Big Love

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav CheeseGuy » sön maj 13, 2007 16:59

Det jag hann se av serien innan jag tröttnade var verkligen inte någon höjdare. Långsamt, inte ett dugg engagerande och inte ens särskilt roligt. De duktiga skådespelarna och en del intressanta inslag hjälpte inte så mycket.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Illyria » lör jun 09, 2007 3:29

caffeineaddict skrev:S2 börjar måndagen den 11:e juni (alltså tisdagen 12:e för oss), dagen efter Sopranos avslutas. Man kanske borde se ikapp S1 tills dess?

Damn it, hade missat att premiären är 11 juni, trodde det var 17 juni, och nu får jag skynda mig för att hinna se om s1 innan tisdag.

Jag gillade verkligen första säsongen, det är vid en första anblick en väldigt obekväm serie men den växer verkligen. Det är heller ingen serie du egentligen är wow:ad av under ett avsnitt utan det sjunker mer in efteråt. Det är ivarjefall vad jag minns, får se vad jag tycker vid min omtitt.

Jag rekommenderar ivarjefall serien, den ger ett väldigt intressant perspektiv på hur många ser på äktenskap/familjer vs familjen Henrickson som vi får lära känna och sen Henricksons vs galningarna i Juniper Creek.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tob » tis jun 12, 2007 22:58

Big love är tillbaka.

2.01
Stämningen från första säsongen känns igen. Det är lugnt, tillbakadraget och allmänt rätt harmoniskt berättat. Bra säsongspremiär.

För övrigt håller jag med Illyria om beskrivningen av Big Love.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Illyria » ons jun 20, 2007 23:33

Blev klar med min omtitt av säsong 1 förra veckan innan s2 började och det är en lite annorlunda upplevelse att se om säsongen, du är ju redan bekant med alla och den där första reaktionen på hur obekväm serien kan vara med sitt tema finns heller inte där och det var ett rent nöje att se om säsong 1. Gillade jag serien tidigare så gillar jag den än mer nu! Det är verkligen en serie, precis som många andra från HBO, som tål omtittar.

En sak som finns kvar nu under säsong 2 är dock att du inte direkt blir wow:ad under själva avsnittet utan det smyger sig på senare och det är en serie du tänker på under veckan. Så kändes säsongspremiären och jag såg om avsnittet nu i helgen, men mitt första intryck kvarstod. Bra avsnitt, men inte mer än så. Säsongspremiären var okej, hade förväntat mig lite mer av den, men med avsnitt två så känns allt mer än väl back on track. Fantastiskt Big Love-avsnitt, tror det var första gången jag kände mig wow:ad under själva avsnittet också, tänk om det kan forstätta... Big Love ser ut att bli den serie jag mest ser fram emot varje vecka nu under sommaren. Dags för en svensk kanal, utöver Canal+, att köpa in Big Love. För det har väl ingen gjort?

2.01 Tyckte det här var ett bra avsnitt, men det kom inte upp i den nivå jag tyckte serien hade i säsong 1, och efter säsongsfinalen så hade jag väntat mig mer också. Det hade gärna fått vara mer dramatiskt nu när det ändå var så fokuserat på Barb, de kunde tagit det steget längre med att hon faktiskt tänkt lämna familjen, och det kändes mer som en s1-wrapup och inte så mycket nytt som jag hade velat se kicka igång säsongen, men det fanns ändå vissa intressanta och bra detaljer som spelades upp. Hur Roman pressar Joey t ex och sen är det intressant hur ingen av fruarna vill vara gift med Bill utan de andra fruarna. Såg om avsnittet i helgen och det förändrade inte min uppfattning, dock hade jag inte helt hängt med i att det var Nicki som skickar Hummern efter hon på företaget. Och Bill är en riktig skitstövel egentligen, one track mind utan en närmare tanke på t ex Barb, vad reklamkampanjen kan medföra osv.

2.02
Det här avsnittet kickade igång säsongen mer än premiären och var otroligt bra. Allt som pågår är mycket intressant och det (alla storylines) spelas upp fantastiskt bra. Det lilla som presenterades i premiären kom fram ännu mer, det här var lite mer av vad jag hade väntat mig i premiären, kanske att de hade kunnat spelat upp Joeys förfall redan där. Roman lyckades verkligen lura in Joey, och den där planteringen av bandet med inspelningen lär säkert komma tillbaka. Den är ju bevis mot Bill. Kan säkert bli extra knivigt nu när Joey "erkänt" för polisen också.
Albys musikval, Tainted Love blastas i Hummern. :hehe Och givetvis kan han inte låta det vara utan går till polisen med förgiftningen. Jag börjar verkligen tveka på om det faktiskt var Roman som ringde in och avslöjade dem, det verkade så tydligt i säsongsfinalen, men nu vet jag inte. Rhondas telefonsamtal till Barb fick mig också att undra, men om det inte var Roman, vem var det?
Intressant att få se Margies första besök i Juniper Creek, givetvis tog hon chansen när den presenterade sig och Bill inte kunde säga nej, och Lois är som vanligt väldigt underhållande, samtidigt som vi ser andra sidor av henne också.
Sarah och den där ex(?)mormonen vet jag inte vad jag ska tro om, ska det föreställa hennes nya tio år äldre pojkvän? Heather/Mac var med i en scen! Men ingen Cassidy i det här avsnittet, jag önskar mig en Macassidy-scen senare under säsongen... :sigh
Margie är alltid lika rolig när hon råkar säga shit. :D


(kopierad text från Tv-land, orkade inte ändra smilies)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Illyria » lör jul 14, 2007 1:51

203
Äntligen tas "förhållandet" mellan Ben och Margie upp, long overdue, älskar Margies reaktion på när Barb tar upp det och det ser ju rätt fel ut utifrån, men Margie ser sig själv bara som mamman. Gillar verkligen Margies karaktär överlag och Ginnifer Goodwin spelar henne perfekt. Och vi fick en lång scen med Kyle, fast jag förstår inte riktigt vad Bens intentioner med Brin är. Vill han dumpa henne eller försöker han få henne att bli hans första fru?

Rhonda har rymmt igen, förhoppningsvis mer med henne i nästa avsnitt då, men jag funderar alltid på om hon har någon baktanke. Vill hon bli Bills fjärde fru eller är en en spion skickad av Roman? Tror mest på att hon vill bli fri, men hennes luriga look på slutet med Barb innebär något.

Så det var verkligen Roman som ringde, om vi ska tro Alby, och vi såg ju honom ringa så det måste vara han. Och när det ett tag nästan verkade lungt med Roman så börjar det ta fart igen. Rhonda flyr till Hendriksons, Bill tänker inte rösta, Joey sitter fortfarande inne och nu tänker Bill köpa det där företaget framför näsan på Roman. Maktspelet som pågår är väldigt intressant, i det här avsnittet tvingas Nicki göra ett val också. Intressant hur hon verkar veta att Alby är gay, och Alby kan väl inte annat än fly fältet nu när han vägrade lyda Roman (and who can blame him). Nicki och Alby har ett intressant förhållande också, äntligen har de väl båda insett att de inte har någon egentlig makt utan bara är brickor i spelet för Roman.

Adaleen på picknicken när hon gick och förklarade hur hon är släkting med andra och sig själv på samma gång var både creepy och underhållande. :eek:

Inte ett wow-avsnitt som förra veckan, men ändå väldigt bra. Det kändes som det inte riktigt vävdes ihop så bra med hur förra slutade, det blev väldigt tvärt med så mycket i Juniper Creek. Ska definitivt se om avsnittet också, tror det kan vara ett sånt som växer vid en omtitt.

Något intressant: Bill är lätt den tråkigaste karaktären i hela serien och i familjen är det fruarna och Sarah som ger mest, och Juniper Creek är och har långt mer underhållande och bra karaktärer än Bill.


204
Hur genomtänkt var det av Marge när hon sa att hon är surrogatmamma, vad händer sen när hon får barnet och ska behålla det? ;) Kan bli intressant att se hur iblandande grannarna (Pam) blir i det här, de kan ju inte få barn själva.
Gillar hur Margene verkligen är arg och på Nikki att berätta sanningen, men så fort hon inser sanningen så är hon där direkt och hjälper Nikki. Samma med att Barb backar Nikki när det verkligen gäller.

Varför följer Alby efter just Sarah? Jag gillar Alby som karaktär, speciellt efter allt som hänt i JP nu, men i vissa scener är han bara för creepy. Sarah och hennes nya pojkvän har blivit mer intressant än jag trodde det skulle bli också, speciellt scenerna när Heather synar honom. :P Inte för jag håller med Heather ett dugg med hennes underliga värderingar, men hon är en underhållande karaktär.

Lois är en härlig karaktär, hur hon försöker få Wanda att mörda åklagaren. :twisted:

Rhonda ställer verkligen till med problem och hur allt tillslut kommer fram om avslöjandet och scenen när Adaleen avsäger sig Nikki, men sen ändå gör något väldigt viktigt för henne och hela familjen när hon förstör bandet. Bill är verkligen ute på tunn is här också, och inget berättar han för familjen "för att inte oroa dem". Tycker inte han är speciellt klipsk och dessutom väldigt egotistisk. På slutet när han kommer hem tror han fruarna är oroliga för honom och Joey och det handlar om något helt annat.

Det här var lite av ett mellanavsnitt för mig, men ändå med en hel del starka scener och intressant utveckling. Speciellt hur avsnittet är planerat och hur allt spelar ut tillslut.


205
Riktigt bra avsnitt och det är kul att Amanda Seyfried har fått mer att göra med Sarah, tycker hon spelar henne lysande, och som extra bonus får vi scener med Amanda och Tina också. Jag förstår att Sarahs förstaval inte är Heather i den här situationen, inte pga Heather, men att hennes pappa är state trooper. Sarahs pojkvän har verkligen hamnat mitt i massa polygamidrama och det var säkert inte vad han väntant sig. Heathers kommentar om hans skivsamling var rolig också, hon hade inte hört talas om någon av artisterna men hon var minsann väldigt insatt. :P Rhonda är helt crazy också, men jag kan inte tycka illa om henne ändå. Intressant karaktär, hon är som en yngre och värre version av Nikki, och hon lär sig aldrig heller.

Joey: Where's Wanda?
Lois: I had her commited!
:D

Jag älskar Lois. Och det var ju helt rätt att göra det också, men sen att tvinga Joey ta en ny fru osv gillade jag inte. Joey som försöker vara som Bill, men det är ju inte alls så han är and good for him. Han gillar sin crazy Wanda och vill inte ha någon mer fru och jag hoppas vi kommer få se mer av hans motsättning till polygami. Kan vi se en parallell till hur Barb försöker "rädda" Joey på samma sätt som det pratas om att hon räddade Bill från gatan när han kickats ut från JP? Situationen med Barb/Joey är aningen underlig för mig och jag vet inte hur jag ska tolka den. Egentligen fick väl Barb fel broder, då hon inte tror på polygami, samma som Joey.

Ska Bill verkligen börja dejta servitrisen mitt i allt!? Gillade inte riktigt henne och vad hemskt för Margene när hon först upptäckte vad Bill höll på med, hon har verkligen börjat inse att Bill inte är all that. Dock väldigt Margene att gå och träffa servitrisen sådär på slutet, hon försöker göra det bästa av situationen och sin nyfikenhet, och det ska ändå bli intressant att följa utvecklingen av det här.
För att följa upp min kommentar om att Bill är egotistisk så är det ju något Joey tar upp i det här avsnittet också (tack för den kommentaren Joey!), och jag tycker han har helt rätt. Det är själviskt och Bill är verkligen självisk. Det är tydligt i hur han kör över han på företaget med den hemska, skrattretande frisyren (vad heter han?) och vill ha den här affärsuppgörelsen till vilket pris som helst. Och det ser ju verkligen illa ut när Lois bror inte alls verkar sådär stabil och har alla pengar som behövs utan måste ta av pengar han egenligen inte ska ta av. Hängde inte riktigt med i alla rundor med pengarna där, men det verkar not good och det kommer säkert att vara Bill som hamnar i mer problem pga det. Han ser verkligen ned på Joey också och anklagar honom för att förstöra när det är Bill som tvingar in honom i situationer Joey inte egentligen vill vara med i. Alla andra i serien > Bill!

Nikki och hennes syn på olika religioner, hon är verkligen polygami-hjärntvättad, men det blev en bra storyline med skolan och hur hon försökte passa in genom att byta kläder osv. Förstår dock inte hur Bill ska kunna vara anonym där, han äger Home Plus och har stora reklamskyltar med sig på...

BtVS-notering: kyrkan som Nikki besöker/är Raymonds skola är samma kyrka som Riley besöker i säsong 4.

Andra roliga detaljer välkomnas också: Marge snarkar. Hee. Margene bara fortsätter växa som karaktär. Älskade scenerna med henne och Nikki i det här avsnittet också.


Ska definitivt se om det här avsnittet innan nästa veckas.

Såg specialavsnitten förra veckan (eller när det var) och de var värda att ladda hem. Mycket intressant med både nya (kommande) och gamla klipp, skådespelarna som uttalar sig, behind the scenes och att även riktiga polygamister som tittar på Big Love pratar om den vs verklighet. Att det är olagligt med polygami tas också upp och olika sidor av det, visst finns det en hemsk fundamentalistisk sida där även andra brott begås, men sen finns det ju de som väljer det frivilligt (som Hendriksons) och att de ska behöva vara kriminella pga det. Det blir en väldigt intressant kontrast i serien också, Hendriksons vs Juniper Creek, och hur hemska JP och Roman än kan verka så är de väldigt bra på att lura systemet också. De ser till att inte göra något olagligt, och det finns långt värre exempel i verkligheten än JP.

Varför är det bara jag och möjligen Tob som verkar följa den här fantastiska serien?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tob » lör jul 14, 2007 6:32

Illyria skrev:Varför är det bara jag och möjligen Tob som verkar följa den här fantastiska serien?


Det undrar jag också. Big Love är bra och faktiskt, förvånande att inte fler tycker om det, jag gillar den där lugna och tillbakadragna atmosfären i serien. En till yttre behaglig ton, som snabbt blir obehaglig med mycket rävspel.

Väldigt roligt att du kopierar in, antar jag, inlägg från tv-land. Även om jag inte svarar eller gör någon respons alls så läser jag det med glädje. Jag har inte sett avsnitt 5 ännu. Jag får köra en dubbeltitt nästa vecka nångång.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Illyria » mån jul 16, 2007 11:12

Avsnitt 5 var riktigt bra och veckans avsnitt verkar kunna bli väldigt intressant. Du får gärna kommentera också, Tob. Och se om du lägger märket till något från Buffy i 205... :)

Är det polygamitemat som är avskräckande för nya tittare? Det är ju en HBO-serie också och den brukar ju ivarjefall locka ett antal tittare bara på det men så verkar inte fallet här.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » mån jul 16, 2007 11:15

Jag SKA se Big Love. Ska, ska, SKA! Men sen. Inte nu.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » mån jul 16, 2007 11:19

Du får helt enkelt prioritera bort någon annan tv. NU. Eller vad är det som hindrar dig?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » mån jul 16, 2007 11:52

Illyria skrev:Du får helt enkelt prioritera bort någon annan tv. NU. Eller vad är det som hindrar dig?


Slutet på Wire-omtitten först och främst. Men, ja, sen kanske det faktiskt är dags för Big Love.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » sön jul 22, 2007 13:19

Avsnitt 5 och 6 var både riktigt bra och det passade väldigt bra att se de båda avsnitten tätt efter varandra. Förmodligen säsongens två bästa avsnitt.

Illyria skrev:Riktigt bra avsnitt och det är kul att Amanda Seyfried har fått mer att göra med Sarah, tycker hon spelar henne lysande, och som extra bonus får vi scener med Amanda och Tina också


(spoiler 2.05-2.06) Ja verkligen. Jag tycker hon är en duktig skådespelare, scenen då hon blev förhörd av Heathers pappa var jättebra och den uppföljande scenen när Sarah berättar för Barb. Rhonda är ju verkligen jättevidrig, håller med om likheterna till Nicki, allting har ju eskalderats oerhört när Rhonda har börjat sprida lögner vilt om sig, jag hoppas på att detta kommer ge än mer scener med Sarah och Heather. Känns som Heathers familj har blivit väldigt indragna i det hela.

Illyria skrev:Jag älskar Lois. Och det var ju helt rätt att göra det också, men sen att tvinga Joey ta en ny fru osv gillade jag inte. Joey som försöker vara som Bill, men det är ju inte alls så han är and good for him. Han gillar sin crazy Wanda och vill inte ha någon mer fru och jag hoppas vi kommer få se mer av hans motsättning till polygami. Kan vi se en parallell till hur Barb försöker "rädda" Joey på samma sätt som det pratas om att hon räddade Bill från gatan när han kickats ut från JP? Situationen med Barb/Joey är aningen underlig för mig och jag vet inte hur jag ska tolka den. Egentligen fick väl Barb fel broder, då hon inte tror på polygami, samma som Joey.


(spoiler 2.05-2.06) Ja. Det tror jag också. Barb indetifirar sig nog en hel del med Joey och jag tycker hela storylinen med Joey/Whanda/Lois är bra och nu när Barb har blivit än mer involverad. Gillar mycket.

Illyria skrev:Ska Bill verkligen börja dejta servitrisen mitt i allt!? Gillade inte riktigt henne och vad hemskt för Margene när hon först upptäckte vad Bill höll på med, hon har verkligen börjat inse att Bill inte är all that. Dock väldigt Margene att gå och träffa servitrisen sådär på slutet, hon försöker göra det bästa av situationen och sin nyfikenhet, och det ska ändå bli intressant att följa utvecklingen av det här.


(spoiler 2.05-2.06) Jag vet inte. Gillade Ana ganska mycket redan i avsnitt 5, eller snarare Bills reaktioner, hans minspel, när han tar av ringen samtidigt som han är helt frågande inför varför han gör det. Och ja, slutet med Margene framför Ana, jag bara satt och log i soffan. Margene är så svårplacerad för man vet inte om hon är beräknande eller bara naiv. Avsnitt 6 handlade mycket om Ana/Margene/Bill och jag tycker dem hanterade situationen väldigt bra och hur Margene blir den som faller nästan hårdast för Ana. Jag tyckte det kändes som Margene till en början ville nästla sig in men att hon sedan föll allt mer och började inse fördelarna med att Bill skaffar sig en fjörde fru, hur det kan få Margene att må bättre, för även om det inte syns på henne så tror jag hon mår dåligt av att heal tiden känns sig förbisedd och betraktad som något....hmm ugnt.

Illyria skrev:För att följa upp min kommentar om att Bill är egotistisk så är det ju något Joey tar upp i det här avsnittet också (tack för den kommentaren Joey!), och jag tycker han har helt rätt. Det är själviskt och Bill är verkligen självisk.


(spoiler 2.05-2.06) Medhåll. Bill är verkligen hemsk. Självgod och sjävcentrerad. Men han är en bra karaktär, karaktärerna, är som i så många andra HBO serier, något som gör serien väldigt bra. De flesta är så svårdefinerade.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Illyria » tis jul 24, 2007 14:17

Det blir en tredje säsong rapporterar Variety!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Speci... what?

Inläggav BigChill » tor jul 26, 2007 12:16

Illyria skrev:Såg specialavsnitten förra veckan (eller när det var) och de var värda att ladda hem.


Hepp hepp hepp... lugn här nu... vilka specialavsnitt??? Har kollat runt en del nu utan någon info om detta...

Var, när hur?

//Nik
BigChill
Demon Fodder
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 jul 2007

Inläggav Illyria » tor jul 26, 2007 12:21

Big.Love.S02.Special.Big.Secrets.WS.PDTV.XviD-SYS
Big.Love.S02.Special.Family.Go.Figure.WS.PDTV.XviD-SYS
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav BigChill » tor jul 26, 2007 12:30

Illyria skrev:Big.Love.S02.Special.Big.Secrets.WS.PDTV.XviD-SYS
Big.Love.S02.Special.Family.Go.Figure.WS.PDTV.XviD-SYS


NAJS!!! Sicken Julafton det blev så här mitt i veckan.... TACK!

//Nik
BigChill
Demon Fodder
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 jul 2007

Inläggav Tob » sön jul 29, 2007 17:52

Bra avsnitt igen!

(spoiler 2.07) Margenes mamma på besök. Margene är defintivt en av mina favoritkaraktärer i serien. Så jävla underbart när hon sätter Nicki på plats och ifrågasätter henne varför hon inte respekterar henne och litar på att hon känner sin mamma bäst. Jag gillar att det var mer än bara feghet från Margenes sida, hon ville verkligen inte att hennes mamma skulle få reda på hur det låg till, vilket är klart förståligt, tragisk person som inte har kunnat acceptera att sin dotter skaffat sig ett liv oberoende av henne.

Lois/Frank är bra. Intressant det där. Man känner av hur alla blir jätteosäkra i närheten av Frank utom Lois, hon har kontroll på honom och han är underkastad. Annars, ett avsnitt med för lite Sarah, Rhonda och Heather, även om Sarah/Bill scenen var väldigt bra. Sarah har inget riktigt förtroende för Bill, jag har förståelse.


Illyria skrev:Det blir en tredje säsong rapporterar Variety!


Yay!
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav A bear » tor aug 02, 2007 13:38

Varför är det bara jag och möjligen Tob som verkar följa den här fantastiska serien?

Var inte så säker på det.

1.01. Jo, det här smågillade jag. Än så länge är det mer för att det är med en bunt skådisar som jag verkligen gillar - Stanton, Seyfried, Stanton, Paxton, Stanton, Sevigny etc. Setupen är intressant, och det är ju alltid kul med amerikanska serier som vågar tackla något så tabu som religion. Och familjens läge är intressant - de har uppenbarligen tagit avstånd från de värsta knäppgökarna, men deras "normala" liv är ändå lite för långt ifrån det resten av samhället lever i; kan bli ett intressant familjedrama. Än så länge är det ju mest setup så det är svårt att veta exakt vad man ska vänta sig, men jag gillar spelet mellan de tre fruarna; där finns en vänskap ("sisterwives" - herregud vilket vidrigt ord), men där finns också konflikt och åtminstone från den äldsta en del kallt manipulerande.

Harry Dean Stanton. Ghaaaaaa. Vilken roll karln har fått! Man är ju van att se honom spela lite trevligare karaktärer... men han gör den perfekt. Satt ett bra tag och tänkte "Snälla, säg att det är hans dotter. Snälla, säg att det är hans dotter." Och sedan när flickebarnet börjar ge folk order - "I'm married to the prophet now..."

Och ett av de snyggaste öppningsmontagen sen... tja, Dexter.


Så jo, tillräckligt för att jag ska glo igenom s1.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Illyria » tor aug 02, 2007 13:58

Yay, fler tittare! Och det blir bara ännu bättre efter piloten.


206
Margene går verkligen in för att lära känna servitrisen, ska Bill dejta Ana ska Margene göra det också! Tom bjuder med systerfruarna för att möta henne, hehe. Och när Bill inte berättar för någon kan bara sluta i katastrof. Kunde inte sluta skratta åt musikvalet (Avril, som jag hoppas var menat att vara komiskt) och sen när Ana säger att hon känner Margene. :grin Margene är för härlig. Och jag gillade hur det här slutade, för jag hoppas det är helt slut här, och det blev en bra storyline. Snyggt musikval på slutet med 10cc (mycket bättre än i VM). Kanske vi kan få se Nikki försöka vara mer vän med Margene nu och göra "roliga saker". Rolig liten (omedveten) kommentar från Barb om att det behövs ett par extra händer.

Rhonda är så sjukt hemsk och självisk och nu ska hon verkligen bo hos Heather, som inte riktigt räknat med det. Perfekt reaktion från TM i den scenen. Och så anklagar hon Hendriksons för hemskheter, det tar aldrig slut. Jag hoppas bara inte det här betyder att vi kanske får färre scener med Sarah och Heather nu framöver, det vore trist.

Får säga att jag saknar att se Juniper Creek i det de här avsnitten. Roman, Adalene och Alby och speciellt Lois. Ingen Lois alls = skandal. Tråkigt med noll uppföljning på Joey och Wanda ocksp, och nu introduceras vi istället för någon som är värre än Roman? Jag kände på mig att något var fel med affärsuppgörelsen men hade inte riktigt tänkt mig problemen så här. Kanske vi istället ser att Bill tvingas sammarbeta med Roman nu för han använde honom som täckmantel för köpet? Jag gillar Juniper Creek och allt skit där mer än den här nye hemskingen.

Ben och hans "problem" tycker jag är de svaga delarna.

Det slutade med att jag gillade storylinen med servitrisen och det tog upp stora delar av avsnittet. Hade definitivt inget emot att få se så mycket av Margene i ett avsnitt heller och jag gillade verkligen det här avsnittet. För den som inte riktigt gillade den storylinen känns säkert avsnittet svagare, men för mig var det riktigt starkt med roliga och underhållande scener blandat med allvar. Nu tror jag också vi har fått möjligheten till en fjärde fru ur systemt för ett längre tag framöver och introduceras det igen kommer det då vara på allvar, men jag tror det kommer dröja rätt länge.


Den här säsongen är verkligen stark.


207
Trevligt med mer Marge igen, även om jag inte riktigt gillade hennes mamma och hade föredragit en ännu bättre setup för att få fram det vi nu fick, poängen var ju att Marge skulle stå på sig och visa att hon är vuxen och kan hantera situationen. Som att hon faktiskt känner sin mamma bättre än Nikki. Fast det var en del roliga scener där med Nikki, mamman som säger att hon inte kan hjälpa det (med polygami) och Nikki spelar med. Ha.

Det här kriget mellan Juniper Creek och Greens och Bill som försöker spela båda sidor kan bara sluta i en stor katastrof. Men det är intressant hur Joey nämner att det en gång kommer en tid efter Roman och sen Roman som pratar om att den som har något med Greens att göra kommer bli utkickad. Kommer Bill försöka få det att se ut så och bli av med både Roman och Greens? Frank kommer också med en lysande poäng om Bill, är det också en hint om vart saker är på väg? Hur spelar FBI in i det hela, för det var väl inte bara random plantering heller.

Alby tillbaka i Juniper Creek är ett plus också, men varför förföljde han Sarah egentligen?

Blev lite besviken på storylinen med mamman, men då är Barbs utflykt till the compound desto bättre, speciellt som det innebär uppföljning på Barb/Joey. Hoppas verkligen vi kommer få ännu mer av det framöver, för det är något speciellt där. Dessutom dyker Frank upp och är ett svin som vanligt, de här delarna av avsnittet var klart mina favoriter den här veckan.


208
De två senaste avsnitten har inte varit lika vassa som tidigare och jag hade gärna sett fruarna dra konflikten ännu längre. Go to your room, Bill! :D
Och Nikki som påstår att hon är den mest stressfria av alla fruarna, not! Sex-scenerna hade vi klarat oss bra utan dock.

Det här avsnittet hade alldeles för mycket Ben (skulle varit bättre om Kyle Gallner spelat Ben istället!) men nu är vi ivarjefall av med Brinn och Ben kan få göra något annat, förhoppningsvis både bättre och mer i bakgrunden. Barb som skrämmde iväg Brinn var väldigt bra! Någon var ju tvungen att ta tag i situationen, Bill är värdelös. Olyckliga Barb borde titta åt Joeys håll stället. ;) :P

No way att Roman är död, han kommer säkert vara incapacited ett tag och någon annan tar över i Juniper Creek (Alby?), det har ju hintats om att det kommer en tid efter Roman i tidigare avsnitt men jag tror inte alls på att han är död. Dessutom är den här serien rolig på det sättet att du bryr dig mer om de sk mer hemska personerna i Juniper Creek än den "gode" Bill. Stackars Alby och Adaleen på slutet när Greens skjuter Roman, Bill däremot är en egoistisk jävel och jag längtar till han får vad han förtjänar! :twisted: Att Greens har flytt kan ju innebära att de kommer tillbaka igen och Roman kommer tillbaka... kan vi hoppas på någon riktig showdown i säsongsfinalen?

Alldeles för lite Sarah och Heather, hoppas den storylinen återkommer. Lois var härlig som vanligt och Frank tillbaka i serien är intressant, men jag vill inte att de glömmer bort Joey och Wanda för det.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav A bear » fre aug 03, 2007 2:08

1.03 "The greatest freedom we have is obediance."

Fan, den här serien får mig att må rätt illa ibland. På ett bra sätt, alltså.

Det stora problemet som det känns är att det är svårt att hitta någon - förutom dottern, hon Seyfried - som känns någorlunda sympatisk. Jag menar, yay för moraliskt tveksamma karaktärer, men alltså... när man upptäcker att man hejar på skitstöveln Bill blir det lite obekvämt. Jag gillar samspelet/motspelet mellan karaktärerna, men någonstans känns det som om jag vill att det ska hända smärtsamma saker med ALLA över 18. Scenen där Nickys mamma glatt föreslår för Bill att han borde spöa henne lite då och då... ghaaaa.

Carlos Jacott! Och han fick överleva ett helt avsnitt!

Och så fick man höra Harry Dean sjunga också. Det är alltid plus.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav HeY » fre aug 03, 2007 23:47

Då jag lagt ner The Dead Zone helt håller då den kändes alldeles för upprepande och ointressant efter ett par avsnitt så har jag istället bestämt mig för att ge Big Love en andra chans. Förra gången gav jag serien ungefär en kvart tjugo minuter, men det är ju definitivt inte en ordentlig chans och jag tror verkligen att serien egentligen är väldigt bra.

Jag hade ju extremt fel när det gällde Friday Night Lights, jag hoppas jag hade det här också!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » lör aug 04, 2007 9:52

Ju mer du tittar desto mer får du se av Lilly, Mac och Cassidy också. ;)

Du borde ta dig till tredje avsnittet minst, de två första kan nog vara mer "avskräckande".

A bear skrev:1.03 när man upptäcker att man hejar på skitstöveln Bill blir det lite obekvämt.

Bill är en skitstövel och jag har inga problem att inte heja på honom. Alla andra i serien > Bill.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav HeY » lör aug 04, 2007 14:26

Jo, att de tre är med är nog den största anledningen till att jag verkligen vill se detta :D

Jag såg piloten igår kväll och den är ju helt okej, inte lysande men inte dålig heller. Jag tror att serien har potential och eftersom de som fortsatt titta verkar gilla det så använder de förhoppningsvis potentialen också.

Jag satte precis på 1x02 och är mitt i nu och detta är ju genast mycket bättre. Jag tror nog att det kan vara så att det första (och andra lite också) mest är som du säger "avskräckande". HBO serier är alltid kontroversiella (iaf de jag sett) men polygami är ändå något helt nytt så det är ju definitivt ovant. Men jag gillar det på en ganska låg nivå hittils, men en grej är iaf säker; jag har sett piloter jag gillar mindre som sedan blev riktiga höjdarserier.

Jag ger Big Love tummen upp :)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » lör aug 04, 2007 15:31

1x02

Detta gillade jag mycket!
Mycket bättre flyt än i piloten och mycket lättare att följa karaktärena när man kände dem lite bättre. Bill verkar verkligen ligga i en ordentlig knipa, bokstavligen och bildligt vis ;)

VM-personerna är fortfarande intressantast och det beror inte alls på VM :rolleyes:
Jag tror - och det känns ganska tydligt - att "Beaver" är homosexuell och kär i Ben. I början trodde jag att båda två var det, eftersom "I have a booner" kändes lite väl privat för att berätta det för sin kompis som sovit över. Jag trodde att "Beaver" hade stannat över natten utan att Bens familj visste det och, ja ni förstår nog vad jag trodde. Men sen scenen på bilbion (heter det så?) så ändrades det till att endast "Beaver" var homosexuell, vilket för mig gör "I have a booner" talet ännu mer knäppt :D

"Lily", eller Sarah som hon egentligen heter, är inte alls nöjd med sin familjesituation. Det var tydligt redan under första avsnittet och jag kan ju inte påstå att det förvånar mig. Nu låter jag väldigt fördömmande men det här med tre familjer samtidigt tror jag inte är det bästa, även om jag tycker att man ska få leva hur man vill. "Mac" (som jag inte alls vet vad hon heter egentligen. IMDB säger: Heather) är rolig som fördömmande kristen. Jag skulle vilja påstå att jag har mer fördömmar mot henne än mot Bills sätt att leva. "A place were lesbiens can get help", ja lesbiska är ju så farligt störda :rolleyes:

De tre fruarna kommer inte alls överens, inte egentligen iaf, och det verkar vara Nicki som känner sig mest obekväm i situationen. Hon tycker inte om de två andra alls verkar det som och allt är som en tävling. Ja, det är ju just p.g.a detta som jag tycker att Bills sätt att leva kanske inte är så smart som han själv verkar tycka. Han är 1 person och han har 3 familjer att ta hand om. 1 familj att ta hand om är nog och 3 känns bara galet!


Ja det blev ju mycket tankar, och de mesta var om VM-personerna, jag undrar varför? Jag ser fram emot fortsättningen, men nu ska jag gå ut i solen!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » lör aug 04, 2007 16:53

Skit, mina avsnitt verkar vara felmärkta. Jag såg precis 1x03, trodde jag, men när jag läste era kommentarer så var det en helt annan handling i mitt. När jag kollade på tv.com visade det sig att detta var 1x05. Skit också! Jag får leta upp transcripts och märka om avsnitten...

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » lör aug 04, 2007 17:28

1.03 börjar med att Nikki planerar en fest
1.04 börjar med att Bill springer mellan husen
1.05 börjar med att Bill behöver ny "medicin"
1.06 börjar med Nikki och Bill i sängen

Kanske lättare än att du ska leta efter transcripts?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav HeY » lör aug 04, 2007 17:35

Tack så mycket, jag fick ordning på det nu. Det var de avsnitten som var felmärkta + 11 och 12 som behövde byta plats.

Jag har alltså sett: 01, 02 och 05. Då behöver jag bara glömma de senaste händelserna och klämma in 03 och 04 då alltså :rolleyes:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » lör aug 04, 2007 18:24

Så, nu har jag alltså sett riktiga 1x03. Låtsats 1x03 var ett bättre avsnitt än riktiga 1x03, men jag gillar serien mer och mer. Den växer på en, som många serier ofta gör. Skön stämning har avsnitten men man måste verkligen ge den ordentlig chans för att se att det faktiskt är något att hänga i julgranen. Tror jag väntar lite med att fylla andra halvan av luckan mellan 1x02 och 1x05, det vill säga avsnitt 4 men om Big Love kan bli en stor kärlek för mig tvivlar jag mindre och mindre på för varje avsnitt.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » sön aug 05, 2007 2:00

Illyria skrev:
A bear skrev:1.03 när man upptäcker att man hejar på skitstöveln Bill blir det lite obekvämt.

Bill är en skitstövel och jag har inga problem att inte heja på honom. Alla andra i serien > Bill.

Sant, sant. Men samtidigt håller han på och fejdar med Frank och Roman, som faktiskt är ännu vidrigare (fast på ett mer underhållande sätt).

Fram till 1.09 Problemet håller i sig att det finns egentligen bara två någorlunda sympatiska karaktärer i hela serien - Margine och Sarah - och en av dem (Margine) är så naiv och blåögd att det är svårt att tycka om henne ändå. Men jag fortsätter ju glo, så uppenbarligen är jag fascinerad. Även om jag tycker alla är förvånansvärt icke-religiösa för att vara grundade på en religiös idé...

Jag gillar verkligen att de tar tid på sig. Ungefär som i (den säsong jag hunnit se av) The Wire är det i princip en roman i TV-serieform; handlingen vecklar ut sig i lugn och ro, varje karaktär har sina egna motivationer och mål, och det lär inte sluta väl. Det vill man nog inte heller att det ska göra.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » sön aug 05, 2007 13:57

1.10 En grej jag verkligen gillar med serien, som kommer fram tydligare än någonsin här, är subversivt hur de behandlar hela idén med religions- och valfrihet. Det sätts en liten spinn på det så att allt det som man själv tycker är en självklarhet (och extra mycket om man är en lite lagomkristen amerikansk TV-tittare) blir den dåliga, fördömande sidan, medan familjen Henrickson vill framställa sig som de verkligt fria. Alla andra - grannar, Barbs familj, tanten på Home Plus som vill avslöja Don - målas som trångsynta, medan Nikkis tal om förvärvarbetande kvinnor och Bennys vilja att hålla på sig är det rätta ur deras synvinkel. SJÄLVFALLET ska kvinnor stanna hemma med barnen, tvätta sin mans skjortor och leva lyckliga tillsammans utan svartsjuka... nä, vänta nu, stopp, sådär tycker jag ju inte alls. Det är ett upplägg som bara hade fungerat på någorlunda sekulariserade tittare, som väl HBOs i regel är; exakt samma upplägg i Sjunde himlen hade varit outhärdligt smetigt och slutat med en moralkaka, men här ligger hela tiden undertonen att vi som tittare blir lurade - alla de argument vi har blir vända 180 grader. Nikki skäller ut Barbs syster och jag sitter och vill göra en "Go Nikki! Go Nikki!"-dans. Och det är ju inte alls det som är sensmoralen.

Ta bara allt snack om val som är i det här avsnittet. De har ett "vuxen"-dop av både Teenie och Margene i slutet. Tanken bakom vuxendop är ju att den vuxne själv ska ta beslutet att döpa sig, inte få det påtvingat sig innan de lärt sig tala utan förstå vad det är de går med på. Har 12-åriga Teene något val? Självfallet inte, hon har fått det inpräntat i sig sen hon var lika gammal som någon av oss var när vi döptes i Svenska Kyrkan. Precis som alla tre "systerfruarna" (GAAAAAAAH) här gör tydliga val att vara med i familjen... men ärligt talat, vad är alternativet för dem? Barb kan inte lämna Bill, Nikki kan inte åka hem igen, och Margene är ju så jävla ryggradslös att hon inte skulle överleva en dag... Så gör alla det fria valet att ge upp sin frihet.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » sön aug 05, 2007 23:18

1.12 Snygg, om inte fantastisk avrundning; hela "Mother of the year"-grejen kändes rejält krystat (som om de skulle dela ut sånt baserat på en 12-årings anmälan och ett par foton vid köksbordet?) men det spelar snyggt ihop med den ökande konflikten mellan Bill och Roman (som verkligen verkar tappa koncepterna lite grann, om han nu någonsin haft några). Och Wanda var förgifterskan? Tja, hon har alltid verkat lite mysko. Det funkar. Och Romans flickfru är en verkligt otäck karaktär; herregud, tösabiten behöver en psykiater, inte en 76-årig gubbe i sängen.

Trevlig förstasäsong, och sätter upp snyggt för s2. Klart godkänt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron