Six Feet Under

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav WillowGirl » mån nov 29, 2010 14:48

Six Feet Under är en av världens bästa serier. Lätt. Åh, vad jag tycker om den. Om man inte sett måste man se den. <3
Användarvisningsbild
WillowGirl
Minion
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 29 nov 2010

Inläggav Mush » ons dec 01, 2010 21:27

Jag har inte sett den. Tittat så mycket serier så vill spara något till framtiden.

Kan någon ge en liten djupare inblick om serien än det man kan läsa på baksidan av dvd boxarna? Det handlar om en familj som driver en begravningsbyrå. Hur är karaktärerna? Blir man tagen i första avsnittet eller växer serien på en? :)
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav caffeineaddict » tor dec 02, 2010 1:21

Jag tycker det är en jävla bra pilot faktiskt. Kommer ihåg att jag var gripen direkt. Men sen blir det ju ändå bara bättre. :)

Oh, omtitt snart! Nästan fem år sedan sist.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav WillowGirl » tor dec 02, 2010 17:58

Mush: Jag tror du kommer fastna relativt snabbt. Om inte efter första avsnittet så efter fyra, fem. Handlingen... ja, man får får följa familjen Fisher i deras vardag. Man kan på nåt sätt relatera till alla karaktärer på nåt sätt. Alla har sina små udda egenskaper. Mycket svart humor. Alla kämpar med sitt och försöker ta sig fram genom livet på mest smärtfria sätt.
Brorsan David (spelad av Michael C Hall) är helt underbar. Eller äh, alla är underbara. Fast David har det lilla extra.
Och Brenda (spelad av Rachel Griffiths)! Bredvid Willow, Buffy och Penny Lane (i Almost Famous) är hon av de absolut coolaste kvinnliga karaktärerna. Någonsin!


Kan låta klyschigt, men jag tycker den här serien har allt!
Under seriens fem säsonger så kan jag garantera att man får både skratta och gråta.
Och jag säger såhär; den berör. Precis som Buffy-serien gör.
Användarvisningsbild
WillowGirl
Minion
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 29 nov 2010

Inläggav HeY » fre dec 03, 2010 0:59

Jag instämmer med föregående "talare". Piloten är fantastisk, men jag uppskattade den nog ännu mer andra gången eftersom det kanske kan ta några avsnitt innan man lär känna karaktärerna. Men Six Feet Under är verkligen en av de serier där jag verkligen älskar och kan relatera till alla huvudkaraktärerna. Otroligt starka, mänskliga och skruvade karaktärer - en fantastiskt filosofisk människostudie, skulle jag vilja påstå. Och Alan Balls skruvade humor är underbar men samtidigt realistisk, något som jag ibland saknar i hans nuvarande True Blood (som jag ofta tycker går mer för att chocka tyvärr, och därför inte kommer vara Alan Balls mästervärk i min åskit. Även om den såklart har ett otroligt högt underhållningsvärde).

David är, som WillowGirl säger, underbar och hur mycket jag än älskar Michael C. Hall som Dexter så kommer jag nog alltid komma ihåg honom först som David och sen som Dexter. Och att de två karaktärerna är så olika bevisar mannens otroliga vidd som skådespelare - Michael C. Hall är otrolig!
Men jag har ändå svårt för att utnämna David som favorit. Jag relaterar till alla! Claire, Ruth, Brenda, Keith och Nate - I love em all! Och ibland hatar jag dem också (tittar framför allt på dig, Frederico), eftersom vi lär känna alla som fullt utvecklade karaktärer - vilket alldeles för många serier misslyckas med.

Förutom Buffy så har ingen serie berört mig så som SFU. SFU är inte en serie som skrapar på ytan - den går rätt in i hjärtat!

(edit) För övrigt, så kan jag ju tillägga, att SFU har väldigt liknande känsla som Alan Balls mästerliga film American Beauty. Så om du gillar den filmen, så är nog SFU något för dig. Mörk humor, skruvade karaktärer, fantastisk dialog och samtidigt en väldigt filosofisk underton. (/edit)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav WillowGirl » lör dec 11, 2010 20:08

Instämmet helt med dig HeY, American Beauty är en underbar film!
Användarvisningsbild
WillowGirl
Minion
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 29 nov 2010

Inläggav AKS » ons apr 08, 2015 23:12

Har kommit till avsnitt 5.05 i det som för säsong 1-2 var en omtitt för mig och sedan dess nya avsnitt. Tyvärr vet jag en av de större sakerna som händer i slutet(?) av serien, men tycker inte det förtar så mycket. Detta är verkligen en fantastisk serie. S1-S2 och nu S5 är nog de bästa säsongerna (om S5 fortsätter som nu så blir det helt klart den bästa), medan S3 och S4 "bara" var riktigt bra...

(spoiler 5.05) Serien har fått mig att gråta ett par gånger bara denna säsong. Tycker Georges storyline är fantastiskt rörande. Men även i slutet av detta avsnitt då Nate och Brenda berättar för Maya om Lisa. "Put a sticker?" :cry: :cry: Fast samma avsnitt har ju också denna klassiker: "Of course he did, I'm his mother!" på frågan från Claire om Billy berättat om deras sexliv för Margaret. :D :D

Enorm smärta och enorm humor = Six Feet Under. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Re: Six Feet Under

Inläggav AKS » tis apr 14, 2015 23:06

S5: Been crying. A lot.Fuckin' hell! Vilken serie. Helt klart topp 10 för mig.
Senast redigerad av AKS tis apr 14, 2015 23:18, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » tis apr 14, 2015 23:08

caffeineaddict skrev:Inget är fel med att uttrycka sin kärlek för 6FU. Den får mig FFS att ärligt tycka om en Coldplay-låt för att den användes så snyggt! If that's not love...

Jag vill banne mig se om 6FU igen snart fast det var relativt nyligen (i Kalle-termer) som jag såg om den.


2015 blev det av!! :D Tog bara 7½ år...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav AKS » tis apr 14, 2015 23:18

Blev fel här. Ett extra inlägg liksom. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Re: Six Feet Under

Inläggav AKS » ons apr 15, 2015 21:04

Var tvungen att se om de sista scenerna av serien idag. Don't want it to be over! :( Och slutet är ju så fantastiskt. Jag vet att en del kanske tycker att det är för sentimentalt, but I fucking love it. Började dock gråta nästan direkt då Claire ser Nate försvinna i backspegeln och jag tänker på allt som Nate missar. Han är ju en påhittad karaktär, men ändå berör den tanken mig, att han aldrig får se Maya och Willa växa upp. Möjligen måste jag se om slutet igen en gång till innan jag är redo att säga adjö till serien. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Re: Six Feet Under

Inläggav The Ankh » fre jan 15, 2016 0:48

Såg just seriefinalen. Vilken jävla seriefinal. Kanske den bästa av alla seriefinalen. Jag är helt tagen.
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Re: Six Feet Under

Inläggav AKS » fre jan 15, 2016 8:20

Tänker fortfarande på den ibland! Var iofs inte ens ett år sen jag såg den för första gången, men ändå...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Re: Six Feet Under

Inläggav The Ankh » fre jan 15, 2016 14:01

Vill se den igen mu på en gång :)
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Re: Six Feet Under

Inläggav AKS » lör jan 16, 2016 9:49

Jag såg om slutscenerna dagen efter eller så tror jag. Åh, allt är så hemskt och bra med sista avsnitten av 6ft!!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Föregående

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron