Veronica Mars 2: Marsipaner, förena eder!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tinwiel » fre jan 13, 2006 2:59

Då ska jag rösta! :D

Angående er som inte gillar serien: Jag förstår vissa av era klagomål och ibland håller jag med er, fast jag tycker ändå att fördelarna klart och tydligt överväger, tex en underbart skriven dialog, förhållandet mellan Veronica och hennes pappa, och att man blir totalt golvad av Kristens/Veronicas charm. Det räcker långt för mig. Tycker att andra hälften av första säsongen var jättebra, och satt som på nålar till nästa veckas avsnitt. Andra säsongen har fixat till några av bristerna med första säsongen men har också tappat lite i charm ibland, tycker jag. Det är dock halva säsongen kvar, så det kan förändras, eller så behöver jag bara vänja mig.

Fast jag gillade ju piloten. Tror jag. Nu har jag sett den flera gånger och gillar den skarpt, men jag kommer inte ihåg vad jag tyckte efter första titten.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav wyndham » fre jan 13, 2006 3:00

det var inget muntert resultat på ab. :cry: över hälften verkar minst sagt svårflörtade.

jag gillar noir-stilen, men VO:n kändes ofta lite väl överflödig i början. håller med Tinwiel angående seriens utveckling.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Tob » fre jan 13, 2006 3:03

Jag gillar verkligen voice-over bitarna i serien. Eller rättare sagt, jag gillar berättartekniken överhuvudtaget och film-noir influenserna är guld. Minns inte riktigt vad jag tyckte om piloten första gången, det jag minns är att jag var fast 6-7 avsnitt in i serien och att efter ytterligare lika många avsnitt så var det mer eller mindre kärlek.

Extrema karaktärer, visst, jag kan hålla med. Klyshiga karaktärer och stereotyper kan vara nog så irriterande, men Veronica Mars hittar snabbt en dynamik bland karakäterna som gjorde att jag i alla föll ganska kraftigt. På nästan exakt samma sätt som i Buffy, för visst är karaktärerna i Buffy S1 en samling stereotyper, men det hindrade mig att från att falla för den kvicka, komiska dialogen och gruppdynamiken som infann sig ganska snabbt.

Nä. Veronica Mars är fan guld. Så är det :-)

EDIT: Men va fan. Kollar på AB röstning nu. Nästan 50% på ett minus. Sanslöst. Ilska och frustration känner jag.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav AKS » fre jan 13, 2006 8:34

Tob skrev:EDIT: Men va fan. Kollar på AB röstning nu. Nästan 50% på ett minus. Sanslöst. Ilska och frustration känner jag.


Så här är det ju i princip alltod på AB:s omröstningar om tv-serier. Det är folk som tycker den är halvdålig och väljer minus av god-knows-which-reason. Och de kanske hört mycket om den och då den inte är *så* bra så tar de till minus. Perfekt exempel: alla som gett ettor till Titanic på IMDb. Jag tror inte att alla de tycker att filmen är lika dålig somo andra filmer med ettor. De kanske tycker den är en trea eller fyra, men för att dra ner medel ger de en etta.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav sjostrand » fre jan 13, 2006 8:55

Nu har jag också sett första avsnittet.
Hade jag nog inte planerat att se serien om det inte finns så många som gillar serien (tex Joss). Det var en otroligt charmig serie, men många saker kändes lite för uppenbara för att den där känslan av total lycka skulle uppstå. I vanliga fall så hade jag sett ströavsnitt om jag inte hade haft något bättre för mig.

Men så är det ju inte. Jag kommer att följa serien en tid framåt. Den känns lovande, men behöver bli lite mer överaskande. Jag gillar berättarrösten och hela noirstilen. Kul och charmig dialog.

Jag måste även säga att jag förstår att den blivit ihopkopplad med Buffy. Likheterna är stora. Hoppas serien blir lika bra också, fast det är ju nästan omöjligt.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav CheeseGuy » fre jan 13, 2006 13:05

Jag gillade inte piloten överdrivet mycket första gången, och gjorde fortfarande inte det när jag såg om den efter att ha sett hela säsong 1.

Men jag tror att alla, utom möjligtvis Off, håller med om att serien blir bättre. Själv tyckte jag att den lyfte först halvvägs in och blev riktigt bra, och fick sedan ett ytterliggare jag-MÅSTE-se-nästa-avsnitt-nu-lyft under de fem sista avsnitten, ungefär. Och karaktärerna kommer att utvecklas och få visa fler sidor senare. (Jag tänker framförallt på en av de där karaktärerna som kan framstå som hopplöst "onda" nu i början.)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Bender » fre jan 13, 2006 13:35

Det var 470 000 som såg första avsnittet igår... Det konstiga är att det var mestadels människor 60+ som tittade. Kanske för att SVT2 är mer riktad åt det hållet. Förhoppningsvis är det fler som ser repriserna idag och imorgon!

källa: mms.se

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Djehuti » fre jan 13, 2006 15:10

SVT:s Veronica Mars-sida med bland annat intervjuer. :)
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=46402
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Glorificus » fre jan 13, 2006 18:22

Yay, så har man sett piloten igen. :D

Bra tid för alla tonåringar som slår på tv:n när de kommer hem från skolan... hoppas några av dem fastnade. ;)

Jag har bara sett s1 ett varv, och det var ju ett tag sen nu, så jag kommer vara klistrad framför tv:n varje torsdag kväll.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Gordo » mån jan 16, 2006 14:06

Vet inte om någon redan postat detta men..

i senaste numret av Café handlar krönikan om allas vår Veronica. Jag hittar inte krönikan på deras sida men här är några godbitar:

Nya tv-serien Veronica Mars är den bästa amerikanska ungdomsserie som gjorts sedan Mitt så kallade liv.
/.../

Veronica Mars är som Nollor och nördar fast med thrillerintrig. Eller som Buffy fast utan vampyrerna.

/.../

Dialogen i Veronica mars är lika blixtrande och våldsam som slagsmålen i andra serier. Man förstår att Joss Whedon, tv-geniet bakom Buffy och Vampyrerna, utnämt Veronica Mars till sin nya favorit serie.


Bildtexten lyder:

Kristen Bell har hyllats för sin rolltolkning av veronica Mars. Bland annat av geniet bakom Buffy och vampyrerna, Joss Whedon.


Kul att serien får så mycket uppmärksamhet!
Senast redigerad av Gordo mån jan 16, 2006 17:44, redigerad totalt 1 gång.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » mån jan 16, 2006 15:05

Trevligt! Jag lånar dina citat till Tv-land, Gordo. ;)
(där finns en hel tråd om olika artiklar och omnämnanden i media)

På deras hemsida har de ju tidigar krönikor, hoppas den dyker upp där snart då.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Gordo » mån jan 16, 2006 16:14

Illyria skrev:Trevligt! Jag lånar dina citat till Tv-land, Gordo. ;)
(där finns en hel tråd om olika artiklar och omnämnanden i media)

På deras hemsida har de ju tidigar krönikor, hoppas den dyker upp där snart då.

Gör det!

Ja, den kommer nog upp snart!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » mån jan 16, 2006 17:19

Gordo skrev:Bildtexten lyder:

Kristen Bell har hyllats för sin rolltolkning av veronica Mars. Bland annat av geniet bakom Byffy och vampyrerna, Joss Whedon.


Minns jag fel, eller är det här andra gången på kort tid som något geni till tv-reporter lyckas med stavningen "Byffy"?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » mån jan 16, 2006 17:21

Eller så slant Gordo på tangenterna. De ligger ju nära varandra... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » mån jan 16, 2006 17:26

Tänkte inte ens så långt som att det kanske var Gordo och inte bildtextsförfattaren som hade tryckt fel. :) det är en av de bättre felstavningarna jag vet iaf, det ser och låter så pass roligt ut.

BYFFY!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Gordo » mån jan 16, 2006 17:43

caffeineaddict skrev:
Gordo skrev:Bildtexten lyder:

Kristen Bell har hyllats för sin rolltolkning av veronica Mars. Bland annat av geniet bakom Byffy och vampyrerna, Joss Whedon.


Minns jag fel, eller är det här andra gången på kort tid som något geni till tv-reporter lyckas med stavningen "Byffy"?


Den här gången så är det jag som får ta på mig felet :oops:

Edit: Nu är det ändrat.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » ons jan 18, 2006 20:37

Tob skrev:Kristen Bell täckte större delen av framsidan på borås tidnings tv-guide, inuti fanns dessutom en relativt rejäl artikel om serien. Jag blev så glad. Roligt att serien får såpass stort utrymme!

Nu har Tob varit snäll och scannat in allt också. Visst är det härligt med så mycket utrymme och dessutom hela två stora bilder på KB, sånt drar alltid till fler läsare och potentiella tittare! Bilderna kommer upp på vm.se snart också, men tills dess:

Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Djehuti » tor jan 19, 2006 21:50

Yes, nu har jag fått en kompis (som tidigare vart allmänt skeptisk till serien) och min syrra att kolla på VM. Båda missade första avsnittet men både verkar tycka om det ändå. Gött. :)
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav brat » tor jan 19, 2006 21:55

1x02
Är inte lika kritisk till det andra avsnittet som jag var till det första. Men jag är ändå långt ifrån övertygad om att serien är något speciellt.

+ Jag gillar nya killen. Och jag gillar Veronica och allt hon håller på med.

- Men de urbota fåniga gängbråken intresserar mig inte det minsta. Jag får det över huvud taget inte att gå ihop. Finns det 15 (påstådda) bråkstakar i hela idyllstaden? Hur svårt kan det vara att stoppa dem? De är ju inte ens tuffa eller farliga, inte vad vi fått se iaf. (En verkligt farlig kille hänger inte på fjortisarnas strandfest.) Inte heller får jag de rika killarnas mesgäng att gå ihop. Känner mesgänget sig hotade av fångänget? Jag kan inte förstå att de bryr sig.

- Och sheriffen, vojne vojne. Tycker han att mord är något att skämta om? Början i avsnittet kändes lite skakig, speciellt sheriffens samtal med pappan. Förstår igen inte varför de bryr sig. Nog är man rätt osäker om man måste försvara sig och bita tillbaka så. Pappan skulle bara ha gett honom en blick, vet man att man är bättre behöver man inte säga något.

Ok, så nu har jag gnällt färdigt. Kanske är det jag som inte förstår den aspekten av serien. Kanske ska dessa utmaningar och attityder och come backs bara vara underhållande. Men jag tycker att de är omotiverade, ointressanta och onödiga... och överdrivna. :)
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Matt » tor jan 19, 2006 22:30

När kommer det nya avsnitt igentligen?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Illyria » tor jan 19, 2006 22:34

Matt: Nästa vecka! Nästa torsdag har vi ett nytt avsnitt. :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Matt » tor jan 19, 2006 23:08

Illyria skrev:Matt: Nästa vecka! Nästa torsdag har vi ett nytt avsnitt. :)


Tack. Snygg sajt du har förresten.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Illyria » tor jan 19, 2006 23:25

brat: Jag kan förstå att du inte är helsåld på serien ännu, det var inte jag heller efter två avsnitt, men jag hoppas du inte tänker sluta titta. Det är fortfarande uppbyggnad och jag skulle säga det tar något mer avsnitt för serien att kicka igång på allvar.

1x02:
Det här är väl ett typiskt andra avsnitt. En uppföljning på piloten, ett lagom CotW, stabilt men inte lika starkt men också att något väldigt viktigt avslöjas (ingen i Kane-familjen har alibi). Mordet på Lilly är därmed fortfarande väldigt öppet.
Hade kul åt att de inte ens valde att översätta "Smell you later!" utan skrev ut på det engelska... :)

Matt: Tack, fast jag är inte helt ensam om att göra den. Den kommer snart få en uppdatering också med mer info om hela serien.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Gordo » fre jan 20, 2006 9:29

Illyria: Jag upprepar Matts beröm, riktigt bra sida!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav poser » fre jan 20, 2006 11:06

Hoho, har helt missat att Kristin Cavalleri ska vara med i VM, bra skit. :)
UPN är inte rädda för att slänga in vem som helst i serien.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav latarmig » fre jan 20, 2006 12:35

Andra avsnittet avklarat. Det här var betydligt bättre. Vilken skillnad! Helt plötsligt så får karaktärerna både färg och form. Jag hade hoppats att serien skulle ta sig, men jag hade inte väntat mig en så stor skillnad på bara två avsnitt. Alla problem är förvisso inte avhjälpta än, men det är ingen fara, varje serie har sina svagheter. Det som gjorde att det här avsnittet fungerade är nog att stereotyperna luckrades upp en aning. Vi fick i och för sig inte se Veronica som ond, men det är kanske inte ens att vänta även om man ser hela serien.

1x02
Men upplösningen av kreditkortssvindeln kom åtminstone som en överraskning. Jag hade väntat mig att sonen i huset (han den otrevlige) skulle ha tagit kortet för att sätta dit gängledaren (har ännu inte lärt mig några namn), och hade det varit på det viset så skulle det ha varit en stor besvikelse - ingen överraskning alls. Men det var snyggt löst. Tyckte också om att han som tog kortet var svart, det vill säga att man inte fallit för frestelsen att göra alla svarta till fredade av ideologiska hänsyn ("det är så typiskt att svarta alltid är brottslingar så i den här serien ska alla brottslingar vara vita").

För att återgå till skillnaden mellan 1x01 och 1x02 så tror jag att det problemet skulle ha varit ganska lättlöst. Istället för att sända seriestarten som ett vanligt avsnitt, så borde man ha gjort en pilot istället bestående av de två första avsnitten. Enkelt uttryckt så behöver de flesta serier en pilot. Kanske skulle man ha behövt modifiera dem lite så det inte så tydligt handlar om två olika fall eller händelseutvecklingar, men det hade nog inte krävts några stora ändringar. Hade man fått se en längre introduktion så skulle ytligheten i det första avsnittet ha mattats och en mer komplex värld ha trätt fram.

Fortfarande är jag inget fan av serien, men ytterligare några avsnitt måste jag nog se i alla fall. Jag har blivit lite nyfiken på allt som inte har med Veronicas fall att göra. Själva deckargrejen är adiafora, men vad som händer i karaktärernas liv blir jag lite lusten på att få veta mer om.

Peppe skrev:Men latarmig du är ju så kräsen att du bara sitter där med Buffy och Angel om jag inte har fel så jag tror nog inte att du kommer att gilla VM i framtiden heller, men vem vet! Vi får hoppas :D


Oj, har jag verkligen ett rykte som fullständigt ointresserad av allt utanför buffyverse? Hoppas inte det. Vad är det ryktet i så fall baserat på? Det är inte särskilt många serier jag tyckt till om (eller är det just därför?). Det ska dock erkännas att jag skattar buffyverse och särskilt BtVS oerhört högt. Förmodligen är det också en bidragande orsak till min inledande besvikelse över Veronica Mars. I och med den massiva diskussionen av serien på forumet så har jag omedvetet skruvat upp förväntningarna och nog fått för mig att det skulle vara nästan i samma klass. Det var dumt av mig. Men bortsett från buffyverse och Veronica Mars ser jag många serier som inte är särskilt bra, men som kan underhålla för stunden. Att gå och fundera över en serie dag efter dag hör dock till ovanligheterna och den reaktionen är definitivt ingenting jag förväntar mig när jag tittar på TV - att just det hänt med buffyverse ser jag som någonting extraordinärt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Kirko » fre jan 20, 2006 15:50

Är det bara jag som har problem med Weevil? Kan inte bestämma mig för om det är skådespelarinsatsen eller karaktären jag stör mig på, men helt ok känns han inte...
Bite me!
Användarvisningsbild
Kirko
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 29 apr 2005
Ort: Stockholm (nuförtiden)

Inläggav The Buffster » fre jan 20, 2006 20:36

Kirko skrev:Är det bara jag som har problem med Weevil? Kan inte bestämma mig för om det är skådespelarinsatsen eller karaktären jag stör mig på, men helt ok känns han inte...

Det är nog bara du :P . Nä men skämt åsido så gillar jag Weevil rejält och jag tycker att det är på tiden att han får en större roll.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav noike » fre jan 20, 2006 21:14

Weevils stora problem är att de (serieskaparna/författarna) har gjort honom till en Disney-ligist.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinwiel » lör jan 21, 2006 0:26

Kirko skrev:Är det bara jag som har problem med Weevil? Kan inte bestämma mig för om det är skådespelarinsatsen eller karaktären jag stör mig på, men helt ok känns han inte...


Jag är inte heller så förtjust i Weevil. Visst, han fyller en funktion som nån slags tillfällig sidekick till Veronica, eller som hennes kontakt i den "undre världen" (om man nu kan kalla den det..), men annars så tycker jag inte att han känns så genuin, och jag vet inte heller om det är karaktärern eller skådisen. Sånt är ju svårt att sätta fingret på. Så jag håller nog med noike litegrann här.. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Majestic-12 [Bot]

cron