Weeds

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » ons sep 14, 2005 11:13

Som sagt, fortfarande bra, men inte inte lika bra, och jag kan verkligen inte släppa att serien känns för kort. Avsnitt efter avsnitt slutar den mitt i allt. I want more.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav A bear » ons sep 14, 2005 11:17

Dessutom, klagomål på sexans soundtrack: De använder "The Littlest Birds" på soundtracket, vackert så, men det är ju med Be Good Tanyas och inte med Jolie Holland. Bock i kanten.

Men jag hoppas att de släpps en soundtrack-CD från serien. Den som väljer musik har genomgående betydligt bättre smak än vad som är vanligt i amerikansk TV... vilket ju bevisas redan av signaturen.

EDIT: Förresten, har ni sett något så korkat? Om man försöker komma åt den officiella Weeds-sajten (http://www.sho.com/site/weeds/home.do) från Europa får man beskedet
Sorry

We at Showtime Online express our apologies; however, these pages are intended for access only from within the United States.
Senast redigerad av A bear ons sep 14, 2005 11:25, redigerad totalt 2 gånger.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav The Buffster » ons sep 14, 2005 11:18

Illyria: Jag håller helt med dig. I 1.6 så tyckte jag ännu mer än tidigare att avsnittet känndes alldelse för kort (när jag tänker efter så beror det nog på att jag såg dom andra avsnitten i följd). Det är lite konstigt att serien bara är en halvtimme då innehållet känns väldigt typiskt för en trekvarts serie.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav Illyria » ons sep 14, 2005 11:32

A bear: det har släppts ett soundtrack redan (13 sept)

http://www.rykodisc.com/Catalog/dump/ry ... s_1531.asp

Visst är det komedi i serien, men det behöver ju inte betyda att avsnitten behöver vara komediseriekorta. Det är det enda jag vill ändra på.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav A bear » ons sep 14, 2005 11:46

Illyria: ser man på, tackar.

Speciellt underlig är ju längden eftersom "Dead Like Me" var heltimme... det känns som om de fegat ur lite grann. (Eller så är det bara det att gräsrökare inte har tillräckligt med koncentrationsförmåga för att följa timslånga avsnitt.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav noike » ons sep 14, 2005 11:55

A bear skrev:Illyria: ser man på, tackar.

Speciellt underlig är ju längden eftersom "Dead Like Me" var heltimme... det känns som om de fegat ur lite grann. (Eller så är det bara det att gräsrökare inte har tillräckligt med koncentrationsförmåga för att följa timslånga avsnitt.)


De la ju ner DLM för att få pengar till två serier, då blir det två halvtimmare.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » ons sep 14, 2005 11:59

Ang. Showtime Online: sjuk grej. tror de att de stoppar nedladdning eller så genom att folk inte kan gå in på deras sida eller nåt sånt? Himla dåligt i alla fall.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Zaxx » ons sep 14, 2005 22:58

Spoiler ep 5-6:
Jag såg båda på raken här nu och då märkte man av lite detta med längden. Jag stör mig iofs inte så mkt, men detta blev för mig ett långt riktigt bra avsnitt.
ep 5 var nog bäst hittills tror jag, 6:an var oxå bra, men inte lika bra som numero cinco (hur stavas det, och är det ens fem på spanska?)

Det roligaste är ju redan utskrivet i tråden här ovan.

Bra serie som blir bättre och bättre... ser dock inte så många små röda trådar än, allt är fortfarande ganska öppet och kan komma att handla om vad som helst. Vad tycker ni om detta? I andra serier följer vi små trådar och arcs som växer fram.. här tycker jag allt är helt mixat och man vet liksom inte vad som kommer hända i nästa avsnitt?
Möjligen är det butiken eller bageriet som blir den första riktiga saken här?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » tis sep 20, 2005 18:54

1.7 Detta avsnitte var enligt mig ett av de svagare i serien hittills.

Kändes inte riktigt som att det kom igång riktigt. Andys historia var lite rolig men i grund och botten ointressant även om det var tack vare den vi fick repliken: "You've made your bed, now fuck in it." =) College-grejen kändes inte heller riktigt intressant även om det kan bli intressant i nästa avsnitt då mynthistorien lär fortsätta. Nej, detta avsnitt var helt klart "nja...".
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav LWes » tis sep 20, 2005 19:09

Jag har inte sett något avsnitt sen avsnitt 5. Jag orkar inte se mer. Det finns gott om andra serier jag gillar klart bättre.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav The Buffster » tis sep 20, 2005 19:43

Hmm... jag gillade väl avsnitt 1.7 sådär och jag tror att det är det faktum att avsnitten bara är en halvtimme som börjar irritera mig allt mer. Det känndes verkligen som om ingenting riktigt hann hända. Jag håller också med om det mesta som AKS skrev.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav CheeseGuy » tis sep 20, 2005 19:50

Nu har jag sett till och med avsnitt fem. Helt jävla underbar serie!
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Off » tis sep 20, 2005 19:55

1x07Några bra ögonblick men det bästa var väl att det känns som att en handling börjar kicka igång. Betyder mynten att någon vill sätta dit henne eller är det någon som vill skrämma henne att sluta så någon annan kan ta över?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav A bear » tor sep 22, 2005 0:22

Jo, 1.7 känns mest som att sätta upp en arc. Även om
Celias morsa fick mig att säga "Gniäääääh" varje gång hon var i bild. Plötsligt verkar Celia väldigt mycket snällare.

Men uppenbarligen har Nancy trampat på någons ömma tår. Återstår att se.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Illyria » tor sep 22, 2005 0:30

1.07: jag fortsätter gilla serien och jag fortsätter säga att det borde vara 40 minutersavsnitt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » tor sep 22, 2005 10:17

1.06 och 1.07: fortfarande riktigt bra, och jag stör mig fortfarande inte på att avsnitten är så korta. (Kanske för att jag inte har behövt vänta en vecka mellan varje?)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav The Buffster » tor sep 22, 2005 11:14

CheeseGuy: Troligen. Jag såg 1 - 5 på raken och tänkte knappt på att avsnitten var korta. Sen när jag behövde vänta en vecka mellan varje så känndes dom oerhört korta varje gång. Tyvärr är detta något jag stör mig allt mer på.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav qarlsson » tor sep 22, 2005 15:05

Och apropå det, finns det något exempel på en serie som brutit sig ur 30-minutersformatet och växlat om till 45? För här finns det helt klart behov av det.. Weeds is that friggin good.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tor sep 22, 2005 15:18

qarlsson skrev:Och apropå det, finns det något exempel på en serie som brutit sig ur 30-minutersformatet och växlat om till 45? För här finns det helt klart behov av det.. Weeds is that friggin good.


Dr Who, men den serien har haft alla möjliga tidsformat. I modern tid, nej, tror inte det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » tor sep 22, 2005 15:30

I så fall tror jag nog tyvärr att Weeds inte blir långlivat. För serien lider verkligen av det. Varje avsnitt känns som en singelmix av en låt som egentligen borde vara mycket längre... som om den ursprungligen var projekterad som 45 minuter och sedan av budgetskäl skars ner till 28.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav qarlsson » tor sep 22, 2005 16:47

A bear skrev:I så fall tror jag nog tyvärr att Weeds inte blir långlivat. För serien lider verkligen av det.

Men frågan är om gemene man anser det. Visst, 45-minutersformatet är en önskan och något vi efterfrågar, men jag ser inte varför serien inte skulle bli långlivad (av just den anledningen). Det är ju trots allt fortfarande en innehållsmässigt förbaskat bra serie, som förhoppningvis med tiden kommer hitta sin dramaturgiska taktkänsla. Så att säga.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tor sep 22, 2005 17:29

qarlsson skrev:
A bear skrev:I så fall tror jag nog tyvärr att Weeds inte blir långlivat. För serien lider verkligen av det.

Men frågan är om gemene man anser det. Visst, 45-minutersformatet är en önskan och något vi efterfrågar, men jag ser inte varför serien inte skulle bli långlivad (av just den anledningen). Det är ju trots allt fortfarande en innehållsmässigt förbaskat bra serie, som förhoppningvis med tiden kommer hitta sin dramaturgiska taktkänsla. Så att säga.


Jag menar att de allra flesta såna här serier som blandar både humor och drama etc, och som fungerar både berättar- och tittarsiffremässigt, från Buffy till Sopranos, är i 45-minutersformatet där alla sidor av serien hinner lyftas fram. Ska "Weeds" fortsätta så här är jag rädd för att fokus förr eller senare kommer att hamna på antingen humor- eller dramasidan, och då är det inte samma serie längre och riskerar att tappa hälften av tittarna. Men jag har gärna fel.

Tage Danielsson skrev:Att säga att folk är dummare än man tror är dummare än man tror.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav qarlsson » tor sep 22, 2005 22:09

A bear: Jag förstår vad du menar. Och ja, 45-minutersformatet råkar vara normen. Och normen gör att vi är vana vid saker och ting. Scrubs är i min mening ett exempel på när man till viss del går utanför normen och skapar en balans som fungerar i det kortare formatet. Förhoppningsvis kommer även Weeds lyckas med detta. Finna sitt flow. Eller inte. Men att innehållet skulle skadas så pass mycket av eventuella "kill your darlings"-åtgärder som gör att serien antar en ny form - Ja det är tänkbart. Men jag personligen ser det mer som ett värstafallsscenario och att flertalet dramaturgiska, manusmässiga åtgärder kan tas innan serien når till den punkten. För att motivera varför jag reagerade på din mening om att serien inte kommer bli långlivad i sitt nuvarande format. Även jag skulle föredra en 45-minutare. Hey! Vi pratar trots allt mer av fröken Parker, mer av Justin Kirk och mer yummiga hasch-brownies damn it! Men för mig i nuläget, jag är kåt, glad och tacksam för det jag får av Weeds. I nuläget. Så med andra ord stör jag mig väl kanske inte lika mycket på flytet som dig och en del andra i tråden.

A bear skrev:
Tage Danielsson skrev:Att säga att folk är dummare än man tror är dummare än man tror.

Ok. Quotedropping. Not to be the Tage quote-pooper, men var har jag antytt något om folks eventuella dumhet?
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tor sep 22, 2005 22:20

qarlsson skrev:
A bear skrev:
Tage Danielsson skrev:Att säga att folk är dummare än man tror är dummare än man tror.

Ok. Quotedropping. Not to be the Tage quote-pooper, men var har jag antytt något om folks eventuella dumhet?


Ingenstans, förlåt om det verkade så. Snarare menade jag väl att det var jag som har en tendens att tycka det; min pessimism om "Weeds" bygger på antagandet att folk inte inser hur bra det trots allt är och tvingar det att antingen läggas ner eller fokusgruppas till oigenkännelighet. Tagecitatet var en påminnelse till mig själv att det inte behöver bli så. Jag är bara lite småbitter och misstänksam mot TV-branschen eftersom jag trillat dit på "Wonderfalls". Vafan, se min sprillans nya signatur.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » tor sep 22, 2005 22:24

Hehe, det där Wonderfalls-citatet hade jag tänkt ta upp i ett inlägg i Wonderfalls-tråden, men jag eftersom jag inte vill ge mig in i hetluften igen (jag älskar inte serien utan tycker "bara" om den) så har det inte blivit av att jag skrivit det inlägget. Mycket kul dialog i alla fall.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav The Buffster » tor sep 22, 2005 23:08

AKS: Jasså, du försöker alltså undvika Wonderfalls tråden ;) ? Har du sett hela serien nu eller? För i sånna fall är jag rätt förvånad över att du inte älskar den. Jag fastnade i och för nästan direkt, men jag kan ändå tänka mig att det kan ta ett tag att komma in i den. Hur som helst är jag nyfiken på vad du tycker, så skriv gärna i Wonderfalls tråden när du känner för att ge dig in i hetluften.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav qarlsson » tor sep 22, 2005 23:26

A bear skrev:
qarlsson skrev:
A bear skrev:
Tage Danielsson skrev:Att säga att folk är dummare än man tror är dummare än man tror.

Ok. Quotedropping. Not to be the Tage quote-pooper, men var har jag antytt något om folks eventuella dumhet?


Ingenstans, förlåt om det verkade så. Snarare menade jag väl att det var jag som har en tendens att tycka det; min pessimism om "Weeds" bygger på antagandet att folk inte inser hur bra det trots allt är och tvingar det att antingen läggas ner eller fokusgruppas till oigenkännelighet. Tagecitatet var en påminnelse till mig själv att det inte behöver bli så. Jag är bara lite småbitter och misstänksam mot TV-branschen eftersom jag trillat dit på "Wonderfalls". Vafan, se min sprillans nya signatur.

Småbitter och misstänksam? heck, aren't we all =) Jag håller med dig och har själv en tendens att falla in i att tycka det. Det ska inte knusslas med. Cynismen har sin egen lilla inredda hörna någonstans i frontalloben. Exemplen finns som sagt - Wonderfalls, Firefly, Carnivále och DLM. Allihopa tappra soldater som fallit offer för ondskan. Där ondskan kan vara en kombination av branschfolk och publik som i ens egna ögon inte hoppar på det uppenbart sketacoola tåget, utan istället prioriterar annat, mer slätstruket, kreativitetsfattigt och fantasilöst. Nu råkade just den här gången vara en sån gång då jag inte hade folks eventuella dumhet i åtanke så jag förstod inte det droppade citatet i sammanhanget bara. Men nu råkade du vara en så evildeadish-goodlooking fella att du förtydligade så molnen har nu skingrats. Så peace!

Och jo.. Din signatur me like. Men det betyder inte att din avatar får hångla med min avatar 8)
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » fre sep 23, 2005 0:33

ep 7 = Grymt avsnitt!

Mycket kött på den kommentaren va?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » fre sep 23, 2005 7:11

The Buffster skrev:AKS: Jasså, du försöker alltså undvika Wonderfalls tråden ;) ? Har du sett hela serien nu eller? För i sånna fall är jag rätt förvånad över att du inte älskar den. Jag fastnade i och för nästan direkt, men jag kan ändå tänka mig att det kan ta ett tag att komma in i den. Hur som helst är jag nyfiken på vad du tycker, så skriv gärna i Wonderfalls tråden när du känner för att ge dig in i hetluften.


Jag har sett allt utom sista avsnittet och tycker fortfarande om serien och tycker att det var synd att den lades ner för jag hade definitivt följt den. Däremot så älskar jag den inte. Jag vet inte varför.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » fre sep 23, 2005 11:54

AKS skrev:
The Buffster skrev:Hur som helst är jag nyfiken på vad du tycker, så skriv gärna i Wonderfalls tråden när du känner för att ge dig in i hetluften.

Jag har sett allt utom sista avsnittet och tycker fortfarande om serien och tycker att det var synd att den lades ner för jag hade definitivt följt den. Däremot så älskar jag den inte. Jag vet inte varför.


Jag tror det finns flera stycken som tycker likadant som du, serien är lite egen aå jag kan förstå att alla inte kan bli tokförälskade i den. Däremot har jag nog inte stött på någon som tyckt illa om den.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron