The Wire

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav eriked » sön aug 23, 2009 21:02

Ooh, jag börjar få ett stort omtittsug av denna serie. Det känns som att det kommer dröja tyvärr. (Håller bl.a. på med the Practice nu.. mäktigt, säsong två alldeles strax).

Ang. The Wire s2 så tror jag att det är som noike skrev. Jag har bara sett den en gång dock...spännande.
Senast redigerad av eriked sön aug 23, 2009 21:03, redigerad totalt 1 gång.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » sön aug 23, 2009 21:02

S4 är nog allra, allra bäst, men det är fan svårt att rangordna. Löjligt, sjukligt bra serie. Snart blir det en stor omtitt för Undertecknad.

Minns också att jag tyckte början på S2 var lite långsam, men det tar igen sig så ordentligt i andra halvan.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » sön aug 23, 2009 21:04

eriked skrev:(Håller bl.a. på med the Practice nu.. mäktigt, säsong två alldeles strax).


Oh, det tänkte jag se från början till slut en gång i tiden, men den planen sket sig. Säg till om det är bra på riktigt. Känner spontant nu att jag skulle tråka ut mig på Dylan McWhatthefuck.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön aug 23, 2009 21:32

caffeineaddict skrev:Känner spontant nu att jag skulle tråka ut mig på Dylan McWhatthefuck.

Han är ruskigt tråkig.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » ons dec 23, 2009 19:21

http://www.viceland.com/int/v16n12/htdo ... on-280.php
I’m getting depressed.
Now you’re listening to Joe Lieberman say that he will filibuster anything with a public option. Let me understand this: One guy from a small state in New England is going to decide on a singular basis what’s good for the health care of 300 million people? That’s our form of government, and I don’t get it.


Lång David Simon-intervju. :lovebunnier:
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » ons dec 23, 2009 19:40

Bra läsning!

Och jag antar att det är från The Wire jag känt igen Vince i FNL. Det har funnits en diffus känsla av att jag sett honom förut och nu nämndes han i artikeln. Fast iofs var han så ung då att det kanske inte är det heller...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Mush » mån mar 01, 2010 2:55

The wire är bra!!! Börjat med Säsong 4 och det känns verkligen som en lättsam säsong, roliga saker sker i varje avsnitt :) Tycker synd om Prez allså, lärare är inte hans grej direkt.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav caffeineaddict » mån mar 01, 2010 11:09

DVDrip-release idag av dokumentären The Avon Barksdale Story, historien om den riktiga Baltimore-knarklangaren som de baserade en viss Wire-karaktär på. Baserade till den grad att de inte ens brydde sig om att byta namn. Hm.

(edit) Att döma av den här youtube-trailern verkar det också vara ett riktigt jävla hack-job. Om det inte bara är trailern som är det. Snacka om glorifierande gangstalife-is-cool-skit, raka motsatsen till vad Wire försöker säga känns det som:

(/edit)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mush » tis mar 09, 2010 1:12

Så. Då har man sett den här serien. Riktigt smart och engagerande. Älskade Säsong 4. Den sista var tråkig tyckte jag, gillade inte tidnings storyn alls.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav Jodokast » lör apr 03, 2010 23:19

Första serien som gett mig samma totala känsla som buffy men på ett annat plan så klart.
Uttrycket "slice of life" har aldrig skildrats bättre varken före eller efter. En otroligt underskattad tv-serie speciellt säsong 1-3.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav MissKittyFantastico » lör apr 24, 2010 19:11

Hela The Wire för 999:- är det något jag borde investera i? Dyrt? Billigt?
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav Garim » lör apr 24, 2010 21:20

MissKittyFantastico skrev:Hela The Wire för 999:- är det något jag borde investera i? Dyrt? Billigt?

Var?
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav MissKittyFantastico » lör apr 24, 2010 21:26

Movieline i Göteborg. De har tyvärr ingen webshop.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav caffeineaddict » lör apr 24, 2010 22:15

MissKittyFantastico skrev:Hela The Wire för 999:- är det något jag borde investera i? Dyrt? Billigt?


Känns som ungefär standardpris för den boxen tycker jag (den kostar typ 775:- på Play nu). Men det är klart det är bra. Alldeles fantastiskt bra.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tis nov 30, 2010 22:56

Bild
David Simon!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Matt » tis nov 30, 2010 22:59

så jävla coolt
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav noike » tor mar 24, 2011 20:17

Bild

Länken fungerar inte för mig just nu men http://hoodedutilitarian.com/2011/03/wh ... -the-wire/ beskrivs som "To say we’re in love with this take on The Wire as a 19th century serialized novel is a bit of an understatement." så det måste vara bra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tor mar 24, 2011 20:20

Nice!

Oh my! Fick mig att tänka på Omar med hagelgevär... Gng. :lovebunnier:
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav HeY » tis apr 12, 2011 8:59

Bill Lawrance, skapare av Scrubs och Cougar Town, twittrade igår om The Wire och jag tänkte jag skulle dela med mig eftersom det ungefär sammanfattar mina egna känslor till varför jag aldrig börjat titta trotts hyllningar:

I'm bummed because I constantly hear how awesome "The Wire" is, and yet I remain convinced that I'm not smart enough to watch it.


Exakt hur svår är serien att ta till sig?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis apr 12, 2011 11:43

Nja, det tar några avsnitt i och med att det är en så pass stor cast. Efter att man lärt sig känna/känna igen alla (vilket nog kan ta fem-sex avsnitt) så tror jag inte den är så himla krånglig. För att hålla reda på det där vet jag att det fanns med en liten flowchart på namn och bilder med första DVD-boxen. Jag tror den fanns på HBO:s hemsida också, men där är risken att den är uppdaterad med vilka som är döda och inte ett par säsonger in (m.a.o. spoilers).

Ska se om jag kan hitta en scan av den ospoiliga som hängde med boxen.

(edit) Såg att HBO:s inte alls var så spoilig på vilka som dör och inte. Däremot har den ju med alla från senare säsonger så det kan se VÄLDIGT stort ut. Men majoriteten av karaktärerna dyker ju inte upp förrän senare säsonger och vid det laget är man ju liksom inne i det så är det inte så svårt att hänga med (/edit)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tis apr 12, 2011 15:20

En sak som kan vara väldigt bra att veta innan: det är ingen casual watch-serie för då missar man detaljerna som är en rätt stor del av serien eftersom det inte finns fristående avsnitt.

Ge säsong ett ett försök, antingen fungerar det eller så inte. Det är inte smartheten som är problemet utan snarare att vi blivit så tillvanda vid lättillgänglighet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Nyx » tis apr 12, 2011 21:14

Jag tycker inte The Wire är svår att ta till sig. Tvärtom går den rejält mycket långsammare fram än de flesta polisserier. Men man måste se allt för det är en sammanhängande långspunnen historia i varje säsong och jag tyckte det var bra att ha engelska undertexter eftersom de pratar sin egen version av Baltimore-slang!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Spuffy » ons apr 13, 2011 9:00

Jag tycker inte heller den är svår på det sättet. Orsaken till att jag inte sett längre än säsong tre eller var jag nu är, är istället att jag vill vara pigg när jag ser just för att inte missa någonting. Eftersom jag numera ALLTID är toktrött/ofokuserad/stressad så blir det aldrig att jag ser...
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav noike » fre jun 10, 2011 20:36

http://www.digitalspy.co.uk/ustv/news/a ... neral.html
The creator of HBO drama The Wire has hit out at recent remarks made by US Attorney General Eric Holder.

Holder recently urged David Simon and co-producer Ed Burns to produce a sixth season of the acclaimed series, which ended in 2008.

However, in an email to The Times, Simon angrily criticised the US government for its "misguided" war on drugs.

"The Attorney-General's kind remarks are noted and appreciated," he wrote. "I've spoken to Ed Burns and we are prepared to go to work on season six of The Wire if the Department of Justice is equally ready to reconsider and address its continuing prosecution of our misguided, destructive and dehumanising drug prohibition."

Simon further claimed that the government's current anti-drug policies are "nothing more or less than a war on our underclass".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » fre jun 10, 2011 23:39


But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav HeY » fre aug 05, 2011 2:19

caffeineaddict skrev:The Wire är tillbaka och S3 startar starkt. Håller HBO's vanliga höga standard, och det är fortfarande lika fascinerande med en så realistisk serie som är så oerhört skickligt gjord. [ Början av avsnittet visar hur The Towers sprängs (antar att de sprängdes i verkligheten med, allt är ju "on location" i Baltimore-ghetton) samtidigt som några av karaktärerna talar om sina minnen från att ha växt upp i de kvarteren (en direkt kusin till en scen i Homicide där Meldrick Lewis talar om sin barndom i ghettot och strax efter åker och ser hur just de byggnaderna sprängs). ]

Onekligen kräver The Wire dock att man hänger med i svängarna. P.g.a. realismen så är det en jäkla massa karaktärer vid det här laget, och dessutom har ju en stor del av händelserna kopplingar ända tillbaka till S1 och serien gör det inte lätt för tittaren genom att överförklara eller recappa vad som har hänt tidigare. Hänger man inte med av egen maskin så är det tough shit. Märkte själv att det tog ett tag innan hjärnan kom igång och jag mindes precis vilka historier som kopplade samman hur och exakt vad som hände på slutet av S2 (som det ju var ett tag sedan jag såg nu).

En riktigt otäckt bra serie, och jag är alldeles överlycklig över att en ny säsong är igång.


Såg första avsnittet av The Wire nu ikväll, kommer in och tänkte se om det finns kommentarer om första avsnittet och faller på omarkerade spoilers! Vågar inte läsa vidare --

(edit) Verkar iofs vara markerat efter detta inlägget (på sida 1). Men det känns som om det som står här (som jag själv spoilermarkerat) hade jag inte velat veta. (/edit)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre aug 05, 2011 2:29

Jag har spoilermarkerat de två inlägg av Kalle som spoiler en jävla massa. Han fick en varning också.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » fre aug 05, 2011 8:16

Aj då. Bad Kalle of yesteryear! Bad!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Glorificus » lör okt 22, 2011 23:27

Upptäckte precis att SVT börjat visa The Wire från början - tre avsnitt per helg och de lägger ut avsnitten på SVT Play också. 8) Så nu ska jag äntligen ta tag i att se serien... har inte sett en endaste minut tidigare.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav noike » ons jun 06, 2012 0:14

Wire The Musical!
Michael Kenneth Williams stars alongside Sonja Sohn, Larry Gillard Jr., Andre Royo & Felicia "Snoop" Pearson from The Wire in The Wire: The Musical

http://FunnyOrDie.com/m/6w5b
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron