Narnia

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Narnia

Inläggav Nicole » fre dec 02, 2005 18:41

Jag hämtade ut premiärbiljetter för någon dag sedan. ska bli riktigt kul att se den. Någon som sett serien eller läst böckerna innan?
Jag är i alla fall väldigt exalterad. Någon annan som ska se den eller har någon åskit om den?

puss :lovebunny:
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: 314

Inläggav AKS » fre dec 02, 2005 21:34

Jag kommer att se den förr eller senare. Skrev min B-uppsats om Narnia i engelska och håller just nu på att snacka om den med mina 7: or så den känns himla aktuell för mig. Tror dock inte att jag kommer att springa benen av mig till biografen. Men han som spelar "Judas" heter i alla fall Skandar i verkligheten vilket är cool... :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav carre » fre dec 02, 2005 22:13

jag och min brossa vart helt galna i Narnia när vi var små, hade alla filmer (som mystiskt har försvunnit) och böcker och brossan hade ett gosedjurslejon som hette Aslan som var hans käraste ägodel, såvisst måste man se Narnia, men jag har en känsla av att det inte kommer vara samma känsla som det var då. hur dåliga de gamla serierna nu än var så är de så jävla inprintade i hjärnan att det är galet.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Illyria » fre dec 02, 2005 22:17

Jag kommer inte heller direkt springa till bion och se den, men nångång blir det säkert. Trailern tycker jag ser sådär ut faktiskt, den är väldigt riktad till barn kändes det som, hade gärna sett något mörkare. Jag kanske tom hinner läsa om boken/böckerna innan jag ser filmen, läste dem när jag var yngre. Såg faktiskt om tv-serien (första boken) i somras, fungerar väl okej som nostalgi, men knappt, den är väldigt taffligt gjord med sina "effekter".
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav noike » fre dec 02, 2005 22:18

Illyria skrev:Jag kommer inte heller direkt springa till bion och se den, men nångång blir det säkert. Trailern tycker jag ser sådär ut faktiskt, den är väldigt riktad till barn kändes det som, hade gärna sett något mörkare.


Men den är mörkare! Fråga bara Disneys marknadsföringsmaskin: "It's the Passion of the Christ but for kids".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav carre » fre dec 02, 2005 22:19

noike skrev:Men den är mörkare! Fråga bara Disneys marknadsföringsmaskin: "It's the Passion of the Christ but for kids".


ew!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav noike » fre dec 02, 2005 22:21

ey skrev:
noike skrev:Men den är mörkare! Fråga bara Disneys marknadsföringsmaskin: "It's the Passion of the Christ but for kids".

ew!


Jag tror inte marknadsförarna har sett filmen iofs, de brukar sällan göra det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » fre dec 02, 2005 22:23

Det är verkligen inte intrycket jag fick av trailern, men å andra sidan brukar ju trailers vara värdelösa.

Passion of the Christ var inte så "mörk" heller, jag menade mer åt det mystiska hållet också, inte bara misshandel och misär.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » fre dec 02, 2005 23:54

Illyria skrev:Jag kommer inte heller direkt springa till bion och se den, men nångång blir det säkert. Trailern tycker jag ser sådär ut faktiskt, den är väldigt riktad till barn kändes det som, hade gärna sett något mörkare.
Fast den långa trailern är klart bättre tycker jag (om det inte är den du menar). Den verkar fortfarande mest riktad mot barn, men annars tycker jag att den ser riktigt trevlig ut.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Gordo » lör dec 03, 2005 0:03

Jag har också heliga minnen från när jag var barn, har inte sett om serien sedan dess och det är nog mest känslan jag kommer ihåg. Ska absolut se filmen även om det kanske inte blir på premiären.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » lör dec 03, 2005 0:07

Jag drar mig extra mycket för att se den på bio, för det kommer ju definitivt vara fullt av irriterande små barn (och småbarn för den delen). Synd, för den ser ut att göra sig bra på stor duk.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Illyria » lör dec 03, 2005 0:13

CheeseGuy skrev:Fast den långa trailern är klart bättre tycker jag (om det inte är den du menar). Den verkar fortfarande mest riktad mot barn, men annars tycker jag att den ser riktigt trevlig ut.

Jag vet inte om det är den långa eller någon kortare, såg den senast före HP-filmen. Finns det någon bättre point me in the right direction.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Gordo » lör dec 03, 2005 0:14

CheeseGuy skrev:Jag drar mig extra mycket för att se den på bio, för det kommer ju definitivt vara fullt av irriterande små barn (och småbarn för den delen). Synd, för den ser ut att göra sig bra på stor duk.

Om man går en veckodag mitt på dagen brukar man kunna undvika detta problem, om man inte har otur och hamnar i samma salong som en skolklass vill säga ;)
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » lör dec 03, 2005 0:25

Illyria skrev:
CheeseGuy skrev:Fast den långa trailern är klart bättre tycker jag (om det inte är den du menar). Den verkar fortfarande mest riktad mot barn, men annars tycker jag att den ser riktigt trevlig ut.

Jag vet inte om det är den långa eller någon kortare, såg den senast före HP-filmen. Finns det någon bättre point me in the right direction.
Jag tipsade om den i filmtråden. Du såg den knappast på bio, för den är nio minuter lång och spoilar stora delar av filmen. Här är en direktlänk: http://www.worldofkj.com/Video/NarniaSuperTrailer.wmv (65Mb)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Narnia

Inläggav The Ankh » tis dec 20, 2005 12:45

Jaha, på torsdag ska jag se Narnia. Har snart (typ 15 minuter kvar) lyssnat klart på Häxan o Lejonet. Har stora förhoppningar för filmen, eftersom boken är så pass kort och filmen kommer vara 2 tim 21 min
så borde allt vara med. Och det är ju kul!

Är det nån som vet om det är tänkt att göra film av alla 7 Narnia-böcker. eller är det bara denna?
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Re: Narnia

Inläggav mattek72 » tis dec 20, 2005 16:46

The Ankh skrev:Är det nån som vet om det är tänkt att göra film av alla 7 Narnia-böcker. eller är det bara denna?


Det ska finnas filmkontrakt på alla 7.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav AKS » tis dec 20, 2005 18:28

Jag ska också se Häxan och lejonet på torsdag. Valde 21-bion för att slippa kidsen.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Gordo » tis dec 20, 2005 20:31

Jag ska se den imorgon. Det ska bli kul att se om jag får samma känsla som jag hade när jag var barn. Troligtvis inte men jag tror nog att den är bra.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Re: Narnia

Inläggav JoeSweden » ons dec 21, 2005 0:36

The Ankh skrev:Jaha, på torsdag ska jag se Narnia. Har snart (typ 15 minuter kvar) lyssnat klart på Häxan o Lejonet. Har stora förhoppningar för filmen, eftersom boken är så pass kort och filmen kommer vara 2 tim 21 min
så borde allt vara med. Och det är ju kul!

Är det nån som vet om det är tänkt att göra film av alla 7 Narnia-böcker. eller är det bara denna?


Nästa blir Prins Caspian, 2007.
"Make the signal go further!" [b]
Användarvisningsbild
JoeSweden
Minion
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 05 jul 2005
Ort: Gävle

Inläggav The Ankh » ons dec 21, 2005 0:56

Koolt! jag ska se till att läsa alla tills dess.
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Illyria » ons dec 21, 2005 0:58

Jag såg om tv-serien för ett tag sedan, på tur nu står delarna med Caspian. Har ingen större brådska att se den nya filmen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Zaxx » ons dec 21, 2005 22:21

Då kommer de alltså inte göra dem i "rätt ordning"... om jag tar det ur minnet tror jag det är:

Min morbror trollkarlen
Hästen och hans pojke
Häxan och Lejonet
Prins Caspian
Caspian och Skeppet Gryningen
Silvertronen
Den sistra Striden

stämmer det?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » ons dec 21, 2005 22:57

Häxan och lejonet skrevs första av alla böckerna även om Min morbror trollkarlen är tidigare i mytologin. CS Lewis rekommenderade att man läste Min morbror trollkarlen först, men jag rekommenderar alltid alla att läsa Häxan och lejonet först för den är mycket bättre än Min morbror trollkarlen. Den har dessutom en lite "tydligare" handling och den är mycket mer känd än Min morbror trollkarlen. Tror att det är därför de gjorde den som första film, tror det är den de flesta vill se.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » ons dec 21, 2005 22:59

Zaxx skrev:Då kommer de alltså inte göra dem i "rätt ordning"... om jag tar det ur minnet tror jag det är:

Och jag tror det är väldigt stor risk att de väljer att inte göra alla. Min morbror trollkarlen och Hästen och hans pojke ignoreras nog helt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » ons dec 21, 2005 23:01

De får gärna ignorera Hästen och hans pojke. Usch, den får mig att må dåligt. Nu är det sju år sen jag läste böckerna sist, men jag vill minnas att den kändes väldigt xenofobisk.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Rombat » tor dec 22, 2005 8:14

AKS skrev:De får gärna ignorera Hästen och hans pojke. Usch, den får mig att må dåligt. Nu är det sju år sen jag läste böckerna sist, men jag vill minnas att den kändes väldigt xenofobisk.
Hela berättelsen har ju grova inslag av rasism och kristen propaganda. Lite som Tolkien där.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Binchy » tor dec 22, 2005 10:54

Rombat skrev:
AKS skrev:De får gärna ignorera Hästen och hans pojke. Usch, den får mig att må dåligt. Nu är det sju år sen jag läste böckerna sist, men jag vill minnas att den kändes väldigt xenofobisk.
Hela berättelsen har ju grova inslag av rasism och kristen propaganda. Lite som Tolkien där.


Tidsandan var väl sådan när de skrevs. Det var mer OK på den tiden att tycka att främmande folkslag var mindre värda, mindre vetande, grymmare, än den rena, vita, högre stående, civiliserade rasen.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav AKS » tor dec 22, 2005 11:57

Ja, naturligtvis är det så, men då det gäller just Hästen och hans pojke så är det ändå obehagligt för där är det mycket mer uppenbart än i de andra böckerna.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Zaxx » fre dec 23, 2005 0:03

På ngt konstigt vis får detta mig att vilka köpa alla i nyutgåva och läsa dem igen?? Kommer inte alls ihåg den som rasistig, kommer mer ihåg den som konstig och tråkig... kan iofs bero på att jag var typ 12 när jag läste den.... rasism är konstigt..

ps. jag förstod detdär om att de ville göra Häxan och Lejonet först... men jag ville bara ha bokorgningen klar för mig... ;)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sfinx » lör dec 24, 2005 9:37

noike skrev:
Zaxx skrev:Då kommer de alltså inte göra dem i "rätt ordning"... om jag tar det ur minnet tror jag det är:

Och jag tror det är väldigt stor risk att de väljer att inte göra alla. Min morbror trollkarlen och Hästen och hans pojke ignoreras nog helt.


Hästen och hans pojke kommer jag knappt ihåg, men Min morbror trollkarlen är min favorit. Fast jag har misstänkt att den inte kommer med eftersom de börjar Häxan och lejonet.

Filmen: Riktigt bra, barnen spelade bra, Peter och Susan var precis så enerverande präktiga som i böckerna, så jag höll på Edmund som vanligt, Lucy liten och godhjärtat, men alla var lite elakare mot varandra än jag kommer ihåg. Aslan drog som vanligt ner tempot en aning.
Jag saknar inget från boken allt stämde bra, men...
...när jag kom ut ur salongen var jag beredd att fria till Tilda Swinton.

Hennes isdrottning var fantastisk. Vacker, kall, lågmäld, mordisk och ond. När hon ska döda Peter drar hon två svärd iklädd en klänning av ringbrynja och det finns inte ett spår barnfilm över henne då. Bara skön och ond. Jag blev andlös.

Bra effekter också. (weta...)Gå och se!
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron