Six Feet Under

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav XY » sön sep 23, 2007 1:08

RalfiParpa skrev:Men vem vet när det gäller sådana här saker?


Gud? Men jag vill inte helst inte störa honom/henne med en fråga som jag ändå kommer att få svar på snart.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav noike » sön sep 23, 2007 7:54

XY skrev:
RalfiParpa skrev:Men vem vet när det gäller sådana här saker?
Gud?
Nej, David Simon var inte inblandad i 6FU.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav XY » sön sep 23, 2007 8:36

noike skrev:
XY skrev:
RalfiParpa skrev:Men vem vet när det gäller sådana här saker?
Gud?
Nej, David Simon var inte inblandad i 6FU.


Nu fick du mig att googla lite. Skaparen av The Wire? (Inte för att det säger mig något heller...)
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav RalfiParpa » sön sep 23, 2007 10:55

Han är det. Han är en författare. En riktig författare alltså, han har faktiskt fått två böcker publicerade. Även en riktig författare i den bemärkelsen att han är väldigt bra. Du vill se The Wire. Du vill göra det nu.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav HeY » sön sep 23, 2007 12:33

Vad är det ni säger? Säger ni att David Simon är gud? Tänk om Joss läste detta, jag kan inte ens våga yttra mig om hur han skulle reagera :|

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » sön sep 23, 2007 12:41

HeY skrev:Vad är det ni säger? Säger ni att David Simon är gud? Tänk om Joss läste detta, jag kan inte ens våga yttra mig om hur han skulle reagera :|

Fuck Joss. Har du läst serietidningen om säsong åtta?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav RalfiParpa » sön sep 23, 2007 13:05

Jag har inte läst den men jag har läst om den. Är den så dålig?
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav HeY » sön sep 23, 2007 13:22

noike skrev:
HeY skrev:Vad är det ni säger? Säger ni att David Simon är gud? Tänk om Joss läste detta, jag kan inte ens våga yttra mig om hur han skulle reagera :|

Fuck Joss. Har du läst serietidningen om säsong åtta?


Nej, jag vill inte förstöra serien :rolleyes:
Jag väntade nämligen med att köpa den innan jag sett lite reaktioner, de har inte varit bra så jag bestämde mig för att Buffy slutade när serien slutade. Det var ändå ett bra slut.
Så Joss är fortfarande gud i mina ögon. Men David Simons har gjort en serie med 5 säsonger - Joss har gjort 3 serier med sammanlagt 13 säsonger plus en riktigt bra film på köpet. Gör ett misstag att Simmons nu är gud?

EDIT: Han hade visst gjort Homicide också. Den serien ska visst vara bra, men Joss har fortfarande gjort med :P

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav CheeseGuy » sön sep 23, 2007 13:51

HeY skrev:
noike skrev:
HeY skrev:Vad är det ni säger? Säger ni att David Simon är gud? Tänk om Joss läste detta, jag kan inte ens våga yttra mig om hur han skulle reagera :|

Fuck Joss. Har du läst serietidningen om säsong åtta?


Nej, jag vill inte förstöra serien :rolleyes:
Jag väntade nämligen med att köpa den innan jag sett lite reaktioner, de har inte varit bra så jag bestämde mig för att Buffy slutade när serien slutade. Det var ändå ett bra slut.
Så Joss är fortfarande gud i mina ögon. Men David Simmons har gjort en serie med 5 säsonger - Joss har gjort 3 serier med sammanlagt 13 säsonger plus en riktigt bra film på köpet. Gör ett misstag att Simmons nu är gud?

Nej, inte på grund av säsong 8, utan det är bara ett exempel på att Joss kanske inte är så jäkla bra. Och han har ju alltid varit rejält ojämn, till skillnad från Simon.

Och Simon har gjort lite mer än fem säsonger av en serie. Han gjorde ju även miniserien The Corner (som jag inte har sett ännu, men jag utgår från att den är väldigt bra) och var manusförfattare för Homicide. Plus, som sagt, två böcker.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav HeY » sön sep 23, 2007 13:54

Okej, men då förstår jag ;)
Jag ska The Wire någon gång, det har jag bestämt. Men jag har verkligen inte tid i min nutid så tills saker och ting lättar upp lite så får den helt enkelt ligga i TV-limbo.
Angående Homicide så nämnde jag den i min lilla Edit. Det är för övrigt också en serie som ligger i TV-limbo ;)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » sön sep 23, 2007 14:17

RalfiParpa skrev:Jag har inte läst den men jag har läst om den. Är den så dålig?

(spoiler Ytligt om Buffy s8) Joss glömmer bort saker som hänt i serien så kontinuiteten är småtrasig. Och en sak var så dum, så dum, så dum på ett dåligt sätt att jag får bismak i munnen bara jag tänker på det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav HeY » sön sep 23, 2007 14:25

Oj, sånt är aldrig bra. När man glömmer bort saker som hänt i serien så är det illa. Det var för övrigt ett utav mina största problem med Charmed, ifall någon är intresserad av den serien :rolleyes:

Jag håller tummarna för att säsong 8 rycker upp sig, endast då kommer jag vilja läsa den.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav XY » sön sep 23, 2007 20:04

RalfiParpa skrev:Han är det. Han är en författare. En riktig författare alltså, han har faktiskt fått två böcker publicerade. Även en riktig författare i den bemärkelsen att han är väldigt bra. Du vill se The Wire. Du vill göra det nu.


Hm, jag skriver upp The Wire på min "att undersöka"-lista. Är alltid ute efter nya tv-serier att se.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav HeY » ons okt 17, 2007 18:41

The pain!
Jag såg klart SFU i förrgår och nu kan jag inte sluta tänka på det. Jag saknar det hela tiden, jag vill redan se om allt igen, men samtidigt vill jag vänta och se om när jag har lite mer distans till det. Men gud vad fantastiskt SFU är och gud vad fantastiskt slutet är. Det är nästan så att jag tycker synd om de som inte ser SFUs storhet, precis som med de som inte ser Buffys storhet. Usch, jag vill ha mer!!

Breathe Me :lovebunnier:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Oxytocin » sön okt 28, 2007 12:54

Jag har hela boxen! Den är det finaste jag har!
Nu har min syster också sett hela serien, och jag har sett den en gång till från början till slut. Det var roligt att hon inte riktigt tyckte samma som jag om saker och ting och personer, men det tror jag kan vara för att hon är en rätt ovan "tvserietittare" och att hon inte riktigt fattar karaktärsutveckling och det geniala maunset och dialogerna.

Jag älskar Six feet under! Det tåls att sägas igen. Jag kommer in här med jämna mellanrum och måste uttrycka det.
Jag lever mitt liv efter SFU och tänker på mina vänner varje dag. Jag tycker att jag ser de på stan och tänker på saker de sagt och saker som hänt.
Jag är helt enkelt knäpp. På ett bra sätt?! :?
Always bring a banana to a party!
Användarvisningsbild
Oxytocin
Big Bad
 
Inlägg: 1363
Blev medlem: 24 okt 2006
Ort: Stora människobyn

Inläggav caffeineaddict » sön okt 28, 2007 12:58

Inget är fel med att uttrycka sin kärlek för 6FU. Den får mig FFS att ärligt tycka om en Coldplay-låt för att den användes så snyggt! If that's not love...

Jag vill banne mig se om 6FU igen snart fast det var relativt nyligen (i Kalle-termer) som jag såg om den.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Oxytocin » sön okt 28, 2007 13:05

Och musiken!! OMG!

Arcade fire - Cold wind, rebellion/lies
Sia - Breathe me
Och så mkt mer....


ja.... se den om och om igen. och igen... Jag vill leva i Six feet under.
Mitt liv kommer aldrig att bli detsamma igen.


Som nu när jag "träffat" Wesley... typ. Jag kommer aldrig att kunna nöja mig att leva med nån annan än Wesley. Det har förstört mitt liv. :unlove:
En älskad förbannelse.
Always bring a banana to a party!
Användarvisningsbild
Oxytocin
Big Bad
 
Inlägg: 1363
Blev medlem: 24 okt 2006
Ort: Stora människobyn

Inläggav HeY » sön okt 28, 2007 14:16

Musiken i SFU är fantastisk! Älskar hur A Rush Of Blood To My Head används i både serien och promon, fast jag är ju ett ganska stort fan av Coldplay i vanliga fall också men det används extra snyggt här!!

Och Arcade Fire som du nämner, och Sia!!!! Även Nina Simmons i säsong 4 promon är fantastiskt bra! Och all annan musik i serien!

Ja man kan inte vara annat än lyrisk när det gäller SFU :lovebunny:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav wyndham » sön apr 13, 2008 0:22

Ser 3.01 på tvåan nu. God damn that's good televison.
När Nate ser David försöka lära honom läsa. När Keith skäller ut David. Davids slipsknutar. Bra television.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav HeY » sön apr 13, 2008 2:13

wyndham skrev:God damn that's good televison.


:lovebunny: :lovebunnier: :lovebunny:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav XY » sön apr 13, 2008 5:36

Jag har haft den andra säsongen på min hylla (köpt DVD) osedd ett antal månader. Serien är inte så bra att jag måste kasta mig över den, men ändå tillräckligt bra för att då och då se fram emot fortsättningen. Och det känns tryggt att ha en reserv-DVD om jag en dag inte har något annat att se.

:popcorn:

En dag, lilla DVD, är det din tur.
Senast redigerad av XY sön apr 13, 2008 8:00, redigerad totalt 1 gång.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » sön apr 13, 2008 7:41

wyndham skrev:Ser 3.01 på tvåan nu. God damn that's good televison.


Verkligen. Verkligen, verkligen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » fre jul 18, 2008 13:06

Så nu har jag sett (nästan) hela serien så jag tänkte skriva några ord om den.

Jag köpte den första och andra säsongen för flera år sedan då den hade fått så goda vitsord (och boxarna var snygga) men i slutet av andra säsongen kom jag av mig och såg aldrig klart serien.

Spoiler s2
Jag gillade inte i princip några arcs vid den tidpunkten

Jag var alltid förtjust i Nate - Brenda förhållandet. Båda var personer som var extremt intressanta (och snygga) men framförallt Brendas beteende började bli tämligen bizarrt här utöver det så lyckades jag spoila att Nate skulle dö i slutet så luften gick ur mig vad det gällde mina favorit karaktärer.

Ruth's förhållande med Nikolai fungerade inte alls för mig. I mina ögon var Nikolai extremt osympatisk och det hela gav mig en dålig eftersmak.

Claire's relation med Gabriel gjorde mig frustrerad det må ha varit verklighetstroget men för att vara en så insiktsfull och snäll person som hon ibland är så är Claire verkligen stendum i en sådan grad att jag bara blev frustrerad.

Dave's förhållande till Keith var även det frustrerande då Dave verkligen gör mig galen med sina tvära kast, sina nästan hysteriska utbrott och sin holier-then-though attityd trots alla de snedsteg han gör... stackars Keith.


Så varför skulle jag vilja se vidare en serie där jag inte gillade i princip några karaktärer... svaret är sommarnätter. Under min semester brukade jag sitta och se tv efter att ha kommit hem på nätterna och jag fastnade framför ett avsnitt av SFU och det var ganska bra så jag såg nästa och sista fredagen (en vecka sedan idag) på min semester så visades sista avsnittet av säsong tre och det var sjukt bra. Så för att dämpa min depression över att behöva börja jobba igen så köpte jag säsong 4 och började sträck se serien och jag har följande saker att säga. (Jag valde att inte börja se om s2 eller köpa s3 då jag inte ville riskera att jag skulle komma av mig igen eller för den delen använda min sista bit av semestern till att göra något jag inte gillade.)

Spoiler för hela serien

Nate i slutet av säsong tre var anledningen till att jag började se igen, jag sympatiserade med hans extrema sorg och tyckte att hans reunion med nya-och-förbättrade Brenda var mycket intressant.

Det jag hade sett av Claire's arc var bra jag är väl svag för berättelser om artister och konstnärer blandat med en rejäl dos droger.

De andra delarna hade jag ett hyffsat grepp om även om jag kanske tenderade till att emellanåt flippa mellan kanalerna under dessa avsnitt.


Nate fortsatte att vara min favoritperson rakt igenom, det är lätt att beundra honom han är snäll, modig, intelligent han vill alla väl samtidigt sympatiserar man med honom då allt går åt helvete för honom hela tiden så. Samtidigt är gör han förstås fel efter fel i serien men man får ändå känslan av att han alltid försöker att vara folk till lags

Förhållandet med Brenda som jag gillade i början av säsong 4, det kändes som att de hittade hem, gjorde mig ganska snabbt frustrerad. Efter den tionde tårfyllda scenen där de lovade bot och bättring och att de skulle försöka vara älska varandra bättre så kände jag att det var tämligen uppenbart att de aldrig någonsin skulle kunna fungera som ett par (här beror nog en del av min irritation på att jag sträck såg två säsonger och att de här scenerna blev utspridda över två år för majoriteten av tittarna medans fick jag se dem under en vecka). Jag kan egentligen inte se Brenda som hon var skriven passa ihop med någon. Jag gillade dock scenerna med Brenda och Maya det var härligt att se genomcyniska Brenda älska någon villkorslöst det kändes som att hon behövde och förtjänade det. Men allt som allt drog de ut på det här förhållandet alldeles för länge, för min del var det förlösande när han gjorde slut med henne just innan hans död.

Angående Nates förhållande med Maggie så tyckte jag att det var mycket bra. Maggie var inte min "typ" jag gillar traditionellt Brenda-karaktärer (nu pratar jag karaktärer i serier, jag skulle troligtvis bli livrädd om jag träffade en "Brenda" irl) men hon var verkligen genom sympatisk och jag tror att det var en perfekt partner till Nate (lugn och spirituell, det kändes alltid som att han trivdes i hennes närvaro som att han kunde slappna av), deras sista avsked på sjukhuset gjorde mig alldeles varm inombords. När Ruth ringde upp henne i sista avsnittet blev jag lättad det var skönt att någon påpekade att det inte bara var ett snedsteg från Nate utan att han faktiskt hade varit lycklig med henne innan han dog och att det var något bra. Jag är så frustrerad över att man aldrig fick reda på vad som hände med henne i slut montaget även om jag naturligtvis förstår att hon inte hörde hemma där. Jag hoppas att det gick bra för henne iaf och att hon träffade Nate igen när hon dog.

Ruths förhållande med George som var hennes stora arc i de sista säsongerna är jag kluven till. I motsats till förhållande mellan Nate och Brenda så tyckte jag att de egentligen hade för lite tid för allt de ville berätta. George v1.0 var en extremt sympatisk person imo och jag var glad för att Ruth äntligen fick lite lycka i sitt liv efter alla stolpskott hon hade dejtat fram till dess men han morphade snabbt till extremt osympatiska version 2.0 då han var urtråkig, otrevlig och helt saknade empati (när han lemlästade Claire's träd vill jag att Ruth skulle spetsa honom med häcksaxen). Nästa George i raden var batshit-crazy-George från att ha diskuterat generiska miljöproblem så forslades han iväg till psyket i tomtefrisyr för att sedan dyka upp som en hjälplös manlig version av Ruths mor som hon var tvungen att ta hand om. Jag tyckte att alla faser av George var ganska bra men det gick alldeles för snabbt för min del... nåväl upplösningen var bra, att hon inte bodde med George men fortsatte förhållandet med honom blev den perfekta lösningen, de var ett fint par på slutet.

Neurotiska och hysteriska Ruth kunde gå mig på nerverna emellnåt men allt som allt gillade jag henne hon var lojal, omtänksam och väldigt mån om alla hon älskade. För min del var hon stor när hon lämnade ifrån sig Maya till Brenda (jag hade kunnat acceptera båda lösningarna) allt som allt en riktigt bra karaktär.

Sedan var det dags för David... jag tål inte David. På slutet av serien var jag oerhört leds på den här kraken han blänker till emellanåt och gör något beundransvärt men allt som oftast så är han som ett litet barn. Ständiga hysteriska utbrott, extremt misstänksam och paranoid, alltid high-and-mighty men gör konstant snedsteg själv, han är missunsam och egen nyttig allt som allt en fruktansvärt svag person som aldrig tar sig i kragen. Jag tror att de här är liksom Nate-Brenda ett problem av att de var ett par för länge det var viktigt att Keith och Davids förhållande var stormigt för att illustrera alla problem de gick igenom och att förhållandet skulle vara på ett visst sätt vid upplösning då de äntligen skulle klicka men resan var för lång och all min sympati dog på vägen. Jag är glad att jag bara hade hunnit se knappt 2 säsonger av SFU när jag började se Dexter annars vet jag inte om jag hade klarat av Michael C Hall som Dexter. Jag gillade Keith dock han var en riktig klippa.

Jag tyckte att Claires del av slutet på serien var bra de flesta deadbeat pojkvännerna var utskrivna och hon visade att hon växte som en person hennes lilla tal om hur studenterna på universitetet bara stod still var bra. Jag kan inte säga att jag gillade utveckligen med Billy (galen igen...) men det var ganska snabbt över iaf, jag var fö förvånad att jag gillade Billy ganska mycket när han tog sina mediciner och tyckte att det var synd att han skulle degenerera igen men men han verkade vara hyffsat okej på slutet iaf. Förhållandet med Ted var bra jag tyckte att hans otäcka republikanska åsikter naturligtvis var motbjudande men de var åtminstone inte de som stod i centrum (jag tyckte att den illa beslöjade vädjan om acceptans för andras åsikter (även en republikan kan vara snäll) kändes klumpig) utan mest att Claire för en gångs skull träffade en person som inte var helt oändligt fokuserad på sina egna problem. Slutet med Claire som åker iväg i sin bil kändes starkt och rätt.

Montaget på slutet tyckte jag var riktigt bra, visst det var sappy men jag hade ta mig f-n gjort mig förtjänt av det vid det här laget.

I allmänhet så tycker jag att serien led av att vara ganska pretentiös och att vilja framstå som fin konst... men den är snyggt filmad och emellanåt (inte minst slutet) så är den riktigt stark och tung så allt som allt känns det som att pay-offen för att ha suttit igenom hela serien var större än priset. Jag kommer nog aldrig att se om den i sin helhet men jag kan tänka mig att jag kommer att titta på de fyra sista avsnitten vid något tillfälle.
Senast redigerad av VelocityBoy fre jul 18, 2008 14:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » fre jul 18, 2008 13:24

VB: Kul att du skriver något igen! :) Och roligt att läsa, även om jag är mer av ett die-hard fan av serien än vad du verkar vara. Jag kan förstå dina åsikter, men inte hålla med dem. :P


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav HeY » fre jul 18, 2008 13:59

caffeineaddict skrev:VB: Kul att du skriver något igen! :) Och roligt att läsa, även om jag är mer av ett die-hard fan av serien än vad du verkar vara. Jag kan förstå dina åsikter, men inte hålla med dem. :P


Me with caffe!
Jag älskar varje del av denna serien och har under senaste tid gått och tänkt på den nästan varje dag - I miss it like craaazy! (ska vänta längre dock så tittarupplevelsen blir större senare då jag förhoppningsvis glömt massor).
Så jag håller inte med dig om dina åsikter, men det var intressant att läsa en sån annorlunda syn på serien.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » fre jul 18, 2008 16:42

Vilket inlägg.

Jag måste kommentera något i alla fall. Inser att serien för din del faller mycket en avsmak för karaktärerna. Jag kan hålla med och köpa mycket av din argumnetation, speciellt kring David som på många sätt har noll känsla för sina medmänniskor. Han är så djupt inrotat i en given roll, hjälpa far, ta över verksamhet och när väl Nate dör så faller allt ansvar på David....i alla fall i hans ögon. Davids setup som karaktär är på tok för intressant och engagerande för att jag skall kunna rycka på axlarna och förkasta hans beteende. Min poäng är väl egentligen att det gäller dem flesta karaktärer.

Annars har jag väl ungefär samma inställning som Hey och caffe.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » fre jul 18, 2008 18:03

Tob skrev:Jag kan hålla med och köpa mycket av din argumnetation, speciellt kring David som på många sätt har noll känsla för sina medmänniskor. Han är så djupt inrotat i en given roll, hjälpa far, ta över verksamhet och när väl Nate dör så faller allt ansvar på David....i alla fall i hans ögon. Davids setup som karaktär är på tok för intressant och engagerande för att jag skall kunna rycka på axlarna och förkasta hans beteende. Min poäng är väl egentligen att det gäller dem flesta karaktärer.


Spoiler hela serien

Jag avsåg i mitt inlägg främst de två sista säsongerna då det är de som jag faktiskt har sett nyligen. Jag sympatiserade med Dave i början av serien då han hade mycket på sina axlar (driva rörelsen efter sin fars dödsfall samt att han inte hade kommit ut ännu) och kunde förstå hans ilska och pressen han var under (jag hann dock börja bli irriterad i slutet av andra säsongen). Men under de sista säsongerna så handlar det inte så mycket om det Fisher & Diaz verkar vara ett framgångsrikt företag och han är inte under press på det sättet. Det jag stör mig på är främst hans beteende i relationen med Keith... där det känns som take take take ifrån honom. Sättet på hur de skall få barn blir i princip en tävling där det gäller att vinna, emotional blackmailing för att få honom att välja sitt alternativ, rasande arg när Keith inte vill adoptera men apatisk när surrogat modellen faller igenom, sedan all pikar i vilket han i princip säger att Keith inte kan fungera som en förälder...

Jag kanske övereagerar men jag tycker att han är sjukt jobbig... kanske bara en typ av karaktär som verkligen inte passar mig.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav VelocityBoy » fre jul 18, 2008 18:16

caffeineaddict skrev:VB: Kul att du skriver något igen! :) Och roligt att läsa, även om jag är mer av ett die-hard fan av serien än vad du verkar vara. Jag kan förstå dina åsikter, men inte hålla med dem. :P


Hej igen :P

Jag får se om jag kommer att vara med lite mer, mitt stora problem är att jag relativt ofta ser serierna en bra tag efter majoriteten av medlemmarna här så det känns som att jag alltid kommer in när allt intresse har dött ut.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav HeY » fre jul 18, 2008 18:19

Personligen tycker jag att Keith inte är ngn ängel i deras förhållande heller. Ofta är han väldigt emotionally unavailable och lite av en push-over. David trivs inte i förhållandet alltid för han får inte ut det han vill - trygghet och stabilitet - som de flesta av oss vill ha. Det är något som David ständigt söker samtidigt som han söker efter sin egen identitet och att komma ifrån rollen bakom sin pappa. Han känner inte att han har hittat det han sökt efter i sitt liv och det kan göra en väldigt självcentrerad, vilket han kan vara ibland, vilket även Keith är. Nu var det ett tag sedan jag såg serien men jag kan komma ihåg att jag ofta tyckte att David var för snäll mot Keith, och att jag snarare tyckte om när David fick sina utbrott och sade var han verkligen kände till Keith - istället för att gå och hålla allting inne.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav XY » tor jul 24, 2008 18:33

Precis sett andra säsongen. Vet inte om det är jag eller serien som förändrats, men den kändes klart bättre än första.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby
 
Inlägg: 909
Blev medlem: 31 dec 2006
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Majestic-12 [Bot]

cron