Star Wars

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Star Wars

Inläggav Tobie » lör maj 21, 2005 11:11

Som alla vet har den nya Star wars filmen kommit och jag har två frågor:
Vilken av filmerna var bäst och vilket citat var bäst? :D

Skulle kunna skriva en längre tråd men pga tanke brist blir det bara detta lilla :P
Användarvisningsbild
Tobie
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 20 feb 2005

Inläggav sus@n » lör maj 21, 2005 12:22

Av de tre nya tycker jag den här var bäst! Jag älskar episod 3 :oops: men jag vet inte om den slår de gamla så därför har jag börjat med en omtitt, episod 4 är avklarad.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav slugslinger » lör maj 21, 2005 12:39

av dom "nya" så var episod 3 den som man kunde kolla på men den kkommer aldrig att bli någon EMPIRE enligt mig men detta kommer aldrig dom som är 7-15 att förstå för dom tror ju att det är 1-3 som är dom rediga SW filmerna när det igentligen är 4-6 som är korekt dom har alla sina för delar utom episod 1 som inte borde få finnas för den är bara FEL.
(19:00:51) (Rombat) Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ibland.

Roger om mig i telefon till noike: “Han upptäckte ju Internet. Han måste vara rik!”


God gave me terminal cancer just to prove he existed

Gabe; my penis does 2D4+12 poison dmg.
Tycho: are you sure i think you need to make a roll check.

Artificial intelligence is no match for natural stupidity.
Användarvisningsbild
slugslinger
Big Bad
 
Inlägg: 2433
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Ryssby/Ljungby - Småland

Inläggav Tob » lör maj 21, 2005 12:46

Som jag skrev i filmtråden så var Episod 3 en besvikelse, en kraftig sådan. När man läser den ena positiva recensionen efter den andra så är det omöjligt att hålla emot förväntningara. Förväntningarna var för stora och det betalades med en grym besvikelse.

Övergripande problem med filmen:

Med ett par undantag så var actionscenerna oinspirerade, vilket är ett jäkla problem då 50 % av filmen består av dem. Dialogen var styltig och stel i de allra flesta fallen. Och sen det kanske allra värsta, all denna CGI, effekterna är bättre än någonsin men när Lucas fullständigt vräker på med CGI effekter så tappar jag intresset....det är svårt att tro på det man ser när det mesta är uppbyggt i en dator. Närvarokänslan försvinner helt och hållet....något som dem gamla filmerna vinner på.

För att svara på din fråga så är Rymdimperiet slår tillbaka den bästa IMO. Av dem nya så tror jag bannemig att Klonerna anfaller är bäst. Av den enkla anledningen att actionscenerna funkar bäst och att jag älskar Anakin-Padme temat (musiken alltså). Men däremot har Episod tre en intressantare story....men som sagt, besvieklsen har väl betydelse.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav CheeseGuy » lör maj 21, 2005 12:50

the_outcast81: Vad snackar du om egentligen? (Eller det kanske bara är jag som har svårt att förstå?)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Zaxx » lör maj 21, 2005 12:54

CheeseGuy skrev:the_outcast81: Vad snackar du om egentligen? (Eller det kanske bara är jag som har svårt att förstå?)


Men and you tillsammans.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tobie » lör maj 21, 2005 13:02

Håller med er.
Mer Star Wars känsla i 4,5,6. Mer snack om Kraften och allt annat

Tycker 1:an var sämst, kunde gjort den bättre
Användarvisningsbild
Tobie
Demon Fodder
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 20 feb 2005

Inläggav noike » lör maj 21, 2005 13:16

outcast: använd punkt ibland. Den där meningen är... jobbig.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » lör maj 21, 2005 13:19

Bild

Här är några exempel på "punkter" du kunde använt...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » lör maj 21, 2005 13:38

Zaxx skrev:Bild
Här är några exempel på "punkter" du kunde använt...

Dear God! Zaxx, ge honom inga idéer. Det här är en person som satt i system att samla och använda gräsliga hawaiiskjortor.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Matt » lör maj 21, 2005 15:23

Ta da da da da Ta da da da da Ta da da daaaa

Ja visst blev Episode III en besvikelse. Jag tycker allt blev för enkelt både att föra över Ankakin till den mörka sidan samt för Obi-wan att besegra honom. Fast jag tycker den är klart bättre än de två förra.
Den hade mycket av det jag gillar. Jedis och lightsabers.
Obi-Wan kicks ass. Men han kickar ännu mera ass i Alec Guiness tappning. Därför tycker jag episode IV är den bästa.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav sus@n » lör maj 21, 2005 15:38

Tob skrev: Förväntningarna var för stora och det betalades med en grym besvikelse.


Kan inte hålla med men jag vet många som tycker samma som du. Jag hade inte höga förväntningar för jag vet att det alltid är svårt för filmer i allmänhet att överträffa ens egna förväntningar.

Jag gick på bion med fyra andra personer och alla dem tyckte den var sådär. Själv hade jag rysningar från och med att "Star Wars" kom upp på bioduken och applåderna började men jag satt inte med några förväntningar.

Vad som gjorde filmen perfekt för mig var att den rörde mig så innerligt! Från och med att klonerna fick sin order att döda Jedi-riddarna satt jag med tårar i ögonen och någon gång brast det så att tårarna kom fram (jag tror det var från och med Padmés tal till Anakin till själva striden!)

Dessutom så har jag alltid känt att den sidan av Star Wars filmerna som jag har tyckt varit mindre bra är striderna för att jag har aldrig känt det känslomässiga i det.. men den här filmen var tvärtom! Scenen mellan Obi-Wan & Anakin var suverän - och visst besegrades han lätt (och fruktansvärt) men man ska inte glömma att Obi-Wan faktiskt är starkare.

Och slutet.. så underbart fint! Trots att man ju visste vad som hände så knöts allting ihop perfekt. Och slutligen så måste jag säga att Episod 1 nog är den jag gillar minst... Yoda är fruktansvärt ful i den ;)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Langtry » lör maj 21, 2005 15:49

Jag gillade episode III.
Hayden Christenssen är lagom irriterande i rollen som Anakin. Han får mig att känna mig ungefär likadant som när jag ser
spoiler Angel säs 3 [spoiler]Connor i Angel. Man hoppas han ska förstå att han blir manipulerad men han är en fåntratt och faller för det varje gång.

Känslan i de äldre filmerna är dock mycket bättre. Känns mer riktigt på nå't vis.
Om nu en rymdsaga kan vara riktig =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Tob » lör maj 21, 2005 16:34

Jag vet att jag redan utalat mig om Episoden och även Star Wars i allmänhet. Men kan inte låta bli att posta denna länken http://www.tellusfilm.com/recension.php?id=80000888. Det är Tellusfilms recension på filmen, och det som gör att jag inte kunde låta bli att posta den var att jag håller med om precis allting som nämns i den. Nästan lite skrämmande att läsa något som stämmer överens så mycket med ens egna åsikter, både om Ep3 och relationen till SW.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Peppe » lör maj 21, 2005 17:03

Hur kunde ni bli besvikna när ni har sett 1an och 2an redan? inte tror ni väl att det helt plötsligt ska komma upp i samma klass som gamla filmerna?
men dom gamla filmerna kommer alltid att vara dom bästa, i och med ettan så förstörde han så mycket, skulle helst glömma den filmen (jar jar) :/
men jag tycker den här var bra trots att den har många fel, det är slutet på trilogin som jag väntat på länge, och jag tycker att det blev bra med tanke på dom 2 tidigare filmerna.
Inga jordskalv där vi bodde ingen frös och ingen svalt
men det skälvde när du rörde vid mig
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby
 
Inlägg: 518
Blev medlem: 27 apr 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Yog-Sothoth » lör maj 21, 2005 18:05

Bara så att jag inte får samma kalldusch för tredje gången, kan någon avslöja vilket språk den rullande Star Wars-texten är på? Jag förväntar mig att de har översatt den, tyvärr, men jag har ändå lite hopp i och med att filmens titel nu är på hälften engelska, hälften svenska... för övrigt, hur knäppt är inte det? De behåller "Star Wars" (till skillnad från de gamla filmerna), men gör en dålig översättning av "Revenge of the Sith"....
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Langtry » lör maj 21, 2005 18:15

Yog-Sothoth skrev:Bara så att jag inte får samma kalldusch för tredje gången, kan någon avslöja vilket språk den rullande Star Wars-texten är på? Jag förväntar mig att de har översatt den, tyvärr, men jag har ändå lite hopp i och med att filmens titel nu är på hälften engelska, hälften svenska... för övrigt, hur knäppt är inte det? De behåller "Star Wars" (till skillnad från de gamla filmerna), men gör en dålig översättning av "Revenge of the Sith"....


Den rullande texten är på svenska.

hoppas inte vattnet är för kallt...
=)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Yog-Sothoth » lör maj 21, 2005 18:28

Tack för informationen. :) Jag kom ihåg hur det var på premiären av episod 1, då ingen väntade sig svenska rulltexter. Hela salongen började surra av oroliga röster som trodde att filmen var helt dubbad...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Langtry » lör maj 21, 2005 18:37

Yog-Sothoth skrev:Tack för informationen. :) Jag kom ihåg hur det var på premiären av episod 1, då ingen väntade sig svenska rulltexter. Hela salongen började surra av oroliga röster som trodde att filmen var helt dubbad...


Det där känner jag igen =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav CheeseGuy » lör maj 21, 2005 19:19

Konstigt, för texten i AotC var ju inte översatt.

VARFÖR ÖVERSÄTTA!?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Zaxx » lör maj 21, 2005 19:49

CheeseGuy skrev:Konstigt, för texten i AotC var ju inte översatt.

VARFÖR ÖVERSÄTTA!?


Tydligen fanns det två versioner... på premiären kom den svenska, men det blev sånt rabalder att de ändrade om jag inte minns fel...?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » lör maj 21, 2005 23:42

No doubt in my mind att Empire Strikes Back är överlägsen alla de andra filmerna i serien. Tror vi redan har diskuterat detta i stora Film-tråden, men Empire är ett underverk av en sådan enorm skala. De andra två äldre filmerna är också förbonkat bra, men långt ifrån felfria (även om Jedi på sistone faktiskt har börjat kännas bättre. Mysko när man har sett en film 20+ ggr...).

Episode I var mest tråkig, fast med ett par okej bitar (Darth Maul-duellen är faktiskt riktigt schysst). Ep II var hyfsat underhållande men med för mycket menlös action och oengagerande specialeffekts-sjok och riktigt träigt skådespel. Kommer inte se Ep III förrän på onsdag, men det känns väl nästan självklart att den kommer vara bäst av de tre nya, men fortfarande en bra bit under originaltrilogin i kvalitet. Detta var väl knappast några kontroversiella åsikter/gissningar, men likväl de jag har. Återkommer till tråden på onsdag.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav HeY » sön maj 22, 2005 0:38

caffeineaddict skrev:No doubt in my mind att Empire Strikes Back är överlägsen alla de andra filmerna i serien. Tror vi redan har diskuterat detta i stora Film-tråden, men Empire är ett underverk av en sådan enorm skala. De andra två äldre filmerna är också förbonkat bra, men långt ifrån felfria (även om Jedi på sistone faktiskt har börjat kännas bättre. Mysko när man har sett en film 20+ ggr...).

Episode I var mest tråkig, fast med ett par okej bitar (Darth Maul-duellen är faktiskt riktigt schysst). Ep II var hyfsat underhållande men med för mycket menlös action och oengagerande specialeffekts-sjok och riktigt träigt skådespel. Kommer inte se Ep III förrän på onsdag, men det känns väl nästan självklart att den kommer vara bäst av de tre nya, men fortfarande en bra bit under originaltrilogin i kvalitet. Detta var väl knappast några kontroversiella åsikter/gissningar, men likväl de jag har. Återkommer till tråden på onsdag.


Håller helt och hållet med, Empire är bäst i den gamla triologin och det är No doubts om att den tredje är bäst i den nya trilogin. Tycker också att Episode ett är lite halvtråkig, men med vissa bra delar. Jag gillar inte han som spelar Qui-Gon så mycker, han ser så tråkig ut, så det gör ju inte det hela bättre. Men jag tycker Darth Moul scenen är bäst i Episoden. Men som sagt The Empire Strikes back är bäst! (hoppas att "Strikes" är rätt ord nu, har för mig det :oops: )

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » sön maj 22, 2005 0:46

Slutfighten i Ep 1 mellan Darth Maul, Obi-van och Qui-Gon är hur läcker som helst. Mycket tack vare John Williams helt fantasitska soundtrack.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav slugslinger » sön maj 22, 2005 3:27

noike skrev:
Zaxx skrev:Bild
Här är några exempel på "punkter" du kunde använt...

Dear God! Zaxx, ge honom inga idéer. Det här är en person som satt i system att samla och använda gräsliga hawaiiskjortor.


jag har ingen 3meter lång halsduk som är virkad som du "noike"

och punkter är överreklamerat enligt mig men för att ni ska bli nöjda så lägger jag till dom jag skippade i denna posten.


.................... ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

och några till för mina nästa poster ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, .....................
(19:00:51) (Rombat) Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ibland.

Roger om mig i telefon till noike: “Han upptäckte ju Internet. Han måste vara rik!”


God gave me terminal cancer just to prove he existed

Gabe; my penis does 2D4+12 poison dmg.
Tycho: are you sure i think you need to make a roll check.

Artificial intelligence is no match for natural stupidity.
Användarvisningsbild
slugslinger
Big Bad
 
Inlägg: 2433
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Ryssby/Ljungby - Småland

Inläggav Matt » sön maj 22, 2005 9:09

Hm. Jag tycker Qui-gon är den bästa nya karaktären i de nya filmerna. Och Liam Neason är väl inte tråkig?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav CheeseGuy » sön maj 22, 2005 10:50

Matt skrev:Hm. Jag tycker Qui-gon är den bästa nya karaktären i de nya filmerna. Och Liam Neason är väl inte tråkig?


Precis, om jag minns rätt så är han (och Darth Maul-duellen som ni har nämnt) den största behållningen i Episode 1. Neeson står väl för en av de bättre skådespelarinsatserna i serien. (Inte för att det är mycket konkurrens. Och ja, det var ett tag sedan jag såg den sist, så jag kanske har helt fel.)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav noike » sön maj 22, 2005 12:56

the_outcast81 skrev:jag har ingen 3meter lång halsduk som är virkad som du "noike"


4 meter + lite till om jag får be.

Jag har inte sett episod 3 ännu , men Liam Neason och Christopher Lee är de enda som i prequelarna än så länge lyckats leverera sina repliker utan att låta som kompletta idioter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » sön maj 22, 2005 13:07

noike skrev:Jag har inte sett episod 3 ännu , men Liam Neason och Christopher Lee är de enda som i prequelarna än så länge lyckats leverera sina repliker utan att låta som kompletta idioter.

Jag skulle bli väldig förvånad om du inte lägg Ian McDermid till listan sen. Jag har sagt det förr, upprepar mig nu; killen äger E3!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav monkeyboy » sön maj 22, 2005 13:44

adolvsson skrev:
noike skrev:Jag har inte sett episod 3 ännu , men Liam Neason och Christopher Lee är de enda som i prequelarna än så länge lyckats leverera sina repliker utan att låta som kompletta idioter.

Jag skulle bli väldig förvånad om du inte lägg Ian McDermid till listan sen. Jag har sagt det förr, upprepar mig nu; killen äger E3!


Ja, han lyckas ta med en del av den charmiga b-filmsaktigheten från dom gamla filmerna, och då menar jag det på ett bra sätt. Sättet han säger "Power" på får mig att småfnissa av förtjusning.
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron