Star Wars

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Veidit » tis maj 24, 2005 18:08

Man borde verkligen ha sett Clonewars S1 och S2, det förklarar varför General Grievous hostar och går som han gör samt vad som har hänt med anakin och lite vad som leder honom mot onskan innan.

Dock kändes filmen för kort, alla jedis dog lite väl snabbt samt att anakin blev ond lite väl fort

Fråga: Hur kunde soldaterna ändra sig så när order 66 kom? Plus att det kom från någon som inte alls såg ut som den palpatine de kände till

Slutbetyg, ja filmen ger mig känslan att jag hoppa in i filmen och känga till Anakin ordentligt så han förstår vad han sysslar med!
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Yog-Sothoth » tis maj 24, 2005 18:19

Veidit skrev:Fråga: Hur kunde soldaterna ändra sig så när order 66 kom? Plus att det kom från någon som inte alls såg ut som den palpatine de kände till

Heh, exakt det frågade jag för några inlägg sedan, men fick inget svar. Någon kanske kan svara på det nu?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav noike » tis maj 24, 2005 18:23

Yog-Sothoth skrev:
Veidit skrev:Fråga: Hur kunde soldaterna ändra sig så när order 66 kom? Plus att det kom från någon som inte alls såg ut som den palpatine de kände till

Heh, exakt det frågade jag för några inlägg sedan, men fick inget svar. Någon kanske kan svara på det nu?

Har ingen aning. Det skulle kunna vara lydnadsgenen och att de måste lyda republiken men de skulle ju bara vara mindre självständiga, inte helt viljelösa dockor. Om det är lydnadsgenen så är det hur som helt dåligt gjort och de skulle inte vara bra soldater om de följde order så blint. Det stämmer inte hur vi fått se soldaterna bete sig tidigare i filmen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » tis maj 24, 2005 23:39

Letade efter ett svar och jag fick det från Mr.Lucas...

kolla på denna.. jag hade rätt:

http://movies.channel.aol.com/feature/s ... ripted.adp
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons maj 25, 2005 0:00

Zaxx skrev:Letade efter ett svar och jag fick det från Mr.Lucas...
kolla på denna.. jag hade rätt:
http://movies.channel.aol.com/feature/s ... ripted.adp

Är det någonting som det inte sägs någonting om och som man omöjligen kan veta utan ledtrådar så är det furktansvärt dåligt gjort. Sith är full av sådana saker.Den hostande roboten som visst ska vara en reptilcyborg, eller Death Star i slutet som visst inte är den riktiga eller varför Yoda behöver kepp för att kunna gå men kan studsa runt som en studsboll i övrigt. Man ska inte behöva läsa saker på Internet eller en intervju för att förstå det hela.

Det kan gärna få vara kryptiskt, men det behövs ett bra manus för det. Donnie Darko är ett exempel där det fungerar med utelämnandet, Star Wars däremot är fulltständigt katastrofalt usel på den punkten -- även i de gamla filmerna men där var de mer rättframma och utelämnade inte så mycket. Antagligen för att George Lucas inte skrev så mycket själv. Detta är speciellt viktigt när det är något som går emot vad som har visats och sagts tidigare. Om inte är det bara uselt historieberättand och blir överglänst av saker som "Max kaka".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » ons maj 25, 2005 0:08

Se nu börjar han mumla för att vifta bort att jag hade rätt...

Vi får se Anakin som "yngre" eftesom det var då han var sigsjälv innan han blev Darth Vader... Ingen bränd-cyber robot i ett plåtskal...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons maj 25, 2005 0:28

Zaxx skrev:Se nu börjar han mumla för att vifta bort att jag hade rätt...

Vi får se Anakin som "yngre" eftesom det var då han var sigsjälv innan han blev Darth Vader... Ingen bränd-cyber robot i ett plåtskal...

Nej, Anarkin VAR bränd-cyber robot också. Såtillvida du och Lucas försöker påstå att mänskligheten sitter i högerhanden och smalbenen. Hurvida han var trevlig eller ond spelar ingen roll. Om det gör det så skulle man inte kunna gå från en sida till den andra, och man skulle definitivt inte kunna botgöra sina tidigare gärningar.

och det tog Obi flera år att lära sig hur man komemr över döden med hjälp av kraften, något som Darth Vader inte verkar ha en aning om hur man gör. Så WTF gör Anarkin då där i slutet?

Det må vara George Lucas skapelse och universum, men han ska vara konsekvent. Annars är allt han säger om det horseshit.

Och nej, jag börjar inte vifta bort det. Jag anser att du har fel och Lucas också, fast av två helt skilda anledningar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tomas » ons maj 25, 2005 2:35

Angående några tidigare inlägg
Det farmgår väll tydligt i mitten av filmen (med närbilder på ögon och inre organ) att Grievous är en cyborg och hostningarna tyder ju också på att han inte är 100% maskin.

Att Death Star på slutet inte är den riktiga som jag skrev om i filmtråden var bara en del av en teori som skulle kunna förklara varför det tog 20 år innan den blev färdig och ingenting som är nödvändigt att känna till.

hör inte riktigt hemma här, men jag kan inte låta bli att föreställa mig...
Palpatine: Death Star!
Vader: Death Star!
Tarkin: It's only a model.

Jag håller inte med om att allt i filmerna måste förklaras. Tex var Georges försök att förklara kraften med mediclorians (stavning?) i episode 1 ingen bra ide.
Då Palpatine låg bakom beställningen av klonerna så skulle han inte haft några problem att se till att de programerades med hemliga order och lojaliteter (ungefär som i Robocop fast med genetik, träning och/eller hjärntvättning).

Varför lyder de sedan order från någon de inte sett tidigare? Nummerpresentatör? Kodad hologramsignal? I galaxen långt borta är det nog inget problem att lösa även om jag tycker att det verkar onödigt av Palpatine att personligen ge alla order.

Yodas hyperaktivitet vs käpp tycker jag påminner om Skalman som kan springa, men sparar på energin(eller vad det nu var. många år sedan man läste om det) tills det verkligen är nödvändigt.


Anakin i RotJ:

RotS förklaring till jedispöken stämmer som noike säger inte överens med Anakin i slutet av Jedi såvida inte Vader (inspirerad av Obi-Wan's död?) själv listat ut hemligheten.

Det är ändå förvånansvärt få saker som inte stämmer överens mellan den nya triologin och den gamla och utan förklaring skulle man istället fråga sig varför inte Episode I-III var fulla av spöken och mystiska röster som gav goda råd hela tiden.


Luke: Why didn't you tell me? You told me Vader betrayed and murdered my father.
Obi-Wan: Your father was seduced by the Dark Side of the Force. He ceased to be Anakin Skywalker and became Darth Vader. When that happened, the good man who was your father was destroyed. So what I told you was true... from a certain point of view.


Säga vad man vill om ändringar i special/dvd-edition, men Anakins spöke i slutet av Jedi har ju alltid varit än yngre version av hur han såg ut innan brännskadorna och förvandlingen till Vader.
Kan det inte vara så enkelt att de själva bestämmer hur de vill se ut?
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav slugslinger » ons maj 25, 2005 3:03

jag vet svaret på varför allt är åt helvete med dom "nya" filmmerna det är för att när han skrev dom så var han antingen hög eller så behövde han nödlösningar för att få det att funka med resten av filmerna(även att det inte gör det så har ju inte med saken att göra).
(19:00:51) (Rombat) Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ibland.

Roger om mig i telefon till noike: “Han upptäckte ju Internet. Han måste vara rik!”


God gave me terminal cancer just to prove he existed

Gabe; my penis does 2D4+12 poison dmg.
Tycho: are you sure i think you need to make a roll check.

Artificial intelligence is no match for natural stupidity.
Användarvisningsbild
slugslinger
Big Bad
 
Inlägg: 2433
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Ryssby/Ljungby - Småland

Inläggav CheeseGuy » ons maj 25, 2005 5:07

the_outcast81 skrev:jag vet svaret på varför allt är åt helvete med dom "nya" filmmerna det är för att när han skrev dom så var han antingen hög eller så behövde han nödlösningar för att få det att funka med resten av filmerna(även att det inte gör det så har ju inte med saken att göra).


Knappast. (Om du nu menar allvar.)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Matt » ons maj 25, 2005 8:20

Nästa version av Empire strikes back kommer

The word "wookie" has been changed to "HAIR CHALLENGED ANIMAL" and the entire cast has been digitally replaced by Ewoks.

/South Park 6x09
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav leckan » ons maj 25, 2005 11:29

Jag kan börja med och säga att jag varit en SW fan sedan barnsben och såg "Jedins Återkomst" på bio när jag var 10 år!

Jag skulle vilja säga att George Lucas lyckats förvånansvärt bra med den 3:e filmen! Varför haka upp sig på detaljer, vet vi hur stor SW verse är? Svar, NEJ...
Den kanske inte riktigt hänger ihop detaljmässigt med de första SW filmerna (jag menar de som producerades för 20-30år sedan)
Så är det inte bara å luta sig tillbaks i biofåtöljen och njuta av en fulländad saga?
Användarvisningsbild
leckan
Minion
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 19 sep 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons maj 25, 2005 11:34

Tomas skrev:Angående några tidigare inlägg
Jag håller inte med om att allt i filmerna måste förklaras. Tex var Georges försök att förklara kraften med mediclorians (stavning?) i episode 1 ingen bra ide.


Nej det var ingen bra idé, speciellt inte eftersom han redan hade skrivit in hur Obi förklarat kraften i Star Wars för Luke. Och de två stämmer inte överrens alls. Och vad jag menade var att du behöver lägga ner tid och eftertanke på ett manus och vad som finns med i filmen om du ska utelämna förklaringar. Inte göra ett hafsjobb där två saker går emot varandra utan att ens ge en endaste ledtråd för tittaren att försöka klura ut hur det hänger samman.

Och det där med generalcyborgen: jo, man förstår att det är något sådant men jag ser honom förtfarande som en robot. Att ha en stridsrobot med dess levande organ hängandes öppet i korsdrag bakom en lite metalldörr som skydd är en ganska dum idé. Kanske ser coolt ut, men han skulle ha varit död inom fem minuter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » ons maj 25, 2005 11:44

leckan skrev:Jag skulle vilja säga att George Lucas lyckats förvånansvärt bra med den 3:e filmen! Varför haka upp sig på detaljer, vet vi hur stor SW verse är? Svar, NEJ...


Jag har också växt upp med star wars sedan jag var fyra-fem år, men jag anser att man ändå ska se dem som vilka andra filmer som helst och bedömma dem från samma kriterier. (Kvalitet och underhållning är givetvis inte samma sak men förutom Ian McDairmid tyckte jag inte Sith hade något av dem.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » ons maj 25, 2005 12:08

Ok, du tycker så. Jag ser det som om den Anakin som kommer tillbaka i slutet av RotJ i de nya filmerna, är Anakin som "dog" i Episode III. Sen om han skall se ut som en rutten gubbe eller som Hayden ja det är nog bara en smaksak. Sen poängteras det ju att han överhuvudtaget la in Hayden i slutet av ep VI av den enkla anledningen att han ville knyta ihop SAGAN till en stor Historia. Skulle kunna tänka mig att om man struntar i att det är 3+3filmer och ser de som 6 filmer, så skulle man föreställa sig Hayden inne i DartVader dräkten helatiden. (ex säg att ngn ser alla 6 filmerna i rätt ordning första ggn, utan att ha sett ep IV-VI innan. Då skulle de förmodligen stämma mer med Hayden i slutet av ep. VI... det var ju så vi såg honom "senast")

Jag förstår självklart hur ni (noike) tänker också, men jag tycker det passar bra som han har gjort det nu.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Bender » ons maj 25, 2005 14:21

Men Anakin som gubbe är väl fortfarande kvar i Jedins Återkomst precis när han tar av sig masken och är döende och har tagit kol på kejsaren?

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Matt » ons maj 25, 2005 14:33

Bender skrev:Men Anakin som gubbe är väl fortfarande kvar i Jedins Återkomst precis när han tar av sig masken och är döende och har tagit kol på kejsaren?


Ja. Men inte i nästa version. Då kommer Lucas klippa in sig själv. alternativt någon av sina barn eller en Ewok.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Tomas » ons maj 25, 2005 14:40

Jo. Det är fortfarande samma skådespelare under masken i Jedi. George har däremot redigerat bort hans ögonbryn för att det bättre ska stämma överens med hur anakin ser ut i Sith.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav Bender » ons maj 25, 2005 14:49

Matt skrev:
Bender skrev:Men Anakin som gubbe är väl fortfarande kvar i Jedins Återkomst precis när han tar av sig masken och är döende och har tagit kol på kejsaren?


Ja. Men inte i nästa version. Då kommer Lucas klippa in sig själv. alternativt någon av sina barn eller en Ewok.


Helt överraskad skulle jag faktiskt inte bli om det var så.
George Lucas har gjort så många omotiverade ändringar i dom gamla filmerna så varför inte den.

Ska se episod III ikväll, med lågt ställda förväntningar kan den bli riktigt bra!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Veidit » ons maj 25, 2005 14:56

Anledningen till att generalroboten hostar och går som han gör är att Samuel L Jacksons karaktär mosade honom med kraften i slutet på Starwars S2

Grievous har lärt sig utav Count Dooku och en av sakerna han spelar på är att Jedis (gärna otränade) blir rädda för honom, men då han är skadad så funkar det inte lika väl
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » ons maj 25, 2005 15:36

Ngn som har / har sett CloneWars animated ?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav mattek72 » ons maj 25, 2005 15:44

Zaxx skrev:Ngn som har / har sett CloneWars animated ?


Jag har inte sett de, men dom finns på pirate bay.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav Veidit » ons maj 25, 2005 15:51

Zaxx skrev:Ngn som har / har sett CloneWars animated ?


Ja och ja, både S1 och S2
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Tomas » ons maj 25, 2005 16:03

Tyckte Clone Wars (bortsett från något avsnitt eller två) var en mycket bra serie. Min bror däremot står inte ut med designen på animationerna och man bör vara förberedd på att den mest handlar om action och att alla Jedis är mycket kraftigare än i filmerna.

Vet inte ifall de nya avsnitten (säsong 3) kommer att utspela sig innan eller efter episode 3, men om de fortsätter i samma stil så blir det säkert bra.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav Veidit » ons maj 25, 2005 16:14

När kommer S3?
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav LWes » ons maj 25, 2005 16:30

Tomas skrev:Vet inte ifall de nya avsnitten (säsong 3) kommer att utspela sig innan eller efter episode 3, men om de fortsätter i samma stil så blir det säkert bra.

Säsong 3 har redan visats. Den visades i slutet på Mars. Den slutar ungefär där episode 3 börjar.
Säsong 1: avsnitt 1-10 (varje avsnitt 3 minuter)
Säsong 2: avsnitt 11-20 (varje avsnitt 3 minuter)
Säsong 3: avsnitt 21-25 (varje avsnitt ca 12 minuter)

Så Clone Wars är slut.
Den nya animerade serien som dom planerar ska utspela sig mellan ep 3 och 4 precis som den otecknade serien ska.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Veidit » ons maj 25, 2005 16:44

OK så som jag har fått det förklarat:
S1 1-20
S2 21-25
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Tomas » ons maj 25, 2005 16:55

Hade för mig att säsong 1 var avsnitt 1-20, men enligt tv-tome så har LWes rätt.

Där står även att
More information about the show's future was released at Celebration III. Lucas said that Clone Wars would indeed return as a half hour show, but that this time it will be in 3D.


Återstår väll att se ifall de byter namn på serien då den inte längre utspelar sig under klonkrigen. 30 (~20) min långa avsnitt ser jag fram emot.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav LWes » ons maj 25, 2005 17:14

Tomas skrev:Där står även att
More information about the show's future was released at Celebration III. Lucas said that Clone Wars would indeed return as a half hour show, but that this time it will be in 3D.


Återstår väll att se ifall de byter namn på serien då den inte längre utspelar sig under klonkrigen. 30 (~20) min långa avsnitt ser jag fram emot.


Star Wars" creator George Lucas told fans at the "Celebration III" fan convention in Indianapolis over the weekend (his first appearance at such an event in 18 years) that Lucasfilm is developing two new TV series set in the popular science fiction universe. The first is an animated 3-D half hour series that expands upon "Clone Wars," Genndy Tartakovsky's well-received animated series for Cartoon Network. The other is a live action spin-off that would focus on some supporting characters who've been introduced in the movies. Both series would be set in the years between "Episode III" ("Revenge of the Sith") and "Episode IV" ("A New Hope"). Lucas has reportedly been speaking with "Aeon Flux" creator Peter Chung about heading up for the former project, which will likely take advantage of the new CGI animation facility Lucasfilm is building in Singapore. As for the live action offering, Lucas told the fans: "We're probably not going to start that for about a year. Like on 'The Young Indiana Jones Chronicles,' we want to write all the stories for the entire first season all at once. I'm going to get it started and hire the showrunners and all of that, then I'll probably step away." In addition, despite the assumed ties to Cartoon Network and FOX - no networks are currently attached to either project.


Jag vet inte, är Clone Wars över efter episod 3? Jag tyckte att det känndes som om det kriget avslutades med imperiets uppkomst.
Men 20-minutersavsnitt kommer att vara riktigt bra.
Avsnitt 21-25 av Clone Wars var ju riktigt mycket bättre, för dom hade ju mer dialog och handling och så, tycker jag det känndes som.

Den otecknade serien hoppas jag handlar om han Solo och Chewbacca.
Då kan dom ha med Lando, massa prisjägare, gangstrar och smugglare och sånt. Det vore coolt.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Yog-Sothoth » ons maj 25, 2005 17:26

Veidit skrev:Anledningen till att generalroboten hostar och går som han gör är att Samuel L Jacksons karaktär mosade honom med kraften i slutet på Starwars S2

Grievous har lärt sig utav Count Dooku och en av sakerna han spelar på är att Jedis (gärna otränade) blir rädda för honom, men då han är skadad så funkar det inte lika väl

Det där är verkligen värdelöst, hur kan de föra handlingen vidare i en serie mellan två sammanhörande långfilmer? Jag undrar vad mer man har missat.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron