Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav gaspode » lör jan 07, 2006 2:40

Idag såg jag the Truman Show för första gången sen förra gången.
Hade för mig att jag gillade den mer, men jag kan ha varit mycket okritiskare första gången jag såg den. Idén och mycket av storyn är finfint, och hade kunnat bli en riktig toppenfilm, men tyvärr är det mycket som inte håller för närmare granskning.. :(
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tob » lör jan 07, 2006 3:15

gaspode skrev:Idag såg jag the Truman Show för första gången sen förra gången.
Hade för mig att jag gillade den mer, men jag kan ha varit mycket okritiskare första gången jag såg den. Idén och mycket av storyn är finfint, och hade kunnat bli en riktig toppenfilm, men tyvärr är det mycket som inte håller för närmare granskning.. :(


Jag gillade inte Truman Show så mycket när jag såg den för ja, 6-7 år sedan, men jag bör se om den. Är ganska säker på att jag kommer uppskatta den skarpt nu.

Såg Finding Neverland idag. Det var en riktig myspys film. Om än något överskattad tycker jag. Tycker aldrig det blir så mycket mer än just myspys. Vackert, välgjort och överlag bra skådespelare. Stabilt helt enkelt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav AKS » lör jan 07, 2006 22:46

Har på Gangs of New York i bakgrunden och har nu ett flertal gånger tyckt att jag hört Lord of the Rings-musik. Jag blev därför inte förvånad då jag kollade upp det hela på IMDb och ser att Howard Shore varit kompositör för båda filmerna. Dålig stil att sno av sig själv! :) Konstigt att det var så himla uppenbart dock...

Ja, jag påstår alltså inte att han har hela LotR-teman däri, men definitivt längre partier som låter som LotR-musik.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Bender » sön jan 08, 2006 0:39

AKS> Det är ofta så med kompositörer till filmer tycker jag, Thomas Newman använder tex ofta pianomusik och man hör väldigt lätt när det är han som är kompositör som i tex Road to Perdition och Långa Gröna Milen. Hans musik kan vara väldigt snarlik. Detsamma gäller John Williams och Hans Zimmer. På tal om Howard Shore så såg jag nyligen A History of Violence och där tycker jag också att det var väldigt likt sagan om ringen på sina håll!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav AKS » sön jan 08, 2006 11:59

Ska bli intressant att se A History of Violence, mao. Jag har förut inte känt igen kompositörer på detta vis, d.v.s. att ett stycke låter oerhört likt ett tidigare tema. Däremot känner jag väldigt lätt igen min favorit Ennio Morricone, men då är det för att stilen och kombinationen av vissa instrument är lika, inte själva "melodin".
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » sön jan 08, 2006 13:10

Howard Shore kanske tar tillfället i akt med stor orkestermusik nu när han kan -- vilken gör styckena lite lika ibland -- men till skillnad från till exempel Danny Elfman så kan Howard variera sig. (Lyssna bara på Naked Lunch.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav eynosh » sön jan 08, 2006 19:32

Såg Finding Neverland nyss. Mysig film. Nu får Depp banne mig kamma hem en Oscar i någonting.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav noike » sön jan 08, 2006 19:41

Eynosh skrev:Såg Finding Neverland nyss. Mysig film. Nu får Depp banne mig kamma hem en Oscar i någonting.


Johnny Depp är större än en Oscarsvinst.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » sön jan 08, 2006 19:42

Eynosh skrev:Såg Finding Neverland nyss. Mysig film. Nu får Depp banne mig kamma hem en Oscar i någonting.


Tycker precis likadant.. tror iofs han får dra till med en ny såndära TOTALT Oscarnominerad film först... sen kanske :)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav eynosh » sön jan 08, 2006 19:48

Får hoppas på Kalle och Chokladfabriken. Men som noike säger, han är större än en Oscarsvinst (även om jag vill se honom vinna en).
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav carre » sön jan 08, 2006 19:52

undrar vad MJ säger om han vinner en för Kalle och Chockladfabriken... :rolleyes:
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav caffeineaddict » mån jan 09, 2006 0:02

Politisk George Clooney-dag för undertecknad idag. Både Syriana och Good Night and Good Luck var bra, oerhört välgjorda och mycket intressanta filmer (även om en bra bit ifrån felfria). Framförallt motbevisar de det allt för vanliga missförståendet att film måste fördummas för att vara duglig underhållning, och att intelligent film som respekterar och förutsätter att publiken kan tänka är något att skygga ifrån. Om så bara för det så ska Clooney och de andra medverkande både framför och bakom kameran i dessa filmer ha all respekt.

Samtidigt är det inga sanna mästerverk. Good Night är en liten film som korrekt berättas på en liten skala om (verkliga) människor som jobbar utifrån viljan att berätta sanningen oavsett kostnaden. Det är beundransvärt och vi engageras i deras kamp, men vi lär aldrig riktigt känna dem bortom deras ideal och arbete. Det är förståeligt nog en kort film, och när den är över har det varit intressant, snyggt, tokigt välspelat och engagerande hela tiden men någonstans känns det som en film som man beundrar mer än älskar.

Syriana är längre, och berättar åtminstone fyra ovanligt komplicerade (och sammankopplade) historier på strax över två timmar. Det är den första tvåtimmarsfilm på bra länge som jag verkligen önskar hade varit längre. Regissören Stephen Gaghan kastar in små inblickar i karaktärernas privatliv som hjälper oss förstå vilka de är, men han hade kunnat stanna där liiiite längre. Det hade blivit en starkare upplevelse, och hade gett oss lite mer tid att tänka över både karaktärerna och handlingen. Men det är en härligt mörk film som känns obehagligt realistisk och man skräms på slutet av tanken på att det här förmodligen är världen vi lever i.

3½ blir betyget till båda två.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav qarlsson » mån jan 09, 2006 2:05

kaffe: Lustigt att du tar upp både Syriana och Good Night and Good Luck eftersom båda två råkar ligga på tur att ses från min "unwatched"-mapp. Så nu blev jag extra taggad här, även om jag får hålla på mig någon dag till.

Apropå politiska teman kom jag att tänka på en tredje film - Munich. Jag är nyfiken att se vad Spielberg ställt till med nu. Speciellt med tanke på att ju mer jag läser om den ju mer går man från oklarhet till oklarhet. Å ena sidan figurerar den i "best of 2005"-listor och hyllas av bland annat kritiker som sympatiske Ebert. Å andra sidan kallas den både antipalestinsk och antisemitisk (hur den kombinationen nu går ihop, way to go pissin everybody off steve!) och å tredje sidan anses den av vissa bara vara en smaklös uppvisning i action, inpaketerat i ett historiskt kontext med budskapet att "hämnd är fel" som en moralsång.

Hur det nu än råkar ligga till så har spielberg uppenbarligen lyckats röra om rejält i hönsgården och en film som skapar så mycket meningsskiljaktighet direktkvalificerar sig in på min villse-lista.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » mån jan 09, 2006 2:09

Jag hoppas verkligen att Munich är bra, för just nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro om Steven Spielberg. Överhuvudtaget.

De där rösterna som ropar om "antisemitism" och "antipalestinsk" tror jag dock vad jag vill om. Handlar det om USA så brukar ju sådana skrik slängas efter alla filmer som ens lite vågar närma sig någon form av en åsikt. Det där om en simpel "hämnd är fel"-moral låter dock mer troligt och oroande.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav qarlsson » mån jan 09, 2006 2:39

Jag vill också gärna tro på Munich, och att den tillför något utöver de sedvanliga moralklyschorna. Än så länge har jag inte sett någon bra release på den (eller någon release alls för den delen) men det kommer väl. Awardscreeners brukar dyka upp runt den här tiden på året så...

Handlar det om USA så brukar ju sådana skrik slängas efter alla filmer som ens lite vågar närma sig någon form av en åsikt.

ja, närmast kommer jag att tänka på Van Sant's Elephant som i sammanhanget ändå måste klassas som extremt lågmäld och snarare socialt observerande än att den lade fram något absolut svar eller tog ställning. Och då fick stackars Van Sant skit för det istället. Känsligt folk, jänkarna.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav karykh » mån jan 09, 2006 19:43

Clerks 2 trailer!!!

http://blockofstores.com/teaser/

Arrrghhh!! :D
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav Matt » mån jan 09, 2006 20:33

karykh skrev:Clerks 2 trailer!!!

http://blockofstores.com/teaser/

Arrrghhh!! :D


Oh my god!
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Zaxx » mån jan 09, 2006 20:50

En av få riktigt snygga filmsidor...

http://www.sonypictures.com/movies/unde ... /home.html

kolla in spelet som finns på sidan också ;)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Gordo » mån jan 09, 2006 22:19

Jag var på bio och såg Proof idag, jag tyckte att den var jättebra!

Både Gwyneth och Jake gjorde ett jättebra jobb!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » mån jan 09, 2006 22:43

Någon här som har sett Peter Jacksons King Kong OCH The Production Diaries? Vad tycker ni, kan man se Diaries före man ser filmen? Vi har tänkt vänta med att se filmen tills den kommer på dvd, men Diaries har vi stående här i bokhyllan. Förlorar man på att se dem först, eller kan det rent av förhöja filmupplevelsen. Jag älskar extramaterial och The making of... Vi har sett den gamla King Kong, så vi kan ju historien i stort (vet dock inte hur mycket Peter Jackson har ändrat där).

Som ni märker lutar det åt att vi ser Diaries rätt snart, såvida inte någon avråder oss å det bestämdaste. What do y'all think?
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav noike » mån jan 09, 2006 22:46

Binchy skrev:Som ni märker lutar det åt att vi ser Diaries rätt snart, såvida inte någon avråder oss å det bestämdaste. What do y'all think?


Jag skulle säga "se production diaries och skit i filmen" mendet är bara jag.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » mån jan 09, 2006 23:20

karykh skrev:Clerks 2 trailer!!!

http://blockofstores.com/teaser/

Arrrghhh!! :D


-One ring to rule them all.

Kommer bli bäst.
Senast redigerad av Off mån jan 09, 2006 23:27, redigerad totalt 1 gång.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Matt » mån jan 09, 2006 23:22

Off skrev:
karykh skrev:Clerks 2 trailer!!!

http://blockofstores.com/teaser/

Arrrghhh!! :D


-One ring to rule them all.

Kommer bli bäst.


Jag har redan bestämt mig innan jag sett den att den kommer bli bästa filmen någonsin.
Clerks II och An Evening Harder är de två filmerna jag ser fram emot mest till. Nu är väl inte An evening harder en film men ändå.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Tob » mån jan 09, 2006 23:46

noike skrev:
Binchy skrev:Som ni märker lutar det åt att vi ser Diaries rätt snart, såvida inte någon avråder oss å det bestämdaste. What do y'all think?


Jag skulle säga "se production diaries och skit i filmen" mendet är bara jag.


Lyssna inte på noike. Filmen är suverän.

Är ni inte väldigt rädda för att spoilera filmen, grundhandlingen är ju dessutom känd, så kan ni nog se production dieries. Har vart lite sugen på att köpa dom där själv, men jag räknar med att dom kommer att finnas med på framtida dvdutgåvor. Fast har ifs hört motsatsen att de inte skall finnas med...och det är ju bara elakt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Binchy » tis jan 10, 2006 0:04

Himla fin box är det till dem. Ser ut som en gammaldags portfölj (27x22 cm), och booklet-en sitter på en clipboard. dvd-facken sitter ihop i överkanten istället för sidan, på baksidan av clipboardet, och alltihop är i olika nyanser av brunt.

Det låter som om det är helt OK att sätta igång och titta på dem, tack för hjälpen.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav AKS » tis jan 10, 2006 0:25

Har precis sett om Terminator 3 för första gången sedan den gick på bio. Den var faktiskt bättre än jag kom ihåg. Iofs var jag extremt anti första gången iom att James Cameron inte var inblandad (jag har sett om Terminator 2 och Aliens ca 20 gånger och The Terminator kanske 10 gånger, Titanic är jag väl uppe i 8 omtittar). Och inte Edward Furlong för den delen heller. Men nu då jag såg om den fann jag den mycket underhållande om än inte i närheten av de två tidigare filmerna i serien. Skulle faktiskt vilja se en uppföljare nu som utspelar sig i början av kriget mot maskinerna efter atomkriget. D.v.s. att John Connor och hans tjej fortfarande är unga och börjar leta reda på och bygga upp en motståndsrörelse.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav A bear » tis jan 10, 2006 17:00

http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/hi/newsi ... 598672.stm
Top selling author Terry Pratchett could be coming to the big screen, as rumour has it that his hit book "The Wee Free Men" is being made into a film.
Film website Variety say it will be shot by Spider-Man director Sam Raimi, and could be a very big movie indeed.

Få se, Vimes är väl inte med i den? Då får de lov att skriva in honom. Bruce Campbell, säger jag bara.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » tis jan 10, 2006 18:23

A bear skrev:http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/hi/newsid_4590000/newsid_4598600/4598672.stm
Top selling author Terry Pratchett could be coming to the big screen, as rumour has it that his hit book "The Wee Free Men" is being made into a film.
Film website Variety say it will be shot by Spider-Man director Sam Raimi, and could be a very big movie indeed.

Få se, Vimes är väl inte med i den? Då får de lov att skriva in honom. Bruce Campbell, säger jag bara.

[Fanboy-Mode] AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :lovebunny: :lovebunny: :lovebunny: :lovebunny: :lovebunny: :lovebunny: HOPPASHOPPASHOPPASHOPPASHOPPASHOPPASHOPPAS[/Fanboy-Mode]

Jag kan inte låta bli att se en brittisk Clint Eastwood som Vimes. Men det blir väl ändå ingen Vimes, så man får dregla på. Fast Vinnie Jones som Rob Anybody hade varit grymt.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Tob » tis jan 10, 2006 19:20

Closer

Gaah. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om filmen som helhet ännu. Men en del scener. Helvete. Fruktansvärt intensivt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tam » tis jan 10, 2006 23:42

Antar jag borde se Hamlet innan jag ser Rosencrantz and Guildenstern Are Dead. Så nån som rekommenderar nån speciell version? Eller avråder angående någon?
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron