av HeY » fre dec 03, 2010 0:59
Jag instämmer med föregående "talare". Piloten är fantastisk, men jag uppskattade den nog ännu mer andra gången eftersom det kanske kan ta några avsnitt innan man lär känna karaktärerna. Men Six Feet Under är verkligen en av de serier där jag verkligen älskar och kan relatera till alla huvudkaraktärerna. Otroligt starka, mänskliga och skruvade karaktärer - en fantastiskt filosofisk människostudie, skulle jag vilja påstå. Och Alan Balls skruvade humor är underbar men samtidigt realistisk, något som jag ibland saknar i hans nuvarande True Blood (som jag ofta tycker går mer för att chocka tyvärr, och därför inte kommer vara Alan Balls mästervärk i min åskit. Även om den såklart har ett otroligt högt underhållningsvärde).
David är, som WillowGirl säger, underbar och hur mycket jag än älskar Michael C. Hall som Dexter så kommer jag nog alltid komma ihåg honom först som David och sen som Dexter. Och att de två karaktärerna är så olika bevisar mannens otroliga vidd som skådespelare - Michael C. Hall är otrolig!
Men jag har ändå svårt för att utnämna David som favorit. Jag relaterar till alla! Claire, Ruth, Brenda, Keith och Nate - I love em all! Och ibland hatar jag dem också (tittar framför allt på dig, Frederico), eftersom vi lär känna alla som fullt utvecklade karaktärer - vilket alldeles för många serier misslyckas med.
Förutom Buffy så har ingen serie berört mig så som SFU. SFU är inte en serie som skrapar på ytan - den går rätt in i hjärtat!
(edit) För övrigt, så kan jag ju tillägga, att SFU har väldigt liknande känsla som Alan Balls mästerliga film American Beauty. Så om du gillar den filmen, så är nog SFU något för dig. Mörk humor, skruvade karaktärer, fantastisk dialog och samtidigt en väldigt filosofisk underton. (/edit)
"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09
"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee
Last.fm | Twitter | Tumblr