, part 2 var restnoterad fick mig att ta ett uppehåll med Sopranos. Gillar nog alla tre delar av storylines som behandlas i avsnittet. AJ, det är en vågad balansgång man gör med honom, han ter sig stundtals som en såpass bortskämd unge att det blir svårt att ta honom på allvar, men jag tycker man lyckas väl och scenen mellan Tony och AJ är verkligen spot on, Its a movie AJ, a movie!. Serien utspelar sig ändå under ett antal år och nånting måste ju hände med AJs mognad och jag tycker mig kunna urskilja nånting där bakom. Panikattacken om inte annat. Andra delen med Tony som åter igen försöker omdefiniera sitt liv och fundera över vad som är av "värde". Tycker att hans ratande av fastighetsmäklaren var ett lyckat grepp. Den tredje delen med Vito tycker jag också fungerade bra, man hade med lätthet kunnat lagt hans storyline bakom sig, men det kändes "bra" att få sen det ur hans perspektiv.

Ett genomgående bra Sopranos avsnitt! :)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Mush » tis sep 23, 2008 11:50

skaffade mig säsong ett dåra och blev överraskad hur underhållande och bra det var. inte tittat igenom ännu men fan va skön de där med änderna. Bara skratt på en gång. De här blir nåt varmt slag i höstmörkret.

håller seren i sig framöver?
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav RalfiParpa » tis sep 23, 2008 12:11

Mush skrev:håller seren i sig framöver?


Ja.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Tob » tis sep 23, 2008 18:02

För kännedom så har jag fortfarande del 2 kvar av säsong 6. Med alla höstpremiärer tillsammans med tokigt mycket på jobbet så tror jag att jag väntar en smula med andra halvan.

RalfiParpa skrev:
Mush skrev:håller seren i sig framöver?


Ja.


Med råge.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav noike » tor okt 30, 2008 14:38

Vet inte om det har postast men boxen är snygg!
Bild
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav RalfiParpa » tor okt 30, 2008 14:50

Det är den. Och dyr.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav noike » tor okt 30, 2008 15:10

RalfiParpa skrev:Det är den. Och dyr.

Verkligen? Trist. Annars brukar ju HBO-serieboxar vara billigare över lag än enskillda säsonger ihop.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav RalfiParpa » tor okt 30, 2008 15:59

noike skrev:
RalfiParpa skrev:Det är den. Och dyr.

Verkligen? Trist. Annars brukar ju HBO-serieboxar vara billigare över lag än enskillda säsonger ihop.


Det beror på var du beställer ifrån. I och med att dollarn är så löjligt hög kostar det skjortan att beställa från Amazon. Och den är inte direkt billig på AxelMusic heller. Men fin är den.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav adolvsson » fre dec 19, 2008 1:50

The Sopranos: Definitive Explanation of “The END”
Skitlång och jätteintressant. Eller jättelång och skitintressant? Hursom, gå förstås inte i närheten om ni inte sett allra sista avsnittet, annars är det bara att rusa på.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav RalfiParpa » fre dec 19, 2008 2:23

adolvsson skrev:The Sopranos: Definitive Explanation of “The END”
Skitlång och jätteintressant. Eller jättelång och skitintressant? Hursom, gå förstås inte i närheten om ni inte sett allra sista avsnittet, annars är det bara att rusa på.


Jag har läst hela tidigare. Vet inte hur jag orkade. Det var informativ och intressant läsning och upphovsmannens rena nit och sakkunnighet är förbluffande. Han verkar ha förstått serien men "definitiva" svar när det gäller Sopranos är fortfarande ett ganska främmande koncept för mig.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav adolvsson » fre dec 19, 2008 2:38

RalfiParpa skrev:Han verkar ha förstått serien men "definitiva" svar när det gäller Sopranos är fortfarande ett ganska främmande koncept för mig.

Det är inte tänkt som ett definitivt svar heller, bara en effektiv och schysst titel. Från en av kommentarerna:
First off, many readers are hung up on the title of the piece. Well, “Definitive Interpretation..” is a catchy title and will get the “asses in the seats”, so to speak. Of course I don’t think its “definitive”. The bottom line is Tony wasn’t shown getting shot so I can never be 100% certain he was killed. However, I am 99% sure that Tony dying is Chase’s personal interpretation of the end of the show. That’s not as catchy of a title but the actual text of the essay makes that point. I’m not David Chase, so the title means nothing. On the other hand, I am highly confident my interpretation is correct.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav XY » sön jan 25, 2009 9:31

Jag tror att jag är klar med serien snart. Har tre avsnitt kvar av säsong 6. Det är väl 6 säsonger? Jag vågar inte googla av rädsla för spoilers. Är lite nyfiken på hur den slutar, och jag vet att många hatar slutet.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav RalfiParpa » sön jan 25, 2009 13:01

XY skrev:Jag tror att jag är klar med serien snart. Har tre avsnitt kvar av säsong 6. Det är väl 6 säsonger? Jag vågar inte googla av rädsla för spoilers. Är lite nyfiken på hur den slutar, och jag vet att många hatar slutet.


Sex säsonger och sista säsongen är 21 avsnitt i stället för 13. Förresten är de fyra-fem sista avsnitten bland seriens allra bästa.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav XY » sön jan 25, 2009 22:52

OK, då är det tre avsnitt som jag har kvar, och dem kommer jag att se inom det närmaste dygnet.

Det känns alltid lite högtidligt att avsluta en TV-serie. Man har levt med den så länge.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav Peppe » mån jan 26, 2009 16:42

Varje avsnitt är en hödtidlig upplevelse. Uppmuntrande med dessa psykopater...
Inga jordskalv där vi bodde ingen frös och ingen svalt
men det skälvde när du rörde vid mig
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 27 apr 2005
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » sön feb 15, 2009 16:31

Tror inte någon postat den här:

Varenda svordom i Sopranos hopklippt till en kortfilm.

27 minuter.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tob » sön jun 21, 2009 23:08

Andra halvan av säsong 6 blev liggandes till nu (?!).

(spoiler 6.17) Måste säga att terapi sessionerna har varit kraftigt underanvända i S6, vilket givetvis har med Tonys ganska snea inställning till det sen hans skada. Så delen med Melphi i 6.17 var väldigt välkommen och jävligt hjärtskärande. En gråtande Tony drar till det i magen. Att ha en cynisk världsbild och en depressiv inställning till livet går väl an om man hanterar det, Tony vet det, AJ vet det inte och Tony är medveten om det. Christophers mord kändes rätt chockerande även om det kanske var vad som krävdes för att han skulle hitta hem och hitta tillbaka till gemenskapen. Genom spriten naturligtvis. AJ kanske har hittat hem också.

Nog det bästa avsnitt i 6b, det är jävligt intensivt nu i alla fall, jag hoppas att jag går mot en seriefinal som heter duga.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tob » sön jun 28, 2009 20:08

Nog har Sopranos blivit lite upphackat för min del. Har sett serien under tre stycken perioder, utspritt på 1 och ett halv år. Det är inte riktigt likt mig och således säger det lite mer om Sopranos som serie. I uppbyggnad framförallt. Vid en sammanfattning så blir den totala avsaknaden av publikfrieri ganska befriande, serien har liksom funnits hela tiden, i hyllan, och litat blint på att jag minsann återkommer. Vilket jag givetvis har gjort, för Sopranos, med sitt tunga karaktärsdrama och sin absurda humor, lär stå sig bra länge som det kanske bästa familjedramat jag har sett.

(spoiler 6.21) Jag älskar slutet. Jag bestämmer att Tony lever. Hans familj(er) lever.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Matt » tis sep 01, 2009 16:35

Är det någon som har Sopranos på DVD? Och vill låna ut till mig?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav caffeineaddict » tis sep 01, 2009 17:16

Matt skrev:Är det någon som har Sopranos på DVD? Och vill låna ut till mig?


Jag. De står i Vårberg, så ta kontakt med Fredrik. Allt utom sjätte säsongen, den har jag med mig upp i norr.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron