av A bear » mån mar 27, 2006 21:17
6x03: bra, men inte riktigt samma tjohokänsla som förra. Visst, här finns jävligt bra grejor - scenen med STEVE FUCKING BUSCEMI t ex - men det kändes lite som ett mellanavsnitt. För min del hade Tony gärna fått ligga i koma ett tag till - jag gillade hans drömscener, och att se kaptenerna börja få panik och slåss om plats är jävligt intressant. Nu kändes det väl stressat. Men ett par intressanta utvecklingar ändå.
- Christopher vill in i filmbranschen igen. Måste säga att hans rekryteringsmetod känns lite kontraproduktiv, men det kanske är så det går till i Hollywood. Men den där manusförfattaren känns minst sagt som en säkerhetsrisk.
- Vitos drömmar krossade, och han sätter sig och mumsar chips igen. Och vad är det med honom och Meadows pojkvän? Har något vagt minne från förra säsongen, nån som kan påminna mig?
- Mer med Silvio, som inte verkar hålla som chefsmaterial.
- Carmela och Dr Melfi kommer varann närmare.
- AJ fortsätter bli intressantare. Hans farbröder kommer på hans planer direkt och avfärdar honom som en lillgrabb som inte förstår bättre, hans mor kommer så nära att förskjuta honom som hon kan (och vi ser henne inte be om ursäkt heller)... och på hans tröja står "Most likely to succeed". Hmmmm.
- Exakt hur bra mår Tony egentligen? Hans första kommentar är "Am I dead" - hmmm, "Is this hell?" någon? Är han tillbaka, eller kommer maktstriden att ökas på medan Tony imiterar Twin Peaks-Leo? Scenen mellan Tony och Tony B vid villan ute i skogen är mångtydig; visst, det är livet efter detta han står på tröskeln till, men han blir också tillsagd att återförena sig med sin familj och lämna affärerna utanför.
Så vem tar ratten? Tony? Möjligen för sjuk, möjligen vill han inte heller. Silvio? Uppenbarligen inte. Vito? Möjligt, men han känns instabil - plus att han är i säng med New York-gänget. Paulie? Herregud.
"There's been a contamination."
"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."
"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01