av A bear » tis jan 20, 2009 0:49
3.01
Japp, HBOs obehagligaste serie är äntligen tillbaka.
Allt går vidare som vanligt; fruarna käbblar, Bill tjänar pengar, Alby är creepy... fast en stor skillnad, förstås: med Roman arresterad är månggiftesfamiljer på allas läppar.
NIKKI: Our way of life is under attack.
Det är just såna här grejer - precis som dopscenen i s1 (?) - som gör Big Love så creepy; de sätter upp familjen Henrickson som den snälla, fina, family values-konservativa motsatsen till de uppenbarligen helt oacceptabla compoundfolket; de vill ju bara leva som de själva vill, det kan de väl få? Och i jämförelsen är det lätt att glömma bort vilken slemmig typ Bill är, vilken sjuk situation alla hamnar i, vad de skickar vidare till barnen. De spelar på tittarnas vilja att vara toleranta. De är ju offren, gubevars.
DON: You can break this filly, I know you can. She doesn't know what she wants - go over there and show her!
Och samtidigt drar ju alla åt olika håll. Margie är det söta och positiva ansiktet utåt både i affärer och kärlek, Nikki slits mellan sin släkt och sin familj och jobbar aktivt på det, och Barb har cancern på väg tillbaka - vilket kunde se ut som ett billigt såpoperagrepp, men som sen ligger där och puttrar i alla beslut, alla överläggningar hon håller genom hela avsnittet.
BARB: We are not turning this into something about you when it's about me. I am in control of my life and I will have a say in the architecture of our family in the hereafter.
Snyggt insmuget där som med alla mormongrejer; när du gifter dig in i mormonkyrkan är det för evigheters evighet; inget "tills döden skiljer er åt". Om Barb dör och Bill gifter sig med nummer fyra efter dess har hon inget att säga till om. Det är ju mannen som är överhuvudet, och fruarna är bihang til honom.
FRANK: You're not modern, you're just broken!
ANA: I'm here. On your terms.
"There's been a contamination."
"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."
"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01