Six Feet Under

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » mån aug 22, 2005 10:31

SLUTET! Jag tror det där gjorde det... det där härliga slutet som Alan Ball sin mörka serie till trots inte lät bli ett antiklimax. Istället tog han i från tåspetsarna och gjorde ett sådant där perfekt slut som vissa kan komma att kalla överdrivet, för sentimentalt och möjligen t.o.m. traditionellt. Men tamefan, perfektion.

Det här gör det. Det här sätter Six Feet Under i den stora trion för mig. Buffy the Vampire Slayer, Homicide: Life on the Street, Six Feet Under. Bye, bye, Twin Peaks. Dessa är de serier som har betytt mer för mig än vad ord kan beskriva. De som jag älskar så ohyggligt att ord inte kan beskriva det. De måste upplevas.

Och även om avsnittet var utmärkt, underbart även under den första timmen så sitter bara de sista tio minuterna i huvudet nu. När Sias "Breathe Me" glider igång... jag har lyssnat på den låten otaliga gånger sedan de använde den i trailern i början av sommaren. Och, herregud, så som trailern speglade det här slutet... Jag hade redan fått tårar i ögonen av flera scener under avsnittet, men när "Breathe Me" satte igång.... då var det kört.

Slutmontaget kan anses lite väl definitivt för vissa. T.o.m. jag tänkte att det känns lustigt att så turbulenta liv som familjen Fishers verkar stanna från sista avsnittet tills de dör, att alla utom Brenda stannar med de de är med för tillfället. Vissa händelser tåls dock att tänka på (många detaljer i flash-forwarden var klart intressanta) såsom att Claire och Ted inte gifter sig förrän om 30 år vilket på vissa sätt (även om det tar sex gånger längre) speglar Nate och Brenda.

Jag var absolut livrädd att Alan Ball skulle sluta det på något överdrivet dramatiskt sätt och döda ytterligare en familjemedlem de sista sekunderna. Nu dödade han iofs allihop, men ni vet vad jag menar. När Claire nådde korsningen på vägen ut mot motorvägen var jag rädd att hon skulle bli träffad av en buss från vänster för att spegla hur serien startade för fem säsonger sedan och sedan skulle allt bara bli svart.

Tack, tack, tack, alla som har jobbat med detta mästerverk. Det finns för många jag vill hylla, inklusive varenda skådespelare som någonsin har varit med i serien (kan någon komma på en dålig skådespelarinsats någonstans i den här serien?), men framförallt naturligtvis alla huvudskådespelare. Och författarna. Och Alan Ball. Om och om och om igen.

Nej, jag vet inte. Jag tror jag precis bestämde för mig att vänta tills femte säsongen är släppt på DVD och då köpa hela bunten och se om allt från start. Jag har inte sett ett enda avsnitt två gånger, och det är 2½ år sedan jag såg säsong 1-3. Att se alla fem säsongerna i snabb följd..... hoppas HBO skyndar sig på med att släppa denna sista säsong.

Yes, I'm ranting, and I love it. Enda gången ett TV-avsnitt har någonsin fått mig att känna mig såhär är nog den trion Buffy-avsnitt: Becoming, Part Two, The Body och Chosen (för att det var slut, ni vet).

Perfekt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » mån aug 22, 2005 10:44

caffeineaddict, vågar man be om en tjänst? Skulle du kunna kontakta mig på IRC/MSN/Godtyckligt vis och skicka filen? Jag har försökt få ner 5x12 via diverse torrents hela morgonen och nu har jag knappt 33% av filen klar. Och, ja, du kan väl gissa hur mycket jag vill se skiten. Skulle uppskattas. Du kan ignorera det här inlägget om du har en dålig uppladdningshastighet.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » mån aug 22, 2005 10:48

Ouch, har redan plockat bort den. Men torrenten på torrentspy fungerade utmärkt och jättefort för mig?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » mån aug 22, 2005 10:50

caffeineaddict skrev:Ouch, har redan plockat bort den. Men torrenten på torrentspy fungerade utmärkt och jättefort för mig?


Vilken av dem? Jag har testat åtminstone tre olika och ingen har gått särdeles fort. Å andra sidan brukar Torrentspys torrents sällan göra det för mig. Nåja, tack ändå. Om FYRA JÄVLA TIMMAR kan jag se avsnittet.

EDIT: Hur stor var filen du såg? Det cirkulerar nämligen två olika, en à 699mb och en annan à 576mb som jag inte vågat röra eftersom jag misstänker att det är en fake.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » mån aug 22, 2005 10:57

Den som hade mest folk. 699 mb.

EDIT: VTV-trackern, precis under Entourage i listan.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » mån aug 22, 2005 11:06

caffeineaddict skrev:EDIT: VTV-trackern, precis under Entourage i listan.


Sigh. Det är precis den jag använder. Det beror inte på brandväggen heller eftersom jag fick ner Entourage väldigt snabbt. Nåja, har jag väntat en vecka kan jag vänta några timmar till. Tack ändå.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Illyria » mån aug 22, 2005 11:24

Fan nu är det slut. Jag vill inte!
Slutsekvensen var verkligen enormt starkt, men samtidigt är jag något ambivalent angående den. På ett sätt är allt helt super, på ett annat inte. Speciellt inte att det blev Claire och Ted tillslut, men jag är också en sån som vanligtvis gillar att slutet är något öppet och det här var verkligen pang slut! Men det kändes också extremt passande för serien och helt jäkla sorgligt, fantastiskt och depprimerande. Den som går oberörd från det har inget hjärta. Perfekt musik med Sia - Breathe Me från trailern också när Claire körde iväg i bilen, precis som med bilarna i trailern.

Avsnittet i övrigt var också väldigt bra. Det känns fortfarande ovant hur det hoppat framåt i tiden de senaste avsnitten, inte lika enhetligt som serien tidigare varit, men jag kan också förstå det. Jag hade hoppats på att vi inte skulle lämnas med en för stor del misär i finalen, även om det varit en stor del av serien, men detta blev nästan för lyckligt på något sätt, även i framtidsbilderna. Måste tillägga att en del av framtidsscenerna kändes något over the top och det hade gärna fått vara mer mörkt/brutalt så det även speglade den sidan av serien.

Små favoritdelar jag kommer på just nu ur avsnittet: Claire frågar Ted om det är kristen musik de lyssnar på, Davids dröm i källaren, den var jäkligt snyggt gjord och Claires dröm med Nate i slutet när han sjunger.

Sista halvan av s5 har varit helt fenomenal, I can't believe it's over. The end of an era.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » mån aug 22, 2005 11:54

Illyria (5.12):Fast detaljer i slutet gjorde att mörkret ändå låg kvar. Keith som blir ihjälskjuten. Sorgen i Davids ögon när han ser Keith och dör. Billy som fortfarande babblar på om nonsens medan Brenda dör. Claire som dör blind omringad av sin konst. It's all in the details. Liksom slutet på Buffy och Angel känns det ännu bättre nu när jag har hunnit tänka lite på det, smälta det.

Har BTW lyssnat på Sias "Breathe Me" fyra-fem gånger redan och lär fortsätta med det...


Har någon förresten sett någon tracker eller liknande till den 40-minutersdokumentär (säkert bara fluff, men ändå) om serien som HBO sände i förra veckan?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » mån aug 22, 2005 12:08

Det fanns sådana detaljer ja, men också en ton som gav mig over the top känslan. Men jag tänker se om slutet senare idag och se om jag uppfattar mer och kanske ändrar åsikt. Det var ändå ett fantastiskt slut, kan egentligen inte tänka mig nu hur serien annars skulle slutat.
Har funderat ett tag nu på att börja köpa serien på dvd och nu känns det verkligen angeläget. Måste dock fråga om någon äger r1 eller r2uk-utgåvorna? Är mest intresserad av att få veta om säsongerna har samma utseende på förpackningarna, samma höjd när de står bredvid varandra?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav RalfiParpa » mån aug 22, 2005 12:14

Gah. Spoilermarkeringar...så lockande. Ännu en timma har passerat och jag har inte ens märkt tillstymmelse till fartökning. Vad är problemet? Alltså: GAH!

caffeineaddict skrev:Har någon förresten sett någon tracker eller liknande till den 40-minutersdokumentär (säkert bara fluff, men ändå) om serien som HBO sände i förra veckan?


Jag har letat som en tok efter den men den verkar inte ha blivit släppt överhuvudtaget. Det är väl bara att hoppas att någon rippar en repris snart.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Illyria » mån aug 22, 2005 12:17

Läs inte! Bara ett avsnitt kvar, låt det vara oförstört.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » mån aug 22, 2005 12:20

Illyria (5.12): Jag är sjukt sugen på att se om slutet, men har just därför bestämt mig för att inte göra det. Jag älskar tanken på att se om serien när S5 släpps utan att ha sett något mer än en gång.

Jag har hört att förpackningarna skiljer sig lite på R1 då de gick från fyra till fem skivor efter första säsongen (fyra skivor var lite lite med så långa avsnitt). M.a.o. ser S1-boxen på R1 lite annorlunad ut än de andra R1-boxarna. Vet inte hur mycket det skiljer dock.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » mån aug 22, 2005 12:21

Illyria: Du kan vara lugn. Jag har undvikit alla spoiler-trådar som dykit upp på IMDB, TWOP och dylikt senaste veckan så jag tänker inte förstöra nöjet nu. Jag vet ingenting.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav RalfiParpa » mån aug 22, 2005 12:28

För guds skull, GE MIG AVSNITTET! 37%. Så långt har jag kommit. På sex timmar har jag laddat ned TRETTIOSJU PROCENT. Jag håller på att avlida.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Illyria » mån aug 22, 2005 12:28

caffeineaddict skrev:Jag har hört att förpackningarna skiljer sig lite på R1 då de gick från fyra till fem skivor efter första säsongen (fyra skivor var lite lite med så långa avsnitt). M.a.o. ser S1-boxen på R1 lite annorlunad ut än de andra R1-boxarna. Vet inte hur mycket det skiljer dock.

Jag har också läst om en annorlunda förpackning där, men den kan ju storleksmässigt ändå vara lika hög så det ser snyggt ut i hyllan... Fast r2uk är ju billigare också, så det lutar väl mot det.

Lockande att vänta med omtitt tills s5 kommer på dvd, men det dröjer säkert eftersom s4 ju precis har släppts. Jag har alla filerna sparade, kommer säkert se om den innan den släpps på dvd, men jag kanske också väljer att se om hela säsongen sen om ett tag och inte bara slutet... även om det verkligen kliar i fingrarna just nu.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » mån aug 22, 2005 12:55

Tog dock bara tre månader mellan att S3 och S4 släpptes, så förhoppningsvis skyndar de sig på med S5 på liknande vis.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » mån aug 22, 2005 13:04

Det var snabbt. Har inte haft någon alls koll på SFU-dvder, men nu vill jag köpa. Skulle vara trevligt att börja se om s1 just nu.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav poser » mån aug 22, 2005 14:57

Vad ska man säga, det här kändes, det måste vara en omöjlighet att lämnas oberörd av en avslutning som denna. Många känslofyllda och välgjorda scener som gjorde ett välidgt starkt intryck.

Jag är kluven till slutet, för mig hade det nog fungerat bättre om det slutat med att Claire körde iväg, svårt att säga just nu.

Sa till Caffe innan att jag kommer nog aldrig se hela s1 och s2 och se om resten av serien. Efter detta avsnittet är jag inte så säker längre.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav caffeineaddict » mån aug 22, 2005 16:22

poser skrev:Sa till Caffe innan att jag kommer nog aldrig se hela s1 och s2 och se om resten av serien. Efter detta avsnittet är jag inte så säker längre.


*jublar*


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » mån aug 22, 2005 16:25

Herregud. Jag är extatisk.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » mån aug 22, 2005 16:38

(5.12):När ni har sett avsnittet, missa inte att HBO har lagt upp mer detaljerad info (under Obituary) om vad som hände alla våra älskade karaktärer under de där sista 80 åren/fem minuterna. http://www.hbo.com/sixfeetunder/

EDIT: Älskade det här, efter Davids teaterdrömmar i 5.07: "David James Fisher, born January 20, 1969. Died at the age of 75 in Echo Park. He was proud owner and operator of Fisher & Sons Funeral Home of Los Angeles for over forty years. After retiring in 2034, he went on to perform in dozens of local theater productions, including Weill and Brecht's "Threepenny Opera," Rossini's "The Barber of Seville," and as Ebenezer Scrooge in Dickens' "A Christmas Carol."


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » mån aug 22, 2005 16:44

Läser precis där. Bra att de skrivit ut allt sånt, allt flimmrade förbi så fort i slutet, plus att ju heller inte allt visades. Men varför står bara Claires datum med? Hade velat se de andra också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav RalfiParpa » mån aug 22, 2005 16:48

Slut. Six Feet Under är slut. Det kommer aldrig någonsin att produceras nya avsnitt av Six Feet Under. Det har aldrig varit så prövande att se eftertexter förut.
Men samtidigt som det känns ungefär som att ha mist en nära vän är jag helt och hållet nöjd med det här slutet och jag tror ärligt talat att jag aldrig blivit så berörd (herregud så tårarna rann) av rörande bilder som jag blev av avsnittets (och seriens) sista fem minuter. Det var, i brist på bättre ord, perfekt. Uppriktigt, mänskligt, äkta - precis som serien.
Jag tror att SFU har förändrat mig mer än jag vågar erkänna. Ja, bortsett från BtVS har ingen TV-serie (eller kulturell företeelse överhuvudtaget) haft en lika stor inverkan på mitt liv som SFU. Och på tal om Buffy: frågan är om inte SFU nu flyttar upp sig några snäpp på min personliga världsbästalista och placerar sig allra högst upp - jämte BtVS.
Och kanske, bara kanske, är SFU till och med lite bättre. Nej, nu gick jag för långt. Men vad annat ska man göra, "Everyone's Waiting" gav mig ett lyckorus jag kommer få svårt att skaka av mig. Fan, nu tror jag att det börjar blandas med vemod.

Six Feet Under - Världens (näst) bästa TV-serie.
Se om hela serien, någon?

Och nu ska jag läsa vad ni andra skrivit.
Senast redigerad av RalfiParpa mån aug 22, 2005 16:52, redigerad totalt 1 gång.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav caffeineaddict » mån aug 22, 2005 16:51

Illyria (5.12): Ruth O'Connor Fisher 1946-2025

Keith Dwayne Charles 1968-2029

David James Fisher 1969-2044

Hector Federico Diaz 1974-2049

Brenda Chenowith 1969-2051

Claire Simone Fisher 1983-2085


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » mån aug 22, 2005 17:03

Exakt vad det borde stå mer tydligt på sidan. Overview för extra deppighet.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav RalfiParpa » mån aug 22, 2005 17:24

Sådär, nu har jag läst vad ni kloka människor skrivit. Mina tankar om slutet:
Några dagar efter att "Ecotone" först visats läste jag ett inlägg på HBOs forum där en snubbe spekulerade om det kommande sista avsnittet. Han gissade att det skulle sluta precis som det gjorde - med allas dödsrunor. Redan när jag läste det så förstod jag att om Alan Ball faktiskt avslutade serien på det viset så skulle jag känna mig väldigt kluven, och kanske till och med lite missnöjd. Jag befarade att han skulle falla i de där vanliga fallgroparna - att vi får se alla karaktärer precis som de var 30 eller 40 år innan men med det obligatoriska gråa håret som intygar att tid förflutit.
Och ärligt talat blev det precis så. Men ändå känns det så rätt. När vi såg hur Keith blev dödad försvann all ambivalens - det är så här, precis så här, SFU ska sluta. Jag väljer att se det som att allas liv faktiskt blev lugnare och mer stabila efter "Everyone's Waiting". Det vi fått se är ändå bara fem år, fem jävligt svåra år. Egentligen endast utdrag ur karaktärernas liv.
Och bara en sådan sak som att toningarna till vitt är snabba - mästerligt. Och kombinera det med musiken. Perfekt, som sagt.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav adolvsson » mån aug 22, 2005 22:41

SFU 5x12 - Everyone's Waiting
Som jag sagt förr, har enligt min ödmjuka åsikt de två sista säsongerna varit seriens starkaste. Dom fyra allra sista nu? Sprakar fet rugbyrumpa med resten. Faktum är att det sparkar rugbyrumpa med det mesta som skapats för TV.

Och det allra allra sista avsnittet nu då? Wow, bara... wow. Så mycket har jag inte bölat sedan 5x10 (All Alone). Eller innan dess, The Body. Vad som utmärkte det här avsnittet, var att det ändå var ett positivt avsnitt. Visst, det fanns lite mörker och svåra stunder, men det kändes som det första avsnittet av SFU som hyllade livet. Här fanns för första gången verkligen hopp om en bättre framtid för alla, och löfte om lyckliga liv. Vad som var än mer fantastiskt? Det skedde utan att bli smörigt sentimalt.

Jag var medveten om att det kunde bli ett riktigt mörkt fel. Jag trodde först, som caffeineaddict, att Claire skulle bli påkörd och på så vis spegla seriens första avsnitt. Jag hoppades hela tiden på ett lyckligt slut utan att bli överdrivet lyckligt eller, som nämnt, sentimentalt. Det fick jag. Everyone's Waiting var allt jag hoppades på och lite till.

Att Alan Ball överhuvudtaget lyckades knyta ihop säcken är imponerande, men så har det å andra sidan alltid varit imponerande hur mycket dom hunnit få med i varje avsnitt utan att det kännts stressat.

Favoritögonblick? Öppningsscenen, med Willas årtal satt som "2001-". Jag får tårar bara jag tänker på det. I soffan framför TV:n, när Ruth säger till Claire att hon för helvete ska åka, mor och dotter får äntligen den kontakt de alltid saknat. Davids mardröm, som slutar med att han omfamnar sin inre demon. När Brenda ser Nathan Sr och Jr i sin dröm, och Nate säger att han älskar sin dotter. Ted och Claire, som är obeskrivligt söta tillsammans mest hela tiden, trots att dom egentligen är satans olika. Att David och Keith tar över begravningsbyrån, och det återigen får stå Fisher & Sons på skylten. Att Claire ger sig iväg, att hon och alla andra gör som dom vill med sina liv. Det är som om alla andra förverkligade Nathans sista insikt i livet. Återigen; Wow.

Plus allt som jag ville nämna här men glömt bort.

Dessutom, slutmontaget. Jag älskade det. Jag föredrar lite mer öppna slut, egentligen. Angels Not Fade Away var precis min grej. Det här kändes som raka motsatsen, det var heller inte speciellt oväntat, men på samma gång helt jävla rätt. Det är ju för den delen inget som, så att säga, satt i sten och kan tolkas som något Claire bara satt och fantiserade om, och kanske gjorde hon det, kanske är det så här karaktärernas liv se ut, men att vi fick se karaktärernas möjliga liv, och deras död, och årtalen dom dog, det kändes bara rätt. Helt jävla rätt.

För ett par avsnitt sedan tänkte jag, tror jag glömde skriva det här, att serien nått full cirkel. Den var tillbaka där den började. Vilket den i allra högste grad var, men nu, nu har dom börjat på en ny cirkel igen. Allt var som det började, nu är ingenting som det var.


Och jag kan inte sluta hylla Michael C Hall. Om han vore gay, och jag vore gay, och han bodde i närheten och jag faktiskt hade haft något som liknade en chans på honom, hade jag helt klart kunna tänka mig ha en massa sex med honom. Helt klart.

Som serieavslutning hamnar Everyone's Waiting högt upp på listan. Kanske högst upp. Jag vet att jag, som inte hade planerat att se om hela serien (mest för att S1 i min bok var bra, men saknade hjärta, och S2 tillsammans med början av S3 kändes rätt tråkiga) och absolut inte tänkt köpa dvd-boxarna, nu främst på grund av de här fyra sista avsnitten knappt kan vänta tills den dagen jag har en komplett samling SFU-boxar stående i bokhyllan.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » ons sep 07, 2005 15:08

Tänkte bara meddela att jag nu har lyckats hitta In Memoriam-dokun som HBO sände strax innan sista avsnittet. Ingen lysande kvalitet, men för den som är sugen finns den att hitta om ni söker på http://www.mininova.org . Torrenten fungerade bra, det gick åtminstone på under två timmar att få ner alltihopa.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » ons sep 07, 2005 15:15

Tack för tipset, den ska laddas hem direkt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » ons sep 07, 2005 18:08

Tänkte plocka bort "(säsong 5)" i rubriken, så att inte folk som t.ex. har tittat på SVT är rädda att gå in här. Vem vet, vi kanske får igång en mer ordentlig 6FU-diskussion förr eller senare? Nu när serien är slut är det säkert fler än jag som är sugna på en omtitt inom kort.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron