Star Wars

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav LWes » ons maj 25, 2005 17:37

Yog-Sothoth skrev:
Veidit skrev:Anledningen till att generalroboten hostar och går som han gör är att Samuel L Jacksons karaktär mosade honom med kraften i slutet på Starwars S2

Grievous har lärt sig utav Count Dooku och en av sakerna han spelar på är att Jedis (gärna otränade) blir rädda för honom, men då han är skadad så funkar det inte lika väl

Det där är verkligen värdelöst, hur kan de föra handlingen vidare i en serie mellan två sammanhörande långfilmer? Jag undrar vad mer man har missat.

Jag blev lite besviken på Grievous i filmen, för i Clone Wars är han ju hur mäktig som helst. Jag trodde att det skulle behövas många Jedis för att döda honom.
Jag undrade faktiskt genom hela filmen varför han hostade hela tiden, blev han så skadad i Clone Wars alltså? Det kom jag inte ihåg... :(
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Veidit » ons maj 25, 2005 17:52

I avsnitt 25 sker det
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » ons maj 25, 2005 19:47

Star Wars världen har tydligen mer att bjuda på... underbart!

Fick precis hem CloneWars... blir till att se den ikväll kanske.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tomas » ons maj 25, 2005 21:07

Solo och Chewie blir det nog tyvär inte då serien tydligen ska handla om "minor characters". Undrar om den kommer att bestå av flera mindre historier om olika personer eller om den har en sammanhängande arc?
Hoppas iaf att några bekanta ansikten (samt Bobas hjälm) dyker upp i småroller även om de inte är huvudpersoner.


LWes skrev:
Jag blev lite besviken på Grievous i filmen, för i Clone Wars är han ju hur mäktig som helst. Jag trodde att det skulle behövas många Jedis för att döda honom.


Jag rekomenderar att du läser bokversionen av filmen eller tankar den som audiobook (från piratebay eller från mig på hubben). Där påminner Grievous mer om hur han var i Clone Wars och det framgår varför just Obi lyckades döda honom ensam.

Star Wars har verkligen mer att erbjuda än långfilmerna (och då menar jag inte ewok-spinoffs eller holiday special) :)
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav noike » ons maj 25, 2005 21:16

Bah! The Star Wars Muppet Special med en dansande Chewie och Luke/Mark-dubbeln var fullständigt genial.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav LWes » ons maj 25, 2005 21:40

Tomas skrev:Jag rekomenderar att du läser bokversionen av filmen eller tankar den som audiobook (från piratebay eller från mig på hubben).


Nja, just nu har jag inte tid med att läsa den, jag håller fortfarande på med New Jedi Order. Jag kan inte förstå varför jag har så svårt att koncentrera mig när jag läser.
New Jedi Order är bättre än alla tv-serier jag sett, så man skulle kunna tycka att jag borde varit färdig för länge sen.
Jag är bara på bok 11.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Binchy » ons maj 25, 2005 22:59

Söt avatar, LWes... ;)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav LWes » ons maj 25, 2005 23:12

Binchy skrev:Söt avatar, LWes... ;)

Det är Nom Anor. Allt Star Wars-snack tvingade mig att göra det.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tomas » ons maj 25, 2005 23:13

New Jedi Order är en underbar serie. Är nästan lite avundsjuk på att du fortfarande har halva serien kvar :P

Är det Nom Anor som är din nya avatar? Är svårt att skilja en Yuuzhan Vong från en annan men jag tycker att jag känner igen den bilden...
Ifall det är han så måste du ju fixa en passande signatur också :)
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav LWes » ons maj 25, 2005 23:25

Kan tänka mig att du ser fram emot den här.
Jag önskar att jag hade varit redo att läsa den när den släpps...

Vilket NJO-bok tyckte du var bäst? Hittills tror jag att jag tyckt att Star by Star har varit bäst. Den var bara helt brutal och grym och extremt spännande och cool.
Nu måste jag läsa.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tomas » tor maj 26, 2005 0:18

Det var ett tag sedan jag läste dem, så jag kommer inte ihåg exakt vad som hände i vilken bok, men star by star (ifall det var där anakin leder ett självmordsuppdrag för att döda drottningen) var en klar favorit. Kanske skulle ta och läsa om (eller fylla mp3-spelaren med) dem under sommaren.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav LWes » tor maj 26, 2005 7:50

Tomas skrev:(eller fylla mp3-spelaren med) dem under sommaren.

Finns dom oförkortade?
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tor maj 26, 2005 8:19

Som ungefär sist i världen såg jag RotS igårkväll: Precis kluven i mitten vad det gäller filmen. När det är bra är det riktigt bra, tveklöst överlägset de andra två prequelsen. Men när det är dåligt är det ordentligt pinsamt. Om bara alla hade hållt käften så hade det fungerat bättre, det hade blivit en rätt utmärkt stumfilm.

Kan inte komma ihåg sist jag kände mig så här förvirrad angående vad jag egentligen tyckte om en film. Håller med om att Ian McDiarmid spelar arslet av alla andra på duken, men han även han verkar förvridas av Lucas onda manus kraft efter att han förvrids. Gillade hur relativt gory det blev på slutet, och visuellt var det överlägset de andra prequelsen. Men sen fanns det ju de där scenerna när de var tvungna att, ni vet, prata. Folk i prequel-universumet kunde inte prata förutom i dåliga klyschor och enormt stelt. Jag skulle fanimig också ha velat ta över universumet för att kunna tvinga människor att prata som folk. Hail the empire!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Yog-Sothoth » tor maj 26, 2005 8:28

kaffe:
Som uppväxt med/dyrkare av de gamla filmerna är det svårt att vara kritisk mot dem. Men är dialogen så bra i de gamla filmerna egentligen? Själv har jag svårt att avgöra detta eftersom jag tycker de är såpass bra. Sen tror jag inte att Christiansen är så dålig skådespelare egentligen, men Lucas vill nog att han ska prata så att han låter vis och gammal, något som den förvirrade 20-åringen inte klarar av riktigt.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav caffeineaddict » tor maj 26, 2005 8:39

YS: Du har säkerligen delvis rätt. Framförallt Mark Hamill är ibland pinsam i originaltrilogin, men den sämst skrivna dialogen i originaltrilogin är allt högtravande tjafs om kraften (som oftast tjänar på att det är Obi-Wan, Vader eller en icke-digital Yoda som pratar om det) och det är inte lika pinsamt som de standard-klyschor som Anakin och Padmé tvingas säga till varandra. Det är ju bara att jämföra Han/Leia och Anakin/Padmé. "I love you" "I know" kanske inte är Shakespeare men det är ljusår bättre än "You're so beautiful!" "You're more beautiful!"-helvetet i RotS.

Framförallt hade det krävts en Han Solo-karaktär i originaltrilogin. Nån som ser förbi allt högtravande tjafs och kan få ner alla på marken lite grann med en väl-levererad pun eller två (med "Han Solo-karaktär" menar jag ju då inte t.ex. "Han Solos pappa", men någon som fyller en lite liknande funktion).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tomas » tor maj 26, 2005 9:45

LWes skrev:
Tomas skrev:(eller fylla mp3-spelaren med) dem under sommaren.

Finns dom oförkortade?


Tyvär tror jag inte det. Har iofs bara lyssnat på en av dem, men det kändes som om flera bitar saknades eller var anorlunda. Då de flesta audiobooks jag har från NJO (3-400 sidor) är ca 4*50-75 min så borde de vara förkortade jämfört tex med RotS (400 sidor) som är 11*75 min lång. Dock fungerar de nog bra ifall man redan läst igenom böckerna tidigare.

caffeine, jag har flera gånger funderat på att sätta mig med den xvid-kopia som ligger ute på nätet och själv klippa bort vissa dåliga scener (alternativt ta bort dialogen och istället ersätta den med musik från soundtracket). Ibland önskar man verkligen att de bara varit tysta istället.
Star Wars super duper ultra edition: the silent movie skulle kunna bli riktigt intressant.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav noike » tor maj 26, 2005 12:03

caffeineaddict skrev:YS: Du har säkerligen delvis rätt. Framförallt Mark Hamill är ibland pinsam i originaltrilogin

Det är en till stor skillnad mellan filmerna, originaltrilogin bestor till stor del av teatertränade männsikor som inte hade agerat på film tidigare för det var vad Lucas hade råd med -- och det märks. För teater-levererad dialog fungerar inte riktigt på film, speciellt inte när den är skriven så som Lucas hade gjort. Jag tror att även om det ibland blev pinsamt dåligt så var den aldrig platt.

I de nya filmerna är det riktiga filmskådespelare, men de har itne en aning om hur de ska leverera replikerna. Antagligen finns det ingen hjäklp i manus och regissören är rätt usel på sitt jobb -- de vet inte hur de ska få det att fungera. Och det blir pinsamt platt, som till exempel i Sith när Obi ser på filmen där Anarkin slaktar småbarn.

Att det är så mycket greenscreen underlättar inte heller för skådespelarna. Sedan undrar jag hur mycket de nya skådespelarna försökte förbättra det hela och protesterade när de märkte att något inte fungerade? Det känns inte så.

Jag såg om Empire igårnatt. (Empire, empire, how I love thee.) Skillnaden mellan Yoda där och i de nya är enorm, två helt olika karaktärer. Och jag måste säga att dockan är helt klart bäst. Han beter sig så som en jedimästar-mästare ska göra. Han behöver inget vapen, han behöver inte slåss.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav CheeseGuy » tor maj 26, 2005 21:55

Nu har även jag sett filmen. Den var helt okej (bättre än Ep1 och 2 i alla fall), men jag är också kluven. Det fanns några helt fantastiska scener (som slår allt i orginaltrilogin), men mycket av dialogen och skådespeleriet (framförallt i scenerna med Anakin och Padmé) var som sagt rejält pinsamt.

Jag var inte särskilt övertygad i början, men det blev klart bättre fr.o.m. "execute order 66" (den sekvensen var helt jävla fantastiskt, men hade gärna fått hålla på längre), och den sista kvarten (ungefär) var som sagt fantastisk. Jag blev tårögd när Vader kom.

Är det något som är bättre i de nya filmerna så är det musiken, framförallt i den här filmen. (Jag lyssnade faktiskt igenom soundtracken till alla sex filmerna igår.) Det hade varit trevligt med fler scener utan eller med väldigt lågt ljud i övrigt. (Som den där sekvensen.)

CGI:n var mycket imponerande, till största del. Jag älskade miljöerna (som Mustafar och planeten som Leia hamnade på) och hur designen på allt gick närmare orginaltrilogin.

Visst var Yoda en docka i episode 1? (Ja, det var ett tag sedan jag såg den.)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Tob » tor maj 26, 2005 22:41

CheeseGuy skrev:Visst var Yoda en docka i episode 1? (Ja, det var ett tag sedan jag såg den.)


Yoda är en docka i Episod 1.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav dizzy » sön maj 29, 2005 22:48

Cheeseguy skrev:(... och planeten som Leia hamnade på)


Detta bör väl vara Alderaan om jag förstått det rätt, a k a big cloud of dust i episod 4?

Såg den till slut i dag och betyget blir som för de flesta här verkar det som, klart godkänd, bäst av de nya, även om det fanns lite här och där att klaga på (vilket ni redan gjort).

Och ja slutet var underbart bra faktiskt. Nu måste jag se om originaltrilogin snart igen trots att jag nyss gjorde det.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Veidit » fre jun 03, 2005 10:13

Detta förklarar Episode 3 på ett finfint sätt: http://www.vgcats.com/comics/?strip_id=150
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav qarlsson » fre jun 03, 2005 10:58

Veidit skrev:Detta förklarar Episode 3 på ett finfint sätt: http://www.vgcats.com/comics/?strip_id=150

"It's over Anakin! This high ground adds a 5+ to my agility"

Hilarious!
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » fre jun 03, 2005 11:07

Nu är ni lite taskiga...
men den var rolig!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Tomas » fre jun 03, 2005 11:27

riktigt kul
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav caffeineaddict » fre jun 03, 2005 11:44

Första två säsongerna av Clone Wars (lite mer än en timme långt) var klart underhållande även om det mest bara var action. Man slipper iaf Lucas-dialog, och vissa bitar var riktigt coola. Sättet som Droid Army använde det stora krossarvapnet på är något som jag gärna hade sett i en av de "riktiga" filmerna också.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Rombat » fre jun 03, 2005 13:37

Det finns framför allt en sak som plockar ner den här filmen från "mycket bra" till "njaa, kanske".

Man kan inte ha någon som tittar upp i luften och skriker "NOOOOO!" Det funkar inte, det är lika illa som solglasögon inomhus.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav caffeineaddict » fre jun 03, 2005 14:12

Rombat: Det är lite Simpsons över det, det är sant.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Yog-Sothoth » fre jun 03, 2005 14:23

caffeineaddict skrev:Rombat: Det är lite Simpsons över det, det är sant.

Eller Star Trek II: The Wrath of Khan när Kirk skriker "Khaaaaaaaaaaan!" upp i skyarna.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav caffeineaddict » fre jun 03, 2005 14:26

Yog-Sothoth skrev:Eller Star Trek II: The Wrath of Khan när Kirk skriker "Khaaaaaaaaaaan!" upp i skyarna.


Mycket möjligt. Den enda Star Trek jag vet att jag har sett är filmen med valarna och något Borg-avsnitt av Next Generation. Har nog sett en del av Original Series också, men det var när jag var väldigt liten.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav spobi » fre jun 03, 2005 15:16

Har inte varit direkt besviken på någon av de nya filmerna, mycket har väl varit pågrund av Mcgregor som har varit ljuspunkten i PT, samtidigt är jag ett dumt fån som gillar det mesta som Lucas gör.

Hayden gör det mycket bättre den här gången, om man räknar bort kärleks scenerna mellan Anakin och Padme.

Ian var bra i första delen , men tycker det blev för mycket överspel i slutet.

Ewan är höjd punkten i EpIII. Så många olika känslo mässiga stadium han fick vissa och han gjorde det lysande. Cirkeln blev sluten i och med den sista filmen för den här karaktären. Man ser värkligen varför George anstälde han som Obi-Wan.

gillade värkligen inledningen med de flyggande skeppen, Obi-Wans och Anakins vänskap i början gör slut duellen
så mycket mera smärt samt. ]


Några favorit repliker "You were my brother Anakin...I loved you."
"I have failed you Anakin. I have failed you "
"Anakin my allegance is to the Republic... TO DEMOCRACY!!!"
"So this is how liberty dies...with thunderous applause" Padme


I slut ändan på allt det här babblande, så får den här filmen 10/10 trots den innehöll vissa fåniga repliker, överspel och träaktighet men det är väl det som är charmen med PT och OT Sagan.
Senast redigerad av spobi fre jun 03, 2005 15:28, redigerad totalt 1 gång.
""Wait a minute! How did this happen?? We're smarter than this!" ~ Obi Wan Kenobi
spobi
Demon Fodder
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 sep 2004

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare