Six Feet Under

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » lör jan 27, 2007 0:26

caffe: Jo, den där dubblen växer en del när man får lite distans på det dessutom, så mästerverk, oja. Alltid roligt att få medhåll :)

(spoiler 4.06) Jag var inte så förtjust i scenariot av Davids påhopp. Tyckte det kändes konstruerat. Däremot gillar jag vad man gör med David. Att han börjar ifrågasätta livet på ett annat sätt och biten med panikångesten och scenen ihop med Claire tyckte jag om riktigt ordentligt.

Middagscenen. Jag saknar dem där middagsscenerna på sistonde. Det var ofta då seriens humor kom i sin rätt, spänningarna inom familjen lyfts fram och det hela blir jävligt engagerande helt enkelt. Så äntligen lite av. Och...ja...Claire är kommer inrusad i något labilt tillstånd, Ruth har problem med sin man och ifrågasätter honom inför familjen och Nate som försöker försvara sitt nya yrke...osv. Älskar dem där scenerna.

Sen då. Slutet. Brenda....ja...Brenda tillsammans med Jim har väl kännts lite sisådär. Bara Brenda i bild är ju bra, men ja, det är aldrig samma intensitet, samma styrka, som tidigare i serien (framförallt S1 och S2) nu längre. Så när Brenda till slut konstaterar att hon hatar att försöka leva ett normalt och enkelt liv, i Nates armar så kände jag mig förbaskat belåten.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Eisa » sön jan 28, 2007 17:22

jag har precis sett färdigt hela serien, och jag säger bara HERREJÄVLAR. jag älskar slutmontaget, jag hade inga som helst förhoppningar om seriens avslutning och trodde ett tag att de skulle vara tråkiga och avsluta med att claire kör iväg med bilen. istället fick jag denna oerhört vackra sekvens som bara kändes så rätt. det enda jag är lite bitter över är att man inte fick se hur billy dog, han är trots allt en av mina favoritkaraktärer. tog han livet av sig efter brendas död? fick han en hjärtattack eller dog han helt enkelt av ålder?
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Tob » sön jan 28, 2007 19:45

Jag har inga större problem med säsong 4. Så jag kan inte hålla med Illyria om att den skulle vara sämre. Klart jämnare än säsong 3 och minst lika bra som säsong 1 och säsong 2. (spoiler säsong 4) Fredericos storyline kändes lite frustrerande under första halvan. Jag tycker man kunde drivit på lite fortare, jag tycker inte man behandlar Fredricos resonerande före avlsöjandes något vidare ändå utan det blir mest upprepningar på hans beteende. Tycker det fungerar bättre efter avslöjandet. Man känner för Fredrico, och man har förståelse för Vanessa också. Davids incident tycker jag också man behåller väl och gör något vettigt av det genom hela säsongen. Nates bearbetning av Lisa fortlöper under hela säsongen, och får ett klimax på slutet som jag inte hade förväntat mig, jag gillade det skarpt.

Nu skall jag strax börja med säsong 5 :)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav adolvsson » sön jan 28, 2007 20:45

Tob skrev:Nu skall jag strax börja med säsong 5 :)

:lovebunny:
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » sön jan 28, 2007 23:22

(spoiler 5.01-5.02) Skildringen av missfallet, brölloppet och Brendas allmäna ångest kring att ha gift sig tyckte jag var väldigt bra. George har genomgått en stor förändringar. Han är förändrad och Ruth klarar inte av det. Jag tycker det skildras förbaskat bra.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav HeY » mån jan 29, 2007 11:15

Nu har jag sett klart säsong 1 av SFU. Riktigt bra! Hoppas verkligen att serien fortsätter och utvecklas på ett bra sätt och att säsong 2 inte blir så mycket sämre som många verkar ha tyckt. Jag orkar inte gå in på några större tankar om säsongen just nu men jag tyckte om den iaf, skarpt!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » tis jan 30, 2007 23:21

(spoiler 5.08) Att jag är en riktig sucker för Nate/Brenda har väl gått som en röd tråd genom alla mina inlägg i denna tråden. Därför blir alla deras scener så jävla intensiva. Jag hatade vad Nate gjorde och när man sedan klipper till Brenda i kyrkan (fyfan, vilket minspel, vilka känslor människan utstrålar) så hatade jag det ännu mer.....och nu efter kollapsen vet jag inte riktigt vad jag skall tänka.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav caffeineaddict » tis jan 30, 2007 23:24

Oj sjuttsingen vad du har tittat, Tobbe. :) Härligt att du gillar det så mycket. Du har fortfarande det bästa kvar...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » ons jan 31, 2007 0:28

(spoiler 5.09) Helvete....jag säger fan inte mer.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Illyria » ons jan 31, 2007 1:32

Du kommer ha än mindre att säga efter finalen. På ett positivt sätt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tob » ons jan 31, 2007 1:42

Illyria skrev:Du kommer ha än mindre att säga efter finalen. På ett positivt sätt.


Jag som inte ens har ord att säga efter 5.10.

:cry:
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Tob » tor feb 01, 2007 1:52

(spoiler 5.12) Fyfan. Det har aldrig kännts så tungt att se eftertexter någonsin och frågan är om det kommer upprepa sig någongång någonsin i framtiden. Jag är skeptisk till det. Jag vet inte riktigt vad jag skall säga. Fantastiskt slut på en fantastisk serie.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav caffeineaddict » tor feb 01, 2007 1:54

Bästaste slutet på nästan bästaste serien.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » tor feb 01, 2007 1:54

Tob skrev: (spoiler 5.12) Fyfan. Det har aldrig kännts så tungt att se eftertexter någonsin och frågan är om det kommer upprepa sig någongång någonsin i framtiden. Jag är skeptisk till det. Jag vet inte riktigt vad jag skall säga. Fantastiskt slut på en fantastisk serie.


Amen. Näst bästa serien, bästa slutet.

EDIT: Jag och caffeineaddict har en telepati-session.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » tor feb 01, 2007 1:56

Det händer mig oftare och oftare. Känner mig som en Stephen King-karaktär.

Men nog bara tredje bästaste serien för mig.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » mån feb 05, 2007 17:55

Six Feet Under då. Jag skrev förra veckan att jag skulle skriva något mer om serien. Jag skulle kunna säga bästa serien jag har sett utan att skämmas allt för mycket. Spontant är ju det bara Buffy som konkurrerar om platsen och det var ett tag sedan jag såg Buffy nu så just Buffy vinner mycket på känslomässiga minnen man förknippar med serien.

Jag skrev tidigt hur väl jag tycker karaktärerna i serien har presenterats och vilken oerhört stark karaktärsbas man skaffade sig redan från början. Man skapade sig möjligheter långt över att bara diskutera frågor kring döden. Nate som flyttar hem och på nytt får lära känna sin familj och sina rötter. David som är en vilsen man på många sätt. Claire som förösker hitta sin roll i livet och sitt syfte. Ruth som hastigt blir änka och helt plötsligt står inför ett nytt slags liv. Överhuvudtaget så handlar SFU mycket om att vara vilsen och inte förstå (eller försöka hitta) sin roll i samhället. Överhuvudtaget handlar serien väldigt mycket om livet. Det är där serien verkligen når mig. På samma sätt som Buffy där mycket handlar om livet även om det givetvis inte är ur samma perspektiv riktigt, så med den grundläggande likheten så är det inte så konstigt att det just är SFU och Buffy som känns så givna.

Serien är så välgjord. Jag tror aldrig jag har sett något som har kännts så rubust och gediget, i varken film eller serie väg. Alltifrån från manusarbete till sista redigeringsteget. Det är sannerligen ett imponerande hantverk som Alan Ball och co har lyckats få fram. Skådespelarna har gjort ett fantastisk jobb med sina karaktärer, och det tycker jag gäller för långt ner i birollslistan. Tonen genom serien förändras och under första säsongen så kanske blandningen humor/drama fungerar som allra bäst eller åtminstonde att man tog fasta på humorn mer då. Jag menar inte att blandningen inte fungerar senare i serien bara att den inte har lika stor roll. Överhuvudtaget så är SFU ett förbaskat fint karaktärsdrama om väldigt många intressanta och mångbottnade karaktärer, dem känns nära och personliga. Jävlar vilken serie det är egentligen. Sinnesjukt tycker jag. Och nu skall jag lyssna på Sia - Breath me för tjugonde gången. Nog för att bara tankarna på slutet och dess utvecklingen kan få mig illa till mods, men ihop med låten så brister det.....

:lovebunny: till SFU.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav RalfiParpa » mån feb 05, 2007 18:19

*nickar bifall*
Senast redigerad av RalfiParpa mån feb 05, 2007 18:28, redigerad totalt 1 gång.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » mån feb 05, 2007 18:24

Tob skrev:Och nu skall jag lyssna på Sia - Breath me för tjugonde gången. Nog för att bara tankarna på slutet och dess utvecklingen kan få mig illa till mods, men ihop med låten så brister det.....

:lovebunny: till SFU.


Om vi ändrar "tjugonde" till "tjugotusende" så håller jag med till 100%.

Jätteroligt att läsa, Tob, och underbart att du verkar älska serien lika mycket som jag.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » tis maj 15, 2007 18:11

Världens genom tiderna bästa TV-trailers:

S3: http://youtube.com/watch?v=pEl-FnMj7zU

S4: http://youtube.com/watch?v=3E4dbewE34k

S5: http://youtube.com/watch?v=bUcj4Lv71yo

(Lite minispoilers fram t.o.m. varje säsong om man är känslig.)

Älskar, älskar, älskar den här serien.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » tis maj 15, 2007 18:55

Åhh....Six Feet Under. Världens bästa tv-trailers till (kanske) världens bästa tv-serie.

:lovebunny:
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav madskellig » tis maj 15, 2007 19:19

Underbara trailers, dom hade jag inte sett förr. Riktigt snygga.

Jag hade ju tänkt kommentera här nu då jag såg om S1 och S2, och såg S3-5 för första gången, men tydligen var jag för lat. Men jag har precis påbörjat säsong 5, och den har börjat riktigt bra. Förutom första halvan av S3 som var rätt oengagerande (och några svagheter i S2), så är denna serien riktigt fantastisk hitills :lovebunny:
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav adolvsson » sön maj 20, 2007 22:36

5x10 på SVT ikväll, jag råkade gå föbi TV:n precis när Rico håller sitt tal vid minnestjänsten (eller vad det nu heter på svenska, jag har bara det engelska i huvudet). Sedan satt jag kvar. Och rös. Och vätte ögonen med en tår eller två.

Inget djupare än så, ingen direkt reflektion, bara ett konstaterande över hur lätt dom där fantastiska sista avsnitten fortfarande kan slå till en bara man råkar gå förbi TV:n en vanlig söndagsafton i maj.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » sön jun 03, 2007 22:36

Jag fastnade framför Svt ikväll. Serieavslutningen gick idag. Bland det finaste, och förmodligen det mest överumplande jag har sett på tv, det var betydligt värre andra gången.

Six Feet Under :lovebunny:
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Murnau » tis jun 12, 2007 19:58

Jag har äntligen sett om S1 av SFU. Första gången jag ser hela säsongen sen den gick på SVT för 5-6 år sedan.

Och fan vad det här är bra. Jag riktigt känner hur jag har blivit stenförälskad i den här serien igen - förmodligen till och med mer än förra gången. S1 är en sån kaskad av starka känslor, från olyckan i 1x01 till den underbara broderskramen i 1x13. (Jag tycker bara det är så vackert!:lovebunny:) Jag tror jag måste smälta det här lite innan jag går vidare med S2, annars blir det nog overload i mitt stackars känslocentrum.

Förra gången svalnade passionen för Fishers i början av S3, så mer än halva serien har jag faktiskt aldrig sett. Förhoppningsvis håller det i sig hela vägen den här gången (jag tror inte jag tänker acceptera något annat resultat - nu skall hela den här serien fanimig ses och njutas av! :) ).
Det kan komma prövningar här i livet när det är bra att ha en knäck att suga på, som tröst. - Paradis-Oskar
Användarvisningsbild
Murnau
Idolof
 
Inlägg: 5649
Blev medlem: 30 okt 2005

Inläggav caffeineaddict » tis jun 12, 2007 20:03

Murnau: Det råder väl en nästan allmän konsensus om att de fyra-fem första avsnitten av S3 är seriens svagaste sträcka. Men efter det börjar det växa igen. Finns dock de (även om jag inte är bland dem) som tycker att svackan håller i sig än längre. Dock tror jag aldrig jag har stött på någon som tycker något annat än att S5 är fantastisk (och isf har jag nog ignorerat dem helt). Tro det eller ej, serien slutar på topp.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Oxytocin » sön jul 01, 2007 17:28

Jag vill skriva här nu. För jag saknar SFU så hemskt mycket.
Jag älskar den serien. Älskar den, Älskar den. Jag saknar alla karaktärerna... Det är ingen överdrift att påstå att jag tänker på serien varje dag.

:lovebunnier: :lovebunnier: :lovebunnier:

Jag är utan ord. Och full av kärlek.
Always bring a banana to a party!
Användarvisningsbild
Oxytocin
Big Bad
 
Inlägg: 1363
Blev medlem: 24 okt 2006
Ort: Stora människobyn

Inläggav HeY » sön jul 01, 2007 18:23

Oxytocin skrev:Jag vill skriva här nu. För jag saknar SFU så hemskt mycket.
Jag älskar den serien. Älskar den, Älskar den. Jag saknar alla karaktärerna... Det är ingen överdrift att påstå att jag tänker på serien varje dag.

:lovebunnier: :lovebunnier: :lovebunnier:

Jag är utan ord. Och full av kärlek.


Bara för det måste jag se fortsättningen nu. Måste se om ngn har säsong 2 på buffyhubben, orkar inte leta torrent för min dator är så långsam när det gäller att ta hem säsonger från torrents.

Det känns som om det är dags att se klart serien nu när vädret är dåligt och det är sommarlov.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Oxytocin » mån jul 02, 2007 10:32

Ja ja ja! Det måste du faktiskt. Man kan alltid se SFU. Solsken eller regn...
Always bring a banana to a party!
Användarvisningsbild
Oxytocin
Big Bad
 
Inlägg: 1363
Blev medlem: 24 okt 2006
Ort: Stora människobyn

Inläggav Eisa » tis jul 03, 2007 13:00

Jag har lyckats få min kusin att se hela serien, och hon älskar den=)
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav HeY » tis jul 03, 2007 20:30

Oxytocin skrev:Ja ja ja! Det måste du faktiskt. Man kan alltid se SFU. Solsken eller regn...


I will! Hittade inget på buffyhubben men lyckligtvis hittade jag en torrent som var någorlunda snabb! S2 är klar om 3h :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]