Veronica Mars 2: Marsipaner, förena eder!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » tor jan 12, 2006 18:56

Off skrev:
AKS skrev:Well, Off no likey så hoppas att ni inte är som honom. (Eller Off ogillar väl inte serien, han är bara o-imponerad... :))


Jag slutade kolla efter ett gäng avsnitt in på s02 så jag är lite mer än o-imponerad. Dock finns det väl fortfarande en chans att jag ser ikapp någon gång.

Och alla borde förresten vara som jag. Då hade massor av bra serier fortfarande sänts.


Ah... Har inte hängt med i S2-utvecklingen för din del, Off. Nåväl, under S1 var det väl så att du var mer o-imponerad (nice ord) än ogillande? Eller har jag tolkat dig helt fel?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » tor jan 12, 2006 19:07

AKS skrev:Ah... Har inte hängt med i S2-utvecklingen för din del, Off. Nåväl, under S1 var det väl så att du var mer o-imponerad (nice ord) än ogillande? Eller har jag tolkat dig helt fel?


s01:
Gillade början, blev lite ointresserad, tyckte slutet var dåligt. Då jag såg säsongen uppdelad med några månaders mellanrum så var det den sista delen som färgade mitt omdöme mest tror jag.

S02 gav mig inte tillräckligt med underhållning sett till tiden det tog att kolla då jag hade jäkligt mycket att göra i höstas.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Illyria » tor jan 12, 2006 19:08

Jag förstår verkligen inte hur, ivarjefall under den senare delen av s1, det går att inte vara imponerad. I really don't. Speciellt inte med tanke på vilket forum detta är.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Off » tor jan 12, 2006 19:10

Illyria skrev:Jag förstår verkligen inte hur, ivarjefall under den senare delen av s1, det går att inte vara imponerad. I really don't. Speciellt inte med tanke på vilket forum detta är.


Ett Veronica Mars-forum?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » tor jan 12, 2006 19:10

Slutet är dåligt?! :eek: Ring plingplong-bilen, head trauma hos Off just nu!! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tor jan 12, 2006 19:10

Illyria skrev:Jag förstår verkligen inte hur, ivarjefall under den senare delen av s1, det går att inte vara imponerad. I really don't. Speciellt inte med tanke på vilket forum detta är.

Öh, va? Sist jag kollade var det Buffy-forum. My bad antagligen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » tor jan 12, 2006 19:55

Med alla länkar och paralleller det ändå finns mellan serierna. Är det en serie VM jämförs mest är det Buffy.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » tor jan 12, 2006 20:04

Illyria skrev:Är det en serie VM jämförs mest är det Buffy.

Ja, och jag förstår inte riktigt varför. Precis lika lite som jag förstår beskrivningen av Buffy som "Party of Five but with monsters".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav The Buffster » tor jan 12, 2006 20:07

noike skrev:
Illyria skrev:Är det en serie VM jämförs mest är det Buffy.

Ja, och jag förstår inte riktigt varför. Precis lika lite som jag förstår beskrivningen av Buffy som "Party of Five but with monsters".

Missförstå mig inte, jag älskar VM, men jag förstår inte heller alltid Buffy jämförelserna riktigt. Så lika känns serierna inte direkt.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav Djehuti » tor jan 12, 2006 21:46

Likheterna ligger nog främst i hur dialogen är skriven, till själva handlingen är det ju två helt olika serier.

Har försökt tipsa så många jag kunde om premiären på tvaån idag. Hoppas det var många som tittade.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav sus@n » tor jan 12, 2006 21:47

Såg då nu första avsnittet av VM. Helt okej men ganska förutsägbart liksom. Allt som skulle hända kunde man ju gissa sig fram till, att det var mamman som ägde bilen t.ex.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Glorificus » tor jan 12, 2006 21:52

Så, nu har man sett piloten på svensk tv. Härligt att det äntligen börjat! :D

Men översättaren verkade ha missat att det är vovven som heter Backup. För varje gång den nämndes blev det svårare och svårare att tyda de svenska meningarna... "se till att du har på fötterna"??
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Bender » tor jan 12, 2006 21:59

Glorificus skrev:Så, nu har man sett piloten på svensk tv. Härligt att det äntligen börjat! :D

Men översättaren verkade ha missat att det är vovven som heter Backup. För varje gång den nämndes blev det svårare och svårare att tyda de svenska meningarna... "se till att du har på fötterna"??


Ja det var otroligt onödigt.. Frågan är om översättaren inte förstod att det var namnet på hunden eller om han/hon inte lyckades skapa vettiga meningar med det!? Backup borde väl dom flesta svenskar förstå.. plus att det faktiskt är hundens namn.. :rolleyes:

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Illyria » tor jan 12, 2006 21:59

Det var svårt att inte sitta och bara le åt programmet. :D

Några konstiga översättningar var där, men sånt får vi väl leva med.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Lipton » tor jan 12, 2006 22:04

Det dög för att vara första avsnittet, inget man känner att man måste se mer av, men jag ska se några avsnitt till först. Allt löste sig så smidigt hela tiden, det var inge kämpa.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav AKS » tor jan 12, 2006 22:06

Bender skrev:Frågan är om översättaren inte förstod att det var namnet på hunden eller om han/hon inte lyckades skapa vettiga meningar med det!?


Det första är nog troligast. Jag tillhör dem som inte fattade det förrän efteråt och jag vet att jag inte är ensam om det så jag satsar på första alternativet.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Nyx » tor jan 12, 2006 22:08

Jag tyckte om det första avsnittet. Veronica är en intressant karaktär och dialogen var smart skriven. Vill definitivt se mer.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Spuffy » tor jan 12, 2006 22:09

Härligt att svt visar serien, men som sagt - översättningarna var allt annat än bra. Inte bara missen med backup, utan bristfälligheter mest hela tiden. Men men, det får man väl ta, så länge fler upptäcker serien! :)
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav latarmig » tor jan 12, 2006 23:13

Det här var efterlängtat. Två trådar på närmare 3000 inlägg tillsammans väcker respekt och inte så lite undran. Jag har sneglat på trådarna under lång tid och tänkt att där inne skulle man vara. Med ett sådant intresse från en tämligen likasinnad grupp måste väl serien vara bra? Tydligen inte, jag är besviken. Avsnittet var slarvigt uppbyggt (alldeles för förutsägbart) och dessutom odlades på tok för många stereotyper. De onda (eller åtminstone motståndarna) utrustas med dåliga egenskaper, och hjältarna är präktiga och käcka. Ett litet exempel är att hjältinnan blir förkrossad över att pappan inte berättar allt om sitt jobb för henne. Nej, det här var tämligen uselt.

Å andra sidan har det faktiskt skrivits tusentals inlägg här om serien, och det vore därmed mycket underligt om den inte hade någonting som talade för den. Så olika kan vi väl inte bedöma en TV-serie? Den kan med andra ord helt enkelt inte vara så kass som jag tror. Jag ger den tre avsnitt, har den inte tagit sig innan dess så återgår jag till att se om AtS istället.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » tor jan 12, 2006 23:27

latarmig skrev:Nej, det här var tämligen uselt.


Bitch, please.





























:)

(Karaktärerna är det bästa med serien, tycker jag. Fast det kanske inte gäller förrän längre fram. Jag såg de första sex avsnitten på raken och det sjätte avsnittet var en wow:er, if you ask me.)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Peppe » tor jan 12, 2006 23:33

Men latarmig du är ju så kräsen att du bara sitter där med Buffy och Angel om jag inte har fel så jag tror nog inte att du kommer att gilla VM i framtiden heller, men vem vet! Vi får hoppas :D
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 27 apr 2005
Ort: Uppsala

Inläggav wyndham » tor jan 12, 2006 23:41

ÄLSKAR piloten. Och i piloter brukar ju de onda av någon opedagogisk anledning utrustas med dåliga egenskaper. Givetvis utvecklas karaktärerna framöver, men piloten förblir ändå ett av mina tre favoritavsnitt.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav brat » fre jan 13, 2006 0:29

Trodde att jag skulle komma in hit och chockera med att jag inte fallit för serien efter att ha sett piloten. Men jag upptäcker nu att jag är långt ifrån ensam. Jag drar till med spoilervarning för piloten men inget jag säger är egentligen någon spoiler.

Jag håller med alla som sagt att piloten var förutsägbar, jag upplevde det t.o.m. som att de inte förväntade något av sina tittare utan överförklarade allt. Och efter de visat allt man redan räknat ut så berättade Veronica det igen i sin voice over.

Dessutom var allt dragit till sådana extremer, t.ex. karaktärerna. Förhoppningvis (och antagligen) blir de mer nyanserade senare. Ingen föds så hemsk som nye sheriffen. Och varför är alla rädda för mc-killen? Varför anmälar inte rika killen skadegörelsen och låser in bråkstakarna i fängelset? Sheriffen lär ju vara på de rika barnens sida. Var ibland så extremt att jag trodde att det var en parodi. Kunde bara hålla med Wallace: "I suddenly feel like I’m in a scene from ‘The Outsiders’." Men det var också enda gången serien kommenterade denna extrema verklighet.


Men jag tänker inte ge upp. Historien är intressant och det finns alla möjligheter att serien blir bättre.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Peppe » fre jan 13, 2006 0:44

Jag tycker också att det är draget till extremer ibland men jag älskar miljön, första avsnittet jag såg var typ avsnitt 11, kommer inte ihåg varför, det var nåt jag skulle kolla men avsnittet var inte speciellt bra, men jag bestämde mig för att börja kolla från början och fastna direkt, VM har som en overklig miljö , den känns sagolik, och en härlig dialog och en väldigt karismatisk huvudkaraktär skadar inte heller.
Alla CotW kanske inte är så intressanta egentligen men jag tycker att det är underhållande.
Stereotypiska karaktärer finns det väl på ytan men jag hoppas att ni ser nånting mer där, för även buffy har väldigt stereotypiska karaktärer på ytan, det kan vara svårt att ens ge den en chans, men lägger man lite tid på det så inser man hur bra det är :D
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 27 apr 2005
Ort: Uppsala

Inläggav caffeineaddict » fre jan 13, 2006 0:46

Jag gillar första avsnittet, men inte är det överdrivet lysande. 3½ i betyg, kanske. Det blev naturligtvis bättre när jag såg om det efter att ha fastnat för serien, men sååå bra är det ju inte.

Även om jag tyckte om serien från start så fastnade jag nog mer ordentligt först kring mitten på säsongen, 1.10-1.12 ungefär.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » fre jan 13, 2006 1:07

Jag var inte såld på piloten första gången jag såg den. Så här i efterhand kan jag fortfarande delvis se varför, men att jag ändå borde gillat den mer pga dialogen och hela stämningen.

Serien är ju menad att berättas i noir-stil också, det kanske är/blir en vanesak, och nu när karaktärerna presenteras så här först, får du ju bara väldigt små delar av dem, något som verkligen utvecklas.

Ge serien ett antal avsnitt, den växer verkligen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav A bear » fre jan 13, 2006 1:28

Håller med caffe, serien kommer inte igång någorlunda (som sagt, jag är fortfarande ingen stor fan direkt, även om jag tycker den är charmig) förrän i mitten av säsongen. Och inom fem mil från det där mångbottnade, överraskande berättandet i den evigt-jämförda-med Buffy kommer den bara någon enstaka gång (1x21)de olika perspektiven i våldtäktsberättelsen, t ex.

(Å andra sidan kickade Buffy inte igång på allvar förrän halvvägs in i s2, så...)

2x01 Charisma! Tar för givet att hon dyker upp igen - vore ganska fånigt att ha med henne i två korta scener bara för att Logan skulle få något att göra en eftermiddag. Och hennes scener gjorde ju inte ont direkt.

Dick och Beaver (hrm) regulars? Gäsp. Var inte Wallace trist nog?

Men Logan alltså olycklig igen. Bra. Hur kul hade det varit om han och Veronica fått vara lyckliga?

Keith Mars, shalalalala.

Och så ramlar bussen av vägen. Hej arc, antar jag. Gissning: någon av studenternas kroppar kommer inte att hittas? Har de inte gjort den grejen redan? Och oj, vilken praktisk slump att alla regulars tog en limo.

COTW bra på så vis att det tog upp väldigt liten tid. Avsnittet är 95% "vad jag gjorde på min semester" och presentation av lite nytt folk. Och hur mycket har inte Weevil ätit över sommaren då?

LOGAN: My sister is negotiating with networks to sell her version of the Aaron Echolls story. I think the sticking point is she's insisting she play herself. The producers, on the other hand, are insisting on Tara Reid. :D
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav wyndham » fre jan 13, 2006 2:11

angående voice over-problemet...

jag minns att jag störde mig mycket mer på den övertydliga voice overn i början av serien, men jag vet inte om de verkligen drog ner på det längre fram eller om jag bara vande mig. nån som har sett avsnitten mer än en gång vet kanske om det verkligen har skett en förbättring på den fronten, eller inbillar jag mig bara?
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Illyria » fre jan 13, 2006 2:42

VO är en del av serien, det försvinner inte. Det är också ett noir-element. Och en vanesak.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Glorificus » fre jan 13, 2006 2:49

På Aftonbladets förstasida kan man nu rösta om vad man tyckte om första avsnittet! 8)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron