Rome

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » fre jul 07, 2006 21:02

Illyria skrev:Och de visar den i widescreen. Ett stort steg framåt för Kanal 5.


Yay! Fan en sån tur, vill inte tänka mig hur Rome skulle se ut pannad och scannad..


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Nyx » fre jul 07, 2006 23:09

Jag hade visserligen högt ställda förväntningar inför Rome men blev ändå ledsen och förvånad när det visade sig att avsnitt 1-2 sög. Snygg scenografi och foto osv, men varför så dåligt manus och så trista karaktärer? Inte ens min gamle favorit Ciáran Hinds fick utmärka sig särskilt som Caesar. Ledsen att säga det men detta utklassas fortfarande av 30 år gamla Jag, Claudius. Jag tänker ändå fortsätta att titta på Rome i förhoppningen att den blir bättre, men efter öppningsavsnitten känner jag mig mycket tveksam till att den kommer att ta sig. :(

EDIT: Dessutom tycker jag att kanal 5 verkligen gjorde sig själva en otjänst genom att visa Gladiator dagen innan, för inte ens världens dyraste tv-serie kan ju konkurrera med en sådan storbudgetfilm.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » fre jul 07, 2006 23:18

Nyx skrev:Snygg scenografi och foto osv, men varför så dåligt manus och så trista karaktärer?

Mitt stora problem serien igenom.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav madskellig » fre jul 07, 2006 23:19

Hmm, kan inte påstå att jag var alltför imponerad. Snyggt gjort visst, men inget jag kände att jag tog till mig riktigt. Var helt ärligt lite småuttråkad ett tag.

Men jag ger den fler chanser, många serier måste man ju se in sig lite i innan man börja uppskatta dom. Får väl hoppas att det är fallet här.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Tob » fre jul 07, 2006 23:21

Illyria skrev:
Nyx skrev:Snygg scenografi och foto osv, men varför så dåligt manus och så trista karaktärer?

Mitt stora problem serien igenom.


Mitt stora problem med avsnitt 1-3....därefter blev det inget mer Rome för mig och jag litar på Illyria och håller mig borta ett tag till.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Nyx » fre jul 07, 2006 23:23

madskellig skrev:Hmm, kan inte påstå att jag var alltför imponerad. Snyggt gjort visst, men inget jag kände att jag tog till mig riktigt. Var helt ärligt lite småuttråkad ett tag.

Men jag ger den fler chanser, många serier måste man ju se in sig lite i innan man börja uppskatta dom. Får väl hoppas att det är fallet här.

Here's hoping!

(Att en serie om antikens Rom skulle visa chauvinism och brutalitet hade jag räknat med, men var det bara jag som tyckte att de här avsnitten var rent gubbsjuka?)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav LWes » fre jul 07, 2006 23:28

Jag skulle vilja se en sån här stor serie ta insperation från manga/anime om hur man gör häftiga och coola karaktärer.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » fre jul 07, 2006 23:31

LWes skrev:Jag skulle vilja se en sån här stor serie ta insperation från manga/anime om hur man gör häftiga och coola karaktärer.

Ja, eller varför inte från Shakespeare ftw?

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav The Buffster » fre jul 07, 2006 23:32

Nja, riktigt så negativ som er andra känner jag mig inte. Men det kan nog bero på att jag hade rätt låga förväntningar. Förvisso så minns jag att caffe gillade serien och det bådar alltid gott förståss men dom flesta andra verkade om jag minns rätt ganska negativa. Men jag gillade det här (borde i och för sig ha vetat att jag alltid kan lita på caffe). Visst det var väl inte så där superengagerande, men det är knappast den första serie som det tar några avsnitt att riktigt komma in i. Den politiska delen tyckte jag riktigt mycket om likaså den episka känslan. Relationerna mellan karaktärerna, t ex Vorenus och hans fru, kändes däremot inte så intressanta. Sen var det väl kanske inte så många av karaktärerna som stod ut sådär jättemycket såhär i början men jag känner ändå att vissa av dom har potential. Hur som helst så kommer jag definitivt att fortsätta titta. Och just ja, får ju inte glömma bort att nämna hur snyggt det är. Men det var ju väntat.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav caffeineaddict » fre jul 07, 2006 23:37

Tyckte iofs aldrig Rome var dåligt skrivet, om än kanske lite segt till en början, men likväl tyckte jag det blev bättre och bättre konstant och andra halvan av S1 var en höjdare mest hela tiden.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » fre jul 07, 2006 23:39

Nyx skrev:
LWes skrev:Jag skulle vilja se en sån här stor serie ta insperation från manga/anime om hur man gör häftiga och coola karaktärer.

Ja, eller varför inte från Shakespeare ftw?

Macbeth The Series: en mörk, våldsam serie om mannen som offrade allt för att bli kung och nu måste bekämpa det onda för att gottgöra... äh, vänta lite nu... Med Alexis Denisof som Macbeth och Lydia Lunch som spöket efter hans galna fru.
Kings And Roses: actionpackad historisk serie om Englands tron. Starring uppskattningsvis 43 olika personer som George, Richard, Henry och Edward av olika valörer.
Much Ado About Beatrice: sitcom som följer de wacky äventyren vid hovet i Messina. Med Bob Saget, Helen Hunt och Lindsay Lohan.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Ai » fre jul 07, 2006 23:41

A bear skrev:Macbeth The Series: en mörk, våldsam serie om mannen som offrade allt för att bli kung och nu måste bekämpa det onda för att gottgöra... äh, vänta lite nu... Med Alexis Denisof som Macbeth och Lydia Lunch som spöket efter hans galna fru.
Kings And Roses: actionpackad historisk serie om Englands tron. Starring uppskattningsvis 43 olika personer som George, Richard, Henry och Edward av olika valörer.
Much Ado About Beatrice: sitcom som följer de wacky äventyren vid hovet i Messina. Med Bob Saget, Helen Hunt och Lindsay Lohan.


IRLG!!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Nyx » fre jul 07, 2006 23:44

A bear skrev:
Nyx skrev:
LWes skrev:Jag skulle vilja se en sån här stor serie ta insperation från manga/anime om hur man gör häftiga och coola karaktärer.

Ja, eller varför inte från Shakespeare ftw?

Macbeth The Series: en mörk, våldsam serie om mannen som offrade allt för att bli kung och nu måste bekämpa det onda för att gottgöra... äh, vänta lite nu... Med Alexis Denisof som Macbeth och Lydia Lunch som spöket efter hans galna fru.
Kings And Roses: actionpackad historisk serie om Englands tron. Starring uppskattningsvis 43 olika personer som George, Richard, Henry och Edward av olika valörer.
Much Ado About Beatrice: sitcom som följer de wacky äventyren vid hovet i Messina. Med Bob Saget, Helen Hunt och Lindsay Lohan.

Jag skulle nog se dem om de gjordes. Men jag tänkte närmast att man kunnat snegla lite på pjäserna Julius Caesar och Antony and Cleopatra, till exempel. Dessa karaktärer är ju inte direkt okända, vare sig i historien eller i fiktionen. Eller var det kanske detta som skrämde dem?

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » sön jul 09, 2006 1:15

Jag försökte se första avsnittet igår på kanal5. Men jag tyckte de helt och hållet gömt bort manus och tyckte den blev riktigt tråkig. Så jag stängde av och tittade på Scrubs istället, mycket bättre underhållning :P

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » sön jul 09, 2006 2:54

caffeineaddict skrev:Tyckte iofs aldrig Rome var dåligt skrivet, om än kanske lite segt till en början, men likväl tyckte jag det blev bättre och bättre konstant och andra halvan av S1 var en höjdare mest hela tiden.

Kändes som det blev något bättre de sista avsnitten, men verkligen inte mycket, och det krävdes att verkligen ha följt tidigare avsnitt för att uppskatta det också. Det jag tyckte blev lite bättre under serien var Vorenus.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Glorificus » mån jul 10, 2006 0:50

Jag fastnade ordentligt för Rome. Från början hade det nog mycket med mitt Antiken-intresse att göra, men rätt snabbt blev jag fascinerad av många karaktärer och olika delar av handlingen. Det är inte en serie som hamnar på någon favoritlista, men jag ger den definitivt fler plus än minus.

Missade avsnittet på femman i fredags, men ska defintivt försöka med en omtitt nu när den går där. :)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav lilith » mån jul 10, 2006 1:01

Glorificus skrev:Jag fastnade ordentligt för Rome. Från början hade det nog mycket med mitt Antiken-intresse att göra, men rätt snabbt blev jag fascinerad av många karaktärer och olika delar av handlingen. Det är inte en serie som hamnar på någon favoritlista, men jag ger den definitivt fler plus än minus.

Missade avsnittet på femman i fredags, men ska defintivt försöka med en omtitt nu när den går där. :)

What she said!!
Ordagrant faktiskt.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Bender » mån jul 10, 2006 13:32

Jag tycker också Rome är en väldigt bra serie med bra karaktärer, ingen topplistekandidat men av väldigt hög kvalité.

Har sett 7 avsnitt ska försöka hinna med resten under sommaren.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav eynosh » mån jul 10, 2006 13:36

Verkar som om jag får ge det här en chans.. Saknar mina vanliga serier =/.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav ladymorganlefay » tor jul 27, 2006 9:09

danke Noike.
Spider-Pig, Spider-Pig. Does whatever a Spider-Pig does. Can he swing from a web? No he *can’t*, cause he’s a *pig*. Look out! He is the *Spider-Pig*! ...
Användarvisningsbild
ladymorganlefay
Big Bad
 
Inlägg: 1627
Blev medlem: 25 maj 2005
Ort: visby---sthlm---sumpan

Inläggav gollum » lör aug 12, 2006 8:51

Illyria skrev:Och de visar den i widescreen. Ett stort steg framåt för Kanal 5.


WS ja, letterbox ja. På canal+ gick den anamorfiskt och i Dolby Surround (inte 5.1 dock). Kanal 5 har en bit kvar.

Men serien var bra tyckte jag. Den höll och man ville egentligen inte missa något eftersom de flesta karaktärer och intriger utvecklades från ett avsnitt till ett annat. Men att döda JC redan i första säsongen var trist, luktar osäkerhet om fortsättning lång väg
Användarvisningsbild
gollum
Minion
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 10 aug 2006
Ort: Lilla Edet...

Inläggav Illyria » lör aug 12, 2006 9:23

Serien kommer bara få två säsonger.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » lör aug 12, 2006 11:09

Illyria skrev:Serien kommer bara få två säsonger.


Is that so? Jag blir konstigt nöjd över att de vet så redan. Det kan bli en riktig liten planerad tvåsäsongs-pärla. Jag älskar kortare serier när de är planerade att vara kortare serier.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » sön jan 14, 2007 18:36

Det här kanske aldrig blev den populäraste serien på BF, men ändå: S2 börjar i morgon och åtminstone jag ser fram emot det. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » sön jan 14, 2007 18:52

Jag är medveten om att s2 börjar, men ser inte sådär väldigt mycket fram emot det. ;) Ska väl ändå bli delvis trevligt att återse den och se om de jobbat mer på berättelsen under den här säsongen och inte satsat allt på utseendet, för så kändes det under första säsongen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » tis jan 16, 2007 17:02

Tyckte 2.01 var rejält bra, även om det tog en stund att vänja tillbaka sig in i persongalleriet och försöka komma ihåg precis vad som hänt (det är ju ändå ett bra tag sedan S1 sändes). Men jag gillar serien skarpt, definitivt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Eisa » tor jan 25, 2007 16:58

jag har precis sett första säsongen och jag måste erkänna att jag faktiskt tycker det är bra. det är absolut inte det bästa jag sett men helt klart sevärt i mina ögon. det kan dock bero på att jag har fastnat rejält för titus pullo, klyschig som jag är tycker jag att han är en fantastisk karaktär, och jag är nästan beredd att sträcka mig lika långt när det gäller vorenus.
jag tycker även om syskonen och deras...hrm, relation, den är intressant men ändå inte fördömande vilket den mycket väl hade kunnat vara i andra serier.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav lilith » tor jan 25, 2007 19:27

2x01-02: Fortfarande väldigt bra. Lite svårt att hålla reda på allt som hänt. Ska försöka kolla igenom s1 (som jag ju har i en så snygg träbox :) ), asap.
Roligt att Cleopatra dök upp igen. Tycker hon borde vara mer....karismatisk. Nu är det ju visserligen 1:a århundradet f.kr., men det borde väl vara mer skillnader på egyptier och romare. Jag menar, det hade varit intressantare om man gjort det till mer av en kulturkrock. En egyptiska var ganska frigjord och jämställd jämfört med en romersk kvinna. Men som sagt, det är ju nu 1:a århundradet f.kr. och de grekiska influenserna kanske har patriarkaliserat (är det ett ord?) egyptiska samhället vid det här laget.
Roligt att de skrev in Pullo som far till Cleopatras barn. Och att hon såg honom där i folkmängden.
Visst var det den oäkta sonen till Verinus (namn...) som var i slavvagnen på slutet.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav The Buffster » fre jan 26, 2007 1:09

(spoiler 2.01 - 2.02) När jag ser Rome så slås jag alltid av hur oförtjänt mycket kritik jag tycker att det har fått. Visst, det når kanske aldrig samma höjder som det allra bästa HBO gjort (men det är det inte mycket som gör), men det är riktigt bra i alla fall. Andra säsongen har inlett starkt måste jag säga. Gillade Mark Antony rejält redan under första säsongen så jag uppskattar verkligen att det är så mycket fokus på honom nu. Samma gäller för Octavian. Jag absolut älskar dom politiska intrigerna och det är nog främst det som är mycket av grejen med Rome för mig. Eller ja, jag gillar det andra också i och för sig. Vorenus och Pullo ger sig in i den undre världen. Hur bra som helst!

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav caffeineaddict » fre jan 26, 2007 1:12

Flera fantastiska flickor säger vad jag tänker, så jag slipper göra det själv.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron